Aihe: Thomann Tokai Gibson
1 2 3 4 5 6
seiskari
29.01.2016 10:59:19
jra: Älä kuitenkaan pelkästään tuon mun kirjoituksen perusteella lykkää. Yritin vain miettiä syitä, jos käytettyjen Stankkujen ja Tradien hintataso tosiaan on noussut, en itse ole seurannut Toria tai muuten käytettyjen tarjontaa. Mutta jos on noussut, niin tuossa saattaa olla syitä? Onkohan mitään merkkejä siitä, että jos Gibson ei palaa Thomannille, niin onko tilalle tulossa jotain toista isoa saksalaista tai brittiläistä verkkokauppaa? Ei taida vastaavaa olla, varsinkaan miten Suomessa tunnetaan, ja miten pystyy vaikuttamaan täkäläiseen hintatasoon? Näytti ainakin vuoden alussa olevan Britannian tutumpien liikkeiden hintataso aika sama kuin Suomessa

Kasarilespat Tokailta on tehty Japanissa, käsittääkseni koreatuotanto alkoi vasta 90-luvulla ja kiina 2000-luvulla, hyviä pelejä kuitenkin ovat ja varmaan täydellisimpiä Gibson-kopioita joita maailma on nähnyt, valmistajan nimi + salmiakkikuvio viittaisi Les Paul customiin. Kurkkaappa lavan takaa sarjanumero ja/tai kaulan juuresta "made in x" teksti, nämä yleensä paljastaa missä ja millon kitara on tehty.

Siinä se just onkin että tässä ei ole lavassa merkintää(takana), mutta olen ostanut Tokain joskus -92 käytettynä. Hyväksi pitää sanoa että olen todennut laadun mm. ja painokin varmaan merkkaa jotain että painava, jos kattoo vaikka nykyisin Verkkokaupassa näitä Epiphonen halpis kitaroita, mitkä painaa "olemattoman vähän" ei jotain muuta puuta vai oisko edes puutakaan käytetty.
Lonesome
29.01.2016 13:30:49
jra: Onkohan mitään merkkejä siitä, että jos Gibson ei palaa Thomannille, niin onko tilalle tulossa jotain toista isoa saksalaista tai brittiläistä verkkokauppaa? Ei taida vastaavaa olla, varsinkaan miten Suomessa tunnetaan, ja miten pystyy vaikuttamaan täkäläiseen hintatasoon? Näytti ainakin vuoden alussa olevan Britannian tutumpien liikkeiden hintataso aika sama kuin Suomessa

Jos Thomann on iso, niin Kölnin Musicstore on ainakin kivijalkakauppaa suurempi...

https://www.musicstore.de/en_FI/EUR/Gibson-Deal-des-Jahres

Poistomalleja taas tullut lisää. Lieneekö osa "Mega-diiliä" Gibsonin kanssa. Ajoitus Thomannin "luopumisen" kanssa täsmää.
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
18is9
29.01.2016 15:07:35

Lonesome: Poistomalleja taas tullut lisää.

Kunnon hinnanalennus Les Paul Supremessa, kahteen toniin liki kuuden tonnin skeba. Ei oo kyllä meikäläisen juttu edes tuohon hintaan, mutta silti :).
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Lonesome
30.01.2016 12:00:00
18is9: Kunnon hinnanalennus Les Paul Supremessa, kahteen toniin liki kuuden tonnin skeba. Ei oo kyllä meikäläisen juttu edes tuohon hintaan, mutta silti :).

Joo. Ei oikein Supremen "idea" avaudu, mutta 925 €:n hintainen Kölnistä ostettu Signature T Les Paul vm. 2013 on minulle aika lailla sitä, mitä Les Paulin pitääkin. Vuosimallien 2014 - 2015 "uudistukset" puuttuvat.

Suurin osa noista reippaasti alennetuista malleista on E-tune ja G-force virikoneilla. Jääneet ehkä "sattumalta" varastoon. Voi olla ihan toimiva systeemi, mutta ehkä olisi jäänyt tilamaatta, ellei tuota ostamaani mallia olisi ollut tarjolla normi lukko-Grovereilla. Kultaisen hardwaren kanssa voin elää...:)
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
jra
30.01.2016 12:30:19 (muokattu 30.01.2016 12:30:44)
Lonesome: Joo. Ei oikein Supremen "idea" avaudu, mutta 925 €:n hintainen Kölnistä ostettu Signature T Les Paul vm. 2013 on minulle aika lailla sitä, mitä Les Paulin pitääkin. Vuosimallien 2014 - 2015 "uudistukset" puuttuvat.

Suurin osa noista reippaasti alennetuista malleista on E-tune ja G-force virikoneilla. Jääneet ehkä "sattumalta" varastoon. Voi olla ihan toimiva systeemi, mutta ehkä olisi jäänyt tilamaatta, ellei tuota ostamaani mallia olisi ollut tarjolla normi lukko-Grovereilla. Kultaisen hardwaren kanssa voin elää...:)

Oliko niin, että noihin robottivirittimisiin 2015 Gibsoneihin ei saa heitettyä ilman perumattomia muutoksia tavallisia manuaalisia virittimiä?

Varmaan vähän pännii, jos on juuri ennen alennuksia ostanut Supremen, tai on normaalihintaan hankittua ajatellut myydä. Ei noita varmaankaan montaa ole Super Storella varastossa, joten vaikutus markkinoihin tuskin on kummoinen, mutta hetken tuo tarjous saattaa sekoittaa.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
TTV
30.01.2016 12:44:57
jra: Oliko niin, että noihin robottivirittimisiin 2015 Gibsoneihin ei saa heitettyä ilman perumattomia muutoksia tavallisia manuaalisia virittimiä?

Pystyy vaihtamaan perinteiset virittimet ilman ongelmia. Itse vaihdoin 2014 malliin Schallerin lukkovirittimet robojen tilalle ja ainoa muutos oli se pienen ruuvin lisääminen, joka pitää virittimen linjassa. Jos haluaa robot takaisin, niin reiät jää levyn alle piiloon.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
LaXu
30.01.2016 13:40:32
TTV: Pystyy vaihtamaan perinteiset virittimet ilman ongelmia. Itse vaihdoin 2014 malliin Schallerin lukkovirittimet robojen tilalle ja ainoa muutos oli se pienen ruuvin lisääminen, joka pitää virittimen linjassa. Jos haluaa robot takaisin, niin reiät jää levyn alle piiloon.

Miksi päädyit vaihtamaan robottivirittimet pois? En ole itse niitä koskaan päässyt kokeilemaan.
Myydään Ibanez RG550 superstrato ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1088887 ) ja Yamaha Pacifica 1511MS telecaster ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1089478 )
tuskiz
30.01.2016 14:34:51
LaXu: Miksi päädyit vaihtamaan robottivirittimet pois? En ole itse niitä koskaan päässyt kokeilemaan.

Vaikka uskoisin että robottivirittimet on keikoilla aika uskomaton apu tavan keikkailevalle muusikolle jolla ei voi olla kymmentä eri vireessä olevaa kitaraa backstagen telineessä on ne mielestäni vain sieluttomat verrattuna perinteisiin virittimiin. Eikös noissa myös ole ilmennyt jotain erinäisiä teknisiä ongelmiakin?
jra
30.01.2016 15:11:29
tuskiz: Vaikka uskoisin että robottivirittimet on keikoilla aika uskomaton apu tavan keikkailevalle muusikolle jolla ei voi olla kymmentä eri vireessä olevaa kitaraa backstagen telineessä on ne mielestäni vain sieluttomat verrattuna perinteisiin virittimiin. Eikös noissa myös ole ilmennyt jotain erinäisiä teknisiä ongelmiakin?

Miten tarkasti tuollaiset voivat toimia, kun kitaran virittäminen on kuitenkin aina kompromissi esim. sen mukaan mitä soituja biisissä on? Keikalla varmasti tosiaan pelastaa Jimi Hendrix -vireeltä, mutta sitten kun pitäisi saada viimeisen päälle, niin toimiiko?

Jos mennään tarkkuuteen mitä esim. Custom Soundsin blogissa pohdiskellaan (itsellä ei vaatimukset tai korvat lähellekään), niin ei varmaan riitä robottivirittimien äly?
http://backstageblogi.fi/tutoriaali … an-viritys-on-raivostuttavaa-puuhaa
TTV
30.01.2016 15:43:07
LaXu: Miksi päädyit vaihtamaan robottivirittimet pois? En ole itse niitä koskaan päässyt kokeilemaan.

Eivät viritttäneet vireeseen ja olivat muutenkin epäkäytännölliset, enemmän kokemuksia ja tarinointia täällä:

https://muusikoiden.net/keskustelu/ … osts.php?c=15&t=226432&o=20

Schallereihin olen ollut äärimmäisen tyytyväinen, kitara tuntuu taas kitaralta :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
iec
30.01.2016 16:00:16

seiskari: ...ja painokin varmaan merkkaa jotain että painava, jos kattoo vaikka nykyisin Verkkokaupassa näitä Epiphonen halpis kitaroita, mitkä painaa "olemattoman vähän" ei jotain muuta puuta vai oisko edes puutakaan käytetty.

Öhöm... tuota en nyt ihan alleviivaa tuota kitaran suuren painon ihannointia. Mulla on itellä 3,3kg painava kammioitu Gibson LP studio ja siinä on kyllä ihan hyvä sähköinen soundi Burstbucker Pro mikeillä. Ymmärrän kyllä myynti-ilmoitusten ylisanat, jos on myymässä painavaa kitaraa ja vastaavasti toisin päin jos on myymässä kevyttä kitaraa. Eli (imho) kitaran paino ei ole suorassa suhteessa kitaran sähköiseen soundiin suuntaan tai toiseen.

Tietysti kitaran akustinen värähtely soittaessa riippuu monestakin asiasta ja se juttu on joillekin tosi tärkeä kitaraa valittaessa. Joskus painava värähtelee mukavammin kuin kevyt, mutta joskus kevyt värähtelee vielä mukavammin. Kitarat ovat tässä suhteessa yksilöllisiä.

-iec
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
jra
30.01.2016 16:12:59 (muokattu 30.01.2016 16:18:25)
seiskari: Kasarilespat Tokailta on tehty Japanissa, käsittääkseni koreatuotanto alkoi vasta 90-luvulla ja kiina 2000-luvulla, hyviä pelejä kuitenkin ovat ja varmaan täydellisimpiä Gibson-kopioita joita maailma on nähnyt, valmistajan nimi + salmiakkikuvio viittaisi Les Paul customiin. Kurkkaappa lavan takaa sarjanumero ja/tai kaulan juuresta "made in x" teksti, nämä yleensä paljastaa missä ja millon kitara on tehty.

Siinä se just onkin että tässä ei ole lavassa merkintää(takana), mutta olen ostanut Tokain joskus -92 käytettynä. Hyväksi pitää sanoa että olen todennut laadun mm. ja painokin varmaan merkkaa jotain että painava, jos kattoo vaikka nykyisin Verkkokaupassa näitä Epiphonen halpis kitaroita, mitkä painaa "olemattoman vähän" ei jotain muuta puuta vai oisko edes puutakaan käytetty.

Miten tuo liittyy lainaamaasi viestiini?

Tuosta painosta sen verran, että asiasta tietävämpien kertoman mukaan painavuus = hyvä Les Paul -käsitys on Suomessa lähtenyt siitä, että aikoinaan (70-luvun alussa?) Suomeen niitä maahantuonut jamppa oli ostanut halvalla ison erän vesivaurioisia vettyneitä kitaroita ja myynyt ne täällä laatupeleinä. Tämän jälkeen sitten Les Paul oli suomalaisten soittajien mielestä sitä parempi mitä raskaampi verkonpaino se oli.

Samoin se, että halpikset ovat jotain muuta kuin sitä puuta kuin mitä spekseissä ilmoitetaan, on aivan puppua. Tietty joku mahonki tai lehmus voi olla mitä tahansa sen alla olevaa lajiketta, mutta oikeaa puuta kuitenkin. Itse pidän kevyistä kitaroista, ja jossain alle neljässä kilossa menee se raja jonka jälkeen jätän kitaran painavampia arvostaville. Just tuossa olen säädellyt alle kolme kiloista umpipuista Gibsonia (ei SG tai Melody Maker), ja aito peli sekin on. Oma Firebirdkään ei taida painaa kuin 3,4 kg. Jossain tietysti tulee painossa alarajakin, ja kitara (jos on puusta tehty) muuttuu epävakaaksi. Mitään syytä ei ole miksi painoa pitäisi olla enemmän kuin 3-4 kg.
Master Of The Universe
30.01.2016 18:23:09
Ihanaa lukea teidän kirjoituksia. Pidän infosta. :)
"How can less be more? It's impossible. More is more." -Yngwie fucking Malmsteen-
Lonesome
30.01.2016 19:51:11
iec: Öhöm... tuota en nyt ihan alleviivaa tuota kitaran suuren painon ihannointia. Mulla on itellä 3,3kg painava kammioitu Gibson LP studio ja siinä on kyllä ihan hyvä sähköinen soundi Burstbucker Pro mikeillä. Ymmärrän kyllä myynti-ilmoitusten ylisanat, jos on myymässä painavaa kitaraa ja vastaavasti toisin päin jos on myymässä kevyttä kitaraa. Eli (imho) kitaran paino ei ole suorassa suhteessa kitaran sähköiseen soundiin suuntaan tai toiseen.

Kokemuksia myös "Vintage Mahogany" Studio Les Paulista, eli kovan laukun kera myydystä mahonki-kantisesta kammioidusta Studiosta Burstbucker Pro-mikeillä. Uskomattoman kevyt Les Paul, mutta tanakka LP soundi sähköisesti. Joskus vertailin normi Standardiin ja vaikka "silmäkarkissa" tappio oli 6 - 0, niin soundi oli pitkälti sama. En vaan tykännyt "rounded 50's" kaulasta. Vaihtui silloin Studio Deluxeen, jossa 60's slim taper kaula ja "traditionaalisesti" kevennetty yhdeksällä reiällä. Ei edeltäjäänsä kummempi soittimena. Paljon nätimpi ja painavampi kyllä.

Tämä Siganature T LP on myös "traditionaalisesti" kevennetty. Painaa kyllä riittävästi. En tiedä onko sillä sitten vaikutusta soundiin...
tuskiz
30.01.2016 20:40:03 (muokattu 30.01.2016 20:43:21)
jra: Miten tarkasti tuollaiset voivat toimia, kun kitaran virittäminen on kuitenkin aina kompromissi esim. sen mukaan mitä soituja biisissä on? Keikalla varmasti tosiaan pelastaa Jimi Hendrix -vireeltä, mutta sitten kun pitäisi saada viimeisen päälle, niin toimiiko?

Jos mennään tarkkuuteen mitä esim. Custom Soundsin blogissa pohdiskellaan (itsellä ei vaatimukset tai korvat lähellekään), niin ei varmaan riitä robottivirittimien äly?
http://backstageblogi.fi/tutoriaali … an-viritys-on-raivostuttavaa-puuhaa

2015 Gibbymallien robottivirittimet oli lähinnä nopeutta, ei tarkuutta varten. Kuten aikaisemmin todettu, ne säätää vireen lähinnä sinnepäin nopeasti ja loput voit hoitaa itse jos siltä tuntuu. En itse osaa niiden toimivuuteen pitkällä tähtäimellä ottaa kantaa kun niitä joskus aikoja sitten vain äkkiseltään demosin jossain musaliikkeessä, mutta kun kitaran hienovireys ei riipu vain virittimistä on niilläkin luultavasti niin monta muuttujaa mikä voi vaikuttaa toimivuuteen, jos esim. kitaran intonaatio ei ole satulasta säädetty kohdilleen tai kielet juuttuu tallaan kiinni vaikuttaa tämä taatusti siihen mitä robotti tulkitsee vireessä olemiseksi.

Koska nyt taas aloititte, niin kitaran painosta en suoranaisesti itse usko siihen että mitä painavampi soitin sitä parempi saundi kun loppupeleissä mikit ja vahvistin määrää sähkökitaran saundin ja akustinen sointi on lähinnä sivuseikka johon liittyy puun lisäksi myös rautaosat ja kielet, mutta kiistatonta lienee se että puulajeilla on eroja keskenään samasta suvusta: Hienoin hondurasin mahonki joka on tarkoitettu soitinrakennukseen vain resonoi paremmin kuin se halvin itä-aasian nato joka on tarkoitettu lähinnä huonekalujen rakentamiseen ja mistä halvemmat "mahogany" kitarat on yleensä valmistettu, tämä puu on myös kevyempää ja vähemmän tiheämpää kuin aidot mahongit josta voin ymmärtää joidenkin painavempi parempi -väitteet. Suurin ero kuitenkin Les Paulien soimisessa on minusta bodyn rakennuksessa, poratut tai kammioidut mallit ei soi ikinä niin hyvin kun kiinteät joka on minusta suurin valtti Tokain lespoilla verrattuna Gibsoniin, mutta onko lopulta tämäkään ero niin suuri suhteessa siihen että kitaraa ehkä jaksaa roikottaakkin enemmän kuin puolisen tuntia. Myöskin kannellisissa malleissa on pikkueroa lähinnä kirkkauden kanssa, mutta niiden rakennukessa esim. vaahteran ei tarvitse olla hienointa 7A mallia, vaahtera kuin vaahtera.

jra: Tuosta painosta sen verran, että asiasta tietävämpien kertoman mukaan painavuus = hyvä Les Paul -käsitys on Suomessa lähtenyt siitä, että aikoinaan (70-luvun alussa?) Suomeen niitä maahantuonut jamppa oli ostanut halvalla ison erän vesivaurioisia vettyneitä kitaroita ja myynyt ne täällä laatupeleinä. Tämän jälkeen sitten Les Paul oli suomalaisten soittajien mielestä sitä parempi mitä raskaampi verkonpaino se oli.

Hauskaa sinänsä jos jengin käsitys hyvästä soittimesta on syntynyt Norlinin ajan Gibsoneista, joita yleisestiottaen pidetään edelleen kamalimpina sen pajan valmistamina ikinä.
tuskiz
31.01.2016 02:29:06
fox: Hauskaa sinänsä, koskapa ei kaikki ihan allekirjoita näkemystäsi. Tosin kaikki eivät ole noitten kopiokitaroitten lumoissa yhtä vahvasti.
Onko sulla ollenkaan kokemusta esim. noista Norlinin ajan "kamalimmista" kitaroista muuten, ja jos niin minkähänmoista? =)

Toki niilläkin soittimilla on faninsa ja aika kultaa muistot, en suoranaisesti väitäkkään ettäkö sen aikakauden Gibsonit olisivat poikeuksetta huonoja, tottakai sinnekkin mahtuu hyviä instrumentteja, mutta tuskin kukaan voi kieltää että sen ajan laadunvalvonta jätti toivomisen varaa ja jotkin designratkaisut niin olemassa olevissa malleissa kuin uusissa olivat vähintään kyseenalaisia mukaanlukien Gibson, kuinkas monta 70's tribute mallia onkaan nähty? Tokai lumon voin sikäli myöntää, ovat vaan niin pirun siistejä vehkeitä minun mielestä suhteessa mitä hinnalla saa verrattuna nyky Gibsoniin, mutta en myöskään usko ettäkö nykyisissä Gibsoneissakaan mitään erityisempää vikaa olisi, 2016 T-mallit vaikuttaa musta ihan passeleilta näin ainakin 2015 "fiaskon" jälkeen. Norlinin ajan soittimista mulla on omakohtasta kokemusta puhtaasti nolla, kellään kun ei sellaista ole tuntunut (ymmärrettävistä?) syistä olevan ja en ole kieltämättä käytettyjäkään kaupoissa ihan niin tarkkaan kolunnut, kenties seuraavan kerran kun satun Kitarapajaan tai -kuuhun, eli mutu-tuntumalla mennään vailla mitään oikeaa auktoriteettia asiaan kuten internetissä kuuluukin.
fox
31.01.2016 10:15:32 (muokattu 31.01.2016 11:34:54)

tuskiz: Toki niilläkin soittimilla on faninsa ja aika kultaa muistot, en suoranaisesti väitäkkään ettäkö sen aikakauden Gibsonit olisivat poikeuksetta huonoja, tottakai sinnekkin mahtuu hyviä instrumentteja, mutta tuskin kukaan voi kieltää että sen ajan laadunvalvonta jätti toivomisen varaa ja jotkin designratkaisut niin olemassa olevissa malleissa kuin uusissa olivat vähintään kyseenalaisia mukaanlukien Gibson, kuinkas monta 70's tribute mallia onkaan nähty?

No, tuosta laadunvalvonnasta on netti-ränttäystä ja kaiken maailman fiktiivisiä fantasiatarinoita kyllä yllin kyllin..
Ihan todenperäisiä noista vaan on murto-osa. Jos viitsii perehtyä ko.vapriikin historiaan, sieltä löytyy kyllä melko yllättävääkin faktaa. Ihan ensiksi, ei tuo "ongelma-aika" ollut suinkaan kymmentä vuotta, eikä se kattanut siis koko 70-lukua. Myöskään ei tuon jakson 69-71 kitaroistakaan lainkaan kaikki ole "sutta ja sekundaa", noin niinku omakohtaisena kokemuksena.

Norlinin ajan soittimista mulla on omakohtasta kokemusta puhtaasti nolla, kellään kun ei sellaista ole tuntunut (ymmärrettävistä?) syistä olevan ja en ole kieltämättä käytettyjäkään kaupoissa ihan niin tarkkaan kolunnut, kenties seuraavan kerran kun satun Kitarapajaan tai -kuuhun, eli mutu-tuntumalla mennään vailla mitään oikeaa auktoriteettia asiaan kuten internetissä kuuluukin.

No, tuosta sitten rispektiä, kun toit asian julki.. ;)
Niitä Norlinin ajan soittimia on kyllä ihan runsaasti ihan kovassa keikkakäytössäkin vielä, ei ole kaikki omia aikojaan purkaantuneet ja hajonneet. Tuolta kitaramissi-skabastakin löytyy useita, mun molemmat missikandidaatitkin on Norlin-aikakauden tuotoksia. Silläkään en hyväksy että niitä ihan (perusteetta) mennen tullen moitiskellaan.
Tiesitkö muuten, että esim. tuo joka ainoasta sähkökitarasta löytyvä säädettävä kaularauta on alkujaan Gibsonin innovaatio?

Edelleen ihmetyttää, että minkä vuoksi täytyy juurikin Tokaita aina verrata Gibsoniin, luulisi, että hyvä kitara pärjää ihan omillaan.. ;)

edith piaf: Tsekkasin, ja tällä hetkellä missikisassa on kokonaista 5 kpl Norlin-ajan soittopeliä..
Kyseessä varmasti on nää "ymmärrettävät syyt" ?? =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Rämppy
31.01.2016 10:29:08
fox:Edelleen ihmetyttää, että minkä vuoksi täytyy juurikin Tokaita aina verrata Gibsoniin, luulisi, että hyvä kitara pärjää ihan omillaan.. ;)

Johtuisiko siitä, että Tokai ei kehitä mitään omaa, vaan matkii ja kopioi mm. Gibsonia.
In Finland we have this thing called "diu diu".
fox
31.01.2016 10:42:21

Rämppy: Johtuisiko siitä, että Tokai ei kehitä mitään omaa, vaan matkii ja kopioi mm. Gibsonia.

Niin, toisaalta onhan niillä vissiin edelleenkin Tokai Talbo, vaikkakaan se ei ole monille soittajille ollenkaan tuttu ?? ;)
Eikä sillä, onhan Tokait ihan hyviä kitaroita, mutta tuo vertailu aina hiukkasen "särähtää korvaan". Vertailuahan noi tuolla Jenkeissä ovat tosin hyödyntäneet jo pitkään, esimerkiks slogan "Gibson LP Standard, The Industry Standard since 1952" ja muuta jenkkityylin mainontaa..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)