Aihe: Vokaalien miksauksen vaikeus
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
BaariMikko
11.02.2016 11:08:08

studio: Kyllä ympäristö vaikuttaa kuulokuvaan samoin kuin mieliala sekä ihmisen kyky suorittaa ja keskittyä yhteen asiaan. Vai kuullostaako esim livekeikka yhtä hyvältä loisteputkien valossa kuin oikeassa keikkavalaistuksessa? Mitä tarkoittaa sana "validi" jota täällä tunnutaan kayttävän vähän joka puolella. Jos väännät nappulaa ei sitä tarvitse tuijottaa toisin hiirellä joutuu aina enemmän tai vähemmän seuraamaan mitä sillä härkkii. Kannattaa kokeilla joskus jos on mahdollista miksata niin että kääntää näytön pois, tosin tietokone hommissa se on mahdotonta jollei omista hyvää kontrolleria.

Jos sinä et ymmärrä edes argumentaation peruskäsitteitä, ei ole minun asiani ruveta niitä sinulle selittämään. Varsinkin, kun kykysi omaksua uusia konsepteja on kaikesta päätellen täysin olematonta. Hyvää jatkoa vaan sinne pölyiseen nostalgiaharhojen maailmaan.
BaariMikko
11.02.2016 11:14:32

...mutta yrittääkseni todeta vielä jotain asiallistakin, niin tietysti ympäristö vaikuttaa havainnointiprosessiin. On kuitenkin eräs tekijä, jonka avulla tästä voi tulla tietoiseksi ja ottaa sen siten huomioon toimiessaan. Tätä tekijää kutsutaan nimellä ammattitaito.
saastara
11.02.2016 11:38:19 (muokattu 11.02.2016 13:06:14)
Mitä tulee tommoiseen radiohuttu vs 'oikea musiikki (tm)' keskusteluun, tärkeä pointti ymmärtää on se, että musiikin taiteellinen paskuus ei sulje pois tuotannon tai artistin ammattitaitoa. Ja niitä molempia tulee voida, ja kannattaakin analysoida kokonaisuuden lisäksi myös omillaan. Tuotantoa ja musiikkia näässiis.. Onhan se tosi kaunis lause, että 'jos biisi on paska, ei miksauksella oo väliä'.. mutta se ei musta ole vaan totta, ainakaan mitä tulee puhtaasti kaupalliseen musiikkiin. Nykypoppiskamassa tuntuu lähes poikkeuksetta henk koht siltä, että se tuotanto ON se biisi.

Jos siirrytään vähän henkilökohtaisempiin sävyihin hetkeksi, en mä ainakaan suostu nielemään tommoista Hekazx__:n 'tuote ratkaisee ja kansa valitsee kun parhaiten tietää'-logiikkaa. Ei ratkaise, ei tiedä, eikä valitse. Samat voimat ja massit jotka kerää ihmiset katsomaan Jerry Bruckheimerin seitsemättä jatko-osaa jostain leffasta jonka eka osa oli jo ihan järkyttävää paskaa, tai sesongin pakollista romanttista komediaa, saa sen kännisen 20v Lissun pyytämään DJ:ltä Kate Perryä klubilla aamuyöllä.. ja sitten pilkun aikaan Adelen 'Helloa' koska se on just niiqu mun elämästä kun mäkin soitin mu exälle toissapäivänä mut ei se vastannut!!!

Eikä kukaan tee nyt väärin tai ole huono ihminen.. Bruckheimereihin ja Kate Perryihin käytetään ihan sikana massia, siellä on järjetön määrä lahjaa, osaamista ja vaivaa takana, jotta se uppoaa jengiin juuri semmoisella efektillä, rytmillä ja fiiliksellä ja kun halutaan, ja usein siinä onnistutaan.. mutta on se musta silti paskaa. Se ei ole väärin, en ole katkera (ehkä vähän vaan), mä ymmärrän mikä siinä viehättää, ymmärrän miksi ihmiset sitä tekee, ymmärrän mikä saa ihmiset sitä fanittamaan, mutta se on musta silti paskaa.. Se on mielenkiintoista ja makaaberilla tavalla ihailtavaa, ja mulla on erittäin suuri kunnioitus sen alan tekijöitä kohtaan ammattimielessä.. mutta siis, niin, paskaa. :) Aatukin sanoi joskus, että kansaa puhutellessa pitää keskittyä sen alimpaan nimittäjään. Ja siinä kohtaa kun biisin tuotannolliset ja musiikilliset ansiot noudattelee Aatun ajatuksia, ollaan hyvin syvällä huonossa paikassa. :)

Laitetaan Tarkovski, Bergman ja Bruckheimer rinnan niin en mä voi hyvällä omatunnolla sanoa, että nää on kyllä kaikki ihan yhtä valideja taiteellisesti. :D Joskus on ihan ok vaatia ihmisiltä enemmän.. ja samalla muistaa, että kenen leipää syöt ja lauluja laulat, koska valtaosa palkasta tulee nykyään bilebändivedoista joissa ne samat Kate Perryt ja Daft Punkit soi päivästä päivään.

Sokrates kertoi siitä mitenkä nykynuoriso on pilalla eivätkä ymmärrä mitään perinteestä ja roomalaiset halusivat vain leipää ja sirkushuveja. Ei nää mitään erityisen uusia ilmiöitä ole.

E: Tuli tosta 'radiot levy-yhtiöiden orjana' heitosta mieleen, että eikös se kuvio ala olla vähän toiste päin, ainakin täällä Pohjolassa missä medioita on niin vähän. Jos musiikkipäällikölle ei sovi tai kelpaa, niin siinä ei mitkään levy-yhtiökamppanjat ja brainstormaukset ja kohdeyleisömarkkinoinnit jeesaa. Taitaa se radion aktiivisoitto olla edelleen se avain pakoon, ja radion musiikkipäälliköillä taitaa olla tässä hommassa huomattavasti enemmän valtaa kuin levy-yhtiön pampuilla.
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
saastara
11.02.2016 11:47:07 (muokattu 11.02.2016 13:12:20)
Aasinsillalla tosta sitten tohon varsinaiseen laulujuttuun.. Kaikella on väliä. Ei kyse oo fiilis vastaan taito vastaan kamat. Kaikella on merkitystä. Toki toi on ihan hyvä marssijärjestys pitää mielessä, mutta niin..

Sillä äänityksellä ja sen jälkityöstöllä on aina väliä. Kaikki ei osaa vetää hyvin. Jos on joku äänitys, mikä on paska (en siis viittaa tällä nyt aloittajaan), monellakin tavalla, ja sitten joku sanoo, että 'tärkeintä on vetää hyvin ja tehä hyvä biisi'.. Niin, juu, kaikki tietää sen.. Se ei auta yhtään mitään. Kaikki ei osaa tehdä hyviä biisejä ja vetää hyvin. Kaikki ei osaa arvioida, edes alkeellisesti, oman suorituksensa ja tuotoksensa laatua. Edes harjoittelun jälkeen. Ja vaikka ajan kanssa opittaisiin vetämään hyvin, tekemään hyviä biisejä ja arraamaan niin että riittää 16 tai 24 (tai mikä vaan muu merkityksetön ja mielivaltainen luku) ränniä, silti sille biisille pitäisi saada juuri nyt tehtyä jotain. Harva jaksaa odottaa muusikintekoa siihen asti, että on valmis, koska kukaan ei koskaan ole valmis ja 'tarpeeksi hyvä'. Eli siis, konkretia. Ja minimivähän esoteerisyyttä.

Mistä päästäänkin sitten noihin plugareihin uudella aasinsillalla.. Juu, on niilläkin väliä. Vaikka itseä ottaa päähän suunnattomasti tää tämänhetkinen 'warm and fuzzy analog mojo for your cold and sterile, too perfect 2d digital mixes'-mentaliteetti ja että 1176- ja neve-plugareita tulee ulos useammin kuin bändeiltä biisejä, on siinä positiivisiakin puolia. Softat kehittyy kaiken aikaa.. Kaiken aikaa saadaan uusille prosuille optimoitua koodia paremmin, ilman niin suuria äänenlaadun uhrauksia.

Kun markkinat tarpeeksi kauan saturoituu, valmistajien pitää a, tehdä parempaa jälkeä, b, laskea hintoja, c, innovoida. Ja vaikka tuntuu, että kaikkialta survotaan nyt niitä samoja juttuja kurkusta alas, tehdään kuitenkin vähän marginaalimmalla puolella kaiken aikaa tosi siistejä juttuja koodinpätkiin liittyen. Ja ainahan sitä voi olla tukematta sitä lafkaa minkä hypetys vituttaa. Luoja ties, että plugarit ei ainakaan kesken lopu.

Puuh, kunnon aivopieru.

E: Jostain syystä en saanut tätä päivitettyä edelliseen postiin mukaan.
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
studio
11.02.2016 12:19:55
BaariMikko: Jos sinä et ymmärrä edes argumentaation peruskäsitteitä, ei ole minun asiani ruveta niitä sinulle selittämään. Varsinkin, kun kykysi omaksua uusia konsepteja on kaikesta päätellen täysin olematonta. Hyvää jatkoa vaan sinne pölyiseen nostalgiaharhojen maailmaan.

Juu en ole yliopistoja käynyt kielitieteilijä. Ja jos mennään tuohon kykyyn omaksua uusia asioita niin tässä jäät varmaankin häviölle äänitekniikan muuttumisen kokemisen kanssa. Laitteistona on digitaalia ja analogia rinnakkain ja olen editoinut ääntä tietokoneella ennen kuin olet syntynyt. Uran aikana olen kokeillut kaikkea täysin analogisesta täysin digitaaliseen ja paras ehdottomasi on näiden sekotus eikä asiasta kannata puhua jos ei ole kokemusta muusta kuin läppärillä äänittämisestä.
Tässä sana validi: validi

1.luotettava, paikkansapitävä, pätevä
2. tilastot. jonka validiteetti on hyvä.

validi
adjektiivi

1. kelvollinen jossain yhteydessä
2. tiettyjä muotosääntöjä noudattava
BaariMikko
11.02.2016 12:53:06

studio: Juu en ole yliopistoja käynyt kielitieteilijä. Ja jos mennään tuohon kykyyn omaksua uusia asioita niin tässä jäät varmaankin häviölle äänitekniikan muuttumisen kokemisen kanssa. Laitteistona on digitaalia ja analogia rinnakkain ja olen editoinut ääntä tietokoneella ennen kuin olet syntynyt. Uran aikana olen kokeillut kaikkea täysin analogisesta täysin digitaaliseen ja paras ehdottomasi on näiden sekotus eikä asiasta kannata puhua jos ei ole kokemusta muusta kuin läppärillä äänittämisestä.
Tässä sana validi: validi

1.luotettava, paikkansapitävä, pätevä
2. tilastot. jonka validiteetti on hyvä.

validi
adjektiivi

1. kelvollinen jossain yhteydessä
2. tiettyjä muotosääntöjä noudattava

Hienoa arvailua. Ja kuten arvailussa usein käy, olet enimmäkseen väärässä. Lisäksi: jos jokin tietty metodi toimii sulle itsellesi, on siitä vielä helvetin pitkä matka siihen, että sitä voisi kutsua yleispäteväksi totuudeksi aiheesta.

Välineethän on vain välineitä. Yhdelläkään laitteella, plugarilla, mikrofonilla tai läppärillä tai millä nyt ikinä, ei sinällään ole mitään itseisarvoa. Tärkeää on se, että tietää, millaista lopputulosta tavoittelee, ja osaa valita oikeat työkalut päästäkseen siihen. Siksi on mielestäni järjetöntä lähteä lyömään mihinkään sellaista leimaa, että "tällä kun teet, tulee tällaista ja tällaista".
studio
11.02.2016 13:36:31
BaariMikko: Hienoa arvailua. Ja kuten arvailussa usein käy, olet enimmäkseen väärässä. Lisäksi: jos jokin tietty metodi toimii sulle itsellesi, on siitä vielä helvetin pitkä matka siihen, että sitä voisi kutsua yleispäteväksi totuudeksi aiheesta.

Välineethän on vain välineitä. Yhdelläkään laitteella, plugarilla, mikrofonilla tai läppärillä tai millä nyt ikinä, ei sinällään ole mitään itseisarvoa. Tärkeää on se, että tietää, millaista lopputulosta tavoittelee, ja osaa valita oikeat työkalut päästäkseen siihen. Siksi on mielestäni järjetöntä lähteä lyömään mihinkään sellaista leimaa, että "tällä kun teet, tulee tällaista ja tällaista".

Olenko sanonut että miten pitää tehdä? Ja millä? Ja samat mitä kirjoitit koskee myös sinua.
PJS
11.02.2016 14:31:53

Toisaalta jos 24 raitaa on rajoituksena sellainen et musa paranis, ni kelatkaa miten upeeta musaa tulis jos ihan vaan yhdellä kanavalla, yhdellä mikillä äänitettäisiin kaikki levyt. Siinä kyllä korvat lepäisi. Mitään turhia EQ/Kompura -hommia ei toki tarvita myöskään ku kyllähän se lähtösaundi ja mikin asento + sijoittelu pitää olla sellanen et matsku on sitä mitä pitää olla ja kaikua saa sillä et on sopiva huone!
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
Aamuhaamu
11.02.2016 14:40:11
Sen jälkeen vedän yleensä jonkun tooodella kevyen levittimen (esm Wavesin CLA Vocals tai Eventiden Ultrachannel on todella hyviä tähän kunhan ei käytä överisti). Lopuks joku hyvä plate-impulssikaiku (Bricastin M7 vocal plate o hyvä) ja joku hyvä delay, esm Echoboy tms.

UltraChannel löytyy koneelta, mutta ei ole juurikaan päässyt prosessoimaan mitään vokaaleja vielä. Efektinä kyllä mielenkiintoinen se Micro Pitch, mutta mikäs tuossa leadi vokken Micro Pitchittämisessä on ideana? Joku stereokuvajuttu vai tuplausemulaatio vai mikä? Yleinenkin jippo? Intuitioni sanoisi kuitenkin että tuplaamalla tulisi jytkympää soundia.
studio
11.02.2016 14:45:53
PJS: Toisaalta jos 24 raitaa on rajoituksena sellainen et musa paranis, ni kelatkaa miten upeeta musaa tulis jos ihan vaan yhdellä kanavalla, yhdellä mikillä äänitettäisiin kaikki levyt. Siinä kyllä korvat lepäisi. Mitään turhia EQ/Kompura -hommia ei toki tarvita myöskään ku kyllähän se lähtösaundi ja mikin asento + sijoittelu pitää olla sellanen et matsku on sitä mitä pitää olla ja kaikua saa sillä et on sopiva huone!

Niin, alun perin oli tarkoitus tuolla 24-raidalla että noita biisejä vois myös opetella sovittamaan, eli miettiä mikä on oleellista biisin kannalta. Kyllä minullakin raitoja kuluu sessiosta riippuen mutta moni rokkibändi kyllä mahtuu 24-raitaan. Niiden joiden ei ole koskaan tarvinnut miettiä raitojen riittävyyttä voi asia tuntua oudolta. Tuo yhdellä mikillä tekeminen on erittäin haasteellista joten ei kannata väheksyä sitä. Paska biisi kuullostaa yhdellä mikillä paskalle ja hyvä hyvälle, niin yksinkertaista se on.
PJS
11.02.2016 15:12:15 (muokattu 11.02.2016 15:14:45)

studio: Niin, alun perin oli tarkoitus tuolla 24-raidalla että noita biisejä vois myös opetella sovittamaan, eli miettiä mikä on oleellista biisin kannalta. Kyllä minullakin raitoja kuluu sessiosta riippuen mutta moni rokkibändi kyllä mahtuu 24-raitaan. Niiden joiden ei ole koskaan tarvinnut miettiä raitojen riittävyyttä voi asia tuntua oudolta. Tuo yhdellä mikillä tekeminen on erittäin haasteellista joten ei kannata väheksyä sitä. Paska biisi kuullostaa yhdellä mikillä paskalle ja hyvä hyvälle, niin yksinkertaista se on.

Hyvä tietää. Kiitos. Mut mistä mä tiedän onko biisi hyvä vai huono? Onko tässä nyt riski et oon tietämättäni kuunnellut huonoa musaa mut erehtynyt pitämään siitä koska ahneet tuottajat on käyttääneet yli 24 kanavaa audiota ja peljättyjä digitaalisia keinoja.

Kenelle voin lähettää levyhyllyni sisällön arvioitavaksi?
sami_sumea
11.02.2016 15:21:47 (muokattu 11.02.2016 15:24:45)

Bruckheimereihin ja Kate Perryihin käytetään ihan sikana massia, siellä on järjetön määrä lahjaa, osaamista ja vaivaa takana, jotta se uppoaa jengiin juuri semmoisella efektillä, rytmillä ja fiiliksellä ja kun halutaan, ja usein siinä onnistutaan.. mutta on se musta silti paskaa.

Heh, juu. Mä ajattelin myös vuosia et Katy Perryt yms on "paskaa" kunnes aloin itse väsäämään radiohuttua ja soittelemaan DJ-keikkoja kännisille ihmisille ;)

On YLLÄTTÄVÄN vaikeaa tehdä biisi joka saa ensikuulemalta ihmisille aikaan sellaisen "hei nyt on bileet, mä haluun tanssia!" -fiiliksen - tai ylipäätään muuten jonkun tunnereaktion johon iso osa ihmisistä voi samaistua. Mä oon itte pohjimmiltani paljon rankemman konemusan ystävä, mut muistan edelleen et esm muhun on osunut joku Sini Sabotagen hittiralli pikku pöhnässä Ipan tanssilattialla aika helvetin kovaa joskus kun sen ekaa kertaa kuulin. JVG:t, Tuiskut yms osuu just eikä melkein tohon laatikkoon, ja siihen osuminen vaatii semmosta ammattitaitoa et huhhuh. Kuuntelen tota listakamaa nykyään vapaa-ajallakin ihan mielelläni, mut yhtälailla kuuntelen myös jotain Hecqiä, Moonosorrowia tai Noisiaa. Eri estetiikka, that's it.

+S+
http://www.soundreel.com
studio
11.02.2016 15:26:54
PJS: Hyvä tietää. Kiitos. Mut mistä mä tiedän onko biisi hyvä vai huono? Onko tässä nyt riski et oon tietämättäni kuunnellut huonoa musaa mut erehtynyt pitämään siitä koska ahneet tuottajat on käyttääneet yli 24 kanavaa audiota ja peljättyjä digitaalisia keinoja.

Kenelle voin lähettää levyhyllyni sisällön arvioitavaksi?

Kaipa osaat itse päättää onko ne hyviä, toivottavasti. Pistetään homma vaikeammaksi ja kuvitellaan että käytössä on 8-raitaa, onnistuisiko biisin teko ja riittääkö mielikuvitus siihen kuinka silloin toimitaan kun kerran jo tuo 24-raitaa jäi noin hyvin jumittamaan luomista. Aika ennakkoluuloista etteikö noilla jo pystyisi tekemään hyvää musaa.
sami_sumea
11.02.2016 15:27:39

mutta mikäs tuossa leadi vokken Micro Pitchittämisessä on ideana? Joku stereokuvajuttu vai tuplausemulaatio vai mikä? Yleinenkin jippo? Intuitioni sanoisi kuitenkin että tuplaamalla tulisi jytkympää soundia.

Tuplaukset on vielä asia erikseen, mut mä tykkään pistää todella vähän tota micropitchiä left/right pannattuna, se jotenkin "nostaa" ton leadivokken vähän ylös taustasta. Tulee paremmin läpi.

+S+
http://www.soundreel.com
PJS
11.02.2016 15:29:29

studio: Kaipa osaat itse päättää onko ne hyviä, toivottavasti. Pistetään homma vaikeammaksi ja kuvitellaan että käytössä on 8-raitaa, onnistuisiko biisin teko ja riittääkö mielikuvitus siihen kuinka silloin toimitaan kun kerran jo tuo 24-raitaa jäi noin hyvin jumittamaan luomista. Aika ennakkoluuloista etteikö noilla jo pystyisi tekemään hyvää musaa.

:) Sä oot hauska.
Spedemix
11.02.2016 15:47:48
studio: Syystä tai toisesta ne myös soundaa paremmalle kun softat. Jo työskentely niin että ei tarvitse katsella eq käyrien piirtelyä näytöllä vaan keskittyä kuunteluun.

Niinku kenen mielestä? Ei ainakaan minun.

SSL vs Trident -keskustelussa 30 vuotta sitten joku olisi varmaan sanonut jotain tyyliin:

"No syystä tai toisesta ne saundaa paremmalta. Jo työskentely niin että ei tarvitse harrastaa monimutkaista reititystä ja kirjoittaa automaatiota aikakoodiin vaan keskittyä kuunteluun".

studio: Kyllä ympäristö vaikuttaa kuulokuvaan samoin kuin mieliala sekä ihmisen kyky suorittaa ja keskittyä yhteen asiaan.

Kyllähän niiden tiskienkin edessä näkee mitä taajuutta EQ:ttaa ja kuinka paljon. Jos tarkemmin miettii niin data ei hirveästi eroa siitä kuin että näkisi ruudulla EQ-käppyrän. Ja mikäli se oikeasti vaikuttaisi negatiivisesti päätöksentekoon, kyseessä on ennemminkin user error; et osaa tulkita dataa hyödyllisellä tavalla.
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Mikael
11.02.2016 16:39:00 (muokattu 11.02.2016 18:25:48)

Grafinen käyttöliittymä EQ:ssa on mun mielestä mainio asia. Siitä näkee paljon nopeammin mitä on tehty, kuin nappuloiden asentoja kuikuilemalla. Lisäks hiirellä käppyrän muokkaaminen on nopaa ja intuitiivista hommaa. Me like. Tykkään mä kyllä analogitiskistäkin. Kivointa on kun musat, tuotantometodit ja vehkeet ja metodit vaihtelee riitävästi, niin pysyy mieli virkeänä. Rajotteiden kautta voi välillä löytyä hyvä kulma johonkin projektiin ja välillä vapaa teknologinen monimuotoisuus on jees. Itsetarkoituksellinen teeseihin jumittaminen köyhdyttää mieltä ja ilmaisua (mistä omaakin kokemusta on :).
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
studio
11.02.2016 17:08:59
Spedemix: Niinku kenen mielestä? Ei ainakaan minun.

SSL vs Trident -keskustelussa 30 vuotta sitten joku olisi varmaan sanonut jotain tyyliin:

"No syystä tai toisesta ne saundaa paremmalta. Jo työskentely niin että ei tarvitse harrastaa monimutkaista reititystä ja kirjoittaa automaatiota aikakoodiin vaan keskittyä kuunteluun".

Kyllähän niiden tiskienkin edessä näkee mitä taajuutta EQ:ttaa ja kuinka paljon. Jos tarkemmin miettii niin data ei hirveästi eroa siitä kuin että näkisi ruudulla EQ-käppyrän. Ja mikäli se oikeasti vaikuttaisi negatiivisesti päätöksentekoon, kyseessä on ennemminkin user error; et osaa tulkita dataa hyödyllisellä tavalla.

Melkein kaikkien jotka ovat päässeet käyttämään laadukkaita pöytiä ne on tänäänkin huippuluokkaa. Monimutkainen reititys? Noissa softissa on apinoitu pöytien logiikkaa aika pitkälti ja pitäähän muukin rauta saada kytkettyä. Aikakoodia ei varmaan juurikaan käytetä koska automaation voi hoitaa koneessa. Daten tulkinta ei liity millään muotoa tähän vaan ihmisen kyky keskittyä vain yhteen asiaan enemmän ja vähemmän täydellisesti. Mutta jos ei pöytää käytä ei myöskään sillä työskentelystä voi tietää.
Groovi
12.02.2016 00:00:23 (muokattu 14.02.2016 00:30:58)
Kirjoitusta modattu
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)