Aihe: Flamenco | 1 |
---|
|
Moi, Flamencoa pitäis/haluttais oppia soittamaan. Nyt ensiksi olisi hakusessa sellaisia Flamenco-kitaristeja joista vois ottaa jotain vaikutteita. Olen Espanjassa käydessäni kuunnellut levyliikkeissä kaikenlaista cd:tä, mutta suurin osa on ollut jotain muuta kuin puhdasta Flamenco-kitarointia eli viime vuosien levytyksiin on tullut kaikenlaista Pop-jne-kuviota. Onko noissa Flamenco-kitaristeissa myös sellaisia muiden vuosikymmenien takaisia wizardeja jotka vetävät biisinsä kitaralla ilman mitään "taustaorkesteria"? Eli vähän samanlaisia heppuja kuin Bluesissa: Muddy Waters, John Lee Hooker jne? Olisin kiitollinen muutamasta originaalin Flamencon kitaramestarista jos jollain on heistä tietoa. BR |
|
miktaplaa: Moi, Flamencoa pitäis/haluttais oppia soittamaan. Voin sanoa, että Espanjan ulkopuoliselle ihmiselle flamencokitaran opiskelu voi olla todella haastavaa. Itse olen oppinut monet asiat kantapään kautta ja joutunut opettelemaan myös muutaman kerran jo opituista asioista ulos ja uuden tekniikan tilalle. Tällä hetkellä Suomessa ei ole oikein varteen otettavia flamencokitaran opettajia. Tampereella on Toni Jokiniitty, joka on hyvä soittaja, mutta pedagogina hän on vähän turhan lepsu. Paras vaihtoehtohan on tietysti opiskella asiaa juurilla, eli Etelä-Espanjassa. Suomessa kannattaa yrittää ottaa tunteja Raul Mannolalta, kun hän täällä sattuu olemaan. Tietty on olemassa paljon flamenco-opetuskirjallisuutta ja videomateriaalia, mutta melkein kyllä sanoisin, että siihen tarvitsee pätevän opettajan rinnalle. Näin esimerkiksi todella perusasiat eivät tule opittua väärin. Nyt ensiksi olisi hakusessa sellaisia Flamenco-kitaristeja joista vois ottaa jotain vaikutteita. Tietysti kannattaa aloittaa perusasioista ja opetella niitä vanhoilta mestareilta kuten Ramon Montoyalta, Niño Ricardolta ja Sabicaselta. Modernein kitaristi, jota aloittelijan kannattaa kuunnella, on Paco de Lucia. Olen Espanjassa käydessäni kuunnellut levyliikkeissä kaikenlaista cd:tä, mutta suurin osa on ollut jotain muuta kuin puhdasta Flamenco-kitarointia eli viime vuosien levytyksiin on tullut kaikenlaista Pop-jne-kuviota. Flamencokitaran sydänhän lepää säestyksessä, ja levytyksillä nimenomaan laulunsäestyksessä. Sellaisia perinteisiä "kaanoniin" kuuluvia klassikkolevyjä ovat esimerkiksi: Carmen Linares - Antologia (La mujer en la cante) Enrique Morente - Homenaje a D. Antonio Chacon Antonio Mairena - Raices del cante gitano Camaron de la Isla - Cada vez que nos miramos La Paquera de Jerez - s/t Puhtaasti kitaralevyistä: Niño Ricardo - Grandes Figuras del Flamenco vol. 11 Pepe Habichuela - Habichuela en rama Sabicas - Grandes Figuras del Flamenco vol. 14 Paco de Lucia - Fuente y caudal Paco del Gastor - Cante Gitano Onko noissa Flamenco-kitaristeissa myös sellaisia muiden vuosikymmenien takaisia wizardeja jotka vetävät biisinsä kitaralla ilman mitään "taustaorkesteria"? Eli vähän samanlaisia heppuja kuin Bluesissa: Muddy Waters, John Lee Hooker jne? Onhan noita paljonkin. On ollut ja on vieläkin. Esimerkiksi tuossa yllämainitut jampat ovat vetäneet paljon ihan soolona. Olisin kiitollinen muutamasta originaalin Flamencon kitaramestarista jos jollain on heistä tietoa. BR Pistetään tähän nyt vielä muutama oma lemppari noista vanhoista mestareista, kun he vetävät soolona: Paco de Lucia: http://www.youtube.com/watch?v=AqRjtSp3UzM Niño Ricardo: http://www.youtube.com/watch?v=gWuKgjm8uyY Sabicas: http://www.youtube.com/watch?v=3uFes1K6zC8 Pepe Habichuela: http://www.youtube.com/watch?v=pJ9-k5qcLyw Kyllähän noita videoita olisi loputtomiin. Helsingin Digeliuksesta löytyy kyllä pahimpaan nälkään ihan hyvin flamencolevyjä. Sitten tietty flamenco-world.comista, delflamenco.comista ja elflamencovives.comista voi tilailla Suomeen harvinaisempia herkkuja. Kaikilta sivuilta löytyy myös erilaisia opetutusmateriaaleja kirjojen ja DVDeiden muodossa. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Casals |
|
Muusta en tiedä mutta Paco De Lucia on huikean kova äijä. "Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse." |
|
Wild String Of Voodoo Strat: Tällä hetkellä Suomessa ei ole oikein varteen otettavia flamencokitaran opettajia. Joonas Widenius on oma kitaraopettajani. Ihan helvetin hyvä pedagogi. Googlettamalla yhteystiedot! "Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä." |
|
jazzmies: Joonas Widenius on oma kitaraopettajani. Ihan helvetin hyvä pedagogi. Googlettamalla yhteystiedot! No Joonas on taitava soittaja ja suorittanut musiikkipedagogiset opinnot. Hänen tunneillaan käymistä voisin suositella, jos haluaan oppia tekniikkaa solistiseen soittamiseen. Hänen perinnetuntemuksensa ja kykynsä säestysasioissa - jotka kuitenkin ovat flamencokitaran perustukset - on kyseenalaistettu monien suomalaisten flamencotanssijoiden, -laulajien ja -kitaristien keskuudessa. Suomen ylivertaisin pedagogi flamencopuolella on kuitenkin Raul Mannola. Hän on itse asiassa niin hyvä asiassaan, että opettaa nykyisin flamencokitaraa Madridin konservatoriossa espanjalaisille. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Casals |
|
Wild String Of Voodoo Strat: Hänen perinnetuntemuksensa ja kykynsä säestysasioissa - jotka kuitenkin ovat flamencokitaran perustukset - on kyseenalaistettu monien suomalaisten flamencotanssijoiden, -laulajien ja -kitaristien keskuudessa. Kannattaa itse menna mestoille ja suhteuttaa hänen tietotaitonsa opiskelijan omaan käsitykseen flamencosta eikä kuunnella juoruja. "Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä." |
|
jazzmies: Kannattaa itse menna mestoille ja suhteuttaa hänen tietotaitonsa opiskelijan omaan käsitykseen flamencosta eikä kuunnella juoruja. Niin no, itsehän olen opiskellut flamencokitaraa nyt yli viisi vuotta. Vuoden asuin yhtäjaksoisesti Sevillassa flamencoa opiskellen ja tämän lisäksi olen asunut ja opiskellut Espanjassa näiden vuosien ajan lyhyempiä perioideita. Tänä keväänä hain Cordoban konservatorioon opiskelemaan flamencokitaraa ja pääsin sisään. Uskoakseni minulla on kyllä ihan tarpeeksi painava sana sanottavana tähän asiaan. Tietojeni mukaan Joonas on käynyt kerran Espanjassa. "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Casals |
|
Wild String Of Voodoo Strat: Niin no, itsehän olen opiskellut flamencokitaraa nyt yli viisi vuotta. Vuoden asuin yhtäjaksoisesti Sevillassa flamencoa opiskellen ja tämän lisäksi olen asunut ja opiskellut Espanjassa näiden vuosien ajan lyhyempiä perioideita. Tänä keväänä hain Cordoban konservatorioon opiskelemaan flamencokitaraa ja pääsin sisään. Uskoakseni minulla on kyllä ihan tarpeeksi painava sana sanottavana tähän asiaan. Tietojeni mukaan Joonas on käynyt kerran Espanjassa. En kyseenalaista omia näkemyksiäsi, mutta viisi vuotta on vasta kuherrusvaiheen loppu. Meikä on soittanut jazzrumpuja 25 vuotta ja jotenkin tuntuu, että nyt alan nähdä metsää puilta koko lajia silmällä pitäen. Luulen, että flamencossa sama kuin jazzissa, meneminen Sevillaan/New Orleansiin ei tässä flamencon/jazzin kehitysvaiheessa ole enää relevantti argumentti määrittää hyvää flamencon/jazzin opettamista tai edes "kunnon" flamencoa. Vaikka lajin synty ja pala "originaalia" kulttuuria elää rajatusti tapahtumapaikalla, tulee musiikinlajista nopeasti globaalia. Yleensä tekemisen ote perinnetitoisuuden ja pahimmillaan puritanismin jäädyttämään ja tylsistyttämään musiikkikulttuuriin korvautuu luovalla tekemisellä, aivan kuten jazzissa ECM pisti remonttiin amerikkalaisen jazzin arvoja ja järjesti musiikinelementtejä uuteen arvojärjestykseen. Tässä kohtaa olisi taas helppoa käyttää "se ei ole enää jazzia" -korttia. Perinnetietoisuus on vain yksi osa kokonaisuuttaa ja Joonas tuo osaltaan flamenco-kitaraa komeasti tähän päivään tuntien perinnettä riittävän hyvin ollakseen hyvä flamencokitaristi. "Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä." |
|
Onko Helsingissä flamencon soittajia? Tai ylipäätään kitaristeja jotka tykkää soitella nylonkielisellä rytmimusiikkia? |
silhouette 04.02.2016 20:57:52 (muokattu 04.02.2016 21:01:58) | |
|
Minä en tiedä kuinka flamengotitteli sopii Al Di Meolalle, mutta muuten koen, että hänellä on vaikutteita kyseisestä tyylistä ja ei varmaan ole pahitteeksi kuunnella myös hänen soittoa. Onhan mies soittanut myös triiossa jossa oli John Mclaughlinin lisäksi tässäkin keskustelussa mainittu Paco De Lucia. Tosin, Meola pikkaa aina ilmeisesti plektralla sormien sijaan. Suosittelen kuitenkin häneltä levyä "Pursuit Of Radical Rhapsody", se on mulle yksi hänen lempilevyjä. Aina voi yrittää. |
|
pistolpete: Onko Helsingissä flamencon soittajia? Tai ylipäätään kitaristeja jotka tykkää soitella nylonkielisellä rytmimusiikkia? Onhan meitä täällä minä, Juho Koskimies, Okko Meinilä ainakin noin enshätään :D "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Casals |
|
https://rajatapauksia.wordpress.com … 012/08/29/kuinka-soittaa-flamencoa/ |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|