Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran kieli rämisee
1
tumssi
30.06.2014 06:06:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasin tuossa nettikaupasta ensimmäisen sähkökitarani mallia epiphone les paul standars.
 
Onkohan normaalia että etenkin A kieli rämisee soitettaessa avoimena. Olen yrittänyt nostaa tallan korkeutta mutta tämä ei auta asiaa. Ilmeisesti kieli osuu ylhäältä otelautaan. Auttaisikohan kitaran vienti säädettäväksi jonnekkin ja paljonkohan tällainen maksaa pk seudulla?
 
Genitalripper
30.06.2014 08:17:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tumssi: Tilasin tuossa nettikaupasta ensimmäisen sähkökitarani mallia epiphone les paul standars.
 
Onkohan normaalia että etenkin A kieli rämisee soitettaessa avoimena. Olen yrittänyt nostaa tallan korkeutta mutta tämä ei auta asiaa. Ilmeisesti kieli osuu ylhäältä otelautaan. Auttaisikohan kitaran vienti säädettäväksi jonnekkin ja paljonkohan tällainen maksaa pk seudulla?

 
Tallan nosto vaikuttaa eniten jos räminää on ylänauhoilla, alanauhojen räminään voi vaikuttaa satulan korkeudella ja kaularautaa säätämällä. Jos tuota räminää esiintyy vain yhdellä kielellä parilla nauhalla voi olla että joku nauhoista on koholla. Kun kyseessä on kuitenkin ensimmäinen kitara niin melkein suosittelisin jollain säätäjällä käyttämistä, tulee kuntoon sellaisetkin asiat joita et vielä edes huomaa.
 
Gabe
30.06.2014 10:42:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tumssi: Tilasin tuossa nettikaupasta ensimmäisen sähkökitarani mallia epiphone les paul standars.
 
Onkohan normaalia että etenkin A kieli rämisee soitettaessa avoimena. Olen yrittänyt nostaa tallan korkeutta mutta tämä ei auta asiaa. Ilmeisesti kieli osuu ylhäältä otelautaan. Auttaisikohan kitaran vienti säädettäväksi jonnekkin ja paljonkohan tällainen maksaa pk seudulla?

 
Kaularautaa säätämällä tai satulan vaihtamalla ongelma varmaan ratkeaa. Osa nauhoista voi olla myös koholla. Kannattaa viedä jollekin ammattilaiselle fiksattavaksi, hyvin säädetty kitara on mukava soittaa pitkän aikaa.
Jeszse
30.06.2014 11:10:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kieli osuu otelautaan? Melkosta.
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. || The Jasser Arafats || Crimson Day
tumssi
30.06.2014 12:11:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh :) ois voinu näköjään herätä ennen kirjoittamista. Onneks kuitenki jengi tuntu tajuavan mistä kyse. Siis nauhaanhan tuo osuu ja rämisee.
 
Kiitoksia kovasti vastauksista. Taidan viedä kitaran jossain vaiheessa jollekkin säädettäväksi. Ongelma ilmenee lähinnä hieman kovempaa kieltä soittaessa.
 
J.Nikkanen
30.06.2014 12:35:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauhat voi olla ikäänkuin sielläpäin mutta ei kuitenkaan jos on halvasta soittimesta kyse. Säädöt varmasti persiillään vaikka miten T-kauppakin mainostaa että kaikki käydään läpi ja säädetään mutta kun ei se ihan niin mene kuitenkaan. Osaavalle kaverille tai ammattilaiselle sitten jos ei itse vielä osaa.
 
Vielä joskus soitan, siihen asti selitän.
Metalkallo
08.02.2016 20:27:44 (muokattu 08.02.2016 21:07:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tämmöinen ongelma, että ohuin E- kieli pitää tuollaista ihme "clank" ääntä (selviää videolta) ja en tiedä mistä johtuu?

Eli tämmöistä: https://www.youtube.com/watch?v=xEv8SmkGZEc
 
Kielet on vaihdettu uusiin ja niillä on soiteltu et ei johdu siitä, ja kun teki samaa vanhoilla kielillä silloin kun ne vielä olivat kiinni. Floikka tosiaan on originaali, ja kieli pitää tuota ääntä vaikka kielilukko on irti. Floikka ei ole uusi juttu mulle, mutta tää ongelma on. Kitaran oon hankkinut uutena vuonna 2012 ja silloin tätä ongelmaa ei ollut vielä pitkään aikaan. Kitara on Jacksonin rajoitettua Elite sarjaa eli laatua, ei mikään halppis.
 
Osaako kukaan neuvoa mistä johtuisi ja miten korjata?
 
Tukka päässä, järki jäässä.
tuskiz
08.02.2016 20:32:14 (muokattu 08.02.2016 20:33:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mulla on tämmöinen ongelma, että ohuin E- kieli pitää tuollaista ihme "clank" ääntä (selviää videolta) ja en tiedä mistä johtuu?

Eli tämmöistä: https://www.youtube.com/watch?v=xEv8SmkGZEc
 
Kielet on vaihdettu uusiin ja niillä on soiteltu et ei johdu siitä, ja kun teki samaa vanhoilla kielillä silloin kun ne vielä olivat kiinni. Floikka tosiaan on originaali, ja kieli pitää tuota ääntä vaikka kielilukko on irti.
 
Osaako kukaan neuvoa mistä johtuisi ja miten korjata?

 
Oot saanut kitaran sijaan sitaran!
 
Mulla oli vastaava ongelma yhdessä kohtaa jota ihmettelin myös suuresti, koitin kaikkea mahdollista tallan ja satulan säädöstä kielten venyttelyihin mutta ei auttanut, sitten yks päivä ongelma oli vaan hävinnyt itsestään. Sattuskohan toi sun keppi olemaan uus ja ootko säilyttänyt kuivassa sisäilmassa?
 
EDIT: Ei ollut floykallinen kitara kuitenkaan, ihan ToM siltainen.
 
tuskiz
08.02.2016 20:41:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketjunaloittajalle voisin myös sanoa, että tommoset ongelmat on nimenomaan halvoissa kitaroissa ominaisia, haluaisin myös sanoa että eritoten Epiphoneissa mutta varmaan joku siitäkin suuttuu. Laittaisin sinuna kuitenkin huollon sijasta kitaran vain vaihtoon myyjälle, huolto maksaa kuitenkin mutta jos aika ja soittohalu sallii vaihto on ilmaista ja jos tarpeeksi älähtää asiasta saa varmaan vähän tarkemmin katsotun yksilön tilalle, nettikaupoissa se ei tosiaan ole itsestäänselvyys että kaikki soittimet käydään läpi ennen lähetystä.
 
Laulava Kylätohtori
08.02.2016 20:51:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mulla on tämmöinen ongelma, että ohuin E- kieli pitää tuollaista ihme "clank" ääntä (selviää videolta) ja en tiedä mistä johtuu?

Eli tämmöistä: https://www.youtube.com/watch?v=xEv8SmkGZEc
 
Kielet on vaihdettu uusiin ja niillä on soiteltu et ei johdu siitä, ja kun teki samaa vanhoilla kielillä silloin kun ne vielä olivat kiinni. Floikka tosiaan on originaali, ja kieli pitää tuota ääntä vaikka kielilukko on irti. Floikka ei ole uusi juttu mulle, mutta tää ongelma on.
 
Osaako kukaan neuvoa mistä johtuisi ja miten korjata?

 
Voisko satulaura olla vituillaan? Ihan arvaus tämä vain...
 
They pass too much electricity. -SRV
Arkka
08.02.2016 21:01:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satula tai talla saundin perusteella.
 
jra
08.02.2016 21:10:54 (muokattu 08.02.2016 21:12:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämiseekö Metalkallon e-kieli, jos painaa vaikkapa 1. nauhalta tai laittaa capon, vaiko vain vapaana? Videolla taisi olla vain vapaana rämpyttelyä?
 
Jos rämisee samalla tavalla, vaikka painettu 1. nauhalta, niin sitten ei ole satulaurassa vika. Itsekin veikkaisin tallapalaa, olisiko siinä jotain valuröpöä tai kromissa epätasaisuutta. Oliko niin uusi kitara, että ei mitään kulumaa ole? Varmuuden vuosi laskisin myös mikkejä yle-E:n puolelta, jotta niiden magneettien vaikutus suljetaan pois (vaikka tuskin tuohon on syynä).
 
Itsellä on ollut vähän saman kuuloinen ongelma Wilkinsonin valmistamassa Telen kompensoidussa tallapalassa, jossa G-kieli pääsee hipaisemaan palaan sen varsinaisen kosketuskohdan etupuolella kiinni jos voimakkaasti rämpäyttää.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Metalkallo
08.02.2016 21:11:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Sattuskohan toi sun keppi olemaan uus ja ootko säilyttänyt kuivassa sisäilmassa?
 
Kitara on Jackson king v elite ja uutena hommasin aikoinaan vuonna 2012 muistaakseni. Tuo ongelma tuli muistaakseni vasta viime vuoden lopuilla ja siitä asti ihmetellyt. Jos en saa itse tai jonkun muun neuvon kautta korjattua niin tiedän kyllä kenelle vien huoltoon.
 
Tukka päässä, järki jäässä.
Metalkallo
08.02.2016 21:22:53 (muokattu 08.02.2016 21:25:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Rämiseekö Metalkallon e-kieli, jos painaa vaikkapa 1. nauhalta tai laittaa capon, vaiko vain vapaana? Videolla taisi olla vain vapaana rämpyttelyä?
 
Jos rämisee samalla tavalla, vaikka painettu 1. nauhalta, niin sitten ei ole satulaurassa vika. Itsekin veikkaisin tallapalaa, olisiko siinä jotain valuröpöä tai kromissa epätasaisuutta. Oliko niin uusi kitara, että ei mitään kulumaa ole? Varmuuden vuosi laskisin myös mikkejä yle-E:n puolelta, jotta niiden magneettien vaikutus suljetaan pois (vaikka tuskin tuohon on syynä).
 
Itsellä on ollut vähän saman kuuloinen ongelma Wilkinsonin valmistamassa Telen kompensoidussa tallapalassa, jossa G-kieli pääsee hipaisemaan palaan sen varsinaisen kosketuskohdan etupuolella kiinni jos voimakkaasti rämpäyttää.

 
Kiitti vinkistä, kokeilin heti ja vaikuttaisi et jos pidin painettuna 1. nauhalta ja rämpäytin niin soi puhtaammin. Vapaana kuuluu tuo clank ääni enempi. Ja kyse tosiaan ainoastaan ohuimmasta, muut soi kuten pitää. Kieletkin tosiaan vaihdettu ja niillä soiteltu että ei pitäisi olla huono E- kieli.
 
Kitara oli aivan uusi siis kun sen ostin vuonna 2012 tai vuoden 2013 alkua, ja tuo ongelma on tullut vasta paaaljon myöhemmin. Kitara on siis jackson king v elite eli viimeisiä Jacksonin japanin tuotantoja. Täytyy tsekkailla tallapalakin kun kerkeää.
 
Tukka päässä, järki jäässä.
Rämppy
08.02.2016 22:20:47 (muokattu 08.02.2016 22:26:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noin 50 eurolla saat säädätettyä ammattilaisella. Jos vaatii pientä satulan fiksailua tai nauhojen plaanausta, niin jonkun verran kustantaa lisää. Mutta kannattaa sijoittaa tuo summa, jos on tarvis. Esim. Guitarworx Espoossa on nopea, edullinen ja pätevä.http://www.guitarworx.fi/hinnasto/
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Myrkky Nuoli
08.02.2016 22:32:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Osaako kukaan neuvoa mistä johtuisi ja miten korjata?
 
Tallassa tai satulassa resonoi. Mun mielestä kuulostaa tismalleen siltä, että satulaura on liian suora, eli ei oo riittävästi jännitettä alaspäin siinä kohdin missä kieli ottaa satulaan. Eli uraa pitäs viilata alaviistoon, jotta kieli lähtee heti alamäkeen kunnolla, eikä lepää koko satulan matkalta siinä urassa suorana. Kuuntele tarkasti korva tallapalan vieressä ja sitten satulan vieressä. Pitäs kuulua kummasta päästä se lähtee. Ei kuulosta oikein siltä, että nauhaankaan ottais.
 
More Nintendo, less Marshall.
Metalkallo
08.02.2016 22:55:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Noin 50 eurolla saat säädätettyä ammattilaisella. Jos vaatii pientä satulan fiksailua tai nauhojen plaanausta, niin jonkun verran kustantaa lisää. Mutta kannattaa sijoittaa tuo summa, jos on tarvis. Esim. Guitarworx Espoossa on nopea, edullinen ja pätevä.http://www.guitarworx.fi/hinnasto/
 
Juu, Guitarworxin palveluja olen aina käyttänytkin aikaisemmin et sinänsä tuttu.
 
Myrkky Nuoli: Tallassa tai satulassa resonoi. Mun mielestä kuulostaa tismalleen siltä, että satulaura on liian suora, eli ei oo riittävästi jännitettä alaspäin siinä kohdin missä kieli ottaa satulaan. Eli uraa pitäs viilata alaviistoon, jotta kieli lähtee heti alamäkeen kunnolla, eikä lepää koko satulan matkalta siinä urassa suorana. Kuuntele tarkasti korva tallapalan vieressä ja sitten satulan vieressä. Pitäs kuulua kummasta päästä se lähtee. Ei kuulosta oikein siltä, että nauhaankaan ottais.
 
Täytyy kuulostella, kiitti. Nauhat on tosiaan ihan kunnossa, niissä ei vika.
 
Tukka päässä, järki jäässä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «