Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikit ja kielet
1
irwing
23.02.2016 08:41:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moro!!
Sanokaas kun mietin paria asiaa basson kielistä ja meikeistä.
1. Onko sillä merkitystä sointiin miten kielet asettuu virittimiin; jos kieli laitetaan viritin tapin "alaosaan" että se tulee tallalle alhaalta päin, eli painaa tallaa enempi vs että kieli menee tallalta tapille suht loivassa kulmassa? Voisin ajatella että jyrkempi kulma pitää kielen paremmin tallaa vasten ja se ei " hypi" tallissa (teoria tasolla)??
 
2. Mikkiin korkeus kieliin. Itse vaihdoin presarin Sb-3 mikit ja ihmettelin kun e- kielellä soitettu D aloitti äänen "voimakkaasti" mutta sitten yht äkkiä dumppautu kovasti. Säädin meikkiä aivan aavistus ylöspäin ja nyt se soi tasaisesti koko äänen. Onko niin että jos mikit ovat liian lähellä kieliä ne menevät ikään kuin tukkoon, sellainen vaikutus minulle tuli?!?
 
Progbass
23.02.2016 10:30:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Joo, kyllä sillä kulmalla on vaikutusta. Jos se on liian loiva, voi esiintyä räminää satulassa. Siksi esim fendereissä on kieltenpidin D ja G kielille.
 
2. Itse säätäisin mikin korkeuden soittotatsin mukaan, niin ettei sormet tai pleku hakkaa sitä. Mutta mielummin kuitenkin lähellä kun liian kaukana. Joka viisaampi voi kertoa yksityiskohtasemmin.
 
hollstro
23.02.2016 10:42:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

irwing: moro!!
Sanokaas kun mietin paria asiaa basson kielistä ja meikeistä.
1. Onko sillä merkitystä sointiin miten kielet asettuu virittimiin; jos kieli laitetaan viritin tapin "alaosaan" että se tulee tallalle alhaalta päin, eli painaa tallaa enempi vs että kieli menee tallalta tapille suht loivassa kulmassa? Voisin ajatella että jyrkempi kulma pitää kielen paremmin tallaa vasten ja se ei " hypi" tallissa (teoria tasolla)??

 
On, laita kieli niin että viritintapin ympärille tulee 3-4 kierrosta kieltä ja kieli laskeutu kohti lapaa niin alas kuin se menee.
 
2. Mikkiin korkeus kieliin. Itse vaihdoin presarin Sb-3 mikit ja ihmettelin kun e- kielellä soitettu D aloitti äänen "voimakkaasti" mutta sitten yht äkkiä dumppautu kovasti. Säädin meikkiä aivan aavistus ylöspäin ja nyt se soi tasaisesti koko äänen. Onko niin että jos mikit ovat liian lähellä kieliä ne menevät ikään kuin tukkoon, sellainen vaikutus minulle tuli?!?
 
Mikki ei tyypillisesti mene tukkoon, mutta etuaste voi toki niin tehdä. Kielen etäisyys mikin napapaloista on 3-5 mm.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
jukkajylli
23.02.2016 11:25:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Progbass:. Itse säätäisin mikin korkeuden soittotatsin mukaan, niin ettei sormet tai pleku hakkaa sitä.
 
Mutta jos haluaa kuulostaa Steve Harrisilta, kielten kuuluu lotkottaa mikin napoihin. Sori, oli pakko..
 
Stidi alla.
Progbass
23.02.2016 12:01:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Mutta jos haluaa kuulostaa Steve Harrisilta, kielten kuuluu lotkottaa mikin napoihin. Sori, oli pakko..
 
Totta tuo, heh.
 
JoKo
23.02.2016 12:50:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2. Itse säätäisin mikin korkeuden soittotatsin mukaan, niin ettei sormet tai pleku hakkaa sitä. Mutta mielummin kuitenkin lähellä kun liian kaukana. Joka viisaampi voi kertoa yksityiskohtasemmin.
 
Liian lähelle kieliä mikkiä ei kuitenkaan kannata laittaa. Mitä lähempänä kieltä se on niin sitä enemmän mikin magneettikenttä vaikuttaa kielen sointiin. Ääni on silloin toki voimakkaampi mutta sustain lyhyempi. Volyymiahan voi aina laittaa vahvistimesta lisää mutta huonosti soivaa kieltä on hankalampi kompensoida.
 
timo TT
23.02.2016 13:41:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Liian lähelle kieliä mikkiä ei kuitenkaan kannata laittaa. Mitä lähempänä kieltä se on niin sitä enemmän mikin magneettikenttä vaikuttaa kielen sointiin. Ääni on silloin toki voimakkaampi mutta sustain lyhyempi. Volyymiahan voi aina laittaa vahvistimesta lisää mutta huonosti soivaa kieltä on hankalampi kompensoida.
 
Komppaan !
 
okabass
25.02.2016 03:56:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielten asennus. Pari näkemystä.
https://www.youtube.com/watch?v=d_Cjz6PkvDo
https://www.youtube.com/watch?v=hJ- … o5J1cAaaBNkQ04xUfHsjuRC_07N01ols-aw
 
pekezu
25.02.2016 09:13:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikkien säädöt on myös tosi riippuvaiset käytetyistä mikeistä ja halutusta soundista.
 
Passiiviset, voimakasmagneettiset mikit kandee ottaa vähän kauemmas kuin aktiivimikit, joissa itse magneetit ovat verrattain heikkotehoiset.
 
Lähempänä kieliä soundi tuntuu olevan ainakin omalla tatsilla murakampi ja isompi, mutta dynamiikka on erilainen verrattuna kaukana oleviin mikkeihin. Kauempana kielistä soundista tulee vähän perinteisempi ja pyöreämpi.
 
Suositus: kandee kokeilla erilaisia säätöjä.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «