Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuvionuotit
1
TomiA.
27.01.2016 22:35:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka monelle on sellainen nuotinkirjoitusmenetelmä tuttu kun kuvionuotit?
 
Kuvionuotit on erityisryhmille suunnattu nuotinkirjoitusmenetelmä jossa käytetään värejä ja nuotteja. Lisätietoja tässä linkissä: http://www.helsinkimissio.fi/resonaari/kuvionuotit%C2%AE
 
Esimerkiksi minä ja muutama kaveri käytämme kuvionuottimenetelmää aika usein etenkin sävellystyössä ja lisäksi olen opettanut entiselle koulukaverilleni kitaransoittoa kuvionuottien avulla.
 
Nimeni on Tomi Antinoja
EP
28.01.2016 09:58:08 (muokattu 28.01.2016 09:59:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TomiA.: Kuinka monelle on sellainen nuotinkirjoitusmenetelmä tuttu kun kuvionuotit?
 
Kuvionuotit on erityisryhmille suunnattu nuotinkirjoitusmenetelmä jossa käytetään värejä ja nuotteja. Lisätietoja tässä linkissä: http://www.helsinkimissio.fi/resonaari/kuvionuotit%C2%AE
 
Esimerkiksi minä ja muutama kaveri käytämme kuvionuottimenetelmää aika usein etenkin sävellystyössä ja lisäksi olen opettanut entiselle koulukaverilleni kitaransoittoa kuvionuottien avulla.

 
Ei ole tuttu, mutta varmaan hyvä systeemi jos/ kun sen avulla on helpompi opetella soittamaan ja ilmeisesti merkitsemään sävelmiä muistiinkin?
 
E: Mielenkiintoinen toi viemäriputkista koottu soitin tuolla kuvissa! :)
 
nisumaka
29.01.2016 12:46:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä, kuinka virallinen termi on "kuvionuotitus", mutta olen nähnyt monastikin musiikin opetuksen alkutasoilla käytettävän esimerkiksi pianon koskettimia "väritettyinä". Periaattella C=punainen, Cis=pinkki, D=sininen, Dis=vihree ... Näistä varmaan löytyy sitten pedagogisesti mielekäs merkintätapa, että värit tukevat esimerkiksi duuri-/molliskaalaa. Solffausnimet olen nähnyt tietokoneohjelmistoissa usein olevan kunkin omalla värillään, eli yleisesti ottaen värien käyttö ei liene kovinkaan harvinaista. Katsoin bassolle tehtyä kuvionuotitusta, miksipä ei opetusmateriaalina ihan toimiva ajatus aloitustasolla.
 
TomiA.
30.01.2016 00:33:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten oikeassa olette kuvionuottimenetelmän avulla on helpompi opetella soittamaan etenkin jos ei osaa oikein hahmotella perinteistä nuottikuvaa.
Mutta improvisointi on myös toinen tapa opetella ainakin säveltämään.
Kolmas tapa sävellysten merkitsemiseen on sointujen merkitseminen laulunsanojen ylläpuolelle.
 
Siitä en tiedä mitä tarkoitettiin väritetyillä koskettimilla ellei sitten kyseessä ollut kuvionuottitarrat sillä niitä pystyy laittamaan jonkun soittimen päälle, esimerkiksi klassisen kitarani otelaudan päällä on kuvionuottitarroja.
 
Lisäksi olen käyttänyt kuvionuottien teko-ohjelmaa sävellysten merkitsemiseen
ja tehnyt myös komppilappuja tusseilla.
 
Nimeni on Tomi Antinoja
TomiA.
30.01.2016 00:38:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: Mielenkiintoinen toi viemäriputkista koottu soitin tuolla kuvissa! :)
 
Tuo avatar-kuvassani oleva soitin on vesijohtoputkista tehty marimba joka taitaa olla Alpo Nummelinin kehittämä. En tiedä onko viemäriputki ja vesijohtoputki sama asia mutta joka tapauksessa vuonna 2014 kokeilin marimban soittamista Alpon järjestämässä äänityöpajassa joka oli osa Kultturellia!-tapahtumaa.
 
Nimeni on Tomi Antinoja
nisumaka
03.02.2016 14:36:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siitä en tiedä mitä tarkoitettiin väritetyillä koskettimilla ellei sitten kyseessä ollut kuvionuottitarrat
 
Käytännössä juuri tästä on kysymys.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «