Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kytkentärasioita studioon
1
Blues
01.02.2016 00:31:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt olisi taas intoa värkätä omaa studioprojektia eteenpäin. Pitäisi hoitaa kaapelointi kuntoon eli vetää äänikaapelia + asentaa rasioita control-huoneesta soittotilaan.
 
Osaatteko antaa vinkkejä mitä tässä hommassa kannattaa huomioida?
Läpivientihommat on selviä, mutta miten itse kaapelit, liittimet, rasiat jne ?
 
Rakennanko systeemin itse komponenteista, vai hankinko esim. tällaisia valmiita ratkaisuja: http://www.thomann.de/fi/neutrik_nsb_84_stagebox_8_in_4.htm
Jos rakennan itse komponenteista, niin otanko kolvin kouraan vai toimiiko esim. tällaiset adapterit - kärsiikö signaali noista? http://www.thomann.de/fi/neutrik_na_3_mdf.htm
 
Entäpä kuuntelun järjestelminen soittajan kuulokkeisiin soittotilaan. Millaisia ratkaisuja tähän on käytetty?
 
Yritän tietenkin panostaa mahdollisimman häiriöttömään signaalin laatuun.
 
Kiitokset avusta! :)
 
Hyvä siitä tulee, kun sen maalaa!
darkus
01.02.2016 11:17:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä, tuleeko sulle loppupeleissä yhtään halvemmaksi kasata itse.
 
Mä oon tehnyt ja yrittänyt tehdä studioon ite melkein kaikkea, piuhoja, studiolaitteita, kitaroita, työpöytiä jne.
Sanoisin että kannattaa käyttää kriittisenä puntarina lopullista hintaa ja kuinka paljon säästöä teet versus ajankäyttö....ihan pelkästä tekemisen ilosta ei ehkä kannata.
 
Nysväsin ite hiljattain kaksi 1,5m DB25-TRS roikkaa ja en kyllä rupea enää noita DB25 liittimiä kikkailemaan, oli sen verran vammaista puuhaa. Helpommalla oisin päässyt ostamalla 3m DB25-DB25 piuhan, pistämällä keskeltä poikki ja kolvaamalla vain nuo TRS liittimet itse.
 
-Q-
02.02.2016 14:23:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blues: ..Rakennanko systeemin itse komponenteista, vai hankinko esim. tällaisia valmiita ratkaisuja: http://www.thomann.de/fi/neutrik_nsb_84_stagebox_8_in_4.htm
Jos rakennan itse komponenteista, niin otanko kolvin kouraan vai toimiiko esim. tällaiset adapterit - kärsiikö signaali noista? http://www.thomann.de/fi/neutrik_na_3_mdf.htm

 
Tuo rasiahan on pelkkä rasia, eli yhtälailla se vaatii rakentamista. Tai ainakin mun mielestä se liittimien ruuvaaminen rasiaan kiinni on aika mitätön juttu verrattuna reilun tusinan XLR:n juottaminen kaapeleiden kuorimisineen ym. Jälkimmäinen vaihtoehto on erikoinen myös jos kerran kyse on kiinteästä kaapeloinnista. Tuossa maksetaan ylimääräisestä liittimestä.
 
Meillä on kämpän lattialla rumpusetin molemmin puolin tuommoiset lavahaut johon mikit on näppärä kytkeä lyhyillä piuhoilla. Toisaalta ne laatikot ja paksut touvit on sitten aina siinä jaloissa roudatessa. Tyhjästä aloittaessa taitaisin mieluummin laittaa muutaman rasian seinään kiinni, eri puolille kämppää sen mukaan missä ovat mahdollisimman lähellä tulevia äänilähteitä.
 
Blues:Entäpä kuuntelun järjestelminen soittajan kuulokkeisiin soittotilaan. Millaisia ratkaisuja tähän on käytetty?
 
Riippuu tietysti minkälaisia ja kuinka monta lähtöä on käytettävissä. Ääripäissä digimaailmassa kaikille soittajille tulee oma mikseri ja kaapelointi on CATtia vs yksi analogiulostulo joka jaettu useampikanavaisesta kuulokevahvistimesta luureihin joihin kaikkiin siis tulee sama signaali.
 
basisti1971
03.02.2016 15:15:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
darkus: Sanoisin että kannattaa käyttää kriittisenä puntarina lopullista hintaa ja kuinka paljon säästöä teet versus ajankäyttö....ihan pelkästä tekemisen ilosta ei ehkä kannata.
 
:).
 
Samalla kriittisellä puntarilla kun euromääräisesti haarukoi musiikkiharrastustaan ylipäätänsä, voipi olla että vaakakuppi kääntyy vahvasti kannattamattoman puolelle...
 
Jollei jotain erikoisliittimiä ja -kaapeleita käytä, kyllä se tekemisen ilo lienee ainoa pointti joka alusta-asti-tee-se-itse kaapelisulkeisia puoltaa.
Ja joutuuhan ne budjettiluokan kaapeleiden ja lavarasioiden liitokset tarkastamaan ja usein uudelleenjuottamaan joka tapauksessa.
 

 

 
Blues: Entäpä kuuntelun järjestelminen soittajan kuulokkeisiin soittotilaan. Millaisia ratkaisuja tähän on käytetty?
 
Yllä olikin jo digiratkaisu.
 
Jos analogisena haluaa mennä, riittävä määrä paluita omalla narullaan, vaikka samaan rasiaan jos on pakko.
Kuulokevahvarit soittotilaan.
Toisaalta, hyvin suojatussa parikaapelissa kulkee informaatio ihan hyvin ees-taas sen kummemmin häiriköimättä.
 

 
Jos (/kun kuitenkin jossain vaiheessa) halutaan mikitellä instrumenttikaappeja soittajan soitellessa tarkkaamon puolella, parit 1/4" paluut kaiutin- ja instrumenttitasoille olisi samalla hyvä laittaa valmiiksi kunhan etäisyydet eivät ole kymmeniä metrejä.
 
T:Samuli
 
Blues
07.02.2016 14:55:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
Kiitoksia vastasuksista!
 
Päädyin hankkimaan 2 kpl kaukokaapeleita. Toistessa kaukokaapelissa on mukana muutama TSR-liitin, niin kuuntelu hoituu sillä.
 
Toinen kaapeli on XLR:ää ja siihen hommasin nipun XLR-Stereo jack-adaptereita kuunteluasian hoitamiseksi.
 
Pääsen noilla alkuun ja viritellään sitten myöhemmin lisää.
 
Hyvä siitä tulee, kun sen maalaa!
Jaava
02.03.2016 00:37:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommattiin livekäyttöön noita halpoja 8/4 rasioita ja vaihdettiin niihin paremmat liittimet. Noi vakioliittimet on aika sysipaskoja.
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
Pauli Lappalainen
02.03.2016 09:25:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa olisi valmiita kaapelihässäköitä ja kaikenlaista muutakin sälää löytyy.
 
https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1102535
 
Ostakaa jotain. Jos hintapyyntö ei miellytä, niin tee tarjous.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «