baron 07.02.2016 09:55:18 | |
---|
ThrashGuitarist: Tavallinen sen esiintyminen on bVI + bVII + I -kulussa. Voisko olla tonikisaatio C-molliin? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 07.02.2016 11:16:16 | |
---|
baron: Voisko olla tonikisaatio C-molliin? No sävellajin vaihdos tietenkin jos tolppamerkinnästä kyse, vaikka ny siihen molliin: Esim. C: / V / c: VI / VII / I Ei mitään b -merkkejä tolppiin! |
Epämuusikko 07.02.2016 11:34:05 | |
---|
EP: Ei mitään b -merkkejä tolppiin! No kyllä b-merkkejä jos muuten ollaan vaikka C-duurissa ja jostain pölähtää As. Ja jos mennään mollibiisissä akuankkakiertoa niin se kutosasteen merkkaaminen siinäkin voi olla haasteellista jos b:t eivät ole sallittuja. Ja maantieteellisillä ei älyttömästi kevyen musan puolella tee. Korjatkaa jos olen väärässä. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
heviäijä 07.02.2016 11:42:58 | |
---|
Mikä on aku ankka kierto? SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. |
Epämuusikko 07.02.2016 12:08:39 (muokattu 07.02.2016 12:10:42) | |
---|
heviäijä: Mikä on aku ankka kierto? I-vi-ii-V:stä haetaan, duurissa selvä tapaus, mutta mollissa se "palautetun kuudennen asteen puolidimi tai jonkinsortin dominantti" pitää asteellisesti jotenkin ilmaista. tällöin voidaan vetää esim palautusmerkkiviø7 "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
Sax-pappa 07.02.2016 12:57:52 | |
---|
Epämuusikko: I-vi-ii-V:stä haetaan, duurissa selvä tapaus, mutta mollissa se "palautetun kuudennen asteen puolidimi tai jonkinsortin dominantti" pitää asteellisesti jotenkin ilmaista. tällöin voidaan vetää esim viø7 Tuo on jatsimiesten kierto. Rokissahan yleisemmin I-vi-IV-V. |
EP 07.02.2016 13:17:54 (muokattu 07.02.2016 13:19:50) | |
---|
Epämuusikko: No kyllä b-merkkejä jos muuten ollaan vaikka C-duurissa ja jostain pölähtää As. Niin sehän on sävellajiin kuulumaton, eli lainattu ts. sävellaji vaihtuu. Tottakai niitä b :tä voidaan käyttää mutta missä tilanteessa se järkevää? Sax-pappa: Tuo on jatsimiesten kierto. Rokissahan yleisemmin I-vi-IV-V. Tai vielä yleisemmin realisointumerkein. |
baron 07.02.2016 15:24:37 | |
---|
EP: Ei mitään b -merkkejä tolppiin! Miten merkitään relatiivinen dominantti ilman alennusmerkkejä? Fm7 - Bb7 - C You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Epämuusikko 08.02.2016 09:23:28 | |
---|
EP: Niin sehän on sävellajiin kuulumaton, eli lainattu ts. sävellaji vaihtuu. Ei kannata sävellajinvaihdoksia merkitä yhtä sointua varten. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
baron 08.02.2016 09:51:13 (muokattu 08.02.2016 12:19:17) | |
---|
Epämuusikko: Ei kannata sävellajinvaihdoksia merkitä yhtä sointua varten. Mulla oli juuri työn alla Miles Davisin Tune Up analyysi ja piisi on D-duurissa ja siinä on tonikisaatioita C-duuriin ja Bb-duuriin ja kesken Bb-duuria on yksi tahti Em7 ja sen tolpaksi maikan kanssa sovittiin #IVm eikä yhden tahdin käyntiä D-duurissa. Cm7 - F7 - Bbmaj7 - Gm7 - Em7 - F7 - Bbmaj7 - Eb7 You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Rantsu 08.02.2016 11:43:23 (muokattu 08.02.2016 11:44:16) | |
---|
baron: Mulla oli juuri työn alla Miles Davisin Tune Up analyysi ja piisi on D-duurissa ja siinä on tonikisaatioita C-duuriin ja Bb-duuriin ja kesken Bb-duuria on yksi tahti Em7 ja sen tolpaksi maikan kanssa sovittiin #IVm eikä yhden tahdin käyntiä D-duurissa. Cm7 - F7 - Bbmaj7 - Gm7 - Em7 - F7 - Bbmaj7 Mien toi kohta muuten oikeasti menee? 1953 versiossa mun mielestä John Lewis ei soita "Em7" tahtiin h-säveltä, vaan siellä ois pikemminkin joku e-a-bb-d -tyyppinen kimppu, ja Percy Heath vetelee teemassa bassoääniksi e-e-g-g mut soolokierroissa tarjoilee välillä myös bb:tä tuohon tahtiin. Muuttaa varmaan analyysiä jonkin verran jos noin on...? 1956 versiossa Red Garland soittaa soinnuksi jotain e-a-h-d -tyyppistä ja Paul Chambers (alun teemassa) e-a-g-e, mut siitä ei mennä F7:aan suoraan vaan kakkosen (Cm7) kautta... Eli meneekö ne noin ja jos niin mikä on sen Em7(11):n funktio? Mä oon klasari; Baron ja muut tarkkakorvaiset jatsarit, auttakaa!! |
baron 08.02.2016 12:18:30 (muokattu 08.02.2016 13:38:52) | |
---|
Rantsu: Eli meneekö ne noin ja jos niin mikä on sen Em7(11):n funktio? Mä oon klasari; Baron ja muut tarkkakorvaiset jatsarit, auttakaa!! 1. Mä oon ottanut sointukierron realbookeista, joissa useimmissa menee kuten kirjoitin, myös Aebersoldilla. En oo kuunnellut äänitteitä. 2. Tuo sointukierto on muitakin ihmetyttänyt, netin jazz-palstoilla on siitä keskusteltu. Seuraava sointu jota en kirjoittanut (nyt oon lisännyt) on joko A7 tai sen sijaisdominantti Eb7 eli ollaan menossa kyllä D-duuriin. En mä keksi muuta selitystä kuin että annetaan vähän esimakua tulevasta D-duurista (suuren terssin päässä oleva sävellaji) mutta palataan vielä pariksi tahdiksi Bb-duuriin ja toisen kerran se suuri terssi! A2 osassa neljä vikaa tahtia on Em7 - A7 - Dmaj7 -Dmaj7 eli ei mitään jäyniä Edit: Tossa nyt on koko sointukierto jos jotakuta kiinnostaa: http://www.learnjazzstandards.com/w … /2012/03/Tune-Up-C-Instruments1.pdf Edit2: Nythän mä kéksin sille Em7 soinnulle nimenkin: "Kromaattinen muunnesointu" You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 08.02.2016 14:33:39 (muokattu 08.02.2016 14:43:24) | |
---|
baron: ..ja kesken Bb-duuria on yksi tahti Em7 ja sen tolpaksi maikan kanssa sovittiin #IVm eikä yhden tahdin käyntiä D-duurissa. No, käyhän se siellä D -duurissa kuitenkin, tai sanotaan vaikka, että se em7 on lainasointu D -duurista. |
EP: No, käyhän se siellä D -duurissa kuitenkin, tai sanotaan vaikka, että se em7 on lainasointu D -duurista. Miksi juuri D-duurissa? Em7 voisi olla lainattu monesta muustakin sävellajista. Komppaan etumerkittyä tolppaa yhden tahdin vierailuun. Jos se on jotenkin väärin, niin kertokaa ihmeessä miksi. Soinnun funktio omassa sävellajissaan ei kuitenkaan tuossa yhdessä tahdissa ilmenne? En kuunnellut nyt, ja vaikka Milesiä olen kuunnellut, ei muistissanikaan ole mitään muistikuvaa ko. biisistä, vaan ihan teoreettisen pohdiskelun kannalta osallistun keskusteluun. Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen. |
EP 08.02.2016 23:10:51 | |
---|
Nelisormimangusti: Miksi juuri D-duurissa? Em7 voisi olla lainattu monesta muustakin sävellajista. Komppaan etumerkittyä tolppaa yhden tahdin vierailuun. Jos se on jotenkin väärin, niin kertokaa ihmeessä miksi. Soinnun funktio omassa sävellajissaan ei kuitenkaan tuossa yhdessä tahdissa ilmenne? En kuunnellut nyt, ja vaikka Milesiä olen kuunnellut, ei muistissanikaan ole mitään muistikuvaa ko. biisistä, vaan ihan teoreettisen pohdiskelun kannalta osallistun keskusteluun. No, se D oli vaan esimerkki. Mä vaan tässä vertailen, ehkä tässä on jotain oppinutkin jo kun tätä seuraa, toivottavasti en oo kovasti ketään haitannu. Joo, siis teoriahan on aina kiinnostanu ja tottakai kiinnostaisi myös toi jazzteoria. Oliskohan joskus aikaa? |
Rantsu 08.02.2016 23:18:55 (muokattu 08.02.2016 23:23:01) | |
---|
ThrashGuitarist: Hoi, mites tolppamerkinnöillä pitäis esittää Ab-duurisointu C-duurissa? Olen tähän asti merkannut sen bVIb5, mutta eräs toinen kertoi analysoivansa tuon vain bVI, koska hänen mukaansa bVIb5 tarkoittaisi Ab-duurisointua alennetulla kvintillä. Selvennystä kiitos? Molempia tapoja on käytetty. Salmenhaaralla on merkintänä bVIb5 kun taas Aldwell&Schachter:illa on pelkkä bVI. |
EP 09.02.2016 00:11:10 | |
---|
Rantsu: Molempia tapoja on käytetty. Salmenhaaralla on merkintänä bVIb5 kun taas Aldwell&Schachter:illa on pelkkä bVI. Juu Salmenhaara Sointuanalyysi s.90 C: bVI5b Mut äkkiä miettien vähän harhaan johtava merkintä, vaikka ymmärtääkin miks se on sen noin merkannu. |
--Roller-- 22.02.2016 19:58:18 | |
---|
baron: Mulla oli juuri työn alla Miles Davisin Tune Up analyysi ja piisi on D-duurissa ja siinä on tonikisaatioita C-duuriin ja Bb-duuriin ja kesken Bb-duuria on yksi tahti Em7 ja sen tolpaksi maikan kanssa sovittiin #IVm eikä yhden tahdin käyntiä D-duurissa. Cm7 - F7 - Bbmaj7 - Gm7 - Em7 - F7 - Bbmaj7 - Eb7 Samanmoinen "molliseiska #4-asteella" on ihmetyttänyt itteäni ihan poppimusassakin. Wonderin Sir Dukesta löytyy tällainen kohta, C- F#m7 - Fmaj7 - jne... Kuulostaa aivan hyvältä, mutta liekö teoriassa mitään korrektia tapaa tällaisen selittämiseen? |
baron 22.02.2016 20:50:53 (muokattu 22.02.2016 22:15:31) | |
---|
--Roller--: Samanmoinen "molliseiska #4-asteella" on ihmetyttänyt itteäni ihan poppimusassakin. Wonderin Sir Dukesta löytyy tällainen kohta, C- F#m7 - Fmaj7 - jne... Kuulostaa aivan hyvältä, mutta liekö teoriassa mitään korrektia tapaa tällaisen selittämiseen? Ai sviddu, mut pistettiin soittelemaan tuota piisiä viime kesän jazzleirillä mutta en silloin kiinnittänyt siihen huomiota, ei tarvinnut analysoida:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
ThrashGuitarist 22.02.2016 21:52:43 | |
---|
Mitä eroa on soinnutuksella ja kenraalibassolla? |