Aihe: Elokuvien syvin olemus
1 2 3 4
Bonham
04.06.2004 00:50:20
Katsoin äskön kolmannen osan Sormusten herrasta ja mieleeni juolahti muutama leffoihin liittyvä juttu, avaudun..

Sormusten herran vannoutuneet fanit ovat olleet tästä trilogiasta ihan täpinöissään pitkään; vihdoinkin se tulee elokuvana!

Ajatelkaa nyt, miksi kirjasta pitää tehdä leffa? Eikö kirja toimi enää itsenäisenä artefaktina? Kai se on ajan hengen mukaista, jotenkin vaan huvittavaa, että yhdestä teoksesta otetaan kaikki irti..

Mulle koko trilogia oli aika huttua (toisin tietty olisi asianlaita, jos olisin vaikka 12-13 v, kuten Tähtien sodan tullessa).

Spielberg ja Lucas taas ovat riemuissan digitaalitekniikan noususta, sanoivat jopa, että kohta näyttelijöitä ei tarvita lainkaan, kun kaikki hahmot ovat uskottavia digitaalisesti luotuina.. Haloo! Kyllä mä mielummin katselen Samuel L Jacksonin rumaa naamaa kuin jotain digitaaliörkkiä..

On jo enemmän sääntö kuin poikkeus, että leffa kuin leffa panee edeltäjiään paremmaksi tehosteissa. Ennen James Bondit toivat aina jotain uutta tullessaan.

Olen myös pettynyt Kill Bill ykköseen juuri siksi, että Tarantinon tavaramerkki loistava dialogi puuttui kokonaan ja erilaiset efektit olivat nousseet pääosaan.

Jaaha, no.. lupasin avautua:)
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
gheisari
04.06.2004 00:57:07
samoilla linjoilla

Sormukset olivat melko vakuuttavia isolta kankaalta nähtynä, mutta kotona katsoessa jäi kesken.

elokuvat huononee, naiset lyhenee, miehet komistuu (ainakin silmissäni) ja kaikki on helpompaa.

isot aseet, munat, autot ja lihakset. amerikan meininki on saapunut pohjolaan.
Bonham
04.06.2004 00:59:14
Hep, ajatukseni jäi vissiin selviämättä:

Tarkoitus on herättää tällä palstalla laajempaa keskustelua elokuvista, muutenkin kuin mieltymuksistä... katotaan irtoaako.
Mark-Ken
04.06.2004 01:04:51
Katsoin äskön kolmannen osan Sormusten herrasta ja mieleeni juolahti muutama leffoihin liittyvä juttu, avaudun..

Sormusten herran vannoutuneet fanit ovat olleet tästä trilogiasta ihan täpinöissään pitkään; vihdoinkin se tulee elokuvana!

Ajatelkaa nyt, miksi kirjasta pitää tehdä leffa? Eikö kirja toimi enää itsenäisenä artefaktina? Kai se on ajan hengen mukaista, jotenkin vaan huvittavaa, että yhdestä teoksesta otetaan kaikki irti..

Mulle koko trilogia oli aika huttua (toisin tietty olisi asianlaita, jos olisin vaikka 12-13 v, kuten Tähtien sodan tullessa).

Hieno elokuvasarjahan se on, ja varmasti monelle tie itse kirjan lukemiseen. Tietty, nää on näitä ikuisia kiistelyitä, mutta jos kirjasta tehdään leffa ja se tehdään kunnolla, siinä ei ole mitään pahaa, mielestäni.

Spielberg ja Lucas taas ovat riemuissan digitaalitekniikan noususta, sanoivat jopa, että kohta näyttelijöitä ei tarvita lainkaan, kun kaikki hahmot ovat uskottavia digitaalisesti luotuina.. Haloo! Kyllä mä mielummin katselen Samuel L Jacksonin rumaa naamaa kuin jotain digitaaliörkkiä..

No niinpä! Efektit ja semmoset voi tehdä koneella, mutta että ihan näyttelijät... Tulee korkeintaan hyvälaatuinen animaatioelokuva, ei näyttelijöitä voi korvata.
gheisari
04.06.2004 01:05:19
Hep, ajatukseni jäi vissiin selviämättä

kyll se selvisi jo tuosta otsikosta.

elokuvan tarkoitus on viihdyttää ja ehkä jopa samalla koskettaa minua sinne, minne kukaan tahi mikään muu ei kosketa.
leka
04.06.2004 01:05:50 (muokattu 04.06.2004 01:07:41)
Sanon tähän aluksi noista tehosteista sen verran, että tuntuu tosiaan sisältö kärsineen, kun on kikkailun makuun päästy.

Käsikirjoituksesta tingitään mutta efektit on viimeisen päälle. (sama vika tietty musiikissakin, ajan henki näemmä)
I want to be your sledgehammer, why don't you call my name
lapio
04.06.2004 01:40:16

Efekteistä sen verran, että jos ne tukevat tarinaa niin se on OK, mutta ne eivät todellakaan saa syrjäyttää itse tarinaa ja juonta elokuvan kantavana voimana. Esimerkiksi sormusten herran maailma vaati runsaasti erikoistehosteita ja ne toimivat mainiosti.
Minuun on käytetty poltetun maan taktiikkaa... Mitä tuossa avatarissa tapahtuu?
NHR
04.06.2004 08:05:50 (muokattu 04.06.2004 15:56:06)

Erikoistehosteiden kehitys on avannut ihan uusia mahdollisuuksia elokuvien tekijöille, mutta en minä jaksa uskoa, että se ns. perinteisempi elokuvan lajityyppikään mihinkään lähiaikoina katoaa. Itse tosin tykkäsin esim. Jurrassic Park -leffoista nimenomaan vakuuttavan ja elävän näköisten dinojen vuoksi, mutta toisaalta esim. uusiin Star Warseihin olin hieman pettynyt, sillä ne tuntuivat juonellisesti paljon alkuperäistä trilogiaa köyhemmiltä. Tuntui vähän siltä, että tehosteita kehitellään itse tarinan kustannuksella. No, ikääkin on itselle siinä välillä ehtinyt hiukan kertyä, että eiköhän sekin ole jotain elokuvamakuun vaikuttanut.

Kokonaan tietokoneanimoiduilla näyttelijöillä toteutettuja leffoja tuntuu hieman oudolta katsella. Animaatiot ovat minusta erikseen, eikä niiden tarvitsekaan näyttää niin "aidoilta" ja kolmiulotteisilta, vaan mieluummin piirretyiltä, kuten vaikkapa nämä Leijonakuningas-leffat sun muut. Kenties olen vain hiukan vanhoillinen tässä suhteessa.

LOTR-filmeistä en niin perusta, kun eivät kirjatkaan aikoinaan oikein kolahtaneet. Ykkösosan vuokrasin joskus videona, mutta kuvakelaamiseksihan se meni, en tainnut edes katsoa loppuun. Mutta monille muille ne filmit ovat varmasti olleet suuri ja odotettu tapaus, ei siinä mitään.

Yksi juttu on sitten vielä tämä vanhojen filmien restaurointi entistä "hienommiksi" nykytekniikkaa käyttäen. En minä siinä oikeastaan mitään pahaa näe, paitsi joissain tapauksissa pientä rahastuksen makua ehkä. Mutta ei se minusta ole keneltäkään pois, jos tekijät haluavat päivittää teoksiaan. Eiväthän ne vanhatkaan versiot mihinkään katoa, jos joku haluaa mieluummin katsella niitä. South Parkissahan käsiteltiin tätäkin "ongelmaa" tässä joskus.

EDIT: Ärrä.
Hyvässä lykyssä olemme osa jonkun kakkaa. - jussiohman
Juzzu
04.06.2004 08:10:56
Olen myös pettynyt Kill Bill ykköseen juuri siksi, että Tarantinon tavaramerkki loistava dialogi puuttui kokonaan ja erilaiset efektit olivat nousseet pääosaan.

Mutta kakkonen pistää paremmaksi. Edelleenkään ei ole mitään pitkiä monologeja, mutta sen sijaan hienoa viivytettyä kuvakulmia, joilla hahmot saavat eloa ja persoonallisuutta hyvällä tavalla - tarviiko hahmon kertoa mitä on, mitä edustaa, mitä haluaa, kun oikealla kuvakulman valinnalla, kuvauksella ja hyvällä näyttelijäntyöllä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, kulunutta vertauskuvaa käyttääkseni.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Juugeli
04.06.2004 09:33:45

Pakko tulla tänne vähän pätemään :)
Kill Billissähän ei ole käytetty taistelukohtauksissa yhtään tietokoneella luotuja efektejä. Kaikki on toteutettu ns. vanhanaikaisella vaijeritekniikalla ja tietokoneilla pelkästään poistettu vaijerit kuvasta.

Ymmärrän että tämä ei ollut asian pointti, mutta tulipahan sanottua. Ja sanotaan vielä, että minä suorastaan rakastin tuota Kill Billiä ja kakkonen on tosiaankin vähintäänkin yhtä hieno, mutta tosiaan täysin erilainen. Viipyileviä kohtauksia, todella hienoa musiikin käyttöä jälleen ja näyttelijät suorastaan nautiskelevat laukoessaan repliikkejään.
Excuse me, while I kiss the sky IHKK #3
M-Juhana
04.06.2004 11:24:44

Musta tuntuu nykyään ja aina, että parhaat leffat ja musat on jo tehty ?

Epäilen kyllä, että suurin syy tällaiseen ajatuksen juoksuun löytyy meikäläisen omasta päästä. Tuntuu vaan ettei tällaiselle erilaiselle nuorelle kuin mä tehdä mitään viihdykettä (paitsi viina) mm. elokuvan muodossa. En ole syttynyt mistään leffasta moneen vuoteen. Jotain kuvaa se, että nopeasti kelattuna vaikuttavin elokuvakokemus lienee edelleen Alien kahdeksas matkustaja, koskakohan sekin tehtiin ?
Esim. nää Sormusten Herrat yms. ovatten lähinnä pilanneet muistoni ja sen maailman jonka kirjojen perusteella koko jutusta mielikuvissani loin. Eli meni samalla ne kirjatkin pilalle !
I've got the Blues--- it's there in the backyard, chek it out.......
Bonham
04.06.2004 11:28:27
Musta tuntuu nykyään ja aina, että parhaat leffat ja musat on jo tehty ?

Epäilen kyllä, että suurin syy tällaiseen ajatuksen juoksuun löytyy meikäläisen omasta päästä. Tuntuu vaan ettei tällaiselle erilaiselle nuorelle kuin mä tehdä mitään viihdykettä (paitsi viina) mm. elokuvan muodossa. En ole syttynyt mistään leffasta moneen vuoteen. Jotain kuvaa se, että nopeasti kelattuna vaikuttavin elokuvakokemus lienee edelleen Alien kahdeksas matkustaja, koskakohan sekin tehtiin ?
Esim. nää Sormusten Herrat yms. ovatten lähinnä pilanneet muistoni ja sen maailman jonka kirjojen perusteella koko jutusta mielikuvissani loin. Eli meni samalla ne kirjatkin pilalle !

'
Ja samaan syssyyn musta tuntuu, että näyttelijöiden "taso" on laskenut. Vaikka paljon on hyviä, enimmäkseen kaikki tahtoo olla kiiltokuvia... jotka osaavat näytellä auttavasti.
leka
04.06.2004 12:11:28
'
Ja samaan syssyyn musta tuntuu, että näyttelijöiden "taso" on laskenut. Vaikka paljon on hyviä, enimmäkseen kaikki tahtoo olla kiiltokuvia... jotka osaavat näytellä auttavasti.

Jepsis, ei ole rumilla ihmisillä asiaa kuin pahiksen rooliin.

Vaan tehdään onneksi leffoja muuallakin kuin Hollywoodissa.
I want to be your sledgehammer, why don't you call my name
Bonham
04.06.2004 12:13:51
Jepsis, ei ole rumilla ihmisillä asiaa kuin pahiksen rooliin.

Vaan tehdään onneksi leffoja muuallakin kuin Hollywoodissa.

Tämä on kuitenkin melkoinen ongelma, sillä esim DVD julkaisut (jotka ovat järjellisissä hinnoissa) ovat lähes poikkeuksetta Hollywood kamaa...
Tuomas
04.06.2004 12:55:53

DVD julkaisut (jotka ovat järjellisissä hinnoissa) ovat lähes poikkeuksetta Hollywood kamaa...

Jostain syystä jossain vaiheessa on kääntynyt ympäri se perinteinen sykli, jossa elokuviin tuli laatua ja suoraan videovuokraamoon meni se jööti. Nykyään ei valkokankaille tunnu pääsevän muuta kuin ne pakolliset Jerry Bruckheimer-rymistelyt, teiniseksieritekomediat ja mikä tahansa missä on Meg Ryan. Olen ottanut itse jo ajat sitten IMDB:n paljon paremmaksi tavaksi selvittää mielenkiintoiset elokuvat, jenkeissä kun ne suomessa suoraan videolle menevät teokset on nähty valkokankaillakin. Varmasti ovat hyviä, mutta vähän erikoisia ja saattaapa olla joku tuntematon tyyppikin pääosassa. Hui!

En yhtään ihmettele, jos osasyyllinen tähän olisivat divx-muodossa netissä leijuvat elokuvat. Kun leffateattereiden pitää saada omansa takaisin, otetaan vain niitä isoja blockbuster-elokuvia eikä oteta minkään pienen mutta hyvän elokuvan kohdalla riskiä, koska yleisö ei sitä katsoisi.

Muistettava on silti myös, että Tennispalatsi on ehkä se suurin elokuvateattereiden Radio Nova ja Kiss FM. Bio Rex, City ja Engel näyttävät myös pienempiä leffoja. Ja onhan aina vuokraamot.

Ja varmaan myös elokuvateattereita Helsingin ulkopuolella ;)
sitä toivoo että piuhojen päällä ihmiset eivät tänään tanssisi - absoluuttinen nollapiste
riimu
04.06.2004 13:43:26
Itselle kirjat ovat kirjoja ja elokuvat elokuvia. Eli siis Sormusten herroja katsellessa ei haitannut, vaikka kirjoista olen pidemmän päälle diggaillut. Elokuvat toimivat mielestäni hyvin.

Tuo efektien paljous tosin häiritsee nykyään monessa elokuvassa. Perinteisistä leffoista varsinkin Bondeissa on aivan liikaa efektejä ja kaikki muu jää tehosteiden varjoon. Vanhoissa Bondeissa oli juuri namia se, että toimintaa oli sopivasti kerronnan seassa. Nykyään tuntuu, että James vetää sen pakollisen vodkamartinin, iskee naisen ja loppu on aivotonta rymistelyä.
Ei näkymätön löydä kaltaistaan.
Moratoria
04.06.2004 15:11:56
Lotrit ovat mun mielestä parhaimpia näkemiäni elokuvia, ellei parhaimmat. Joo, erikoistehosteita on, mutta ne vaatii sen, jotta lopputulos olisi noin mahtipontinen.

Noi uudet Star Warsit taasen ovat täyttä sontaa. Sitä EPISODE2:sta oli ihan hirveetä katsoa ku on niin paska. Ne vanhat oli rock, mut en mä niitäkään taida enää jaksaa katsoa.

Tärkeintä on kuitenkin syventyä ja eläytyä leffaan, jolloin siitä saa paljon irti. Siinä ei paljoo erikoisefektit vaikuta, ellei elokuvan maailma vähän vaadi sitä, niinkuin Lotrit.

On varsin vittumaista kun katsoo jotain leffaa ja on todella syventyneenä siihen mitä siinä tapahtuu ja sitten joku huomauttaa että "höhö, onpas hassut alienipuvut noilla tuolla.." tai huomauttaa jotain tietokoneella tehdyistä jutuista kun itse leffaan syventyneenä sitä ei halua ajatella niin että toi on pelkkää näytelmää, vaan se on todellista.
Mark-Ken
04.06.2004 15:27:22
Noi uudet Star Warsit taasen ovat täyttä sontaa. Sitä EPISODE2:sta oli ihan hirveetä katsoa ku on niin paska. Ne vanhat oli rock, mut en mä niitäkään taida enää jaksaa katsoa.

Totta, tehosteet on korvannu juonen näissä uusimmissa. Harmillista. Wanhat sen sijaan... Loistavia!
Mage
04.06.2004 15:46:36
Taitaa mielenkiintoisimmat elokuvat tulla USA:n ulkopuolelta. Nuorempaan polveen tuntuu uppoavan Aasialaiset elokuvat ja vanhemmat taas pitävät enemmän europpalaisesta elokuvasta. Valitettavasti monet uutuudet jäävät Hollywoodin markkinointikoneiston jalkoihin ja suuri yleisö törmää näihin elokuviin ainoastaan vahingossa. Kyllä amerikkalaisissakin elokuvissa toisinaan törmää helmiin mutta niiden löytäminen vaatii hieman omatoimisuutta.

Ahdistusta aiheuttaa elokuvien uudelleenfilmatisointi, kertokaa joku yksikin hyvä syy miksi esimerkiksi psyko tehtiin uudestaan.
I don't like it but I guess things happen that way.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)