Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran soiton oppiminen netissä
1
WIIlto
05.02.2016 15:39:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkä olette kokneet parhaaksi tavaksi oppia kitaran soittoa netissä? Oletteko maksaneet jostakin ohjelmasta, kuten Ultimate Guitar Pro tms.? Mistä mieletänne kannattaa maksaa ja mistä ei?
 
Olen soittanut kitaraa klassisen kitaran tunneilla kaksi vuotta jossakin vaiheessa ja ajattelin taas alkaa treenata omillani. Mikä tähän on paras ja helpoin tapa? Ehkä jostakin ohjelmasta olisi apua, mutta mistä? Tähän mennessä olen lähinnä hakenut sointuja ja tabseja netistä ja katsonut YouTube -videoita. Saisinko vinkkejä? kiitos :)
 
I'm no fool, I'm just upside down
Kasu-_-
05.02.2016 16:51:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuxguitar: Jos Guitar Pro tabulatuureja haluat availla, niin Tuxguitar on ilmainen ohjelma siihen hommaan.
 
Transcribe: Biisien opiskeluun ehdoton on Transcribe, jolla voi hidastaa, soittaa päälle karaokemoodissa, muuttaa sävelkorkeutta jne. Taitaa olla 30 päivän kokeiluaika, mutta kelloa rukkaamalla tai mieluiten ostamalla hoituu. Korvien käyttäminen on kaikkein tärkein taito, kun on tekemisissä musiikin kanssa. Korvien ja sormien yhdistäminen onnistuu opettelemalla biisejä korvakuulolta. Suurin osa aloittelijoista ei usko tätä kuitenkaan, joten on turhauttavaa korostaa asiaa enempää.
 
Justinguitar: Ilmaisia oppituntivideoita aloittelijasta kokeneempaankin.
 
Muuten tarjonta riippuu vähän siitä, mitä haluat oppia. Klasaria varten on eri sivustonsa ja kirjastoa kannattaa käyttää ehdottomasti. Poppia ja rokkia oppii parhaiten soittamalla poppia ja rokkia bändin ja kavereiden kanssa.
 
Suosittelen aloittelemaan vaikka tuolta Justinin oppitunneista järjestelmällisesti, niin ei jää aukkoja sivistykseen. Youtubesta tulee haettua kuitenkin jo tiedetyillä hakusanoilla random oppitunteja ilman järkevää järjestystä.
 
Opettajaa ei tietenkään korvata internetillä, mutta näillä pääsee jo pitkälle. Tietenkin opettajaa voi pyytää tekemään jonkunlaisen treeniohjelman Personal Trainer -tyyliin :)
 
Drunk'n'roll
Heihei
07.02.2016 21:16:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei tuo Transcribehän on aivan mahtava! Just latasin sen koneelle, ja tuntuu kyllä olevan eri kätevä. Suosittelen ehdottomasti!
 
tele09
13.02.2016 15:41:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyään youtubesta voi oppia ihan mitä tahansa. Sitten nykyään voi opiskella opettajan kanssa skypen kautta. Opettaja nopeuttaa oppimista yleensä mutta järkevä soittaja oppii samat asiat omatoimisesti.
 
Ianuarius
13.02.2016 16:28:48 (muokattu 13.02.2016 16:30:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähinnä suurin kynnys oppilaille tuntuu olevan se, että oppii treenaamaan oikein.
 
Ja jostain syystä se on sellainen asia, joka ei vain tahdo mennä jakeluun millään. Varsinkin monissa miespuolisissa kitaristeissa olen huomannut sen, että vaikka sanoisi sata kertaa, että: "Älä soita noin! Sä teet ton homman väärin. Koeta nyt tajuta, että jos soitat tolleen, niin et etene yhtään mihinkään. Soita nyt niinku sanoin sulle!", niin viesti ei vain mene perille. Pitää väkisin saada soittaa niinku ite päässä asian näkee. Sitten ihmetellään, että ku oon treenannu tällä viikolla 40h mutta ei tää juttu vaan jotenki mene. Mistähän johtuis? :D
 
On paljon muitaki tärkeitä juttuja, niinku just kunnollinen soittoasento (ettei riko itteään), teoria, sävelkorvan kehittäminen ja että saa soitella niitä mielibiisejä silleen mahollisimman originaalia vastaavalla tavalla (siis JOS se on soittajalle tärkeää). Noista ei mistään kuitenkaan ole hirveänä iloa, jos ei soitto vaan ikinä kulje, vaan pitää yrittää väkisin väärin.
 
Oikeaan treenaustyyliin olen ite saanu jotain pieniä vinkkejä netistä, mutta ne on kyllä aivan järettömän harvassa. Kerran tais Michael Angelo Batio mainita jossain videossaan muutamalla sanalla järkevästä treenaustavasta ja sitten muistan yhden foorumiviestin, jossa ohjattiin parilla lauseella oikeaan suuntaan.
 
Nuo asiat ovat kuitenkin omaa soittoani kehittäneet kaikkein eniten sellaiseen rentoon ja luontevaan suuntaan. Ja nykyään tuntuu, että pystyn soittamaan mitä tahansa, kunhan vain vähän treenaan. Ennen oli sellainen ahdistus, että en vaan pysty vaikka treenaisin kymmenen tuhatta tuntia.
 
Your soundcard works perfectly!
tele09
13.02.2016 18:05:10 (muokattu 13.02.2016 18:07:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Lähinnä suurin kynnys oppilaille tuntuu olevan se, että oppii treenaamaan oikein.
 
Ja jostain syystä se on sellainen asia, joka ei vain tahdo mennä jakeluun millään. Varsinkin monissa miespuolisissa kitaristeissa olen huomannut sen, että vaikka sanoisi sata kertaa, että: "Älä soita noin! Sä teet ton homman väärin. Koeta nyt tajuta, että jos soitat tolleen, niin et etene yhtään mihinkään. Soita nyt niinku sanoin sulle!", niin viesti ei vain mene perille. Pitää väkisin saada soittaa niinku ite päässä asian näkee. Sitten ihmetellään, että ku oon treenannu tällä viikolla 40h mutta ei tää juttu vaan jotenki mene. Mistähän johtuis? :D
 
On paljon muitaki tärkeitä juttuja, niinku just kunnollinen soittoasento (ettei riko itteään), teoria, sävelkorvan kehittäminen ja että saa soitella niitä mielibiisejä silleen mahollisimman originaalia vastaavalla tavalla (siis JOS se on soittajalle tärkeää). Noista ei mistään kuitenkaan ole hirveänä iloa, jos ei soitto vaan ikinä kulje, vaan pitää yrittää väkisin väärin.
 
Oikeaan treenaustyyliin olen ite saanu jotain pieniä vinkkejä netistä, mutta ne on kyllä aivan järettömän harvassa. Kerran tais Michael Angelo Batio mainita jossain videossaan muutamalla sanalla järkevästä treenaustavasta ja sitten muistan yhden foorumiviestin, jossa ohjattiin parilla lauseella oikeaan suuntaan.
 
Nuo asiat ovat kuitenkin omaa soittoani kehittäneet kaikkein eniten sellaiseen rentoon ja luontevaan suuntaan. Ja nykyään tuntuu, että pystyn soittamaan mitä tahansa, kunhan vain vähän treenaan. Ennen oli sellainen ahdistus, että en vaan pysty vaikka treenaisin kymmenen tuhatta tuntia.

 
Pitää myös muistaa että jokaisella on oma tapa soittaa. Varsinkin flamencoa opiskellessa minun piti perehtyä erittäin paljon tekniikkaan(oikean käden) ja vaikka perusasiat pysyvät samoina on kaikilla aina jonkin verran erilainen oikean käden tekniikka ja kaikki eivät yksinkertaisesti pysty soittamaan täysin samalla tavalla. Myös soittoasennot ovat sellainen asia että joillekin yksi soittoasento sopii paremmin kuin toinen. Esim. https://www.youtube.com/watch?v=5TO3azyoiJg
 
Mitä jos oppilas aloittaisi tuossa asennossa mutta kasvaisi mestariksi siitä? Kyllä siinä voi opettaja olla hämillään mutta ei se tarkoita että oppilas on väärässä.
 
Tietysti jotkut asiat helpottavat soittoa mutta jotkut ihmiset eivät välttämättä pysty adoptoimaan niitä ja sitten on paljon niitä joilla ei ole mitään mahdollisuuksia oppia soittamaan kunnolla.
 
Mielestäni sähkökitaran soitto on sellainen asia että opettajia ei tarvitse mikäli soittaja on edes vähän lahjakas, johtuen siitä että se on niin monipuolinen soitin eikä rajoja ole siihen mitä sillä voi tehdä(toisin sanoen soittaja itse löytää tekniikkansa ja musiikkinsa). Klassinen kitara on eri asia ja on järkevää aloittaa opettajan kanssa.
 
Ianuarius
13.02.2016 18:22:45 (muokattu 13.02.2016 18:23:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Mitä jos oppilas aloittaisi tuossa asennossa mutta kasvaisi mestariksi siitä? Kyllä siinä voi opettaja olla hämillään mutta ei se tarkoita että oppilas on väärässä.
 
Asennot mainitsin vain siksi, että joissain soittoasennoissa aivan varmasti alkaa jännetupit kukkia. En väitä, että sillä muuten olis erityisesti mitään väliä, tai että on olemassa joku maaginen täydellinen oikea asento.
 
Mielestäni sähkökitaran soitto on sellainen asia että opettajia ei tarvitse mikäli soittaja on edes vähän lahjakas, johtuen siitä että se on niin monipuolinen soitin eikä rajoja ole siihen mitä sillä voi tehdä(toisin sanoen soittaja itse löytää tekniikkansa ja musiikkinsa).
 
Heh, no tästä asiasta me ollaan kyllä ihan 100% eri mieltä sitten. Paitsi jos lahjakkuus mielestäsi tarkoittaa sitä, että kosmisesti osaa tehdä kaikki asiat täysin ihmisluonnosta poiketen rennosti, vapaasti ja ilmaisukykyisesti. Siis joo, kyllä jokainen voi oppia pelleilemään just sillä omalla "you're special" -tavallaan, mutta jos tahtoo oppia soittamaan esimerkiksi siten, että itsestä on myös jossain bändissä hyötyä, niin kyllä silloin lähtökohtasesti kannattaa keskittyä joihinkin tiettyihin hyväksi todettuihin mekaanisiin asioihin. Ehkä olen vain ihan helvetin väärässä, mutta jotenki mulle on tullu sellanen kuva, että suurin osa ihmisistä haluaa soittaa myös muiden ihmisten kanssa. ;D
 
Soiton rentous on yksi niistä asioista, jota kukaan ei vaan tunnu tajuavan luonnostaan. Ehkä olen sitten vain törmännyt just niihin sataan tyyppiin, jotka eivät ole yhtään, edes vähän lahjakkaita.
 
Toinen asia on keskittyminen soittaessa, joka nopeuttaa kehitystä ehkä noin 20x. Aivottomasti metronomin päälle jankkaaminen on vain niin paljon helpompaa, kun ei tarvitse käyttää aivoja yhtään. Voi vaikka katsoa telkkarista big brotheria samalla.
 
Sähkökitara tarjoaa mittaamattomia mahdollisuuksia, mutta se, ettei osaa lähestyä soittamista oikein, rajoittaa niitä aivan luvattoman paljon.
 
Esimerkiksi monilta certified opettajilta kuulee paljon tällaista:
Pistä metronomiin ensin vaikka 50bpm, soita se juttu niin että se menee täydellisesti 10 kertaa, sitten kasvata tempoa 1bpm ja jatka niin kauan että olet halutussa tempossa.
 
Ihan täyttä paskaa. :D
 
En edes oikeasti tiedä, että kenelle tuo toimii, koska minulle se ei ole toiminut ikinä. Jos joku oppii soittamaan noin, niin onneksi olkoon, olet käyttänyt teini-iästä koko valveillaoloaikasi kolmen riffin treenaamiseen ja se on sitten ilmeisesti tehokkaasti käytettyä aikaa. Tyhjä jankkaaminen soittamisesta pois, niin on paljon mukavampaa. Tietenkin kertaus on opintojen äiti, mutta rajansa kaikella.
 
Your soundcard works perfectly!
TheGore
15.02.2016 22:54:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Troy Grady on perustavanlaatuisinta mitä plektra-kitarismin saralla on ikinä tapahtunut pedagogisessa mielessä. Kaveri on käytännössä yksinään luonut teoreettisen pohjan plektralla soittamiseen tutkimalla mestareiden soittoa videoilta ja nykyään matkustamalla ympäri maailmaa kuvaten kitaristien plektrakäsiä analysoiden näiden tekniikoita.
 
Youtubesta löytyy paljon ilmaista materiaalia ja 20€ sijoituksella pääsee kuukauden ajaksi käsiksi Master in Mechanics -kirjastoon, joka sisältää hemmetin hyviä seminaareja ja haastatteluja joissa pureudutaan hyvin perusteellisesti kitaransoiton saloihin. Lisää tavaraa myöskin tulee koko ajan. Muutama viikko sitten esimerkiksi ilmestyi paketti "The Science of Practice", jossa kahdessa haastattelussa otetaan selvää, että mitä tiedemaailmalla on sanottavana soitonharjoittelusta.
 
Näin kymmenen vuoden kitaransoittamisen jälkeen mulla on ensimmäistä kertaa fiilis, että oikeasti vähän ymmärtää mistä tässä soittohommassa on kysymys noin tekniseltä kantilta ja se on myös näkynyt suoraan omassa soitossa.
 
https://www.youtube.com/user/troygrady
http://troygrady.com/
 
http://www.youtube.com/watch?v=1NvbfOKIivA
Krice
19.02.2016 00:46:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Esimerkiksi monilta certified opettajilta kuulee paljon tällaista:
Pistä metronomiin ensin vaikka 50bpm, soita se juttu niin että se menee täydellisesti 10 kertaa, sitten kasvata tempoa 1bpm ja jatka niin kauan että olet halutussa tempossa.
 
Ihan täyttä paskaa. :D

 
Metronomin käyttäminen on kyllä ihan hyvä tapa harjoitella. Soiton opettelussa kannattaa pitää mielessä sellainen juttu, että netistä ja myös oikeasta elämästä löytyy kaikenlaisia opettajia, joilla voi olla ihan omat käsitykset siitä mitä ja miten pitää opetella soittamaan. Niistä pitää pystyä valitsemaan itselle toimivat jutut, vaikka se veisikin aikaa. Suhtautuisin varauksella ihmisiin, jotka opettavat soittamista vain yhdellä "oikealla" tavalla.
 
Ianuarius
19.02.2016 07:44:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Metronomin käyttäminen on kyllä ihan hyvä tapa harjoitella.
 
Joo, en mä tarkottanu, ettei metronomia sais käyttää. Lähinnä pointti oli se, että tuollainen juttujen hitaasti nopeuttaminen ei kyllä omien kokemusten mukaan kehitä soittokykyä pätkän vertaa.
 
Olen ite varmaankin ensisijaisesti rumpali, koska olen soittanut niitä 6-vuotiaasta asti. Ja monilla oppilailla on tullu huomattua ongelmia tempon ja erilaisten rytmitysten kanssa. Ei meikäkään mikään täydellinen toki ole sillä saralla, mutta joskus oikein yllättyy, että kuinka vaikealta joku juttu voi tuntua toiselle ihmiselle.
 
Ja saattaahan olla vain sattumaa, mutta pari kertaa on tullu vastaan sellasia oppilaita, joilla mentaliteetti on: "Tuo opettaja tietää asiat varmasti paljon paremmin kuin minä, joten pidän turpani kiinni, kuuntelen ja teen täsmälleen mitä se neuvoo." En tiedä miksi, mutta nämä oppilaat kehittyvät noin kymmenen kertaa nopeampaa kuin kaikki muut. Yhden ihan nobon kanssa alettiin soitella jotain avenged sevenfoldia. Mietin kyllä aluksi, että no katotaan, mutta niin se vaan alko sitä vetään. Ehkä se oli vaan aivan helvetin lahjakas. :D
 
Melkein kuka tahansa muu olis alkanu vaan jauhaan niitä riffejä silmät lasittuneina 100x minuutissa ilman että ne ikinä menee yhtään paremmin, mutta ku sille sano, että keskity jokaseen kertaan ku soitat sen ja mieti etukäteen, että miten haluat sen vetää, niin jostain ihmeen syystä se teki täsmälleen niin. Ku sille sano, että jännität tuota otelautakättä liikaa, pidä se ihan rentona ja opettele soittaan se juttu siten, niin jostain ihmeen syystä se teki täsmälleen niin. Ennenkuulumatonta!
 
Your soundcard works perfectly!
sickboy
25.10.2016 09:12:00 (muokattu 25.10.2016 09:16:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rockwaylla on meneillään ilmaiset livelähetykset maanantaisin 17-19 ja keskiviikkoisin 18-20. Noi on siis ajat, jolloin lähetys tulee suorana. Lähetykset ovat kuitenkin katsottavissa jälkikäteen. Esim. mun kitaratunti on seurattavissa seuraavan linkin takaa keskiviikon lähetykseen asti:
 
http://www.rockway.fi/klinikat/
 
Rockwayn fb-sivujen kautta pääsee katsomaan kaikkia aiemmin pidettyjä oppitunteja. Livelähetykseen pääsee osallistumaan chatin kautta ton ylläolevan linkin kautta suorassa lähetyksessä. Pitää kirjautua sisään, mutta sen voi tehdä ilmaisilla tunnuksilla.
 
Maanantaisin livelähetyksessä on Rockwayn opettaja Lasse Parkkila ja keskiviikkoisin Samuli Federley.
 
YouTube-kanavalta löytyy myös kaikki oppitunnit arkistoituna:
 
https://www.youtube.com/playlist?li … =PLqWeSw7QfJ_uhZprDjwAKyU_bvT7y1q8G
 
Käykää tsekkaamassa!
 
Lasse / Rockway
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «