Aihe: Onko kauhu kuollut genre?
1 2 3 4 527 28 29 30 31106 107 108 109 110
tomaattiorava
24.01.2016 20:43:46
Laitetaas linkki tohon mun IMDb-profiiliin niin voi tutkia mun ratingsejä ja watchlistiä mikäli ketään kiinnostaa. Liki 1500 leffaa pisteytetty ja näppärästi voi valita että näyttää vaikka pelkät kauhuleffat.
http://www.imdb.com/user/ur37209205/?ref_=nv_usr_prof_2
bedlam
25.01.2016 09:33:35 (muokattu 25.01.2016 09:51:29)

inkognito: Changeling ja Polanskit tullut nähtyä, mutta tuo Messiah of Evil on itselleni outo. Kiitti siis vinkistä, pitää ottaa se katselulistalle!

Jes! Yksi suurimmista lemppareista, vähän samaa fiilistä kuin Let's Scare Jessica to Death -leffassa. E: suosittelen myös Night of the Devils-leffaa vuodelta 1972. Tilasin blu-rayn täysin sokkona ja oli kyllä hyvä. Perustuu Wurdulak-stooriin se.

dixi19: We Are Still Here: http://www.rottentomatoes.com/m/we_are_still_here

Erittäin positiivinen yllätys. Todella tyylikäs vanhan liiton, hieman lovecraftiaaninen kauhuilu. Pitkään tuntui, että kauhu on todellakin kuollut genre, mutta viime vuosina genre tuntuisi virkistyneen roimasti (tämän lisäksi mm. Babadook, It Follows, Bone Tomahawk & Kill List). The Witchiä odotellessa.

Mulle tää oli pettymys. Leffahan oli tehty kunnianosoituksena Fulcin House by the Cemetarylle, joka on näkemistäni Fulceista huonoin, mutta ajatuksena leffa kiinnosti silti kovasti. Ja pääosassa legendaarinen Barbara Crampton. Valitettavasti leffa muuttui lopussa huonoksi komediaksi ja menetin mielenkiintoni kokonaan.

Mun mielestä viime vuosina genre on päinvastoin ollut kovasti laskusuuntainen, omat 2000-luvun kauhusuosikit löytyy vuosilta 2008-2012.

tomaattiorava: Laitetaas linkki tohon mun IMDb-profiiliin niin voi tutkia mun ratingsejä ja watchlistiä mikäli ketään kiinnostaa. Liki 1500 leffaa pisteytetty ja näppärästi voi valita että näyttää vaikka pelkät kauhuleffat.
http://www.imdb.com/user/ur37209205/?ref_=nv_usr_prof_2

Paljon on samoja leffoja nähtynä ja on kyllä täysin päinvastainen leffamaku kuin mulla :) The Woman in Blackin uusintaversiolle paremmat pisteet kuin Rosemaryn Painajaiselle, waat? Mutta joo, kauhuhan on varmaan genreistä kaikista subjektiivisin. Ja siihen vaikuttaa mielentila ja katseluolosuhteetkin kaikista eniten. Itse en katso koskaan kauhuleffoja muuten kuin yksin ja pilkkopimeässä talossa, mutta silti harva nykyään enää säväyttää.
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
dixi19
25.01.2016 14:29:00

bedlam: Mulle tää oli pettymys. Leffahan oli tehty kunnianosoituksena Fulcin House by the Cemetarylle, joka on näkemistäni Fulceista huonoin, mutta ajatuksena leffa kiinnosti silti kovasti. Ja pääosassa legendaarinen Barbara Crampton. Valitettavasti leffa muuttui lopussa huonoksi komediaksi ja menetin mielenkiintoni kokonaan.

Joo semmoinen nostalgia-homage -hommahan se nimenomaan oli, mutta sellaisena aika virkistävä ja tyylitietoinen. Jos vastaavat kiinnostelee, niin kannattaa tsekata myös Argento/giallo-parodia The Editor http://www.rottentomatoes.com/m/the_editor/

Tuo on siis ihan puhdas komedia ja parodia, siinä missä WASH pitää pikkuisen paremmin pokkansa. The Editor ei ole todellakaan mikään lajityypin merkkiteos, mutta perinnetietoiselle kauhufanille ihan hauska pläjäys.

Mun mielestä viime vuosina genre on päinvastoin ollut kovasti laskusuuntainen, omat 2000-luvun kauhusuosikit löytyy vuosilta 2008-2012.

Joo ilmaisin vähän huonosti itseäni. Nuo vuodet mahtuvat siis vielä niihin tarkoittamaani ns. parempiin vuosiin. Mielestäni genre oli heikoimmillaan 90-luvun loppupuolella ja 2000-luvun alkupuolella (varsinkin I Know What You Did Last Summer- ja Urban Legend -tyyppiset leffat) muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, mutta viimeistään joskus Låt den rätte komma inin myötä on alkanut ilmestyä suhkot tasaiseen aika vahvoja leffoja.

Samalla toki on julkaistu enemmän myös ihan kauheata paskaa, kun teknologian ja levityskanavien kehityksen ja halpenemisen myötä vähän kenen tahansa on mahdollista suoltaa kaikenlaista yritelmää, mutta sieltä seasta on ainakin omasta mielestä alkanut tulla myös useammin todella vahvoja leffoja.
anomus.com
tomaattiorava
01.02.2016 17:14:09
Alkaa korvista tursuumaan kaikki tusinakauhurainat mitä tulee toljotettua joten aloin hiljattain funtsimaan kirjallisuutta vaihtoehdoksi ja vastapainoksi.
Oon aina ollut aika kova lukemaan mutta fiktiivisiä teoksia on tullut luettua todella vähän. Nyt kyselenkin tärppejä kirjailijoista/teoksista jotka lämmittäis hoocee-kauhufanin sydäntä. Immersoivaa ja kuumottavaa pitäis materiaalin olla ja Irwine Welshmäinen törkysaasta myös miellyttää.
Poen ja Lovecraftin tuotantoon lienis korkee aika tutustua mutta entä modernimpi materiaali? Heittäkää suosituksia!
päänahka
01.02.2016 19:16:37
En ole juurikaan Kingin lisäksi kauhukirjallisuutta lukenut, mutta sarjakuvaosastolta pitää aina suositella Alan Mooren From Hell -teosta. Kuvaa viiltäjä-Jack-keissin tapahtumia perusteltujen tulkintojen kautta. Olin päässyt melkein loppuun asti ennen kuin huomasin lopun appendixin, ja sitten pitikin selata vielä uudelleen läpi sen kanssa.
Henri Henri Olavi
12.02.2016 18:54:56
Milkop: Saapa nähdä millainen tämä The Witch tulee olemaan, traileri nyt ei huonoimmasta päästä ollut.

https://www.youtube.com/watch?v=iQXmlf3Sefg

Tämähän julkaistaan teatterilevitykseen jenkeissä 19.2. ja olen yrittänyt etsiä infoa tulisiko myös Suomeen jossain vaiheessa. En ole löytänyt mitään tietoa asiasta. Kiinnostaa nimittäin ihan helvetisti tämä leffa.
I'm sticking pins and needles in this stinking rot flesh-like substitute pieces of half cooked meat that are walking on this earth.
carnation
13.02.2016 23:20:59
Nämä eivät luultavasti ansaitsisi edes mainintaa, koska nyt kaavitaan jo tynnyrin pohjia, mutta menköön tämän kerran. Ei ala vuosi hyvin, pari suhteellisen uutta kauhuelokuvaa on jo onnistuttu tekemään uusiksi ja vieläpä hyvin pitkälti yksi yhteen suhteessa alkuperäisteoksiin. Eli siis läpeensä turhia.

RT-prosentit kertovat kaiken oleellisen:

http://www.rottentomatoes.com/m/cabin_fever_2016/

http://www.rottentomatoes.com/m/martyrs_2016/
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
Eos
14.02.2016 11:41:23

carnation: Nämä eivät luultavasti ansaitsisi edes mainintaa, koska nyt kaavitaan jo tynnyrin pohjia, mutta menköön tämän kerran...

Mikähän hinku näillä on tehdä näitä remakeja? En ymmärrä lainkaan, jos ei mitään omaa keksi, olkoonkin jo sataan kertaan tehty paremmin, niin olis perkele tekemättä.

Cabin Fever on ihan ok komedia ei siinä mitään. Martyrs taas niin heikosta langasta kasaan parsittu sokkipläjäys, että "hohhoijaa" on ainoa termi millä sitä itse osaa kuvailla.

Ehkä tämä kauhu on itsessään mahdoton genre, koska jos elokuvien hahmot olisi varustettu edes jakomielitautisen logiikalla ja toimintakyvyllä, elokuvalle tulisi kestoa noin 20 minuuttia, alku- ja lopputekstit siihen sisältyen.

Tietysti muutamia poikkeuksiakin on joihin on jaksettu kirjoittaa se puolitoistatuntinen juonikin.
AnonHero
14.02.2016 16:36:37
Katsoin Cabin Fever remaken. En suosittele. Ihan järkyttävän huono.
LamaAjanElvis
14.02.2016 20:26:57
Valitettavasti ennustan pahoja aikoja kauhulle. Tulemme näkemään jonkun kasvislesbo-miehen joka ei edes fiktiivisesti aiheuta eläimille stressiä. Sarjamurhaaja tietenkin jonka herkkää puolta joku yh muija jää ihailemaan ja joka luulee muuttavansa sen sarjiksen jokapäivän kiltiksi ovimatoksi.

Sarjaltahan tuo kuulostaa, mut haisee paskalle kuitenkin.
Sormet lähtee saundista. "So I say live and let live. That's my motto: Live and let live. Anyone who can't go along with that, take 'em outside and shoot the motherfucker. It's a simple philosophy, but it's always worked in our family." -George Carlin
AnonHero
20.02.2016 17:10:21 (muokattu 20.02.2016 17:10:56)
Henri Henri Olavi: Tämähän julkaistaan teatterilevitykseen jenkeissä 19.2. ja olen yrittänyt etsiä infoa tulisiko myös Suomeen jossain vaiheessa. En ole löytänyt mitään tietoa asiasta. Kiinnostaa nimittäin ihan helvetisti tämä leffa.

ylläri ylläri ei taida olla tulossa Suomeen. Perseestä kun niin harvoin pääsee näkemään kauhua teattereissa täällä. Siellähän nämä elokuvat nimenomaan toimivat parhaiten.
dixi19
20.02.2016 18:37:18

Henri Henri Olavi: Tämähän julkaistaan teatterilevitykseen jenkeissä 19.2. ja olen yrittänyt etsiä infoa tulisiko myös Suomeen jossain vaiheessa. En ole löytänyt mitään tietoa asiasta. Kiinnostaa nimittäin ihan helvetisti tämä leffa.

Jos ei tule normi teatterilevitykseen niin harmi kyllä, on nimittäin tällä hetkellä itselläkin odotuslistan kärjessä. Ehkäpä se näytettäisiin sentään edes huhtikuun Night Visionsissa Helsingissä.
anomus.com
tomaattiorava
21.02.2016 19:52:53
Kovaa on hype The Witchin ympärillä. Jossain tais olla mahollisuus voittaa paikat ensi-iltaan Slashin vieressä. Toivotaan parasta I guess...
tomaattiorava
23.03.2016 18:04:51 (muokattu 23.03.2016 18:05:05)
Unfriended ei ollutkaa ihan paska. Yleensä nää "chättihuonecyberkauhu"-tekeleet ovat olleet todella surkeita mutta tän jakso ihan kattoo. Lopetus kyllä vähän laski osakkeita...
AnonHero
30.03.2016 19:40:30
Baskin oli jees. Ei täydellinen mutta erittäin omaperäinen mistä plussaa.
dixi19
08.04.2016 21:39:55

dixi19: Jos ei tule normi teatterilevitykseen niin harmi kyllä, on nimittäin tällä hetkellä itselläkin odotuslistan kärjessä. Ehkäpä se näytettäisiin sentään edes huhtikuun Night Visionsissa Helsingissä.

Vastaan itselleni ja ilmoitan, että The Witch on kuin onkin Night Visionsissa ja vieläpä Pohjoismaiden ensi-iltana ja avajaiselokuvana ensi keskiviikkona. Toinen esitys on sitten lauantaina.

Pakko nyt pistää pienissä fiilareissa tähän vielä häikäilemätön promo, sillä sain kuulla, että ohjaamani kauhuun kallisteleva haahuilulyhäri The Silent esitetään heti tuon Witch-avajaisnäytöksen jälkeen, lämmitti kovasti mieltä :)

Ja kun kerran tälle tielle lähdettiin, niin tuossa vielä lyhärin tiiseri tsekattavaksi: https://vimeo.com/129986407
anomus.com
Anti-Social
08.04.2016 22:07:42
dixi19: Ja kun kerran tälle tielle lähdettiin, niin tuossa vielä lyhärin tiiseri tsekattavaksi: https://vimeo.com/129986407

Komeeta kuvastoa. Kiinnostus heräsi.
LamaAjanElvis
09.04.2016 09:00:21
70-luku oli kauhuleffoille parasta aikaa, siis tekijöille. Uskovaiset katsoi paholaisleffoja kuin dokumentteja ja muut olivat muutenvain herkkiä. En elänyt 70-luvulla, mut kun ala-asteella näin Manaajan ekaa kertaa, taisin saada kohdista "fuck me, fuck me, your mother is sucking cocks in hell" lievän bonerin kun katsoin. Ihan hyvä tunnelma, mut ei pelottava.
Sormet lähtee saundista. "So I say live and let live. That's my motto: Live and let live. Anyone who can't go along with that, take 'em outside and shoot the motherfucker. It's a simple philosophy, but it's always worked in our family." -George Carlin
AnonHero
10.04.2016 13:48:41
Darling 1/5 ihan paska ei kannata katsoa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)