Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Eka fretti rämisee kaikilla kielillä.
1 2
Apa94
01.02.2016 21:31:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! Mulla on Tokain es-60 puoliakkari ja nyt alkanut eka fretti rämistä kaikilla kielillä. Kitara ollut mulla pari viikkoa ja mielestäni tullessaan ei rämissyt yhtään. Olisiko ideoita, tietoa,taitoa, vinkkiä millä tämän saisi pois. Satula näyttäisi olevan suhteellisen korkealla joten olen ihmetellyt sitäkin. Kiitos jo etukäteen.
 
jra
01.02.2016 21:37:42 (muokattu 01.02.2016 21:40:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattaa olla, että jos ekalta fretiltä painettaessa särähtää, niin toinen tai jopa kolmas fretti on noussut paikaltaan.
http://www.taloussanomat.fi/files/977980022.jpg
 
Tai sitten kaula on väärin päin käyrä, eli reliefin tai luotisuoran sijaan kaula on koholla keskeltä.
Tässä eka kuvassa, keskimmäinen esimerkki, kovasti liioteltuna: http://www.sunsetstudio.net/setupguide.html
 
Miltä näyttää jos sihtaan lavan suunnasta koppaan päin? Tai jos laitat 1. nauhan päälle capon ja painat viimeiseltä nauhalta, jääkö 7. nauhan paikkeille yhtään väliä, esim. 0,2 mm tai vähän yli A4:n paksuus?
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
LaXu
01.02.2016 21:38:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisko nauha noussut urastaan. Kokeile meneekö nauhan väliin jotain paperia tms. Koska kitara on noin uusi, jos on liikkeestä ostettu niin veisin sinne näytille. En keksi, että tuo voisi muutakaan olla, kaularauta ei kuitenkaan vaikuta juurikaan tuossa kohtaa kaulaa ja jos satulakaan ei ole liian matala.
 
Myydään Ibanez RG550 superstrato ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1088887 ) ja Yamaha Pacifica 1511MS telecaster ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1089478 )
iec
01.02.2016 21:42:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Apa94: Moi! Mulla on Tokain es-60 puoliakkari ja nyt alkanut eka fretti rämistä kaikilla kielillä. Kitara ollut mulla pari viikkoa ja mielestäni tullessaan ei rämissyt yhtään. Olisiko ideoita, tietoa,taitoa, vinkkiä millä tämän saisi pois. Satula näyttäisi olevan suhteellisen korkealla joten olen ihmetellyt sitäkin. Kiitos jo etukäteen.
 
Vaihdoitko kitaraan eri paksuiset kielet kuin mitä siinä ostaessa oli? Tuo kuulostaisi äkkiseltään kaulan reliefin ongelmalta, eli jos kaularauta toimii, niin sitä löysäämällä 1/8 tai 1/4 kierroksen verran ongelma saattaa ratketa. Kaula siis saattaa olla liian suora tai jopa keskeltä koholla, jos kaularauta on liian tiukalla. Entä onhan ensimmäinen nauha kunnolla urassaan? Joskus nauha saattaa nousta ylös ja silloin kielet rämisevät sitä vasten.
 
Tässä on videoita, jossa puhutaan kaularaudan säädöstä yms:
https://www.youtube.com/watch?v=PHHepmTX3So osa 1
https://www.youtube.com/watch?v=oWpnW8ICn-U osa 2
https://www.youtube.com/watch?v=zz9UKX2lcxw osa 3
https://www.youtube.com/watch?v=CqN7xJD1rdE osa 4
 
Yhdessä noista videoista neuvotaan satulan urien viilaaminen, mutta ei kannata aivan ensimmäisenä alkaa tekemään mitään sellaista, jos ei ole varma asiasta. Ja sitäpaitsi jos eka nauha rämisee, niin kielet eivät ole varmaankaan satulan kohdalla liian korkealla, vaan ennemmin liian matalalla.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Jucciz
01.02.2016 21:43:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voitais nyt edes puhua nauhoista kun ollaan suomenkielisellä keskustelupalstalla. Fretti on semmoinen pikkuinen näätäeläin.
jra
01.02.2016 21:43:49 (muokattu 01.02.2016 21:45:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Olisko nauha noussut urastaan. Kokeile meneekö nauhan väliin jotain paperia tms. Koska kitara on noin uusi, jos on liikkeestä ostettu niin veisin sinne näytille. En keksi, että tuo voisi muutakaan olla, kaularauta ei kuitenkaan vaikuta juurikaan tuossa kohtaa kaulaa ja jos satulakaan ei ole liian matala.
 
Joo, vapaana soitettaessa ei vaikuta. En ollut varma tarkoittaako tuossa eka "fretti" sitä, että varmuudella ottaa vapaana ekaan nauhaan, vaiko sitä, että ekalta nauhalta painettaessa särisee jostain. Jos jälkimmäinen niin silloin kaularaudan ylikireys saattaa vaikutta. Jos taas vapaana särisee, niin sitten tosiaan ei.
 
Jucciz: Voitais nyt edes puhua nauhoista kun ollaan suomenkielisellä keskustelupalstalla. Fretti on semmoinen pikkuinen näätäeläin.
 
Semmoinen kun tuossa mun eka viestin kuvassa. Siinä on kait eka ja toka fretti.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
LaMotta
01.02.2016 21:49:49 (muokattu 01.02.2016 21:51:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Fretti on semmoinen pikkuinen näätäeläin.
 
Tätä olin juuri tulossa sanomaan.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
iec
01.02.2016 21:50:03 (muokattu 01.02.2016 21:56:39)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Saattaa olla, että jos ekalta fretiltä painettaessa särähtää, niin toinen tai jopa kolmas fretti on noussut paikaltaan.
http://www.taloussanomat.fi/files/977980022.jpg
 
Tai sitten kaula on väärin päin käyrä, eli reliefin tai luotisuoran sijaan kaula on koholla keskeltä.
Tässä eka kuvassa, keskimmäinen esimerkki, kovasti liioteltuna: http://www.sunsetstudio.net/setupguide.html
 
Miltä näyttää jos sihtaan lavan suunnasta koppaan päin? Tai jos laitat 1. nauhan päälle capon ja painat viimeiseltä nauhalta, jääkö 7. nauhan paikkeille yhtään väliä, esim. 0,2 mm tai vähän yli A4:n paksuus?

 
Tuossa "sunsetstudio..." ja niinpäin pois -linkissä on muuten todella hämäävä kuva kaularaudan säädöstä. Eli kyllä se rauta kiristyy ja kaula suorenee kun vääntää ruuvia myötäpäivään ja löystyy kun kääntää vastapäivään. Mun mielestä tuossa lavan suunna kuvassa oli kyllä nyt jotain outoa, tai sitten en vain osannut katsoa sitä kuvaa oikein... Tässä on mun mielestä selkeämpi kuva:
https://sound11advice.files.wordpress.com/2012/02/allen-wrench-web.jpg
 
EDIT: ja tässä koko linkki tuohon toiseen sivustoon, jossa on paremmin kuvattu tuo kaularaudan säätösuunta: https://sound11advice.wordpress.com … -neck-with-an-adjustable-truss-rod/
 
Ja uudelleen katsoin sen aiemman linkin kuvan ja olihan se siinäkin oikein... mulla oli vain silmät ristissä ja aivot narikassa :)
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
jra
01.02.2016 21:52:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Tätä olin juuri tulossa sanomaan.
 
Toka viestissä olleen kuvan oli tarkoitus kertoa sama.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Apa94
01.02.2016 21:55:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo särähtä pelkästään painettaessa. Esim F soinnussa särisee molemmat E:t ja H kieli. Kitara tullut mulle siis käytettynä vaihdossa enkä usko että monesti tähän kieliä vaihdettu koska oli muovit vielä mikeissä paikoillaan. Pitänee testata tuota capo homama kuhan kitaran luokse huomenissa pääsen. Itse olen kaularaudan löysyttämistä pohtinut sen verran suora on kaula kokonaisuudessa. Vähän mietityttänyt lähteä säätämään ettei vahingossa liikoja löysää. Ja anteeksi fretti sanan käytöstä viisastelijoille. Toivon todella että keksitte parempaakin tekemistä iltoihinne :)
 
Laulava Kylätohtori
01.02.2016 21:57:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos fretitkin puhuvat jo kielillä, niin jeesus ei voi olla enää kaukana...
 
They pass too much electricity. -SRV
iec
01.02.2016 22:02:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Apa94: Joo särähtä pelkästään painettaessa. Esim F soinnussa särisee molemmat E:t ja H kieli. Kitara tullut mulle siis käytettynä vaihdossa enkä usko että monesti tähän kieliä vaihdettu koska oli muovit vielä mikeissä paikoillaan. Pitänee testata tuota capo homama kuhan kitaran luokse huomenissa pääsen. Itse olen kaularaudan löysyttämistä pohtinut sen verran suora on kaula kokonaisuudessa. Vähän mietityttänyt lähteä säätämään ettei vahingossa liikoja löysää. Ja anteeksi fretti sanan käytöstä viisastelijoille. Toivon todella että keksitte parempaakin tekemistä iltoihinne :)
 
Kyllä se sitten kuulostaa aika lailla kaulan liialta suoruudelta tai "backbow"-kaarevuudelta, jolloin kaula on siis keskeltä koholla. Onko tuo "backbow" tai "convex" nyt sitten suomeksi kupera ja "concave" kovera...
 
Mutta kannattaa ehdottomasti mitata miten asia oikeasti on. Lisäksi sellaisella 500mm tai 600mm teräsviivottimella voi katsoa onko joku nauha korkeammalla kuin muut tai onko kaulassa jotain muuta todella ihmeellistä mutkaa.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
iec
01.02.2016 22:04:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Jos fretitkin puhuvat jo kielillä, niin jeesus ei voi olla enää kaukana...
 
... puhuvat nimenomaan niillä legendaarisilla hiotuilla kielillä... :D :D :D
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
jra
01.02.2016 22:06:12 (muokattu 01.02.2016 22:11:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli eka nauha ei rämise, vaan painettaessa ekalta nauhalta rämisee jostain.
 
Tuossa tapauksessa löysäisin vaikkapa 1/4 tai 1/2 kierrosta (ei löysty liikaa, ja kunhan muistaa, niin helppo palauttaa entiseen). Löysää kieliä ennen kaularaudan säätämistä ja viritä sitten normaalivireeseen. Löysääminen on tärkeämpää jos kiristää rautaa, mutta sama tehdä aina.
 
Ja sitten tarkistaisin, etteivät ainakaan 2. - 5. nauhat ole nousseet. Metalliviivotinta voi liikutalla nauhojen päällä ja kokeilla keikkuuko se jossain kohtaa, jolloin nauha on joko kohollaan tai muusta syystä muita korkeampi. E: tulikin tuossa yllä.
 
Sellainenkin syy voisi olla jos vain pari kieltä särisisi, että nauha olisi kuluneempi kuin muut. Usein alkupään nauhoille tulee esim. G-kielen kohdalle ura, varsinkin jos tatsi on raskas ja soitetaan paljon avoimia sointuja. Kieli ottaa sitten kuopalla olevaa nauhaa seuraavaan nauhaan. Tässä tapauksessa kitara sen verran uusi, ettei kulumisesta ole kysymys.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Gary the pine
01.02.2016 23:12:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis ku mä aloin adjustaa mun riliiffii, ni sit noi fretit alko sillain niinku pitää räminää, niinku silleen ihan vitusti ja mä olin et ou mai gaad, wtf ja silleen, jeesii hei?
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
fox
01.02.2016 23:17:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Voitais nyt edes puhua nauhoista kun ollaan suomenkielisellä keskustelupalstalla. Fretti on semmoinen pikkuinen näätäeläin.
 
Mutta ymmärsit kuitenkin mistä oli kysymys? Ihme ettet puutu esimerkiks toisinaan ilmeneviin ilmaisuihin "dumpali" tai "sabbo" joita olen nähnyt käytettävän. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
LaMotta
01.02.2016 23:25:57 (muokattu 01.02.2016 23:26:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Ihme ettet puutu esimerkiks toisinaan ilmeneviin ilmaisuihin "dumpali" tai "sabbo" joita olen nähnyt käytettävän. ;)
 
Kiinnitin huomion siihen että aiheen otsikon lopussa on piste.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
fox
01.02.2016 23:30:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Kiinnitin huomion siihen että aiheen otsikon lopussa on piste.
 
Olishan siinä tietenkin voinut olla vaikka kysymysmerkki?? =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Confidentum
01.02.2016 23:31:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän taas sai kysyjä vastauksen niin alkuperäiseen ongelmaansa kuin pariin muuhunkin ongelmaansa, joita ei aluksi tiennyt itsellä edes olevan.
 
Gary the pine
01.02.2016 23:38:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: "dumpali" tai "sabbo"
 
Hei tän ekan mä tiiän, pakko olla motherfuckin dumbass-rumpali?
 
Mut toi toinen, en tiiä, oisko kaveri joka diggailee nahkafagotista?
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «