Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: side chain Logic Pro X:llä ?
1
yhyy
29.01.2016 08:19:49 (muokattu 29.01.2016 14:49:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaako täällä joku käyttää sidechaineja ? Ja myös, suositteletteko? :)
 
Siirretty Tuottaminen ja sovittaminen -palstalta.
 
Moderaattori
 
jannu
29.01.2016 09:48:38 (muokattu 29.01.2016 09:50:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, no yritetään olla soittamatta poskea.
 
Logicista en tiedä, mutta sidechainaaminen on ihan kätevä toiminto toisinaan, tilannekohtaisesti joskus jopa kullanarvoinen.
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
Spedemix
29.01.2016 10:44:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaan käyttää.
 
En suosittele; pääsääntöisesti sillä ratkaistaan simppeleitä ongelmia (paska arri, huono miksaaja) monimutkaisesti.
 
Asia erikseen ovat tietenkin tyylinmukaiset sidechain-pumppaukset EDM:ssä. Jotka suurin osa jengistä kuitenkin tekee auto-gateilla.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
jannu
29.01.2016 12:44:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Osaan käyttää.
 
En suosittele; pääsääntöisesti sillä ratkaistaan simppeleitä ongelmia (paska arri, huono miksaaja) monimutkaisesti.

 
Mun mielestä tää on vähän suppeasti ajateltu. Ihan jo pelkästään siksi, että sidechain on muutakin kuin karkeaa signaalin ohjaamista toisella signaalilla. Esim. se että saa manipuloitua vaikkapa kompressorin haukkaamaa taajuuskaistaa paraller- ja sidechain-pohjalta on aika hiton oleellista.
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
Spedemix
30.01.2016 09:22:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Mun mielestä tää on vähän suppeasti ajateltu. Ihan jo pelkästään siksi, että sidechain on muutakin kuin karkeaa signaalin ohjaamista toisella signaalilla. Esim. se että saa manipuloitua vaikkapa kompressorin haukkaamaa taajuuskaistaa paraller- ja sidechain-pohjalta on aika hiton oleellista.
 
Erittäin hyvä pointti! Olinpas hölmö. :D Mähän käytän EQ-sidechainattuja gateja käytännössä aina.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
yhyy
31.01.2016 09:34:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten auto gate eroaa sidechainista ?
 
Joo oon käsittänyt, että sidechainilla voidaan eQ vaihteluun vaikuttaa ilmeisesti pistemäisesti, palaten takaisin alkuperäiseen kun sidechain soinut loppuun. Korjatkaa jos olen väärässä:)
 
Spedemix
31.01.2016 11:23:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yhyy: Miten auto gate eroaa sidechainista ?
 
Sidechain (kompura/gate) on kompura/gate jonka toimintaa ohjataan sidechainin kautta eli kompura "kuuntelee" jotain muuta kuin sisääntulevaa matskua toimiessaan. Auto-gate (tai Volume Enveloper) on taas esiohjelmoitu volumeautomatisoija (tonkin varmasti pystyy sanomaan inhimmillisemmin); se tekee jotain volumemuutoksia biisin tempon mukaan. Esim. pumppausefektin sillai että tekee iskun pituisen suoran volume-envelopen joka alkaa nollasta ja päättyy orkkisvolaan.
 
Niin tai YT-video kertoo enemmän kuin 1000 sanaa https://www.youtube.com/watch?v=N45V45Sl7bA
 
Tossa volume-enveloper plugari jossa vain yksi envelope: pumppaus
 
yhyy: Joo oon käsittänyt, että sidechainilla voidaan eQ vaihteluun vaikuttaa ilmeisesti pistemäisesti, palaten takaisin alkuperäiseen kun sidechain soinut loppuun. Korjatkaa jos olen väärässä:)
 
Sori, mä en ihan tajuu tätä lausetta.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Aamuhaamu
01.02.2016 10:25:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Erittäin hyvä pointti! Olinpas hölmö. :D Mähän käytän EQ-sidechainattuja gateja käytännössä aina.
 
Mikäs tekniikka tämä tämmöinen?
 
Oon kyllä itse tympääntynyt viimeaikoina konemusassa sidechain-kompuraan noin efektimielessä. Jotenkin liian hienovaraista touhua ja kontrollointi turhan hankalaa. Onko ihmiset täällä käyttäneet mitä noita volume envelope -plugareita? Tottelisikohan joku noista MIDI:ä? Voisi ottaa testiin jonkun.
 
Spedemix
01.02.2016 11:47:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aamuhaamu: Mikäs tekniikka tämä tämmöinen?
 
Hyvin yksinkertainen konsepti; vaikea pukea sanoiksi. Eli gate, jonka sidechainissa on EQ. Heitetään lonkalta esim: Laitetaan basarigaten sidechainiin EQ ja leikataan sillä yläpäätä jottei gate aukea symbaalista
 
Aamuhaamu: Oon kyllä itse tympääntynyt viimeaikoina konemusassa sidechain-kompuraan noin efektimielessä. Jotenkin liian hienovaraista touhua ja kontrollointi turhan hankalaa. Onko ihmiset täällä käyttäneet mitä noita volume envelope -plugareita? Tottelisikohan joku noista MIDI:ä? Voisi ottaa testiin jonkun.
 
Mä oon ite surutta menny Pro Toolsin mukana tulleella AIR Filter Gatella (olen laittanut Filterin pois päältä, jäljelle jää Gate). Ainahan ne lukittautuu Midiin ja Host Tempoon, samalla lailla kuin vaikka synkatyt flangerit jne.
 
Cubasen mukana näyttäis tulevan plugari nimeltä Chopper joka tekee täysin samaa asiaa (sans filter). Wavesilla on aikasemmin linkittämäni OneKnob Pumper. Cableguysillä hieman monipuolisempi VolumeShaper 4. Mutta tutki ensin löytyykö omasta DAW:stasi sisäänrakennettuna moinen.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Aamuhaamu
01.02.2016 13:56:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Eli gate, jonka sidechainissa on EQ.
 
Nii juu, Abletonissahan tuo on ihan fiksusti toteutettu kun siinä on filtteripotikat siinä heti sidechainin vieressä. Muutenkin tehty tosi helpoksi filttereiden, gaten ja kompuran sidechainaus siinä ohjelmassa. Volume envelopeillekin voi nykyään säätää eksponentiaaliset/logaritmiset käppyrät, mutta silti jotenkin kaipaa plugaria jolla saisi pumppailtua juttuja MIDI:n tahdissa ja kirurgisen tarkasti säädettyä noita envelopeja. Eli täytynee ottaa testiin tuo VolumeShaper!
 
Tuleeko miksausguruille mieleen, minkälaisissa skenaarioissa sidechainattu gate tai kompura tai sitten envelope toimii parhaiten? Kaipa noilla on kaikilla omat hyvät ja huonot puolensa?
 
tommiot
02.02.2016 11:03:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aamuhaamu: Mikäs tekniikka tämä tämmöinen?
 
Oon kyllä itse tympääntynyt viimeaikoina konemusassa sidechain-kompuraan noin efektimielessä. Jotenkin liian hienovaraista touhua ja kontrollointi turhan hankalaa. Onko ihmiset täällä käyttäneet mitä noita volume envelope -plugareita? Tottelisikohan joku noista MIDI:ä? Voisi ottaa testiin jonkun.

 
Mä tykkään konemusassa käyttää Fabfilterin Pro-C2 sidechain-kompressointiin. Mukavasti erilaisia säätöjä, ja pumping-mode yhdistettynä hyvin säädettyihin hold- ja release-aikoihin on tuottanu aika mukavaa pumppausta bassoon viimeaikoina :)
 
jannu
02.02.2016 12:52:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aamuhaamu:
 
Oon kyllä itse tympääntynyt viimeaikoina konemusassa sidechain-kompuraan noin efektimielessä. Jotenkin liian hienovaraista touhua ja kontrollointi turhan hankalaa.

 
Avaisitko tätä vähän lisää?
 
Mä olen ollut siinä uskossa että esim. duckauksen saa varsinkin EDM-kamassa (joo, luonnollisesti konemusaa on muutakin) vetää aivan tosi härskin puolelle ja oleellisempaa on yliskarppi EQ:n käyttö, niin että esim. alakerrasta ja etenkin alamiddlestä mutiloidaan kaikenlainen "rokkitörky" pois, koska muuten ei klubilla perse pyöri. :D
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
Aamuhaamu
02.02.2016 14:50:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Avaisitko tätä vähän lisää?
 
Sitä vaan, että johonkin perkussioelementteihin saa helposti kivaa liikettä yksikertaisella sidechain kompressorilla, mutta sitten taas joku padiosasto ja muu tuollainen tasaisempi materiaali ei meinaa duckata millään ilveellä silleen kuin haluaisi. Eikä varsinkaan bassariraidalla sidechainitettuna. Jollain terävällä rimshot klikillä/sustain-ajalla varustettu noise-ääni tms. sidechain raidalla saisi tietysti säädeltyä duckauksen kestoa jne., mutta himppusen nihkeää mielestäni. Oon käyttänyt 1/4-nuotin mittaista volume-envelopea noihin viimeaikoina, mutta sekin on vähän sellainen patenttiratkaisu IMO. MIDI-ominaisuus olisi huomattavasti näppärämpi varsinkin jossain räppibiiteissä, missä se bassari tykkää iskeä kaikkialla muualla kuin tasaiskuilla.
 
sami_sumea
02.02.2016 16:52:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yhyy: Osaako täällä joku käyttää sidechaineja ? Ja myös, suositteletteko? :)
 
Mä lopetin sidechainien käytön sen jälkeen ku hommasin tän:
 
http://www.kickstart-plugin.com/
 
Toimii konemusaan ku nenä päähän. Eri asia sit jos haluaa tehdä jotain muuta ku tasabiittipumppausta ;)
 
...
 
http://www.soundreel.com
koopop
25.02.2016 21:53:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sidechaineja voi tosiaan käyttää monella tavalla, paljon hyviä ja käytännöllisiä vinkkejä jo tullut! Itse käytän aika paljon.
 
-taustasynamattoon kompura, jota ajaa päälaulu, jolloin synamatto niiaa laulun tieltä.
 
-Lauludelayn duckaaminen, jossa delay on kuristettu sotkemasta laulun aikana, mutta tulee esiin aina lauseen perässä, hetkeksi, antaen vaikutelman, että delayta on messissä koko ajan
 
-Wavesin C6-kompurassa on kaksi kelluvaa EQ-ohjattua sidechain-kompuraa/expanderia, jotka on loistavia toimimaan dynaamisena EQ:na.. Eli ne reagoi vasta, kun määritelty treshold saavutetaan. Ja tietenkin C6-sidechain -versiossa kaistoja voi ohjata ulkopuolisella signaalilla
 
-Konebiittikamassa voi tehdä esim. klikkiraidan, edistää sitä vaikka 50ms, ja antaa sen ohjata vaikka kickin gatea. Tosin monissa gateissa nykyään on "look-ahead", joka viivästää koko session siten, että kaikki alukkeet tulee läpi ennen gaten reaktioaikaa. Mutta ulkopuolisen raidan käytöllä, ja sen timea muokkaamalla voi tehdä paljon kokeellisia juttuja. Live on tähän myös oiva peli.
 
-Jos teen konserttitallennuksia, (enimmäkseen teatterisaleissa), jossa on yleisöambienssit miksauksessa mukana (siis stereomiksaus, surround-mix sitten eri metodilla), pistän ambienssimikkeihin kompuran, jota käskee kuiva bändimiksaus. Tällöin yleisömikit pysyy kurissa, noin 9-12 dB GR, biisin aikana, mutta aukeaa automaattisesti takaisin kovemmalle, kun biisi loppuu ja aploodit alkaa. Eli sidechainataan fokus siirtymään automaattisesti bändistä yleisöön ja päin vastoin. Paitsi loppukiitoksissa sidechain-asiat bypassille, koska yleisön tahtiintaputus halutaan fiilikseksi mukaan
 
-Kerran tein konemusassa sidechainauksen siten, että laitoin kaksi kick-samplea soimaan päällekäin, yhden täyden kaistan pääsamplen ja yhden sub-bass-humauksen. Sub-bass-humauksen pistin kyykyyn pääsamplen käskemänä, ja viivästin 1/8, jolloin humaus tuli takapotkulle tahdin toiselle kasiosalle, eikä siis sotkenu pääsamplen waveformia tms.
 
-Call on me :)
 
https://www.facebook.com/luomusic https://www.youtube.com/watch?v=H9gBWRIAPdE
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «