Aihe: Kertokaa kokemuksia 4x12 kaapeista.
1 2 3 4 5
Juzpe
15.02.2016 11:04:36

Kyllä 4x12 levittää soundia paremmin kuin 2x12 kaappi, mutta ero on varmasti juurikin se että ampuuko se kaappi sinua naamaan vai jalkoihin. Suora kaappi on aina parempi minun mielestä.

Ois kiva jos jonkinlaiset perustelut tälle suoran kaapin paremmuudelle saisi... itse olen asiasta eri mieltä. Slanted 4x12 suuntaa lavalla kivasti enemmän pään korkeudelle. Lisäksi mikityshommat voi kuitenkin hoitaa alarivin elementeistä, eli se suuntaaminen siihen vinoon elementtiinkään ei varsinaisesti muodostu ongelmaksi.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Gary the pine
15.02.2016 11:17:55
Juzpe: Ois kiva jos jonkinlaiset perustelut tälle suoran kaapin paremmuudelle saisi... itse olen asiasta eri mieltä. Slanted 4x12 suuntaa lavalla kivasti enemmän pään korkeudelle. Lisäksi mikityshommat voi kuitenkin hoitaa alarivin elementeistä, eli se suuntaaminen siihen vinoon elementtiinkään ei varsinaisesti muodostu ongelmaksi.

Tiedä löytyykö sille mitään varsinaisia rajatieteellisesti faktisia perusteita, mutta tiedän kyllä useampiakin kavereita jotka käyttää pelkästään suoria kaappeja, full-stackinakin.

Kait se jonkinsortin soundinlevitys on ollut vinon yläkaapin ajatus, plus että näyttää kivalta, mutta jos se oma ämyrivalinta on semmonen, että kirskuu korvaan yläkaapilla, niin kyllä se suora komero sitä taittaa melko paljon. Varsinkin jos yhdellä kaapilla vetelee, niin ei se naamalle puhaltele lainkaan ja kärsii vedellä vaikka mimmosella V30-setupilla :-)
Tulin, näin, paskoin housuun.
Juzpe
15.02.2016 11:25:00

Gary the pine: kärsii vedellä vaikka mimmosella V30-setupilla :-)

Vee kolkkybänehän on ihan perkeleen hyvä elementti, mutta kun jengi ei testaa sisäänsoitettuja vaan tempasee pakasta uudet, niin totta kai on takakiree soundi.

Tota slant vs. straight asiaa mietin vaan ihan siltä kannalta, että jos joku on kelannu asiaa enemmänkin, niin ois ihan ihkua jakaa tietonsa.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
JohnPatrick
15.02.2016 15:05:46
Tota slant vs. straight asiaa mietin vaan ihan siltä kannalta, että jos joku on kelannu asiaa enemmänkin, niin ois ihan ihkua jakaa tietonsa.

Jostain luin Jim Marshallin sanoneen että slant-kaappi tehtiin vain ulkonäkösyistä.... mutta useamman slant- ja straight -kaapin omistaneena sanoisin että eroa on selvästi, kumpi on sitten parempi - riippuu ihan mitä hakee.

Saundillisesti mun korvaan straight -kaapit ovat järjestäen olleet täyteläisempiä, pehmeämpiä ja bassokkaampia. Eron huomaa vaikka seisoisin selvästi sivussa, jolloin ei ole kyse enää slant/straight -kaapin suuntauksesta suhteessa korviin. Itse olen pähkinyt, että straight -kaapin isompi kotelotilavuus selittää bassokkaamman soinnin.

Straight -kaappi on suuntaavampi ja suoraan eteenpäin lähtevä "keila" on jäätävä. Käy sääliksi eturivin kuulijoita, jotka uhriksi joutuvat....

Slant -kaappi levittää saundia enemmän ylöspäin, jolloin kuulet itsesi paremmin lavalla.

Slant -kaapissa on vähemmän bassoa/matalia taajuuksia ja sitä myöten hieman kireämpi sointi.

Tuossa oli mun näkemyksen mukaan ne suurimmat erot mitkä ei pitäisi suuresti ainakaan olla mielipidekysymyksiä.

Sitten taas jos nyt ketään kiinnostaa mielipiteet niin mun mielestä ns. oversize kokoisissa straight -kaapeissa on ollut usein jopa liikaa alakertaa ja sellaisia taajuuksia, mitä ei helposti ole saanut pois edes vahvistimen säädöillä. Okei, itse suosin aika näkkärisaundeja yleensä, mutta hyvä huomioida, jos et bassokkaasta saundista pidä niin älä osta ainakaan oversize straight -kaappia. Hyvä esimerkki on Mesan 4x12 OS Standard vs. Traditional/Stiletto. Jälkimmäisessä ja pienemmässä kaapissa on paljon tasaisempi toisto, mikään taajuusalue ei tunnu jyräävän. Jos taas haluaa nimenomaan suurta jytinää niin em. Mesa 4x12 OS Standard on varmasti kova.

Slant -kaapissa on se hyvä puoli että kun ne yläelementit kuuluvat soittajalle paremmin niin se tavallaan pakottaa säätämään saundia ns. yleisön korvilla, mikä taas mun mielestä palvelee bändin saundia paremmin.

Yhteenvetona kummassakin on siis puolensa ja valinta kiteytyy varmaan aikalailla bassokkuuteen/pehmeyteen ja toisaalta taas äänen suuntaukseen.

Välillä kuulee termiä "phase cancellation" mitä tapahtuisi slant -kaapin sisällä, koska etulevy on viistossa ja ääniaallot jotenkin söisivät toisisaan. Itse en tiedä onko näin, enkä pysty sanomaan saundista että sellaista tapahtuisi. Joku viisaampi kertokoot enemmän.
Myrkky Nuoli
15.02.2016 15:50:06
Juzpe: Vee kolkkybänehän on ihan perkeleen hyvä elementti, mutta kun jengi ei testaa sisäänsoitettuja vaan tempasee pakasta uudet, niin totta kai on takakiree soundi.

Mun mielestä kyllä kaikenikäset, kuntoset ja kaikenverran soitetut on ollu ihan hirveitä kaikki. Ei vaan sovi mun makuun.

Gary the pine: jos se oma ämyrivalinta on semmonen, että kirskuu korvaan yläkaapilla, niin kyllä se suora komero sitä taittaa melko paljon.

Tää on kyllä vähän kakspiippunen juttu. Onko ne ämyrit lähtökohtasesti oikeet jos ne kuulostaa kirskuvilta? Herkästi käy alakaapilla sit niin, että itelle kuulostaa loistavilta, mutta eruriviltä repee korvat kun trebleä on liikaa. Ite oon näitä ongelmia tasannut beam blockereilla, sitä kirskumista ei sit tuu oikeestaan minnekään, vaikka ämyri suoraan eestä ois kipakan kuulonen. Tai sit voi aina käännellä kaappia pois yleisöstä, mutta sitä taas ei oikein tiedä onko miksaaja samalla aaltopituudella ja tietää mikittää riittävän sivusta ja equttaa tarvittaessa kihinöitä.
More Nintendo, less Marshall.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)