Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hammer Jammer
1
delarco
11.02.2016 22:02:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei näkynyt vielä olevan mitään juttua tällaisesta uudesta innovaatiosta:
 
http://www.thehammerjammer.com/
 
Mitä tuntoja herättää?
 
tu_1922
11.02.2016 23:13:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hetken aikaa hurahti ihmetellessä. Melko innovatiivinen, mutta itelle tuli takauma vanhoista kolikkopeleistä, jossa sormet räpelsi vimmatusti. Periaatteessa tykkään kyllä kokeilla kaikkea uutta, mut nyt tuli kyl raja vastaan.
 
Soundi lähtee pedaaleista.
zedder
12.02.2016 22:34:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herättää semmoisia tuntoja että jos joku joka on vammansa takia estynyt ilmaisemasta itseään musiikillisesti saa tuosta avun, on se olemassaolonsa ansainnut. Eli on vähän kuin Iommin irtosormet.
 
Muita ei ehkä kiinnosta kovinkaan paljolti tuo innovaatio, sen verran kuitenkin on erilainen tuo "käyttöliittymä".
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
tuskiz
12.02.2016 22:58:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haha, siistinnäköinen vempele, pitäisköhän mun hankkia tollanen näin enemmän pianoa soitelleena, saattaisi lähteä hevitiluttelut ja riffit multakin!
 
hallu
12.02.2016 23:12:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä vähän kuolleena syntynyt idea. En usko, että mikään "apuväline" joka rajoittaa kitaran ilmaisuvoimaa, tulee saavuttamaan laajaa suosiota. Jos joku ei pysty soittamaan kitaraa muuta kuin tuollaisen apuvälineen avulla, niin se toki on perusteltu kuten jo todettiin. Mun mielestä kitara on äärettömän monipuolinen soitin ja itse en ainakaan halua kiinnittää siihen mitään laitetta joka tekee siitä vähemmän monipuolisen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Swan
13.02.2016 02:01:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mun mielestä kitara on äärettömän monipuolinen soitin ja itse en ainakaan halua kiinnittää siihen mitään laitetta joka tekee siitä vähemmän monipuolisen.
 
Ai kuten vaikka capoa tai kompurapedaalia?
 
Mun mielestä pelkästään se, että toi vehje saundaa erilaiselta kuin plektra tai sormet, tekee siitä potentiaalisen työkalun tervekätisillekin. Demovideossa jo näytetään, mitä kaikensorttista kivaa tuolla voi tehdä esim. murrettujen sointujen ja moniäänisten melodioiden kanssa, eikä noin napakkaa ätäkkiä ja silti legatoa saundia saa pelkällä käsipelillä millään aikaan.
 
"His sources include singing nomads, pirates, prisoners of war and a surprisingly knowledgeable merchant of cabbage."
hallu
13.02.2016 10:59:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Swan: Ai kuten vaikka capoa tai kompurapedaalia?
 
Tota.... joo. Capoa en ole oppinut ikinä käyttämään ja itseasiassa vierastan sitä juuri tuosta samasta syystä. Toki tiedän, että esimerkiksi fingersylen soittajille Capo on lähes välttämätön, että monimutkaiset avointa asemaa hyödyntävät sormitukset voidaan viedä toisen sävellajiin, mutta siitä huolimatta itse sitä vähän vierastan mainitusta syystä. Kompuraa en ole erikseen vierastanut, vaikka se on dynamiikkarajoitin. Jotenkin ajattelen sen enemmän vain efektiksi. Oikeastaan olen aina ihaillut kompuran soundia koska pikkupoikana tykkäsin ja ihailin tavattoman paljon jazzkitaristeja ja mulla itselläni oli kitarana fender stratocaster jota soitin Showman vahvistimen läpi eikä siitä saanut (tai en osannut 13 vuotiaana aloittelijana) sellaista jazzahtavaa pyöreää atakkia millään ja sitten kerran pääsin kokeilemaan kompressoria ja ihastuin siihen välittömästi. Nykyisin käyttelen kompuraa aika paljon myös basson kanssa (mutta eri tavalla en niin efektiivisesti kuin kitaralla). Minulla oli kyllä aika jolloin en käyttänyt lainkaan efektejä ja hyväksyin vahvistimen ja kitarani väliin ainoastaan piuhan ja vahvistimenkin piti olla yksinkertainen ja epäefektiivinen. Nykyisin olen avarammin asiaan suhtautuva ja minulla on efektilaudassani jo etuvahvistin säröä varten sekä kaikulaite että kompura :-). Tremolo ja wahi on olleet jo pari vuotta harkinnassa, katsotaan josko joskus innostuisi ylittämään seuraavan rajan :-D.
 
Swan:Mun mielestä pelkästään se, että toi vehje saundaa erilaiselta kuin plektra tai sormet, tekee siitä potentiaalisen työkalun tervekätisillekin. Demovideossa jo näytetään, mitä kaikensorttista kivaa tuolla voi tehdä esim. murrettujen sointujen ja moniäänisten melodioiden kanssa, eikä noin napakkaa ätäkkiä ja silti legatoa saundia saa pelkällä käsipelillä millään aikaan.
 
Äläppäs sano :-) kuuntele vaikka Petteri Sariolaa niin huomaat, että pelkillä käsillä voi saada tosi yllättäviä juttuja aikaiseksi. Tosin Petterikin käyttelee kaikenlaisia jutksia apunaan, mutta ainoastaan selkeyttääkseen ja vahvistaakseen sen, mikä kertoo voivansa tehdä sängynlaidalla myös pelkällä kitaralla.
 
No en miä ole kukaan mitään innovaatiota paheksumaan ja jos joku saa jostakin härpättimestä lisäarvoa niin kaikin mokomin käyttäköön minun puolestani. Itse ajattelen, että kunnon kokki tarvitsee ainoastaan kokkiveitsen ja kaikenmaailman munankeittimet sun muut härpättimet on harrastelijoita varten, mutta ei olisi ensimmäinen kerta kun olen yksiselitteisesti väärässä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Gary Enfield
13.02.2016 11:52:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oonkin aina halunnu muuntaa kitarani dulcimeriksi.
Millainenhan tuon oppimiskäyrä on? Että rupeaako se heti pakasta kauniisti helisemään?
Suositellaan vammaisille veteraaneille ja pianisteille?
Mikä ettei joskus voisi kokeillakin, mutta en nyt heti tyrkytä rahojani.
 
LaXu
13.02.2016 11:59:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siistin näköinen vempain ja 70 dollarin hintakaan ei ole absurdi. Tuolla saisi varmaan ihan mielenkiintoista soundia irti.
 
Myydään Ibanez RG550 superstrato ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1088887 ) ja Yamaha Pacifica 1511MS telecaster ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1089478 )
Zammy
14.02.2016 13:23:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: En usko, että mikään "apuväline" joka rajoittaa kitaran ilmaisuvoimaa, tulee saavuttamaan laajaa suosiota.
 
Vaikea ymmärtää miten uudenlainen soittotekniikka ja soundi on rajoittavia tekijöitä?
 
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
hallu
14.02.2016 15:01:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zammy: Vaikea ymmärtää miten uudenlainen soittotekniikka ja soundi on rajoittavia tekijöitä?
 
Ei kysymys ollut soittotekniikasta, vaan apuvälineestä. Kyllähän kitaraa voi nimenomaan soittaa ihan miten tykkää, mutta minkälaisia hilavitkuttimia siihen kitaraansa haluaa ripustaa, onkin sitten eri juttu. Sinällään minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku haluaa vaikkapa tuollaista härveliä käyttää, minä vaan itse n siitä innostu enkä näe siinä erityistä potentiaalia. Eipä se olisi ensimmäinen kerta kun olen jossakin asiassa väärässä jos nuo onkin vakiovarusteita kaikissa kitaroissa muutaman vuoden päästä mutta en vain usko sitä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
LaXu
14.02.2016 15:16:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Ei kysymys ollut soittotekniikasta, vaan apuvälineestä. Kyllähän kitaraa voi nimenomaan soittaa ihan miten tykkää, mutta minkälaisia hilavitkuttimia siihen kitaraansa haluaa ripustaa, onkin sitten eri juttu. Sinällään minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku haluaa vaikkapa tuollaista härveliä käyttää, minä vaan itse n siitä innostu enkä näe siinä erityistä potentiaalia. Eipä se olisi ensimmäinen kerta kun olen jossakin asiassa väärässä jos nuo onkin vakiovarusteita kaikissa kitaroissa muutaman vuoden päästä mutta en vain usko sitä.
 
Eihän niiden ole tarkoitus korvata mitään, vaan tarjota erilainen tapa soittaa.
 
Myydään Ibanez RG550 superstrato ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1088887 ) ja Yamaha Pacifica 1511MS telecaster ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1089478 )
hallu
14.02.2016 15:42:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Eihän niiden ole tarkoitus korvata mitään, vaan tarjota erilainen tapa soittaa.
 
No siitä vaan ruuvaat kitaraasi semmoisen, ei se minua haittaa. Minä uskon ihan oikeasti, että jos joku uutuus tarjoaa jotakin lisäarvoa niin se jää elämään ja kaikki turha huuhtoutuu virran mukana unholaan. Minä en vain näe tässä mitään käänteentekevää, mutta sehän voi olla minun oma näkövika:-).
 
Siis vähän niinkuin capo, en minä näe silläkään mitään virkaa, mutta niin vain jotkut sitä käyttää :-D. Mitä te siitä välitätte mihin minä uskon tai olen uskomatta, käyttää ja uudistakaa ja näyttäkää että olen väärässä. Hyvähän se vaan on että nuoret yrittää ja kokeilee jotain uutta. Sitä paitsi kitarismia on jo vuosia vaivannut semmoinen ummehtuneen ukkoontunut konservatiivisuuden homehtama ilmapiiri, että huonotkin uudet ideat ovat tervetulleita (enkä minä edes tiedä onko tämä idea huono).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Zammy
14.02.2016 17:09:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Minä uskon ihan oikeasti, että jos joku uutuus tarjoaa jotakin lisäarvoa niin se jää elämään ja kaikki turha huuhtoutuu virran mukana unholaan.
 
Jaa, että niinku kaikki keksinnöt aiemminkin? Että kun keksittiin vahvistaa kitaran soundia, niin siihen loppu akustisen soittaminen. Ja kun keksittiin säröt, niin sen jälkeen kukaan ei enää puhtaalla soittanut jne? Eikai ollakseen uusi ja tietyissä paikoissa käytännöllinen keksintö, tarvitse sentään mitään aiempaa pyyhkiä pois?
 
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
hallu
14.02.2016 22:06:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zammy: Jaa, että niinku kaikki keksinnöt aiemminkin? Että kun keksittiin vahvistaa kitaran soundia, niin siihen loppu akustisen soittaminen. Ja kun keksittiin säröt, niin sen jälkeen kukaan ei enää puhtaalla soittanut jne? Eikai ollakseen uusi ja tietyissä paikoissa käytännöllinen keksintö, tarvitse sentään mitään aiempaa pyyhkiä pois?
 
Ei kun turha huuhtoutuu pois. Kysytkö nyt ihan tosissasi? sellainen mille on käyttöä, jää elämään ja sellainen mikä on turhake, unohtuu ja katoaa historian hämäriin. Mikä tässä nyt on vaikea käsittää? ilmaisenko oikeasti itseäni näin epäselvästi?
 
Muistatteko leipäkoneen? tai aromipesän? tai television hipaisunäppäimet? joku niitäkin aikoinaan innovoi ja uutuutena esitteli. Pikkuisen mielestäni liioiteltua verrata jotakin kitaraan kiinnitettävää hökötystä sähkökitaraan ja vahvistimeen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
tuskiz
14.02.2016 22:15:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Muistatteko leipäkoneen? tai aromipesän? tai television hipaisunäppäimet? joku niitäkin aikoinaan innovoi ja uutuutena esitteli. Pikkuisen mielestäni liioiteltua verrata jotakin kitaraan kiinnitettävää hökötystä sähkökitaraan ja vahvistimeen.
 
Ottaen huomioon että kaikki mainitsemasi esimerkit on vielä olemassa ja valmiisti hankittavissa antaa tulevaisuuden lupausta myös tämänkaltaisille virityksille.
 
hallu
14.02.2016 22:23:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Ottaen huomioon että kaikki mainitsemasi esimerkit on vielä olemassa ja valmiisti hankittavissa antaa tulevaisuuden lupausta myös tämänkaltaisille virityksille.
 
Juu mun systerin ullakolla taitaa olla vielä yksi sieltä kultaiselta kaheksankytluvulta :-D
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Kefiiri
15.02.2016 21:01:33 (muokattu 15.02.2016 21:01:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leipäkone on ihan hyödyllinen keksintö.
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «