Aihe: Säestäminen: melodian rakentaminen sointujen ympärille
1
Teman
12.02.2016 15:09:28
Moi!

Olen soittanut vuosikausia akustista kitaraa (klassista musiikkia) ja toki paljon säestänyt soinnuilla. Olen kyllästynyt pelkkään tavalliseen säestämiseen ja siksi alkanut miettimään, että kuinka pelkät soinnut tietäen voisi rakentaa melodiaa siihen ympärille. Perusnäppäillyt kyllä tiedän, mutta haen jotain enemmän kuin vain sointujen purkamista yksittäisiksi ääniksi. Musiikin teoria ei sen sijaan ole kovinkaan tuttua tai ainakaan näiden vuosien jälkeen, kun sitä en ole opiskellut. Luultavasti sieltä voisi jotain sääntöjä ammentaa. Mistä kannattaisi mielestänne lähteä liikenteeseen?
hallu
16.02.2016 12:57:52
Teman: Moi!

Olen soittanut vuosikausia akustista kitaraa (klassista musiikkia) ja toki paljon säestänyt soinnuilla. Olen kyllästynyt pelkkään tavalliseen säestämiseen ja siksi alkanut miettimään, että kuinka pelkät soinnut tietäen voisi rakentaa melodiaa siihen ympärille. Perusnäppäillyt kyllä tiedän, mutta haen jotain enemmän kuin vain sointujen purkamista yksittäisiksi ääniksi. Musiikin teoria ei sen sijaan ole kovinkaan tuttua tai ainakaan näiden vuosien jälkeen, kun sitä en ole opiskellut. Luultavasti sieltä voisi jotain sääntöjä ammentaa. Mistä kannattaisi mielestänne lähteä liikenteeseen?

Nyt en ole ihan varma mitä olet hakemassa, mutta ehkäpä asteikot ovat niitä joista voisi lähteä liikkeelle. Tietenkään se ei sinua auta eteenpäin suoraan, koska sointuasteet ja asteikothan koostuu samoista äänistä...... mutta mutta...... ehkä mun kannattaisi olla hiljaa kun tiedä.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Numb
16.02.2016 13:57:04

Teman: Moi!

...kuinka pelkät soinnut tietäen voisi rakentaa melodiaa siihen ympärille...

Voi olla, että ymmärrän tämän nyt vakavasti väärin, mutta etenisin toisin päin, eli ensin melodia, sitten soinnutus.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
hallu
16.02.2016 14:51:28
Numb: Voi olla, että ymmärrän tämän nyt vakavasti väärin, mutta etenisin toisin päin, eli ensin melodia, sitten soinnutus.

Siinäpä vallankumouksellinen ajatus !?!? itse olen aina tehnyt biisejä niin, että ensin keksin hauskoja sointukiertoja ja kehittelen samalla laululle jonkinlaisen poljennon ja melodiaa alan hahmottelemaan vasa keksittyäni laululle sanat eli ne tulee pikkuisen limittäin ja lomittain, mutta se että keksisin melodian tyhjästä ei ole omaan mieleeni juolahtanut. Kiitos tästä ajatuksesta alan hetikokeilla miten se onnistuisi.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
GiovanniDiRondo
16.02.2016 15:34:46

Henk. koht. en usko, että säveltäminen on mahdollista, jos ei ymmärrä kaikkia tasoja jotenkin samanaikaisesti.

Melodiassa on intervalleja suhteessa toisiin melodian säveliin, mutta myös suhteessa pohjalla olevaan sointuun.

Kyllä silti kaikkein tärkein melodian rakennuspuu on kuitenkin rytmi, siis nuottimielessä sävelten aika-arvot.

Oma tapani on kyllä käyttää tuota sointukulkua pohjalla. Erilaisia sointukulkuja on oikeastaan vain muutamia. Riippuu vähän tyylilajista, tietty.

Säveltäminenhän alkaa siitä, että kopioi jonkun olemassaolevan elementin ja siirtää sen toiseen yhteyteen. Siitä sitten erilaisia tekniikoita käyttäen kehitetään varsinainen teoksen osa tai kappale.
baron
18.02.2016 07:42:39

Joku logiikka olisi siinä että tietäisi jokaiseen sointuun sopivan asteikon. Mutta jos käyttää vain asteikon säveliä niin melodiasta tulee usein "tylsä", pitää piristää käyttämällä sopivasti asteikon ulkopuolisia säveliä niin saa jännitteitä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Juzpe
18.02.2016 07:45:38

baron: Joku logiikka olisi siinä että tietäisi jokaiseen sointuun sopivan asteikon. Mutta jos käyttää vain asteikon säveliä niin melodiasta tulee usein "tylsä", pitää piristää käyttämällä sopivasti asteikon ulkopuolisia säveliä niin saa jännitteitä.

Niin... mutta siinä on se riski ettei mee nykypäivänä noi levyt niin hyvin kaupaks. Musa pitää viedä "Äärirajoille" mutta ei sillai sävellysmielessä vaan enemmänkin lyriikan kautta. Ostava yleisö ei saa ajatella asiasta "Että mitähän vittua".
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)