Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistin (Mesa boogie mark III) mykkänä??
1 2
Stone
18.02.2016 20:30:21 (muokattu 18.02.2016 20:38:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, nytkö se mesa boogie sitten viimein pimahti??
 
Homman nimi on seuraava..
..eli menin tarkistamaan ensisijaisesti, että onko mun vahvistimesta kaappiin piuha nimenomaan kaiutinpiuha ettei vaan instrumenttipiuha, kun niistä oli juttua toisessa ketjussa sekä testaamaan juuri hommattua Bossin reverbia. No instrumenttipiuhahan se oli minulla eli äkkiä se ainakin pois (olin soittanut sillä jo puoli vuotta kutakuinkin näin) ja ajattelin nyt koestaa siten pelkkänä kombona.
 
Ei ääntäkään, mutta virtavalo paloi (standby oli napsautettu pois päältä ja mastervolumet olivat auki). Kytkin huvikseni sen varoitetun instrumenttipiuhan vahvistimesta kokeeksi kaappiin..ei ääntä. Kokeilin 3:lla eri piuhalla suoraan vahvistimen inputtiin..ei vieläkään ääntä. Kokeilin vielä 2:lla eri kitaralla ja ei ääntä. Nyt on kyllä mystistä, että mistä tämä vika on yhtäkkiä ilmaantunut ja mitä voin vielä tarkistaa ennenkuin kiikutan vahvistimen sepälle?? Viimeksi pelasi kuten aina muutenkin moitteetta eli mikä muuttuja tässä nyt on?
 
Aikamoinen ajoitus, jos tuo instrumenttipiuha juurikin nyt hajoittanut vahvistimen, kun varta vasten menin tarkistamaan että onko mulla kaiutinpiuha kaapin ja vahvistimen välissä..
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
Gabe
18.02.2016 20:37:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen tarkennus että onko se kone siis ihan hiljainen? Siis vaikka väännät volumen ja masterin auki niin ei pidä edes mitään hurinaa?
Stone
18.02.2016 20:40:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Sellainen tarkennus että onko se kone siis ihan hiljainen? Siis vaikka väännät volumen ja masterin auki niin ei pidä edes mitään hurinaa?
 
En käännellyt volumeja tai masteria siinä, mutta mitään hurinoita ei kuulunut noin ainakaan...hiljainen masiina. Mulla on perusasetukset mihin en juurikaan liiemmin kajoa.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
BugBadWolf
18.02.2016 20:44:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikku taskennus, jos passaa.
 
Kun otit johdon irti, oliko vahvistin päällä vai sammutettuna?
 
Stone
18.02.2016 20:46:29 (muokattu 18.02.2016 20:49:54)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Pikku taskennus, jos passaa.
 
Kun otit johdon irti, oliko vahvistin päällä vai sammutettuna?

 
Moro tirehtööri!
 
Sammutettuna oli ainakin eka kerralla, kun irroitin johdon. Sitten kun olin todennut sen "elottomaksi", niin saattoi olla päälläkin, kun kokeilin noita em. eri piuha variaatioita.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
Laulava Kylätohtori
18.02.2016 20:52:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: En käännellyt volumeja tai masteria siinä, mutta mitään hurinoita ei kuulunut noin ainakaan...hiljainen masiina. Mulla on perusasetukset mihin en juurikaan liiemmin kajoa.
 
En ihmettele, kun miettii, millainen säädettävä tuo on. :O
 
Mutta oletko sulakkeet katsonut?
 
They pass too much electricity. -SRV
Stone
18.02.2016 20:57:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: En ihmettele, kun miettii, millainen säädettävä tuo on. :O
 
Mutta oletko sulakkeet katsonut?

 
Joo ...ei pysty edes hengittämään tai ajattelemaan säätönamikoihin päin, jos ne edes jotenkin asettuneet :D
 
Mutta...juu sulaketta en kerennyt katsoa, kun olin ohikulku matkalla samalla. Olisi eka kerta, kun sulake mennyt, mutta mahdollinen varmasti sekin.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
santakasa
18.02.2016 20:57:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli käynyt Randall Saatanani kanssa noin, että oli mennyt ihan mykäksi. Oli pääteputket palannut ja siinä samalla mennyt sulake.
 
kun kaulaparrat yrittävät uhota olevansa ernuja genressä, jonka olennaispiirre on elää vanhempien nurkissa 35-vuotiaiksi asti - emukka
BugBadWolf
18.02.2016 20:58:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensiksi kannattaa varmaan kokeilla siitä viereisestä 4 ohmin ulostulosta, josko vain jakki hajosi piuhaa irroittaessa. Mesa ei ole hirveän herkkä kajareiden ohmien suhteen, joten siitä ei vahinkoa synny.
 
Koska virta ei ollut päällä, ei sen luulisi kuormattomana muuntajaakaan polttaneen. Siksi kannattaa ensin etsiä jotakin mekaanista. Kaikki ylimääräinen romu irti koneesta ja testaamaan. Joku katkaisija/potikka huolimattomasti sipaistuna väärään asentoon tms.
 
(älä tunnusta täällä, jos niin pääsi käymään)
 
Oletko varma sen combon kaiuttimen kunnosta? Tarkista, että sen johdotus on kunnossa.
 
BugBadWolf
18.02.2016 21:04:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: En ihmettele, kun miettii, millainen säädettävä tuo on....
 
Markki on kohtalaisen helppo säätää, kun suostuu opettelemaan sen tavoille. Mikään Fender-, Marshall- saati trankkupeleistä opittu ei oikein toimi.
 
Gabe
18.02.2016 21:12:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: En käännellyt volumeja tai masteria siinä, mutta mitään hurinoita ei kuulunut noin ainakaan...hiljainen masiina. Mulla on perusasetukset mihin en juurikaan liiemmin kajoa.
 
Pääteputket ja sulake kannattaa tarkistaa ensimmäisenä.
Stone
18.02.2016 21:14:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Ensiksi kannattaa varmaan kokeilla siitä viereisestä 4 ohmin ulostulosta, josko vain jakki hajosi piuhaa irroittaessa. Mesa ei ole hirveän herkkä kajareiden ohmien suhteen, joten siitä ei vahinkoa synny.
 
Koska virta ei ollut päällä, ei sen luulisi kuormattomana muuntajaakaan polttaneen. Siksi kannattaa ensin etsiä jotakin mekaanista. Kaikki ylimääräinen romu irti koneesta ja testaamaan. Joku katkaisija/potikka huolimattomasti sipaistuna väärään asentoon tms.
 
(älä tunnusta täällä, jos niin pääsi käymään)
 
Oletko varma sen combon kaiuttimen kunnosta? Tarkista, että sen johdotus on kunnossa.

 
Mä kokeilin sen omaa kaiutinta treeniksellä sekä 8 ohm että 4 ohm jakkiin tuloksetta.
En ollut moneen kuukauteen kokeillut kombon omaa kaiutinta (en oikein pitänyt siitä silloin), mutta pelitti kyllä silloin ongelmitta. Pitää viikonlopulla käydä vielä ihmettelemässä, jos jotain selviäisi...
Ensimmäinen ajatus mulla oli, että kun heitin bossin reverbin boardiini, että "kytkinkö sen piuhat väärinpäin", kuten joskus käynyt, kun lauta nurinpäin, mutta oikein oli kytkett. Kokeilin siis ilman boardiakin, että kytkin suoraan vahvistimen inputtiin 3:lla eri piuhalla tuloksetta.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
Stone
18.02.2016 21:16:12 (muokattu 18.02.2016 21:19:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Pääteputket ja sulake kannattaa tarkistaa ensimmäisenä.
 
Mulla kun ei ole vaihto pääteputkia juuri nyt, niin voiko niiden kunnon jotenkin muuten testaa?
Tähän voisi heti heittää lisäkysymyksen, että tarviiko markia biasoida pääteputkien vaihdossa (BugBadWolf kyllä tietää ainakin)?
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
BugBadWolf
18.02.2016 21:21:51 (muokattu 18.02.2016 21:24:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Mulla kun ei ole vaihto pääteputkia juuri nyt, niin voiko niiden kunnon jotenkin muuten testaa?
 
Vaikkapa vertaamalla niiden hehkuja toisiinsa.
 
Tuo minun kolmoseni ainakin jo tapaa vähän irroitellakin niitä putkiaan ja painakin niitä tavan vuoksi paikoilleen toisinaan.
 
Mutta koska tilanne alkoi tällä tavalla, kannattaa ensin tutkia tuliko epähuomiossa tönäisseensä jotakin. Saavathan ihmiset toki lottovoittojakin, mutta todennäköisyys sille, että pääteputket pimenivät itsekseen samalla hetkellä kun päätit irroittaa kaiutinjohdon, on varsin pieni.
 
Edit: Ja ei biasoida. Modaamattomissa Mesoissa ei ole bias-säätöä lainkaan.
 
Stone
18.02.2016 21:27:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Vaikkapa vertaamalla niiden hehkuja toisiinsa.
 
Tuo minun kolmoseni ainakin jo tapaa vähän irroitellakin niitä putkiaan ja painakin niitä tavan vuoksi paikoilleen toisinaan.
 
Mutta koska tilanne alkoi tällä tavalla, kannattaa ensin tutkia tuliko epähuomiossa tönäisseensä jotakin. Saavathan ihmiset toki lottovoittojakin, mutta todennäköisyys sille, että pääteputket pimenivät itsekseen samalla hetkellä kun päätit irroittaa kaiutinjohdon, on varsin pieni.
 
Edit: Ja ei biasoida. Modaamattomissa Mesoissa ei ole bias-säätöä lainkaan.

 
Kiitti! Teen nuo toimenpiteet ja sulakkeen tsekkaan, niin katsotaan mikä tilanne sitten. Pari päivää menee, että pääsee rikospaikalle taas.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
LesPaul70
19.02.2016 10:33:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Ja ei biasoida. Modaamattomissa Mesoissa ei ole bias-säätöä lainkaan.
 
Tai, Uraltonen terminologiaa käyttäen, Mesat biasoidaan valitsemalla Mesan kiinteälle biakselle mitoitetut putket. Jos ostaa vain Mesan leimaamia putkia, tämä ei ole ongelma, mutta jos ostaa muita, tarvitse sopiva bias tarkistaa mittaamalla.
 
Yleensä Mesat ovat jos nyt eivät ydinsodan kestäviä niin kuitenkin aikamoista kaltoinkohtelua kestäviä. Putkia ja joku vastus voi tuossa tilanteessa tyypillisesti kosahtaa, huonolla tuurilla kyllä voi mennä muuntajakin (=kallis remppa). Mutta kaikki on kyllä korjattavissa ja rahalla ratkaistavissa...
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
Stone
19.02.2016 10:45:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70: Tai, Uraltonen terminologiaa käyttäen, Mesat biasoidaan valitsemalla Mesan kiinteälle biakselle mitoitetut putket. Jos ostaa vain Mesan leimaamia putkia, tämä ei ole ongelma, mutta jos ostaa muita, tarvitse sopiva bias tarkistaa mittaamalla.
 
Yleensä Mesat ovat jos nyt eivät ydinsodan kestäviä niin kuitenkin aikamoista kaltoinkohtelua kestäviä. Putkia ja joku vastus voi tuossa tilanteessa tyypillisesti kosahtaa, huonolla tuurilla kyllä voi mennä muuntajakin (=kallis remppa). Mutta kaikki on kyllä korjattavissa ja rahalla ratkaistavissa...

 
Tätä olin jo vähän tiedustelemassakin, että voinko heittää esim. JJ 6L6 päättärit huoletta sisuksiin (Mesan omien putkien sijasta) ja tossahan siitä olikin mainintaa jo hiukan.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
BugBadWolf
19.02.2016 14:20:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Tätä olin jo vähän tiedustelemassakin, että voinko heittää esim. JJ 6L6 päättärit huoletta sisuksiin (Mesan omien putkien sijasta) ja tossahan siitä olikin mainintaa jo hiukan.
 
Tulin pitäneeksi itsestäänselvyytenä tätä. Ei olisi pitänyt :D
 
Tällainen lista löytyi kirjanmerkeissä. Mesahan ei tietenkään itse valmista putkia, vaan leimaa muilta tilaamansa - ainakin markkinointiosaston mukaan sopiviksi mittaamansa ja tarkistamansa - putket. Arvaisin, että puolet putkijupakasta on laitteiden tekeminen käyttäjäystävällisemmiksi ja toinen puoli vanhaa kunnon amerikkalaista rahastusta. Kaikkihan me tiedämme, mitä se Mesa-teksti siinä putkessa maksaa.
 
Lista on vuodelta 2009, mutta kuvaa mielestäni hyvin sen, ettei yhtä "oikeaa" valmistajaa ole.
 
STR-417 6V6 - TAD 6V6GT
STR-425 5881 - Sovtek 5881WXT
STR-440 6L6 - TAD 6L6GC-STR
STR-447 EL34 - Electro-Harmonix EL34
STR-450 - NOS Siemens EL34
EL84 - Electro-Harmonix EL84EH
12AX7 - Chinese
SPAX7A - Sovtek
12AT7 - Chinese
5AR4 - Shuguang 5AR4
5UG4 - Sovtek (black base) or China (brown base)
5UG4B - Electro-Harmonix 5U4GB
5Y3 - Sovtek?
 
Lisäksi olen törmännyt tarinoihin, jossa Ruby olisi mainittu viimeaikaiseksi pääteputkitoimittajaksi.
 
Mutta... Koska lähteenä on internet, kehoitan varovaisuuteen. Itse käytän päätteissä vain Mesa-leimaisia, mutta se ei ole varsinaisesti välttämätöntä. Suurin osa muidenkin valmistajien putkista toimii jotenkin, mutta juurikin tuo kiinteäksi liimattu bias aiheuttaa sen, että Mesa-skaalan ulkopuolelle jäävät putket vähintäänkin muuttavat soundia, varsinkin "kylmempään" suuntaan jopa merkittävästi ja ääritapauksissa saattavat jopa vahingoittaa vahvistinta.
 
Etuasteputkiksi kelpaa toki mikä tahansa (oikean tyyppinen), mutta V1-pesään kannattaa toki käyttää Mesan peltikuorista. Koska näitä tavataan käyttää varsin räyhäkkäillä soundeilla, kaikki mikä vähentää mikrofonisoitumista on avuksi.
 
Koska en halua vastuuta siitä, että ihmiset päätyvät omien putkikauppojensa takia vaikeuksiin, suosittelen VAIN MESAN LEIMAAMIA putkia kaikille. Sillä tavalla voi toimia varman päälle.
 
Tai ainakin niin varmanpäälle, kun se putkien kanssa on ylipäätään mahdollista.
 
Shredator
19.02.2016 14:52:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Kaikkihan me tiedämme, mitä se Mesa-teksti siinä putkessa maksaa.
 
Koska en halua vastuuta siitä, että ihmiset päätyvät omien putkikauppojensa takia vaikeuksiin, suosittelen VAIN MESAN LEIMAAMIA putkia kaikille. Sillä tavalla voi toimia varman päälle.

 
Kiitos listauksesta. Itse käytän kyllä Mesan "omia" ihan soundisyistä. Tuo hintaero valmiiseen pakettiin vs. esim. Uraltonelta ostettu, ei ole niin iso mielestäni (6-10e pari), että kannattaisi lähteä metsästämään jotain muita putkia kuin näitä Mesa-leimaisia. Toki jos hakee jotain muuta soundia, niin sittenhän se on eri asia.
 
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=cvKpIDCJw1o
BugBadWolf
19.02.2016 17:29:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Kiitos listauksesta. Itse käytän kyllä Mesan "omia" ihan soundisyistä...
 
Onhan se niin, että jos ei halua muokata tehtaan soundia, parasta on pysyä kokonaan merkkituotteissa. Jotkut toki haluavat varsinkin etuasteputkilla muokata omaansa.
 
Hintakin tottakai vaikuttaa. Mutta vähän voisi toki pohtia sitäkin, kannattaako uutena jo nelisen tonnia maksavaan Mark V:hen asentaa riskiputket parin kympin säästöä ajatellen. Ja lopulta, kuten huomautitkin, se hintaero kutistuu olemattomaksi, jos se suhteutetaan kaiken tiedonetsinnän ja muun asiaan liittyvän touhun vaatimaan vaivannäköön.
 
Hintaero Mesa-merkillä vaihtelee toki putkesta ja ostopaikasta riippuen. Suurimmillaan erot ovat etuasteputkissa. Halvimpaan seiskaan verrattuna mesa saattaa maksaa lähes kolminkertaisesti.
 
Ei se minua silti haittaa. Mesa ei syö putkia siihen tahtiin, että siitä konkurssiin joutuisi. V1 on se, jota menee eniten. Päätteen tuikut kestävät todella pitkään verrattuna moniin muihin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «