Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vittu (Marshall SL5, impedanssi)
1 2
AngieRainbow
04.02.2016 14:39:25 (muokattu 04.02.2016 14:40:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päivää!
 
Ostin torilta käytettynä Marshall SL5 combon ja mikäs siinä. Ihan mukava peli. Minä tänään takalevyjä irti ruuvailemaan ja putkia vaihtamaan. Tulinpahan vilkaisseeksi myös kaiutinta.
 
Vahvistimen takana on kaksi jakkia ämyrille 8 ja 16 ohm. Ämyri oli kytkettynä 8 ohmiin. Minä sitten sinne kaiuttimeen tarkemmin katsomaan, ämyrin 16 ohmiseksi havaitsemaan ja ankarasti vittuuntumaan :o
 
Eli edellisellä omistajalla ollut kaiutin kytkettynä väärään impedanssiin ties kuinka kauan. Myös itse soittelin sillä noin aikani ennen kuin tulin katsoneeksi sitä kaiutinta. Tarvitseko tästä huolestua? Onko vahvistimeni vahingoittunut?
 
Minä sitten asiaa googlettamaan ja nopeasti havaitsemaan, että muilla ollut samaa ongelmaa: http://www.marshallforum.com/showthread.php?t=70919
 
Ilmeisesti tämän combon kaiutin on kaupassa ostettaessa/tehtaalla kytketty 8 ohmiin vaikka kaiutin on 16 ohminen. Mikä niitä kiinalaisia vaivaa? Te kenellä on Marshall SL5 combo, niin tsekatkaa kaiuttimen impedanssi ja että se on oikein kytketty.
 
Nyt on putket vaihdettu, ämyri kytketty oikein ja saundi on oikein hyvä. Putket on nyt: Telefunken EL34 60-70-luvulta + 3 x '87 JAN 12AX7. Saundi parani ja hyvä meininki.
 
Peace!
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Tympee Huttunen
04.02.2016 14:45:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyrkkisääntö on ettei ota onkeensa yhden heitosta. Varsinkaan tuohon suuntaan.
 
harryk
04.02.2016 14:57:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiuttimen impedanssi vaihtelee eri taajuuksien mukaan, jolloin se voi olla korkeilla taajuuksilla useita jopa kymmeniä ohmeja. Tämä tarkoittaa sitä, että en itse huolestuisi edellä mainitusta asiasta. Moni ottaa tehon pudottamiseksi 4 pääteputken koneista kaksi tuikkua pois, eikä muuta kaiutinliitäntää vastaavasti vastaamaan uutta impedanssisuhdetta. Tällaista on tehty kautta aikain ilman vahinkoja. Putkipelit hajoavat herkimmin siitä jos niissä ei ole kuormaa, eli kaiutinta kiinni ja niihin ajetaan vielä samassa yhteydessä kitarasignaali. Tässä tapauksessa yleensä pääteputket ja jopa päätemuuntaja voivat kärsiä, mikä tarkoittaa aika kallista remonttia.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
basisti1971
04.02.2016 16:31:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Pienitehoisissa A-luokan SE-putkipeleissä suunnitteluimpedanssista poikkeaminen aiheuttaa aniharvoin mitään sen radikaalimpaa jollei ihan ilman kuormaa vetele.
 
Varsinkin jos/kun käytetään moninkertaiseen tehonohjaukseen kykeneviä putkityppejä, kuten tässäkin tapauksessa asian laita on.
 
Korkeintaan siirrytään himpun verran optimaalisesta A luokan toimintapisteestä jompaan kumpaan suuntaan toimintasuoraa.
Eli puhdas teho vähenee inan verran epäsymmetrisen leikkautumisen vuoksi.
Eipä se toimintasuorakaan sitten kaikilla putkilla ihan prikuuleen samanlainen ole ;).
 

 
A/B ja B PP onkin sitten toinen juttu, ainakin omaan rajalliseen kokemukseen perustuen.
 
T:Samuli
 
Vesihiisi
04.02.2016 20:04:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
Ei tuo vahvistimelle mitään vahinkoa tee. Ei aihetta huoleen, putkesi eivät ole pilalla. En lähtisi muuttamaan mitään jos soundi on hyvä.
 
headhead
04.02.2016 20:46:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli peavey classic 50 jossa oli kaiuttimet kytketty 8 ohm liitäntään. Soittelin sillä yli vuoden niin, pari kertaa jopa luukutin master täysillä.
Kaverin vahvistimen kärähtäessä väärien impedanssien takia mittailtiin kyseisen kaapin impedanssia, ja mitattiin huvikseen peaveyn kajarien impedanssi, joka olikin mun yllätykseksi 16ohm. Hyvin toimi siitä huolimatta että oli ollut väärin kytketty.
 
Tympee Huttunen
04.02.2016 20:51:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

headhead: Mulla oli peavey classic 50 jossa oli kaiuttimet kytketty 8 ohm liitäntään. Soittelin sillä yli vuoden niin, pari kertaa jopa luukutin master täysillä.
Kaverin vahvistimen kärähtäessä väärien impedanssien takia mittailtiin kyseisen kaapin impedanssia, ja mitattiin huvikseen peaveyn kajarien impedanssi, joka olikin mun yllätykseksi 16ohm. Hyvin toimi siitä huolimatta että oli ollut väärin kytketty.

 
Mittasitte resistanssin. Saattoi hyvin olla oikein kytketty. Jos mittasitte molemmat kajarit kerralla ja näytti 16ohm, veikkaan kytkennän olleen oikein 8ohmiin.
 
headhead
04.02.2016 22:43:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lastinen: Mittasitte resistanssin. Saattoi hyvin olla oikein kytketty. Jos mittasitte molemmat kajarit kerralla ja näytti 16ohm, veikkaan kytkennän olleen oikein 8ohmiin.
 
Siis se oli 4x10" classic. Resistanssi eli tasavirtavastus mitattiin kaiuttimilta tulevasta plugista (joka kytketään vahvistimeen), näytti muistaakseni n.15ohm. Myös toinen 16ohm kaappi mikä mitattiin näytti noin 16 ohm. Sen lisäksi mitattiin vielä mun toinen 8ohm kaappi, joka näytti noin 8 ohm.
 
Ammattikouluaikoina tuli sählättyä autostereoiden kanssa ja jollen väärin muista niin kaiuttimen mitattu resistanssi oli silloinkin melko lähellä kaiuttimen impedanssiarvoa.
 
J.Nikkanen
04.02.2016 22:50:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lastinen: Mittasitte resistanssin. Saattoi hyvin olla oikein kytketty. Jos mittasitte molemmat kajarit kerralla ja näytti 16ohm, veikkaan kytkennän olleen oikein 8ohmiin.
 
Eh? Siis mitenkäs niin? Nyt tipuin kärryiltä.
 
Tympee Huttunen
05.02.2016 06:24:21 (muokattu 05.02.2016 07:34:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Eh? Siis mitenkäs niin? Nyt tipuin kärryiltä.
 
Mulla on aina näyttänyt resistanssimittaus yläkanttiin, 8 ohmin kajarilla esim 9 jne. Kaiuttimin määrän nostaessa resistanssia säännöllisesti. Jos tuossa tapauksessa 4x10" kaappi näytti resistanssia 15ohm, niin voisin veikata sen oikeasti olleen 8 ohmin kaappi, eikä lähempänä oleva 16ohm. Itse ottaisin katsoisin yksittäisestä kajarista arvon ja kytkennän kaapista.
 
Tossa on aika monta tekijää, mistä tulee helposti ohmi jos toinenkin lisää mittaustulokseen. Mittarin navat kaiutinpiuhan plugissa, itse kaiutinpiuha, plugin kontakti kaapin input-jakkiin, mahdolliset apico-liittimet jakissa (2kpl), paukkulanka kaapin sisällä, mahdolliset apico-liittimet kauittimien navoissa (8kpl).
 
Noi kaikki lisää resistanssia ja helposti voisi heittää 2-4 ohmia. Jos ton lisäksi tulee 1 ohmin heitto yläkanttiin per kajari, niin meillä voi olla jo 8 ohmin mittavirhe.
 
J.Nikkanen
05.02.2016 07:16:14 (muokattu 05.02.2016 07:36:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Njoo jotenkin tuolleen koitin järkeillä mutta en päässyt asiassa maaliin. Usein kyllä sotketaan resistanssi kaiuttimen persiissä lukevaan impedanssiin, helpoin keino on tarkastaa asia elementin spekseistä jos valmistaja moisen ilmoittaa. Pääsääntöisesti mä olen törmännyt juuri päinvastaisiin arvoihin, eli 8 Ohm tötteröissä Re luokkaa 5-7,5 ja 16 Ohmisissa 10-15,5. Hyvin on myös ollut toleranssissa kahden tai useamman töttörön kaapit, on kytkentä ollut sitten sarjaan tai rinnan PAITSI jos arvoa mittaa ikäänkuin kesken soittelun. Niissä tapauksissa ainakin mun perusedullinen yleismittari näyttää mitä sattuu mutta aina suurempaa arvoa kuin mitä pitäisi. Ja miksipä ei näyttäisi, kela lämmennyt käytöstä joten loogistahan moinen on.
 
edit: Mutta itsekkin kannatan tuota arvon mittaamista suoraan elementistä ja kytkennän tekemistä halutulla tavalla vasta kun useamman elementin kaapissa jokainen töttörö on mitattu.
 
headhead
05.02.2016 08:09:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lastinen: Mulla on aina näyttänyt resistanssimittaus yläkanttiin, 8 ohmin kajarilla esim 9 jne. Kaiuttimin määrän nostaessa resistanssia säännöllisesti. Jos tuossa tapauksessa 4x10" kaappi näytti resistanssia 15ohm, niin voisin veikata sen oikeasti olleen 8 ohmin kaappi, eikä lähempänä oleva 16ohm. Itse ottaisin katsoisin yksittäisestä kajarista arvon ja kytkennän kaapista.
 
Tossa on aika monta tekijää, mistä tulee helposti ohmi jos toinenkin lisää mittaustulokseen. Mittarin navat kaiutinpiuhan plugissa, itse kaiutinpiuha, plugin kontakti kaapin input-jakkiin, mahdolliset apico-liittimet jakissa (2kpl), paukkulanka kaapin sisällä, mahdolliset apico-liittimet kauittimien navoissa (8kpl).
 
Noi kaikki lisää resistanssia ja helposti voisi heittää 2-4 ohmia. Jos ton lisäksi tulee 1 ohmin heitto yläkanttiin per kajari, niin meillä voi olla jo 8 ohmin mittavirhe.

 
Itseasiassa tarkistin silloin vielä googlettamalla, koska en halunnut rikkoa vahvistinta. Googlekin kertoi 16ohm.
 
Pikku voxini kaiutin näytti 12ohm, kytketty 16 ohmiin.
 
Eikös kelan impedanssi ole pienimmillään tasavirralla, jolloin puhutaan resistanssista? Ja kun taajuutta nostetaan niin kelan vaihtovirtavastus summautuu resistansiin taajuuden mukaan?
 
Vähän epäilen sitäkin että huonot liitokset ym. tuplaisivat kokonaisresistanssin. kuulostaa liian oudolta sattumalta, että 8omh kaiutinverkko huonoine liitoksineen sattuisi näyttämään just 15ohm:lta. Ja eikö noin huono liitos saisi vahvistimenkin toimimaan huonosti?
 
Tympee Huttunen
05.02.2016 08:23:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

headhead: Itseasiassa tarkistin silloin vielä googlettamalla, koska en halunnut rikkoa vahvistinta. Googlekin kertoi 16ohm.
 
Pikku voxini kaiutin näytti 12ohm, kytketty 16 ohmiin.
 
Eikös kelan impedanssi ole pienimmillään tasavirralla, jolloin puhutaan resistanssista? Ja kun taajuutta nostetaan niin kelan vaihtovirtavastus summautuu resistansiin taajuuden mukaan?
 
Vähän epäilen sitäkin että huonot liitokset ym. tuplaisivat kokonaisresistanssin. kuulostaa liian oudolta sattumalta, että 8omh kaiutinverkko huonoine liitoksineen sattuisi näyttämään just 15ohm:lta. Ja eikö noin huono liitos saisi vahvistimenkin toimimaan huonosti?

 
Ei välttämättä. Jännite on kuitenkin paljon suurempi, mitä pienen jännitteen testerillä. Kontakti voi siis olla parempi isommalla jännitteellä. Mutta jos googlekin kertoi 16ohm, ja tiedossa olleet kaapit näytti mittarilla oikein, niin ei tässä varmaan ole mittausvirhettä kuin mun mittarilla :)
 
tommiot
05.02.2016 08:25:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lastinen: Mulla on aina näyttänyt resistanssimittaus yläkanttiin, 8 ohmin kajarilla esim 9 jne. Kaiuttimin määrän nostaessa resistanssia säännöllisesti. Jos tuossa tapauksessa 4x10" kaappi näytti resistanssia 15ohm, niin voisin veikata sen oikeasti olleen 8 ohmin kaappi, eikä lähempänä oleva 16ohm. Itse ottaisin katsoisin yksittäisestä kajarista arvon ja kytkennän kaapista.
 
Tossa on aika monta tekijää, mistä tulee helposti ohmi jos toinenkin lisää mittaustulokseen. Mittarin navat kaiutinpiuhan plugissa, itse kaiutinpiuha, plugin kontakti kaapin input-jakkiin, mahdolliset apico-liittimet jakissa (2kpl), paukkulanka kaapin sisällä, mahdolliset apico-liittimet kauittimien navoissa (8kpl).
 
Noi kaikki lisää resistanssia ja helposti voisi heittää 2-4 ohmia. Jos ton lisäksi tulee 1 ohmin heitto yläkanttiin per kajari, niin meillä voi olla jo 8 ohmin mittavirhe.

 
Suosittelen kyllä kaiutinpiuhojen vaihtoa parempaan ja piuhojen juottamista kiinni jos tulee tollasia mittaustuloksia. Ja yleismittarin päivitystä..
 
Kefiiri
05.02.2016 08:55:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Suosittelen kyllä kaiutinpiuhojen vaihtoa parempaan ja piuhojen juottamista kiinni jos tulee tollasia mittaustuloksia. Ja yleismittarin päivitystä..
 
Juu kyllä nyt on jotain perustavanlaatuista häikkää Lastisen mittauksissa. Kaiutinelementin tasavirtavastus, joka yleismittarilla näkyy, on aina kajariin merkittyä ohmilukemaa pienempi.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Tympee Huttunen
05.02.2016 09:21:06 (muokattu 05.02.2016 09:22:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis tarkennan ettei mulla ole tullut tollasia mittausvirheitä, tosin mä muistaisin että mun resistanssimittaus on ollut aina suurempi, mitä osoitettu impedanssi, mutta voin muistaa aamutohinassa väärin.
 
Mä vaihdan aina 2.5mm2 kaapelit sisälle ja kolvaan kaapelit napoihin. Jos on apico-liitin, niin heitän tinat suoraan sen päälle.
 
Mulla on kyllä tullut vastaan kaappeja missä sisällä on ohutta paukkulankaa, tuurilla vähän teippiä, apicot irtoaa tärinästä jne. Vastavaiheet ja muut on taas eri asia, mutta niitäkin tullut vastaan.
 
iec
05.02.2016 09:39:55 (muokattu 05.02.2016 09:46:07)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Suosittelen kyllä kaiutinpiuhojen vaihtoa parempaan ja piuhojen juottamista kiinni jos tulee tollasia mittaustuloksia. Ja yleismittarin päivitystä..
 
Yleismittareita:
http://www.uraltone.com/elektroniik … ittarit/mittarit-ja-tarvikkeet.html
 
https://www.motonet.fi/fi/haku?q=yleismittari&category=2535
 
Mastech on laadukas halppismerkki
 
http://www.clasohlson.com/fi/b/S%C3 … tteet-&-yleismittarit/Yleismittarit
 
http://www.puuilo.fi/epages/puuilo. … s/2014011303/Products/6438152086605
 
ja Uni-T on myös laadukas halppismittari.
 
Mulla on itsellä Mastech MS8268-malli ja sen toiminnasta ei ole ollut valittamista. Ei ole Fluke, mutta on kotihommiin riittävän hyvä. Kaapelit ovat myös laadukkaan oloiset ja erittäin taipuisat, eli voi varmaan käyttää myös ulkona pakkasella.
 
Kannattaa muistaa myös mitatessa, että esimerkiksi kaiutinliittimessä saattaa olla pieni oksidikerros päällä, eli pitää hieman joskus raaputtaa pintaa sillä yleismittarin kärjellä tai tökätä vähän isommalla voimalla, jotta ei mitata resistanssia lisäävän oksidikerroksen päältä, vaan puhtaasta metallista. Ja vanhan/huonon yleismittarin johdotkin voivat olla huonokuntoiset. Mittarin pitäisi näyttää 0-vastusta kun painaa mittarin mittajohtojen kärjet yhteen. Jos silloin jo näyttää muutamia ohmeja, niin mittari/mittajohdot vaihtoon tai sitten pitää vaihtaa mittarin paristo uudempaan.
 
EDIT: Ja vielä tuosta juottamisesta sen verran, että kannattaa tutustua juottamisen perusteisiin, ettei tule tehneeksi huonoja kylmäjuotoksia. Esimerkiksi tässä on jotain ohjeita: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=85296&o=0
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Kefiiri
05.02.2016 10:03:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En usko vikaa olevan Lastisen mittarissa tai kolvauksissakaan, se on vaan muistanut asian väärin päin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Tympee Huttunen
05.02.2016 10:10:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: En usko vikaa olevan Lastisen mittarissa tai kolvauksissakaan, se on vaan muistanut asian väärin päin.
 
Mä veikkaan samaa, tai sitten mun mittari on vain huono. Jää kaivelemaan ja täytyy tarkastaa.
 
erty
05.02.2016 10:44:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiuttimen tapauksessa resistanssi on aina pienempi kuin impedanssi. http://huhtama.kapsi.fi/ele/kuvat/ml17-04.gif
 
https://www.youtube.com/watch?v=nNlPgirHP48
 
Tossa on kohtuu yksinkertaisesti käyty läpi kaiuttimen impedanssin muuttuminen ulostulomuuntajan näkökulmasta. Tosin siinäkin todetaan vain, että volume ja "tone" huononee kun käyttää esim. 16ohm kaiutinta 8ohmin vahvistimella. Joku voi tästä soundin huonontumisesta tykätäkin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «