![]() 03.02.2016 21:18:40 | |
---|---|
Laulava Kylätohtori: Facebookkilaiset onkin näillä herkutelleet, mutta pistetään nyt vielä tänne facebookittomien iloksi - Eli meikäläisen uusi AcDc II 2+2 alkaisi olemaan valmis ja tältä se näyttää: http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4269.jpg http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4268.jpg http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4267.jpg Kyllä osui tolexit ja muut ulkoiset specsit täydellisesti kohdalleen. Pientä epäröintiä oli ivory tolexin kanssa, mutta ei voi muuta kuin todeta, että kyllä se valinta oli 100 %:sti oikea. Ja kohta pääseekin jo siihen tärkeimpään eli soundiin. Muutama päivä vielä... :) On hieno. Tolla värillä sais vaimoltakin olohuonehyväksynnän... :) | |
![]() 03.02.2016 21:40:29 (muokattu 03.02.2016 21:41:25) | |
Gabe: Kuulostaa hyvältä. Ja pääteputket on kummallekin omat? Jep. Crunch kanavalle EL34:t ja Clean/Plexille KT66:t. Näin ainakin aluksi, varmaan täytyy jossain kohtaa vaihtaa putkia päätteiden kesken - ihan vaan mielenkiinnosta, jos ei muuten. Ja oma master volume molemmille on ihan ehdoton koska tarkoitus olisi käyttää Plexiä niin puhtaana kuin särökanavana, niin saa omalla masterilla volumet ja säröt kohdilleen ilman, että täytyy toisen kanavan kanssa tehdä kompromisseja. mopar: On hieno. Tolla värillä sais vaimoltakin olohuonehyväksynnän... :) Joo, positiivista kommenttia tuli värityksestä... :) They pass too much electricity. -SRV | |
![]() 06.02.2016 20:18:57 | |
Ensitestit Acdc:llä vedetty ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Mitäs sitä nyt sen enempiä ylisanoja viljelemään, mutta sanotaan nyt, että johan on huikea peli. Yritin karsia speksausvaiheessa kaiken ylimääräisen pois ja aika vähillä säädöillä ym. mennään, mutta kyllä vaan tuli monipuolinen peli. Jo kaksi kanavaa omilla pääteasteilla ja master volumeilla mahdollistaa varsin laajan soundipaletin, mutta siihen, kun lisätään 3-asentoinen variac, niin alkaa löytymään sitä tiukempaa 'brown soundiakin'. Muutamalla kitaralla tuota testailin eri kaappeihin, enkä tosiaan ehtinyt kuin pintaa vähän raapaista. Crunch kanava on tuttu Dustysta, joten kyllä tuolla silti helposti löytyi ne hyvät soundit. Acdc ei siis ole mikään ruuvaushelvetti, jossa pitää vääntää namiskaa toisensa jälkeen löytääkseen hyvää soundia, vaan ne soundit on siinä parin namikan takana. Plexi-puolelta en tainnut ehtiä edes eq:ta vielä vääntämään, kun säädin volume vs. master volume -balanssia ja testailin variacia... Crunch on tosiaan Dustyn Crunch, joten se on tuttu. Tässä vaan EL34:t tuovat oman mausteensa Dustyn KT66:iin verrattuna. Ja variac tietysti muuttaa soundia myös aika tavalla. Clean kanavana toimii Plexi (plexi vaan, pojat, ei se niin tarkkaa ole :)), mutta toki sitä voi särökanavanakin käyttää. Ja Dustyn Crunchia olen jo pitkään käyttänyt niin särö kuin puhtaana kanavana, joten kyllä pelivaraa on. Mutta on tuo Plexin puhdas ja särön rajamailla oleva soundi vaan upea... Ajan kanssahan nämä vain paranevat kuin viini, kun tulee tutuksi ja oppii käyttämään, mutta sen voin jo todeta, että onpahan kerrassaan mahtava vahvistin. Suuret kiitokset vielä Bluetonen tiimille... They pass too much electricity. -SRV | |
![]() 09.02.2016 12:51:50 | |
Taas kuumottas vaan. Mikähän noista ois semmonen oikein juureva bluescombo, mitä telen ja straton kanssa vois nauvuttaa? Stalkerin ja Brownien kesken surffailen ainakin soundiklippien pohjalta. -So many assholes, so few bullets- | |
![]() 09.02.2016 18:19:34 | |
Miten muuten tuollainen Bluetonen junioriversio toimii vaikka verrattuna noihin Marshallin 1w pikkuvahvareihin "kerrostalovoimakkuuksilla"? Pääsin kuulemaan useampaa 1w Marshallia 0,1w moodissa ja olin aivan äimän käkenä kuinka mahtavilta ne kuulostivat. Mulla on selvästi ollut aukko sivistyksessä (jälleen kerran). -iec Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 09.02.2016 18:29:54 | |
Karhukoira74: Taas kuumottas vaan. Mikähän noista ois semmonen oikein juureva bluescombo, mitä telen ja straton kanssa vois nauvuttaa? Stalkerin ja Brownien kesken surffailen ainakin soundiklippien pohjalta. Stalker on kyllä ihan huikea, eteenkin reverbillä. Poika osti itselleen sellaisen ja sen seurauksena modautin Wizardini crunch kanavan stalker-pohjaiseksi. | |
![]() 09.02.2016 18:31:27 | |
iec: Miten muuten tuollainen Bluetonen junioriversio toimii vaikka verrattuna noihin Marshallin 1w pikkuvahvareihin "kerrostalovoimakkuuksilla"? Pääsin kuulemaan useampaa 1w Marshallia 0,1w moodissa ja olin aivan äimän käkenä kuinka mahtavilta ne kuulostivat. Mulla on selvästi ollut aukko sivistyksessä (jälleen kerran). -iec Ottaisin itse ennemmin Bluetonen Jr. version kuin Marshallin pikkuisen. Bluetone Lead Jr. kävi tuossa vähän aikaa sitten kääntymässä ja olihan se ihan hauska kone, Marshallin pikkuinenkin on ollut. Bluetonen konehuone on ihan eri tasoa kuin Marshallin ja PPIMV/VVR toimii minusta paremmin kuin tuo Marshallin low power moodi jos haluaa siedettävää soundia kerrostaloasunnossa. Itse olen kuitenkin sitä mieltä että nuo isommat koneet soivat paremmin, niissä on ihan eri auktoriteetti ja soundi. Vähän sama kuin jos vertaa pienen ja ison koiran haukuntaa.. kyllähän niistä kummankin koiraksi tunnistaa mutta.. | |
![]() 09.02.2016 20:34:31 | |
steelduck: Stalker on kyllä ihan huikea, eteenkin reverbillä. Poika osti itselleen sellaisen ja sen seurauksena modautin Wizardini crunch kanavan stalker-pohjaiseksi. Tämä kyllä kuullostaa hyvältä noissa klipeissä....ja hintakin houkuttaisi enemmän. -So many assholes, so few bullets- | |
![]() 15.02.2016 17:17:45 (muokattu 15.02.2016 17:18:44) | |
TTV: Fried Eye pääsi hankintalistalleni, taitaa tulla jälkimodauksena tuon One Louderin sisuksiin, jolloin se on yksikanavainen ja 6v6 päätteellä. Tänään polkaistiin Fried Eye Custom -päivitysprojekti käyntiin. Vanhan One Louderin sisukset muokataan etuasteen osalta uusiksi, Lee Jackson GP1000 mukaelman tilalle tulee Customoitu Fried Eye, päätteeseen (katodibiasoitu 2x 6v6) lisätään Resonance-säätö. Vanhan nupin putkien määrän takia jätän efektiloopin pois kokonaan, jotta saan Boostin mukaan. Boost ja Bite tulevat 2-nappisen jalkakytkimen taakse, joskin molemmilla on myös etupaneelissa kytkin. Erikoisuutena tähän tulee useampialueinen Mid-Shift, joka on mulla Bugaboossa ja myös nyt muutettavassa One Louderissa. Se tekee todella kutaa saundin tuunauksessa. Diodi-clippi-piiri jätetään pois, muutoin tuo etunen on normaali Fried Eye. Fontiksi otin Arial sen yksinkertaisuuden takia ;-) "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) | |
![]() 15.02.2016 20:23:19 | |
Kierros kaksi.. Aihe jäi sen taannoisen NOS putki fiaskon jälkeen vaivaaman sen verran että oli pakko ostaa muutama rompe pajalta tarkempaan syyniin. Tällä kertaa uusilla kiinalaisilla putkilla ja suoraan treenikselle tositoimiin. Lead Jr ei ollut minun juttu. Hyvin kasattu ja kyllä sillä sai kerrostaloonkin sopivilla äänenpaineilla hyvää soundia pihalle, mutta kyllä nuo isommat koneet vain soundaavat aina paremmilta omaan makuuni. Kotona Kemperi vei voiton tuosta monipuolisuudellaan ja treeniksellä jyllää isommat koneet. Express (https://muusikoiden.net/dyn/users/143916.jpg) puolitettavalla neljän pääteputken päätteellä. Mulle oli aiemmin vinkattu että tällainen saattaisi vapautua ylimääräiseksi ja lähdin itselleni poikkeuksellisesti lähestymään aihetta rauhallisesti. Latasin ensitöikseni Kemperiin kaikki profiilit aiheesta mitkä löysin ja soittelin niitä parisen viikkoa. Tykkäsin soundeista kovasti ja kun nuo Bluetonenkin ääninäytteet antoivat olettaa samaa laitoin pikaviestiä vilkkumaan. On se tuossa jo useamman viikon nyt ollut ja näin pahimman honeymooninkin jälkeen tykkään tuosta Bluetonen näkemyksestä ihan älyttömästi, vieläkin enemmän kuin Kemperin profiileista. Ehkä jollakin fanaattiselle pedaalihirmulle tuo ei ole se paras arpa, eikä kerrostalokäyttöön parhaiten sopiva äänekkyytensä vuoksi (tuon mahtavan dynamiikan saa parhaiten hallintaan kun sitä konetta saa avata).. mutta muuten en ole keksinyt tuosta kyllä mitään nuristavaa. Siinä on aika joustavat säädöt ja sen saa toimimaan hyvin vähän kitaran kuin kitaran kanssa, ja tilanteessa kuin tilanteessa. Eli sen saa säädettyä niin että se hyppää kivasti esiin jos on muita soittajia ja vastaavasti siitä saa hieman pehmeämpiä sävyjä kun soittelee yksin. Soundeja riittää siis aika pitkälti laidasta laitaan ja genrestä genreen. Ei tuo myöskään tunnu niin hankalalta hallita kuin alkuun hermoilin, herkkä se toki on.. mutta ei hankala. Myös tuo Bluetonen kaappi on käytettynä ostettu, joskin se on aika tuore tapaus. Edistystä on tapahtunut myös kaappien suhteen sitten viime näkemän. Kiinnitin heti huomiota että aiemmin käytetyt muoviset kahvat ovat vaihtuneet todella jykeviin metallisiin, Myös tolexointi on paljon siistimpää kuin aiemmissa Bluetonen komeroissani, Ei se niissäkään epäsiistiä ollut.. mutta pienissä yksityiskohdissa oli aavistuksen hiomisen varaa. Tässä on kaikki viimeisen päälle. Tuo on 18mm männystä kasattu ja pikkuisen isompi kuin Bluetonen "standardi" kaapit, elementteinä WGS Blackhawk ja Veteran 30. Kaappi soi todella hyvin sekä takaa osittain auki, että suljettuna.. mänty tuo oman kivan sävynsä ja elementit toimivat hyvin yhteen. Vähän uutuuden kireyttä niissä on vielä mutta eiköhän sekin tästä. Latasin Kemperiin myös Dusty Roadin ja 2550:n profiilit ja erittäin nautittavia soundeja tarjoavat myös ne. Näillä näkymin uskallan lähteä vielä toistekin Bluetonen kelkkaan, joskin taidan katsella jatkossa vain näitä viime vuosien malleja. | |
![]() 22.02.2016 11:12:29 | |
Onkos kellään noita Brownieita....en tiiä, johtuuko se Matin bluesittelusta vai mistä, mutta Brownie kuulostaa -tänään- paremmalta mitä Stalker. Lopuillaan hintakin sama kun tweedinä ottas molemmat ja Stalkerin kaiulla+tremololla. -So many assholes, so few bullets- | |
![]() 22.02.2016 11:21:55 | |
Latasin Kemperiin myös Dusty Roadin ja 2550:n profiilit Oliko marsun 2550 profiili vai mun tekemä BT-2550 profiili? Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen | |
![]() 22.02.2016 11:24:33 | |
Juzpe: Oliko marsun 2550 profiili vai mun tekemä BT-2550 profiili? En muista kenen tekemä, mutta Bluetone 2550 on kone. | |
![]() 22.02.2016 11:30:28 (muokattu 22.02.2016 11:31:15) | |
Gabe: En muista kenen tekemä, mutta Bluetone 2550 on kone. No ei o kauheesti vaihtoehtoja, ku ko. vahvistimia on 1kpl tietääkseni tehty ja se on yhdessä studiossa kerran proffattu kemperillä yhtä äänityssessiota varten. Ilmeisesti ko studion pitäjä on sit uppinu sen jonnekkin. Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen | |
![]() 22.02.2016 11:40:27 | |
Juzpe: No ei o kauheesti vaihtoehtoja, ku ko. vahvistimia on 1kpl tietääkseni tehty ja se on yhdessä studiossa kerran proffattu kemperillä yhtä äänityssessiota varten. Ilmeisesti ko studion pitäjä on sit uppinu sen jonnekkin. Ok, Rig Managerista se löytyy ladattavaksi. | |
![]() 22.02.2016 11:46:28 (muokattu 22.02.2016 11:46:39) | |
Gabe: Ok, Rig Managerista se löytyy ladattavaksi. Marsun 1960 A - kaappi ja Shure Beta 58 on muut vermeet ko sessiossa. Elementtejä en muista mikkä kaapissa oli. Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen | |
![]() 22.02.2016 14:39:19 | |
Juzpe: Marsun 1960 A - kaappi ja Shure Beta 58 on muut vermeet ko sessiossa. Elementtejä en muista mikkä kaapissa oli. Hyvä profiili ja soundit, olenkin pohtinut mikä kaappi siinä on. Olen käyttänyt tuon profiilin kaappia muidenkin profiilien kanssa. | |
![]() 27.02.2016 11:43:16 | |
Kaiutinasiaa jälleen: Se on jännä juttu, kuinka ennakkoluulot voivat pahimmillaan estää tekemästä hienoja löytöjä. Mulla näin oli aiemmin neodyymimagneetilla varustettujen kitarakaiuttimien kohdalla. Vaan ei enää. Silkasta mielenkiinnosta ja eräästä suosituksesta ostin ja laitoin omaan Bluetone 2x12 -suljettuun kaappiin Jensen Neo 12-100 neodyymiämyrit. Piti melkein nipistää itteään kun sound checkissä täräytti muutaman soinnun ja likin sekä Dustyn puhtaalla että säröllä. Käsittämättömän hyvä soundi! Lämmin, mutta kuitenkin kuulas yläkerta ja alakerta tiukahko. Kaikin puolin hyvin tasainen kaiutin, mikään ei ärsytä. Neodyymikaiuttimia näkee usein foorumeilla haukuttavan steriileiksi, mutta liekkö se steriiliys sitten sitä, että ei väritä soundia yhtä paljon kuin vastaavat keraamiset tai alnicot. Näissä ei ole esim. samanlaista korostusta ylämiddlessä, kuten useimmissa Celestioneissa ja WGS:ssä. Jotkut tykkää, mut mun kohdalla monesti sitä on liikaa ja se aiheuttaa sen fiiliksen, että korkeelta soittaessa soundissa ei oo kuin se yks taajuus, joka leikkaa läpi ts. tärykalvot irti. Kannattaa kokeilla! Mun mielestä nää on paljon paremmat all around -kaiuttimet kuin esim. WGS Veteranit! Rokkihommissa edelleen mun suosikki on WGS Invader 50, mut kaikenlaiseen jyystöön Jensenit tuntuisti sopivan oikein mallikkaasti. Jensen Neo 12-100 valmistus on lopetettu, mutta lähin lienee Jensen Jet Tornado 12. Muitakin neodyymejä kannattaa koittaa, jos vastaan kävelee. Näin aion itse tehdä. Ainiin, ja sit vielä se mukava lisäominaisuus näissä: Nää on ihan naurettavan kevyitä kaiuttimia! Straight 2x12" tuntuu siltä, niinku siellä ei ois mitään sisällä :D | |
![]() 02.03.2016 21:01:41 | |
Peteh83:Neodyymikaiuttimia näkee usein foorumeilla haukuttavan steriileiksi, mutta liekkö se steriiliys sitten sitä, että ei väritä soundia yhtä paljon kuin vastaavat keraamiset tai alnicot. Kannattaa kokeilla! Mun mielestä nää on paljon paremmat all around -kaiuttimet kuin esim. WGS Veteranit! Rokkihommissa edelleen mun suosikki on WGS Invader 50, mut kaikenlaiseen jyystöön Jensenit tuntuisti sopivan oikein mallikkaasti. Jensen Neo 12-100 valmistus on lopetettu, mutta lähin lienee Jensen Jet Tornado 12. Muitakin neodyymejä kannattaa koittaa, jos vastaan kävelee. Näin aion itse tehdä. Ainiin, ja sit vielä se mukava lisäominaisuus näissä: Nää on ihan naurettavan kevyitä kaiuttimia! Straight 2x12" tuntuu siltä, niinku siellä ei ois mitään sisällä :D Neomagneeteilla varustetuista kaiuttimista ei tosiaan ole pahemmin ollut puhetta. Eipä niitä ihan älyttömästi ole aiemmin ollut kyllä tarjollakaan, eivätkä ne ensimmäiset mitään kovin imartelevia arvioita saaneet. Uudempi sukupolvi vaikuttaisi käyttökelpoisemmalta. Kovasti kiinnostaisi jossain välissä kokeilla tuo Celestionin uusi Neo Creamback, saisi mukavan kevyen kaapin noilla jos soundit tosiaan toimii. | |
![]() 04.03.2016 13:38:58 | |
Nyt kun tuo Bluetonen Express on tuossa ollut jo jonkin aikaa kovassa käytössä ja on tullut jo hvyin tutuksi eri tilanteissa ja tiloissa niin on pakko vielä kerran sanoa että olipahan vain ihan helvetin hyvä hankinta. Ja vielä tuon uuden Bluetonen isomman mäntykaapin ja noiden Celestion G12M Heritagien kanssa tuo kone lähti vielä jotenkin ihan uuteen lentoon. Etenkin tuo upea reagointikyky ja säröytyminen on jotain todella maagista. Tuollaista soundia, dynamiikkaa ja säröytymistä olen hakenut vuosia erilaisista fuzzeista ja vahvistimista. Todella kiva että se vihdoin löytyi, ja vielä sanotaan että kamaralli ei kannata. Eikä ole tämän kanssa ollut tosiaan mitään sellaisia kierto-ongelmia mitä niiden aiempien Bluetonen isojen koneiden kanssa NOS putkilla oli. Hallittavissa olevaa musikaalista feedbackia siitä toki lähtee tarvittaessa. Tästä löydöksestäni innostuneena olen vähän etsiskellyt tietoa Express tyylisistä kytkennöistä ja mieleen heräsi pari kysymystä aiheesta. Amp Garagen tai TGP:n porukalta tästä aiheesta ei uskalla edes alkaa kysymään koska siellä on aiheen ympärille kehittynyt sellainen kultti että oksat pois. Itse en niin autenttisuuden perään ole, jos soundi vain on sitä mitä pitää. Elikkäs, jos olen oikein ymmärtänyt niin herra Fisher ei Ampegilta itsenäiseksi yrittäjäksi alettuaan ehtinyt rakentaa kovinkaan montaa yksilöä ennen kuolemistaan. Ja nekin vähät mitkä se ehti rakentaa kasattiin vissiin vähän vaihtelevista komponenteista mitä sattui käsillä olemaan? Yleisimmät mallit taitavat olla löyhästi Voxeihin pohjautuneet Rocket + Liverpool ja Marshall henkisempi Express.. menikö oikein? Jos tuo alkuperäinen Express kerran pohjautui Marshall tyyliseen kytkentään, niin sattuuko kukaan tietämään mihin niistä? Ja ihan mielenkiinnon vuoksi kiinnostaisi tietää kuinka uskollisesti Bluetonen näkemys aiheesta noudattelee Fisherin alkuperäistä Express kytkentää ja minkä verran tässä on heidän omia modauksiaan mukana? Ei tällä mitään käytännön väliä ole, kunhan vain kiinnostaa. Äkkiseltään katsottuna tuossa on ainakin pari säädintä enemmän, helpompi bias -säätö ja erilainen ulostulomuuntaja. Jos olen käsittänyt lukemani oikein niin Trainwreckit (Kuten käsittääkseni myös tämä Bluetonen versio) alkavat säröytyä poikkeavasti ensin pääteasteessa, sitten vaiheenkääntäjässä ja vasta lopuksi etuasteessa. Onko tämä tavanomaisesta poikkeava säröytyminen se syy miksi tuo kone on noin upeasti soittodynamiikkaan reagoiva? Myös tuon särön rakenne on todella miellyttävä. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)