Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pop & Jazz Konservatorion biisi? Devil's Orchard vs Hessian Peel
1 2
nenissaK
05.02.2016 10:07:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervepä terve kaikille! Tänä vuonna haen ensi kertaa P&J Konservatorioon ja koska en löytänyt sivuilta rummuilla keskustelua siitä, minkä biisin kukin on valinnut pääsykokeen 1. vaiheessa vedettäväkseen (hyvällä tai huonolla menestyksellä) niin päätinpä kysäistä että mitä yrityksiä (ja minkätasoisia) on ollut sisään päässeillä ja pääsemättömillä.
Itse olen kahden vaiheilla Opethin Devil's Orchardin ja Hessian Peelin välillä. Tavallaan hytinät ovat että Devil's Orchardilla pääsisi ehkä helpommin nimenomaan Pop & Jazz Konservatorioon mutta tiedä häntä. Jos ja Kun lähtöoletuksena on että osaan soittaa molemmat nuotilleen, dynamiikat ja rudimentit hallussa, ja bändi on jonka kanssa voi äänityksen tehdä niin kumpaa suosittelisitte? Alkaa tuo Devil's Orchard tosin olla jo sen verran koluttu ettei kovin paljoa jaksaisi sitä enää jauhaa (soitettu arviolta yli 100 kertaa, Hessian Peel tähän mennessä nelisenkymmentä).
Onhan Devil's Orchard hieno biisi mutta niin on kyllä Hessian Peelkin. Tavallaan Orchard on kyllä vaativampi biisi, mutta yhtä vaikeita kummatkin on 100 % täydellisesti soittaa.
Molempia olen siis vedellyt metronomin ja bändin ja itse biisin kera ja ilman niitä.
Ja kertokaahan jos uskallatte (eivätkä konsun opettajat sabotoi tätä kirjoitusta liiallisten tärppien pelossa tjs. :P), että mitä biisejä saitte vedettäväksenne kakkosvaiheessa.
Jos kirjoitusta löytyy jo muualta niin kertokaa ihmeessä!
 
Kahvia.
JanneO
05.02.2016 11:59:52 (muokattu 05.02.2016 12:00:17)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en tiedä kun en tuonne ole koskaan pyrkinyt, mutta soita se biisi minkä koet varmemmaksi ja turvallisemmaksi itse soittaa, vältä ylilyöntejä. Tuskin sitä biisiä välttämättä niin kuuntelevat vaan sen tulkintaa.
 
http://1.bp.blogspot.com/-HRYpafSdh … U/S_i1t9XXzGg/s1600/youre-hired.JPG
 
Lähettäjä: "rumpujoppari R***i" Lähetetty: 18.10.2010 02:40 Otsikko: Re: Tori: Sabian B8 Pro Karavaani kulkee iloisesti rallatellen eteenpäin, vaikka koirat, persaukiset ja kateelliset räksyttävätkin.
moderndrummer88
05.02.2016 15:30:05 (muokattu 05.02.2016 15:37:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko ihan varma noista valinnoista? Jos opinahjon nimikin on pop & jazz konservatorio, niin kannattaako sinne moisilla biiseillä hakea? Ehkä jotain iisimpää jazzin tai muun kevyen musan maailmasta. Pääsykoenauhakin varmasti kertoo hakijasta jotain ja vaikka klaaraisit biisit kuinka hyvin, niin voi raati miettiä, että oletko oikean henkinen tyyppi pjk:lle.
 
E: Pjk:n kuten muidenkin konservatorioiden tarkoitus lienee kuitenkin tuottaa perusmmattilaisia kevyen musiikin saralla, jotka hoitaa perushommat jazz, funk, pop rock -alueella. Hevimusa on jo aika spesifiä hommaa, vaikka en epäilekkään yhtään, että et sitä hienosti soittaisi! Eli lähtisin siinä nauhalla itse osoittamaan sitä, että olet monipuolinen rytmimuusikko ja sinulta löytyy taitoa sekä halua kehittää itseäsi kevyen musiikin saralla. Ei hevi ole poissuljettua, mutta mieti sitä raatilaisen näkökulmasta. Onko heillä annettavaa sinulle tuon musiikin saralla ja oletko avoin kaikenlaiselle musiikille ja että onko sinulla musiikillista korvaa sellaiselle musiikille johon pjk:n opetus lähinnä nojaa.
 
nenissaK
05.02.2016 15:41:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, Devil's Orchard on kyllä hallussa ja rummuilla helvetin hauska biisi soittaa.. mutta enköhän mä tässä vaiha mielipiteeni vielä muutaman kymmentä kertaa :)
Mutta tulkinnasta; soitan nuotilleen niin kuin kappaleet ovat ja tottakai olisi parempi soittaa biisi jota on jo aikaisemmin bändin kanssa vääntänyt. Devil's Orchard on kyllä paljon taidokkaampi biisi rummuilla ja paljon dynaamisempi myös omalla jazzisella tavallaan... en tiedä mitä tykkäävät Hessian Peelin mättökohdasta.
Osaako joku sanoa mitä hevimmistä pätkistä ajatellaan konsussa? Näin niinkuin omakohtaisesti?
Mutta joo olishan se Devil's Orchard järkevämpi :D ihanaa sekoilla julkisesti
 
Kahvia.
nenissaK
05.02.2016 15:47:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Oletko ihan varma noista valinnoista? Jos opinahjon nimikin on pop & jazz konservatorio, niin kannattaako sinne moisilla biiseillä hakea? Ehkä jotain iisimpää jazzin tai muun kevyen musan maailmasta. Pääsykoenauhakin varmasti kertoo hakijasta jotain ja vaikka klaaraisit biisit kuinka hyvin, niin voi raati miettiä, että oletko oikean henkinen tyyppi pjk:lle.
 
E: Pjk:n kuten muidenkin konservatorioiden tarkoitus lienee kuitenkin tuottaa perusmmattilaisia kevyen musiikin saralla, jotka hoitaa perushommat jazz, funk, pop rock -alueella. Hevimusa on jo aika spesifiä hommaa, vaikka en epäilekkään yhtään, että et sitä hienosti soittaisi! Eli lähtisin siinä nauhalla itse osoittamaan sitä, että olet monipuolinen rytmimuusikko ja sinulta löytyy taitoa sekä halua kehittää itseäsi kevyen musiikin saralla. Ei hevi ole poissuljettua, mutta mieti sitä raatilaisen näkökulmasta. Onko heillä annettavaa sinulle tuon musiikin saralla ja oletko avoin kaikenlaiselle musiikille ja että onko sinulla musiikillista korvaa sellaiselle musiikille johon pjk:n opetus lähinnä nojaa.

 
Haluan varmistaa; Devil's Orchardin siis olet kuunnellut, ja lisäksi Hessian Peel = "heviä"???
Itse olen kuullut että ääriprogellakin (mm. siis) pääsee aika hyvin sisään P&J Konservatorioon kun soittaa hyvin (ei siis sillä että Opeth olisi ääriprogea).
Haluan siis kysyä että oikeastiko olet sitä mieltä että Devil's Orchard on vähän kuin "off the list"? Aivan älyttömän groovaava biisi! Ja vaatii taitoa...
Mutta kiitos mielipiteestä!
 
Kahvia.
nenissaK
05.02.2016 16:05:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

.. ja lukeehan sivuilla mm. että "äänitteen tarkoitus on tuoda esiin hakijan oma osaaminen" ja erikseen on ne 30 sekunnin pätkät mm. medium swing/jazz, vapaamuotoinen latin, 1/8 rock ja shufflerock
Ja niin, en tiedä tosiaan onko opiston tarkoitus suoltaa ulos pelkästään pop- ja jazzmuusikoita - olen ymmärtänyt että siellä on melko lailla eri linjoja instrumenteille(?)
Ja soolohan on erikseen; perus-hyvää time feeliä ja rudimentteja (joita löytyy biisistä paljon) ja eri tyylilajeja voi sekoittaa sooloon myös, eikö voi?
 
Kahvia.
moderndrummer88
05.02.2016 16:07:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nenissaK: Haluan varmistaa; Devil's Orchardin siis olet kuunnellut, ja lisäksi Hessian Peel = "heviä"???
Itse olen kuullut että ääriprogellakin (mm. siis) pääsee aika hyvin sisään P&J Konservatorioon kun soittaa hyvin (ei siis sillä että Opeth olisi ääriprogea).
Haluan siis kysyä että oikeastiko olet sitä mieltä että Devil's Orchard on vähän kuin "off the list"? Aivan älyttömän groovaava biisi! Ja vaatii taitoa...
Mutta kiitos mielipiteestä!

 
Jälkimmäinen ei ollut tuttu biisi. Mutta minusta molemmat menee sinne heviprogen suuntaan. Edelleen pitäisin mielessä sen, että toi musalaji on jo aika erikoismiesten hommaa, että jos sitä haluat vetää, niin onko pjk:lla tarjota sinulle mitään ja oletko varma, että paikka jossa koulutetaan musiikin "yleismies jantusia" haluaa kuulla noin erikoishommaa pääsykoenauhalla.
 
Nimim. juuri saanut loppuun konsa + amk -rupeaman, takana aika monet pääsykoesäestykset sekä olen osannut omia oppilaita niin ohjastaa, että he ovat päässeet jatkamaan musiikin opiskelua sekä konsalla, että amkilla. Tosin voihan olla että pjk:lla on eri meiningit, niistä en tiedä.
 
nenissaK
05.02.2016 17:19:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimim. juuri saanut loppuun konsa + amk -rupeaman, takana aika monet pääsykoesäestykset sekä olen osannut omia oppilaita niin ohjastaa, että he ovat päässeet jatkamaan musiikin opiskelua sekä konsalla, että amkilla. Tosin voihan olla että pjk:lla on eri meiningit, niistä en tiedä.
 
Hmm. Missä konservatoriossa siis opiskelit? (että mihin muualle voisi hakea) ja mitä (linjaa/minkälaista musiikkia) siellä opiskelit, jos saan vaivata vielä? Ja oletko tykännyt ja oppinutkin jopa jotain?
 
Kahvia.
moderndrummer88
05.02.2016 17:27:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nenissaK: Hmm. Missä konservatoriossa siis opiskelit? (että mihin muualle voisi hakea) ja mitä (linjaa/minkälaista musiikkia) siellä opiskelit, jos saan vaivata vielä? Ja oletko tykännyt ja oppinutkin jopa jotain?
 
Kävin kajaanissa konsan ja kuopiossa amkin. Tottakai koulusta oli suuresti apua omaan muusikkouteeni. Konsalla ja myöskin amkissa mun mielestä käytiin aika paljon semmosta ihan yleistä muusikkoutta, että miten kompata eri tyylejä. Perusteita funkista, jazzista, lattareista jne...
 
nenissaK
05.02.2016 19:02:13 (muokattu 05.02.2016 19:10:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Kävin kajaanissa konsan ja kuopiossa amkin. Tottakai koulusta oli suuresti apua omaan muusikkouteeni. Konsalla ja myöskin amkissa mun mielestä käytiin aika paljon semmosta ihan yleistä muusikkoutta, että miten kompata eri tyylejä. Perusteita funkista, jazzista, lattareista jne...
 
Sepä se - sama mulla tavoitteena; sellanen yleinen lavakelpoisuus ja enemmän "muusikkous" kun tällanen "soittelija", vaikka aika paljon olenkin soitellut nyt viimeaikoina. YouTubesta oon kattellu kaikki perusvideot jazz, latino, shufflehommat, kaikki rudimentit oon yrittäny ottaa käyttöön ja hommasin ton Stick controlin että josko näillä vois päästä sisään, saa nähä. Yritys on ainakin kova.
Ja toisaalta, en ainakaan vielä ole todellakaan mikään "yleismies Jantunen" enkä kaikkivoipa, ja ohjausta tarvii oikeaan BÄNDIsoittoon ja kokemusta oikeasta soittamisesta ja kommunikoinnista - eikä siitä teoriasta ainakaan mitään haittaa ole että osaa nähdä ja kuulla asiat paperilla. Ja toisen instrumentin opettelu vois olla aika jebaa, vaikka varmasti aika helkkarin aikaavievää.
Mutta kiitos tästä, pitää kaivaa jostain aivosolusta joku parempi biisi-idea jos tämä ei nyt todella natsaa. Ajatuksena oli mulla vaan se että jos soittaa "oikeasti hyvin" niin voi päästä sisään vähän erikoisemmallakin kamalla, jossain muualla ohjeistettiin myös ettei kannata soittaa näytteeseen välttämättä sellasta kamaa mitä ei missään nimessä ainakaan aio soittaa jatkossa vapaaehtoisesti ettei tyypit konsan puolella saa väärää kuvaa siitä mitä ovat sisään ottamassa (eipä sillä että niiden vuoksi olisin tässä menossa pyrkimään) ja että vois päästä muutenkin.
Pop&Jazz Konservatoriossa pitäs kai olla jotkut hevi- sun muut linjat lisäksi, mene ja tiedä, itse en ole kuullut kuin parilta kaverilta.
 
Kahvia.
jazzmies
06.02.2016 10:03:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos aiot hakea Helsingissä sijaitsevaan Pop & Jazz Konservatorioon, niin 1. vaiheessa rummuilla testataan seuraava: 1) oma vahva juttu ja näkemys (oma valinta) ja 2) soittimen hallinta ja joustavuus (tyylit).
 
Ei kannata missään tapauksessa nuoleskella lautakuntaa. Jos soitat vaikkapa rumpuja märkivällä haavalla sivellen splashia niin, että näkemys tursuaa läpi ja se on vakuuttavaa, niin anna mennä vain. Muutama sana tutkinnonuudistuksen mukanaan tuomista asioista opetusjärjestelyissämme:
- Ei yhtään pakollista oppiainetta tai musiikkityyliä
- Ei vuosiluokkia
- Arvolähtöinen jaksojärjestelmä, mikä on ainutlaatuista maailmassa
- Maailman paras musiikkioppilaitos.
 
Tervetuloa hakemaan. Lue lisää http://www.opettaja.fi/cs/opettaja/ … ordevice=true&juttuID=1408913003082
 
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
nenissaK
06.02.2016 20:57:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Jos aiot hakea Helsingissä sijaitsevaan Pop & Jazz Konservatorioon, niin 1. vaiheessa rummuilla testataan seuraava: 1) oma vahva juttu ja näkemys (oma valinta) ja 2) soittimen hallinta ja joustavuus (tyylit).
 
Ei kannata missään tapauksessa nuoleskella lautakuntaa. Jos soitat vaikkapa rumpuja märkivällä haavalla sivellen splashia niin, että näkemys tursuaa läpi ja se on vakuuttavaa, niin anna mennä vain. Muutama sana tutkinnonuudistuksen mukanaan tuomista asioista opetusjärjestelyissämme:
- Ei yhtään pakollista oppiainetta tai musiikkityyliä
- Ei vuosiluokkia
- Arvolähtöinen jaksojärjestelmä, mikä on ainutlaatuista maailmassa
- Maailman paras musiikkioppilaitos.
 
Tervetuloa hakemaan. Lue lisää http://www.opettaja.fi/cs/opettaja/ … ordevice=true&juttuID=1408913003082

 
Jumankauta! Et usko miten paljon innostit tuolla kirjoituksella ja linkillä hakemaan vielä kovemmalla panostuksella... voiko olla että oikeasti byrokratian kukkasmaassa Suomessa on opisto, jossa tehdään Yhteistyötä Opettajien välillä ja Opiskelijoiden ja Opettajien välillä eikä nussita säädöksiä ja pilkkua??? Nostan hattua teille, jos meininki todellakin on niin kovaa kuin mitä kirjoituksessa mainittiin.
En voi muuta sanoa kuin että kiitos tästä viestistä - jotain konsasta kertonee sekin että maikat ovat näillä palstoilla selailemassa ihmisten kirjoituksia. Loistavaa!!
Ja yksi vinkki; LAITTAKAA NYT HERRAN TÄHDEN KONSERVATORION ETUSIVULLEKIN TUO KIRJOITUS, NIIN SAATTE ENEMMÄN MOTIVOITUNEITA HAKIJOITA!
 
Kahvia.
jazzmies
06.02.2016 22:53:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nenissaK: LAITTAKAA NYT HERRAN TÄHDEN KONSERVATORION ETUSIVULLEKIN TUO KIRJOITUS, NIIN SAATTE ENEMMÄN MOTIVOITUNEITA HAKIJOITA!
 
Kiitos palautteesta. Lisäsin sen samantien kärkeen artikkeleiden.
 
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
nenissaK
07.02.2016 20:37:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Kiitos palautteesta. Lisäsin sen samantien kärkeen artikkeleiden.
Hieno homma! Ja muuten jos saa lisää ehdottaa, niin sivunne kaipaisivat ehkä hieman lisää kuvia ja/tai ääninäytteitä - ihmiset ovat kuitenkin melko visuaalisia, joskin rytmintajuisia eläimiä :)
 
Kahvia.
jazzmies
07.02.2016 20:58:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nenissaK: Hieno homma! Ja muuten jos saa lisää ehdottaa, niin sivunne kaipaisivat ehkä hieman lisää kuvia ja/tai ääninäytteitä - ihmiset ovat kuitenkin melko visuaalisia, joskin rytmintajuisia eläimiä :)
 
Pistän ATK-osastolle palautetta :D
 
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
Bacchus
10.02.2016 11:10:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazzmiehelle iso plussa! Ja onnea potentiaaliselle hakijalle kokeisiin.
 
When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro
nenissaK
14.02.2016 15:37:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bacchus: Jazzmiehelle iso plussa! Ja onnea potentiaaliselle hakijalle kokeisiin.
 
Samaa mieltä! Ja kiitos :)
 
Kahvia.
Anonymous-jazz
20.02.2016 09:54:29 (muokattu 20.02.2016 09:55:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJK:lla on menty eteenpäin, mikä on hyvä juttu. Pisteet vielä noista luokkien poistamisesta. Ei minkään koulun tarkoituksena ole saada opiskelijoille eriäväisyyden tunnetta, jakamalla heidät eri luokkiin. Koko suomen peruskoulutusjärjestelmä saisi seuraavaksi tehdä tuon askeleen, jota itseasiassa muutamassa koulussa on jo täällä käytössä.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
nenissaK
29.04.2016 15:19:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perjantai ja 29.4., kirjettä ei näy. Lienee huono merkki? Jos näin niin ensi vuonna lupaan pyhästi päästä sisälle, en päivittäin soittanut ja opiskellut tyylilajeja jne. muuta kuin 2 kuukauden ajan ennen äänitteiden lähettämistä, koska yliopisto vei aikaa. Laitoin vielä kysymyssähköpostia konsaan mutta minkäs teet jos ei pääse.
Toisaalta todistettavasti vuonna 2008 ainakin yksi muusikkolinjalle pyrkinyt basisti sai konsasta hylkäyskirjeen 29.4... :3 ei ole kyllä tullut sellaistakaan vielä, ehkä ei kusti polje? Saa nähdä.
Tilastojen valossa olen kyllä yllättynyt jos en pääse edes 2. vaiheeseen: https://www.theseus.fi/bitstream/ha … n_ammattiopetuksessa.pdf?sequence=1 mutta tiedä häntä, voi olla että 20 v ikä ja puskista hyppääminen tauon jälkeen selittää jos ei pääse.
No ensi vuonna sitten ghost notet niinkuin Pridgenillä, sisäinen kello, tarkkuus ja nopeus niinkuin Manginillä, groove niinkuin Grebillä ja hartiat niinkuin Richillä niin eiköhän se siitä. #vitutus on otettava kokonaan
 
Short rolls in 6/8 = lyhyet kääryleet, joista on neljännes syöty
OtsoT
26.02.2019 13:48:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nenissaK: Tervepä terve kaikille! Tänä vuonna haen ensi kertaa P&J Konservatorioon ja koska en löytänyt sivuilta rummuilla keskustelua siitä, minkä biisin kukin on valinnut pääsykokeen 1. vaiheessa vedettäväkseen (hyvällä tai huonolla menestyksellä) niin päätinpä kysäistä että mitä yrityksiä (ja minkätasoisia) on ollut sisään päässeillä ja pääsemättömillä.
Itse olen kahden vaiheilla Opethin Devil's Orchardin ja Hessian Peelin välillä. Tavallaan hytinät ovat että Devil's Orchardilla pääsisi ehkä helpommin nimenomaan Pop & Jazz Konservatorioon mutta tiedä häntä. Jos ja Kun lähtöoletuksena on että osaan soittaa molemmat nuotilleen, dynamiikat ja rudimentit hallussa, ja bändi on jonka kanssa voi äänityksen tehdä niin kumpaa suosittelisitte? Alkaa tuo Devil's Orchard tosin olla jo sen verran koluttu ettei kovin paljoa jaksaisi sitä enää jauhaa (soitettu arviolta yli 100 kertaa, Hessian Peel tähän mennessä nelisenkymmentä).
Onhan Devil's Orchard hieno biisi mutta niin on kyllä Hessian Peelkin. Tavallaan Orchard on kyllä vaativampi biisi, mutta yhtä vaikeita kummatkin on 100 % täydellisesti soittaa.
Molempia olen siis vedellyt metronomin ja bändin ja itse biisin kera ja ilman niitä.
Ja kertokaahan jos uskallatte (eivätkä konsun opettajat sabotoi tätä kirjoitusta liiallisten tärppien pelossa tjs. :P), että mitä biisejä saitte vedettäväksenne kakkosvaiheessa.
Jos kirjoitusta löytyy jo muualta niin kertokaa ihmeessä!

 

 
Siis onko rummuillakin tarkoitus soittaa jokin omavalintainen kappale kouluun haetessa? Itse löysin pjk sivuilta vain tuon, että 30 sek. eri tyylilajeja sekä 2min soolo.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «