Aihe: Thomann Tokai Gibson
1 2 3 4 5 6
LaXu
24.01.2016 14:21:51
tuskiz: Muuttamatta ketjua sen liiemmin Tokai vs. Gibson taistoksi, tämähän se salaisuus lähinnä on ollut: Tokailta saat vähintään yhtä hyvän ellet paremman soittimen kun Gibsonilta vähemmällä rahalla jos voi hyväksyä asia ettei lavassa lue tunnetumpaa nimeä ja et ehkä saa kitarasta myydessä yhtä paljon rahaa kuin Gibsonista. Tuo nimi lavassa tuntuu ohjaavan ihmisten ostovaihtoa vähän liikaakin minusta, jengi vissiin ajattelee lampaanomaisesti että muut paitsi iso amerikan G ei vain ole mistään kotoisin, mutta jos vaan asiaan hieman tutustuisi...

Kiitos tästä oivalluksesta, kuulostaa ihan järkevältä ja valottaa asiaa, kun katsoo suoraan Tokain sivulta mallinimiä niin valmistajan suosittelema hinta ei kyllä hirveästi vaella mallinimestä. Herää vain lisäkysymys että onko muualta maailmasta saatava SG-85 jokin halvemmalla tuotettu vientimalli verrattuna SG-108 vai vain vanhaa mallistoa, laadullista eroa tuskin kuitetnkaan on?

Ainakin itse olen käsittänyt, että nuo 100:lla alkavat olisivat laadukkaampia malleja. Tämä voi tosin olla vanhaa tietoa juurikin tuon yen-pohjaisen mallinumeron takia.
Myydään Ibanez RG550! https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1088887
tuskiz
24.01.2016 14:40:10
mattim: Veikkaus osuu kohdalleen. Vertailuun kannattaa ottaa esim 1-palan mahonkirunkoiset mallit Thomannilla tai vaikkapa Rakutenilla (omani ostan sieltä).

http://www.thomann.de/fi/tokai_guit … _2.htm?ref=search_rslt_tokai_369935
http://global.rakuten.com/en/store/k-gakki/item/tok-ls150-vf/

Matti

Jokseenkin käsittämätöntä touhua, Premium-sarjan soittimet on jo valmiiksi paketista minun mielestäni aivan loistavia sen liiemilti muokkailematta, mitähän hyötyä Faber luulee tästä ottavansa, eikö olisi helpompi vain kaupata hyllystä saatavia kilpailukykyseen hintaan?
jii.haanpaa
24.01.2016 19:51:43
tuskiz: Jokseenkin käsittämätöntä touhua, Premium-sarjan soittimet on jo valmiiksi paketista minun mielestäni aivan loistavia sen liiemilti muokkailematta, mitähän hyötyä Faber luulee tästä ottavansa, eikö olisi helpompi vain kaupata hyllystä saatavia kilpailukykyseen hintaan?

Tämä Faberin takana oleva Gottfried on intohimoinen kamanysväri. On ollut ilo puhua ko. herrasmiehen kanssa parikin kertaa ja kokemus oli molemmilla kerroilla hengästyttävä. Mikäli mr Faberin meno on edelleen samanlaista, niin nuo Thomannin Tokait ovat varmasti eeppisiä luuttuja :)

Mä en enää muista mikä noissa oli ideana. Tokai foorumillakin niitä muistaakseni ihmeteltiin. Kaulaliitos on pitkä tyyliin Gibson CS ja nitrolakka on ilmeisesti oikea nitrolakka. Esim sata-sarjalaisissa on polylakan päällä jonkinsortin nitroesanssia. Faberin tallat ovat erittäin hienoa työtä, mutta itse pidin LS200:ssa Tokain tinatallasta enemmän.

Katsokaapa mitä maksaa Tokain hyllyvalikoimasta les paul-kopio umpipuisella leimukannella ja nitrolakalla. Noissa hinnat ovat jotakin aivan järjettömiä, tai ainakin ennen olivat. En ole muutamaan vuoteen seuraillut.
tuskiz
24.01.2016 21:06:23
jii.haanpaa: Katsokaapa mitä maksaa Tokain hyllyvalikoimasta les paul-kopio umpipuisella leimukannella ja nitrolakalla. Noissa hinnat ovat jotakin aivan järjettömiä, tai ainakin ennen olivat. En ole muutamaan vuoteen seuraillut.

Siinä kahen tonnin ja rapiat paikkeilla pyörii uudet Premium-merkkiset Tokain Lespat, erittäin edullisia ottaen huomioon että saat sillä rahalla kuuden tonnin arvosen Gibson R8/R9 laatusen soittopelin.
jii.haanpaa
24.01.2016 21:47:09
tuskiz: Siinä kahen tonnin ja rapiat paikkeilla pyörii uudet Premium-merkkiset Tokain Lespat, erittäin edullisia ottaen huomioon että saat sillä rahalla kuuden tonnin arvosen Gibson R8/R9 laatusen soittopelin.

Juu, mutta kun noissa on nitrolakka ainoastaan parissa huippumallissa, joista saa pistää rahnaa pöytää varmaan saman verran kuin gibsonilaisistakin. On se nitro ilmeisesti sitten arvonsa tuntevaa tärpättiä.
ibnz
24.01.2016 21:51:02
jii.haanpaa: Juu, mutta kun noissa on nitrolakka ainoastaan parissa huippumallissa, joista saa pistää rahnaa pöytää varmaan saman verran kuin gibsonilaisistakin. On se nitro ilmeisesti sitten arvonsa tuntevaa tärpättiä.

Kannattaa toki pyytää, vaan se ostajakandidaatti, joka sitä nitroa eniten vaatii, varmaan vaatii myös sen tietyn valmistajan logon. Että sikäli niitä malleja tuskin kannattaa liian montaa olla tarjollakaan :)
tuskiz
24.01.2016 22:04:01
jii.haanpaa: Juu, mutta kun noissa on nitrolakka ainoastaan parissa huippumallissa, joista saa pistää rahnaa pöytää varmaan saman verran kuin gibsonilaisistakin. On se nitro ilmeisesti sitten arvonsa tuntevaa tärpättiä.

Mielenkiintoista, mä olen ymmärtänyt että kaikissa Premium-sarjalaisissa on nitrolakkaus, ainakin kaikissa näissä malleissa lukee "laquer finish" mitä ei Vintage-sarjalaisten kuvauksissa lue: http://www1.odn.ne.jp/tokaigakki/products/premium/index.html
jii.haanpaa
24.01.2016 22:24:24
tuskiz: Mielenkiintoista, mä olen ymmärtänyt että kaikissa Premium-sarjalaisissa on nitrolakkaus, ainakin kaikissa näissä malleissa lukee "laquer finish" mitä ei Vintage-sarjalaisten kuvauksissa lue: http://www1.odn.ne.jp/tokaigakki/products/premium/index.html

"All Lacquer" on Tokain tapa sanoa, että nitroa alusta loppuun. Laquer finish tarkoittaa nitropinnalla tuunattua polylakkaa tms. Nämähän ovat todella tärkeitä asioita kitaraa valitessa :)

http://www.tokaiguitars.co.za/premiumseries.htm
mattim
25.01.2016 13:44:15

tuskiz
25.01.2016 15:37:01
Hyvin pitkälti samalta näyttää kun aina, vain hintaa tullut lisää. Vaan tarkottaako tämä, että rakennus/materiaalikustannukset on nousseet, vai että laatu on (entistäkin) parempi?
Jukka Häikiö
25.01.2016 18:45:50

jii.haanpaa: "All Lacquer" on Tokain tapa sanoa, että nitroa alusta loppuun. Laquer finish tarkoittaa nitropinnalla tuunattua polylakkaa tms. Nämähän ovat todella tärkeitä asioita kitaraa valitessa :)

http://www.tokaiguitars.co.za/premiumseries.htm

Tällä samalla reseptillä vissiin mennään fenkun am vintake, ynnä moni signature malli, joita mainostetaan nitrolakatuiksi, lienee noi cs-epelit ainoita läpeensä lakattuja.
Sitä se on vaan tehtävä, mitä sattuu tulemaan...
LaXu
28.01.2016 18:13:00
mattim:
Eiköhän inflaatiotarkistus ole tehty hintoihin (palkat ja materiaalihinnat japanissa nousseet).

Näinpä juuri. Jenin arvo tippui vissiin tuossa pari vuotta sitten aika paljonkin.

Tokai taitaa olla harvoja valmistajia, jotka tekevät LP-tyyppistä skebaa plain maple topilla, ainakin näkyvällä sellaisella. Ehkä nekin vielä joskus tulevat taas muotiin.
Myydään Ibanez RG550 superstrato ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1088887 ) ja Yamaha Pacifica 1511MS telecaster ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1089478 )
Gabe
28.01.2016 18:33:03
LaXu: Näinpä juuri. Jenin arvo tippui vissiin tuossa pari vuotta sitten aika paljonkin.

Tokai taitaa olla harvoja valmistajia, jotka tekevät LP-tyyppistä skebaa plain maple topilla, ainakin näkyvällä sellaisella. Ehkä nekin vielä joskus tulevat taas muotiin.

Navigatorilta(ESP) saa myös ja tietty pienemmiltä käsityöpajoilta.
jhakwe
28.01.2016 18:56:58

Onkos tässä samassa rytäkässä käytettyjen G:n LP tradien ja stankkujen hinnat pompsahtaneet muutamalla satasella, vai onko kyseessä meikäläisen havainnointivirhe?
http://www.taintedaudiofx.com - Käsintehtyjä pöristimiä.
seiskari
28.01.2016 19:33:05
tuskiz: Muuttamatta ketjua sen liiemmin Tokai vs. Gibson taistoksi, tämähän se salaisuus lähinnä on ollut: Tokailta saat vähintään yhtä hyvän ellet paremman soittimen kun Gibsonilta vähemmällä rahalla jos voi hyväksyä asia ettei lavassa lue tunnetumpaa nimeä ja et ehkä saa kitarasta myydessä yhtä paljon rahaa kuin Gibsonista. Tuo nimi lavassa tuntuu ohjaavan ihmisten ostovaihtoa vähän liikaakin minusta, jengi vissiin ajattelee lampaanomaisesti että muut paitsi iso amerikan G ei vain ole mistään kotoisin, mutta jos vaan asiaan hieman tutustuisi...

Kiitos tästä oivalluksesta, kuulostaa ihan järkevältä ja valottaa asiaa, kun katsoo suoraan Tokain sivulta mallinimiä niin valmistajan suosittelema hinta ei kyllä hirveästi vaella mallinimestä. Herää vain lisäkysymys että onko muualta maailmasta saatava SG-85 jokin halvemmalla tuotettu vientimalli verrattuna SG-108 vai vain vanhaa mallistoa, laadullista eroa tuskin kuitenkaan on?

Tässä kun kirjoitetaan myös Tokaista, niin mulla on Toikan Les Paul jostain -80:lta ja eikös ne tehty japanissa ja hyvin on ainakin mun Tokai tehty. Tossa kun ei ole mitään "malli merkintää" lavassa vaan Tokai ja "vinottain salmiakkiruuvu kuvio.
jra
28.01.2016 21:47:18 (muokattu 28.01.2016 21:50:10)
jhakwe: Onkos tässä samassa rytäkässä käytettyjen G:n LP tradien ja stankkujen hinnat pompsahtaneet muutamalla satasella, vai onko kyseessä meikäläisen havainnointivirhe?

Voisi kuvitella, että jos uudet Studiot ovat katuhinnaltaan sen 1490 €, mitä joku aika sitten hintataso näytti olevan, niin varmaankin nostaa hyväkuntoisten Stankkujen hintaa. Onko nousu noin paljon tai millä hinnalla on menneet, mutta varmasti Studion hinta vaikuttaa samoin kuin vastaavien uusien aiempaa korkeampi(?) hinta. Vielä jos 2015 mallien joulunaikainen polkumyynti alkaa olla ohi, niin niiden mahdollinen laskeva vaikutus poistuu käytetyistä. Itse ajattelin, että nuo halvalla myytävät 2015 laskevat väliaikaisesti käytettyjien hintoja ja hidastavat 2016 mallien kauppaa, sen verran edullisia nuo olivat, mutta ehkä ero spekseissä on niin suuri, ettei vaikutus hintatasoon ole aivan valtava?

E: Kun oli Thomann-ketju, niin varmasti jonkunlainen vaikutus on Thomannin hinta -kortin puuttumisella uusia ostettaessa, ja vanhojen hintaa verrattaessa. Se oli kuitenkin kaikkien tiedossa oleva ja pätevä kilpaileva "tarjous".
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
jhakwe
28.01.2016 23:38:16

jra: Voisi kuvitella, että jos uudet Studiot ovat katuhinnaltaan sen 1490 €, mitä joku aika sitten hintataso näytti olevan, niin varmaankin nostaa hyväkuntoisten Stankkujen hintaa. Onko nousu noin paljon tai millä hinnalla on menneet, mutta varmasti Studion hinta vaikuttaa samoin kuin vastaavien uusien aiempaa korkeampi(?) hinta. Vielä jos 2015 mallien joulunaikainen polkumyynti alkaa olla ohi, niin niiden mahdollinen laskeva vaikutus poistuu käytetyistä. Itse ajattelin, että nuo halvalla myytävät 2015 laskevat väliaikaisesti käytettyjien hintoja ja hidastavat 2016 mallien kauppaa, sen verran edullisia nuo olivat, mutta ehkä ero spekseissä on niin suuri, ettei vaikutus hintatasoon ole aivan valtava?

E: Kun oli Thomann-ketju, niin varmasti jonkunlainen vaikutus on Thomannin hinta -kortin puuttumisella uusia ostettaessa, ja vanhojen hintaa verrattaessa. Se oli kuitenkin kaikkien tiedossa oleva ja pätevä kilpaileva "tarjous".

Jeh. Taitaa olla syytä lykätä LP-hankintaa vielä, nyt kun pahin kuumekin on SG:n myötä laantunut. Tossa loppusyksystä/alkutalvesta kun äf-vitosta hakkasin, tuntui 1200-1500€ haarukassa olevan aika reilusti valinnanvaraa, ja sen alempi puolisko taitaa kyllä olla mulle kipuraja.
http://www.taintedaudiofx.com - Käsintehtyjä pöristimiä.
tuskiz
28.01.2016 23:47:51 (muokattu 28.01.2016 23:51:04)
mattim: Voiko laatu enää parantua ;-)

Eiköhän inflaatiotarkistus ole tehty hintoihin (palkat ja materiaalihinnat japanissa nousseet).

Voishan se joo, esim. alkaa laittamaan Vintage-sarjalaisiin myös muita kun sinkkivaluosia.

Tässä sitten jännätään nouseeko länkkäri Tokaiden hinnat perässä.

seiskari: Tässä kun kirjoitetaan myös Tokaista, niin mulla on Toikan Les Paul jostain -80:lta ja eikös ne tehty japanissa ja hyvin on ainakin mun Tokai tehty. Tossa kun ei ole mitään "malli merkintää" lavassa vaan Tokai ja "vinottain salmiakkiruuvu kuvio.

Kasarilespat Tokailta on tehty Japanissa, käsittääkseni koreatuotanto alkoi vasta 90-luvulla ja kiina 2000-luvulla, hyviä pelejä kuitenkin ovat ja varmaan täydellisimpiä Gibson-kopioita joita maailma on nähnyt, valmistajan nimi + salmiakkikuvio viittaisi Les Paul customiin. Kurkkaappa lavan takaa sarjanumero ja/tai kaulan juuresta "made in x" teksti, nämä yleensä paljastaa missä ja millon kitara on tehty.
jra
29.01.2016 00:23:30
jhakwe: Jeh. Taitaa olla syytä lykätä LP-hankintaa vielä, nyt kun pahin kuumekin on SG:n myötä laantunut. Tossa loppusyksystä/alkutalvesta kun äf-vitosta hakkasin, tuntui 1200-1500€ haarukassa olevan aika reilusti valinnanvaraa, ja sen alempi puolisko taitaa kyllä olla mulle kipuraja.

Älä kuitenkaan pelkästään tuon mun kirjoituksen perusteella lykkää. Yritin vain miettiä syitä, jos käytettyjen Stankkujen ja Tradien hintataso tosiaan on noussut, en itse ole seurannut Toria tai muuten käytettyjen tarjontaa. Mutta jos on noussut, niin tuossa saattaa olla syitä? Onkohan mitään merkkejä siitä, että jos Gibson ei palaa Thomannille, niin onko tilalle tulossa jotain toista isoa saksalaista tai brittiläistä verkkokauppaa? Ei taida vastaavaa olla, varsinkaan miten Suomessa tunnetaan, ja miten pystyy vaikuttamaan täkäläiseen hintatasoon? Näytti ainakin vuoden alussa olevan Britannian tutumpien liikkeiden hintataso aika sama kuin Suomessa
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)