Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5139 140 141 142 143215 216 217 218 219
Juzpe
13.01.2016 13:44:06

Kuha: Seuraavia Bluetoneja olen soittanut Gibson ES 335:lla ns. nupit kaakossa, mikään ei ole alkanut kiertämään:

Meinaatko, että hallittua kiertoakaan et oo saanu aikaseksi? Vai semmosta mikrofonista ulinaako vaan tarkotat? Mä en kyllä tykkäis jos mulla ois styrkkari jolla ei saa nupit kaakossa luukutellessa hallittua kiertoa aikaan.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Gabe
13.01.2016 13:54:59
Juzpe: Meinaatko, että hallittua kiertoakaan et oo saanu aikaseksi? Vai semmosta mikrofonista ulinaako vaan tarkotat? Mä en kyllä tykkäis jos mulla ois styrkkari jolla ei saa nupit kaakossa luukutellessa hallittua kiertoa aikaan.

Sellaisesta hallitsemattomasta epänormaalista ulinasta ainakin itse puhun. Hallittua kiertoa saa nupit kaakossa lähteä.
Spiral
13.01.2016 14:03:05 (muokattu 13.01.2016 14:08:13)

Gabe: Mutta jatkoa varten kiinnostaisi kuulla että oliko tuo sinun Crossroadissa oleva ongelma kytkennän ominaisuus vai väärinkytkentä, ja oliko iso urakka korjata? Ja kuinka hyvin ongelma korjaantui pajalla?

Korjautui täysin ja nopeasti. Pistän yv:tä.
Laulava Kylätohtori
13.01.2016 14:05:13
Gabe: Epäilen omalla kohdallani nyt syypääksi paskoja putkia tai paskoja sähköjä.. tai sekä että. Mutta jatkoa varten kiinnostaisi kuulla että oliko tuo sinun Crossroadissa oleva ongelma kytkennän ominaisuus vai väärinkytkentä, ja oliko iso urakka korjata? Ja kuinka hyvin ongelma korjaantui pajalla? Luukutin tänään tuota Redplatea 50w asetuksilla ja master lähes auki + paljon isommilla gaineilla kuin yleensä ja mietin että jos Dusty esimerkiksi olisi ollut yhtä hiljainen eikä niin kiertoherkkä niin se olisi voinut olla tosi käyttis kone. Jos vika olikin putki niin vähän harmittaa.

Jos vaihdoit siihen JMP:hen putket heti, kun sait sen, niin se voisi tietysti selittää, miksi se ei kiertänyt mulla, mutta kiersi sulla...

Enpä kyllä omalla kompetenssilla uskalla sanoa, oliko putki, mutta tuskin kuitenkaan ominaisuus. Tai ainakin kaikki omistamani ja kokeilemani Bluetonet ovat kyllä olleet todella hiljaisia, eikä tosiaan ole ollut mitään kierto-ongelmia koskaan. Jos olisi ominaisuus, niin luulisi, että olisi sattunut vastaavaa kohdalle tai siitä olisi enemmänkin keskustelua täällä...
They pass too much electricity. -SRV
Kuha
13.01.2016 15:10:17

Juzpe: Meinaatko, että hallittua kiertoakaan et oo saanu aikaseksi? Vai semmosta mikrofonista ulinaako vaan tarkotat? Mä en kyllä tykkäis jos mulla ois styrkkari jolla ei saa nupit kaakossa luukutellessa hallittua kiertoa aikaan.

Tottakai sen saa, varsinkin semiakustisella, kun menee sopivasti kaapin eteen. Kysyjän ongelma oli, että "alkoi kiertämään ihan älyttömän helposti".
Old Fenders never die
Juzpe
13.01.2016 15:19:10

Kuha: Tottakai sen saa, varsinkin semiakustisella, kun menee sopivasti kaapin eteen. Kysyjän ongelma oli, että "alkoi kiertämään ihan älyttömän helposti".

No hyvä. Yleensä se kierto ei itsessään oo mikään ongelma vaan se, että se kitarassa kiinni oleva kädellinen ei osaa hallita sitä. Mikrofoninen vinkuna on tietty eri hommia.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Gabe
13.01.2016 16:18:21
Laulava Kylätohtori: Jos vaihdoit siihen JMP:hen putket heti, kun sait sen, niin se voisi tietysti selittää, miksi se ei kiertänyt mulla, mutta kiersi sulla...

Enpä kyllä omalla kompetenssilla uskalla sanoa, oliko putki, mutta tuskin kuitenkaan ominaisuus. Tai ainakin kaikki omistamani ja kokeilemani Bluetonet ovat kyllä olleet todella hiljaisia, eikä tosiaan ole ollut mitään kierto-ongelmia koskaan. Jos olisi ominaisuus, niin luulisi, että olisi sattunut vastaavaa kohdalle tai siitä olisi enemmänkin keskustelua täällä...

Epäilen kyllä putkia nyt syypääksi. Se oli mulle ensin kotona niillä putkilla millä se sulta lähti, sitten löin NOSsia etuasteen täyteen ja vein treenikselle jossa se tosiaan vinkui kuin pistetty sika isoilla gaineilla/äänenvoimakkuudella. Ei siis mitään toivottua hallittavissa olevaa feedbackia. Ei jostain syystä käynyt putket mielessäkään kun olin lyönyt mitattua NOSsia monella sadalla juuri sisään. Ajattelin silloin että joko on vahvistimen ominaisuus/on liikaa säröä/volumea/liittyy teholuokkaan jotenkin.. jne.. Mutta nyt tosiaan heräsi epäilys kun tuo nykyinen 50w kone murisee ilman mitään ongelmia..siinä on TADia ja nykytuotannon Mullardia etuasteessa. :)

Sitten kun se sinun ACDC valmistuu niin saat lyödä sen Dustyn mulle lainaan. Olisi jo oman mielenrauhan tähden päästävä kokeilemaan miten se käyttäytyy treeniksellä. Se Dustyn clean kanava oli nimittäin tosi muikea, jos särökanavassa oli joku vanhemman kytkennän riesana ollut häiriöä ja paskat putket niin kokonaisuudesta taisi tulla vähän turhan heikko käsitys.

Juzpe: No hyvä. Yleensä se kierto ei itsessään oo mikään ongelma vaan se, että se kitarassa kiinni oleva kädellinen ei osaa hallita sitä. Mikrofoninen vinkuna on tietty eri hommia.

Tässä Crossroadissa on lead kanavassa samanlaista vinkunaa mitä siinä Dustyn särökanavassakin oli: https://www.youtube.com/watch?v=jjTwz9yDfjo&feature=youtu.be tuo oli käsittääkseni ihan kytkennän ominaisuus mikä korjaantui sitten pajalla täysin.

Mutta kiitos teille, enpä taida enää NOS tuubeja laittaa.. :/
juki
13.01.2016 16:27:15 (muokattu 13.01.2016 16:32:29)
Mikrofonisuus lienee se yleisin epämieluisa oire ennestään Pelaavissa NOS tuubeissa. Sitten voi vielä koittaa kitkutella kalliilla tyhjiöputkella siirtämällä vähemmän haittaavaan paikkaan, esim. Vaiheenkääntöön. Been there. Ei maksa imo vaivaa
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
stratobuster
13.01.2016 20:28:16 (muokattu 13.01.2016 20:28:31)
Gabe: Osaakos joku fiksumpi valaista syitä seuraavaan mysteeriin.

Mulla oli se Bluetonen JMP tyylinen nuppi ja Dusty Road. Se JMP tyylinen laitos alkoi kiertämään ihan älyttömän helposti isommilla äänenvoimakkuuksilla ja hurina oli melkoinen. Säröä sai olla aika maltillisesti.. vähänkään enemmän niin soittaminen meni ihan mahdottomaksi, samaa ongelmaa oli Dystyn Crunch kanavalla.

Ihan samaa ongelmaa täällä Dusty Roadin kanssa. Säröllä alkaa kiertämään ihan hulluna.
Laulava Kylätohtori
13.01.2016 20:43:27
stratobuster: Ihan samaa ongelmaa täällä Dusty Roadin kanssa. Säröllä alkaa kiertämään ihan hulluna.

Oletko testannut eri putkilla? Tänään, kun elementtejä testailin, niin pistin Dustysta boostin päälle, gainit täysille ja master volumen täysille (kanavan master ei tosin ollut täysillä, mutta voin luvata, että ääntä oli), eikä kiertänyt tai ulissut lainkaan. Sitten otin boostin pois ja polkaisin Bender Toolin päälle, eikä minkäänlaista ulinaa tai kiertoa. Eiköhän se olisi jo tuossa kohtaa ulissut, jos kyseessä on ominaisuus? Vai minkälaisilla asetuksilla te soitatte, kun alkaa kiertämään? Kaikki nupit kaakossa? :D
They pass too much electricity. -SRV
TTV
13.01.2016 20:49:38
Laulava Kylätohtori: Oletko testannut eri putkilla? Tänään, kun elementtejä testailin, niin pistin Dustysta boostin päälle, gainit täysille ja master volumen täysille (kanavan master ei tosin ollut täysillä, mutta voin luvata, että ääntä oli), eikä kiertänyt tai ulissut lainkaan. Sitten otin boostin pois ja polkaisin Bender Toolin päälle, eikä minkäänlaista ulinaa tai kiertoa. Eiköhän se olisi jo tuossa kohtaa ulissut, jos kyseessä on ominaisuus? Vai minkälaisilla asetuksilla te soitatte, kun alkaa kiertämään? Kaikki nupit kaakossa? :D

Eipä kierrä täälläkään Bluetonet (Bugaboo, SLO, JCM, Lee Jackson) vaikka kuinka ois gainit tapissaan ja OD:tä edessä. Kohinatasot toki nousee gainin mukana, mutta ei kiertoon ja ulinaan asti. Päätteen avaaminen ei myös aiheuta kiertoa.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Peteh83
14.01.2016 20:02:59
Tuohon hallitsemattomaan mikrofoniseen (ts. ****umaiseen) kiertoon olen itsekin törmänny ja aina hi gain -tyyppisten vahvistinten tai muiden laitteiden kanssa. Muistan, että aikoinaan Laney VH100R -nupin kanssa oli kovaa ja isommalla gainilla soittaessa ongelmia. Peavey 6505 vinku ku pistetty sika SD Custom -tallamikillä, mutta rauhottui Dimarzion Tone Zonella. Mun Dusty Roadilla en oo sellasta hallitsematonta kiertoa saanu aikaiseks vahvistimen omilla säröillä mitenkään. Kuitenkin Mi Audio Crunch Boxilla sain eräällä laivakeikalla herkästi aikaiseksi juuri tuota yllämainittua vinkunaa yhdistelmällä Musari + BKP VHII. Muilla kitaroilla ja mikeillä taasen en (esim. strato Fralinin BS:lla ja Tele Deluxe Dimarzion Transitioneilla). Itse uskon, että jollei ihan överikuumilla ja kirkkailla mikeillä ja gainit ja volumet kaakossa luukuta pienessä kopissa isotehoista vahvistinta, on tuo mikrofoninen kierto yleensä ennemmin monen tekijän summa (mikit & elektroniikka -> vahvistin, sen säädöt ja putket -> kajarit -> tila jne.). Joku tietty taajuus korostuu useassa kohtaa, kertaantuu ja pian koko kioski vinkuu. En ole insinööri, mutta kyllä kai komponenttiviatkin voi moista aiheuttaa.

Mitä tulee hallittuun kiertoon, niin Bluetonen Lead Jr:lla sai kyllä todella helposti hallittua, maukasta kiertoa aikaiseksi, varsinkin humbuckereilla.

Täytyy tuohon NOS -putkikeskusteluun ottaa myös osaa sen verran, että mulla on ollu suht hyvää tuuria niiden kanssa, mut on niitä muutama jäänyt käyttämättömiksi. Hyväsoundisia ovat pääosin olleet, mutta suuri osa liian mikrofonisia käytettäväksi ensimmäisenä putkena vahvistimessa. Ja rahaa siihen rumbaan on mennyt vähän turhankin paljon. Ainoastaan yksi NOS -putki on hajonnut hyvin pian oston jälkeen, se oli Brimar 12ax7. Tällä hetkellä on Dustyssä tällainen kattaus, johon oon ollut toistaiseksi todella tyytyväinen:

Mullard NOS ECC83
JJ ECC83S
Raytheon NOS ECC83
Tung Sol 12ax7
Sovtek 12ax7 LPS

TAD KT66
vulgaar
16.01.2016 13:22:52

Miten porukka biasoi Bluetonejaan? Ainakin Dustyssa on 6,3mm plugireikä biasointa varten, onnistuuko liittää yleismittariin ja vääntää kohdilleen sitä myöten?
"Boris the Blade, or Boris "the Bullet Dodger." As bent as the Soviet sickle, and as hard as the hammer that crosses it. Apparently, it's just impossible to kill the bastard."
harryk
16.01.2016 13:29:34

vulgaar: Miten porukka biasoi Bluetonejaan? Ainakin Dustyssa on 6,3mm plugireikä biasointa varten, onnistuuko liittää yleismittariin ja vääntää kohdilleen sitä myöten?

Uudemmissa fixed bias Bluetone-vahvistimissa on ulkopuolinen bias-mittauspiste pääteputkille. Siihen jakkiin sopii stereoplugi, jossa plugin kärjessä on sadanteen osaan skaalattu pääteputkien anodijännite, keskiringissä pääteputkien katodijännite yhden ohmin vastuksen yli mitattuna ja rungossa vahvistimen maa. Se plugi pitäisi laittaa ja irrottaa kun vahvistin on pois päältä. Jos osaa käyttää yleismittaria voi laskea katodijännitteen ja skaalatun anodijännitteen kautta putken sen hetkisen anodihäviötehon. Helpommalla kuitenkin pääsee jos hommaa Bluetone Bias Rate-mittarin. Sen avulla biasten säätö on helppoa ja nopeaa.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
wnbrocker
27.01.2016 18:28:43
Bluetone Fried Eye 2+2 50W nuppi saapui testiin ja jäi sille tielleen.

Jo ensimmäiset 15 minuuttia soiteltuani kotona tiesin, että tämä vekotin ei lähde enää takasin. Oli pakko saada se itelle. Nyt olen tutustunu reilu viikon tuohon laitteeseen ja ajattelin kirjoittaa vähän kokemnuksia.
Kyseessä on siis 2 kanavainen nuppi, jossa clean kanava on Dusty Roadista tuttu Fender pohjainen. Siitä clean kanavasta voi lukea vanhoista keskusteluista, jos ei tiedä mistä on kyse.

Crunch kanava on Marshall isolla M:llä. Kanavassa on modattu Marsu soundi ja säröä on about tuplat verrattuna perus master volume JMP: hen. Sitten on boost , bite, fat -ja clip kytkimet, joilla muokataan soundia ja särön laatua.

Middlet on todella MEHEVÄT ja alakerta on taatusti TIUKKA ja yläpää ei ole riipivä.
Crunch kanava gain pienellä saa aikaan Marshallin clean soundin tyyliin Hendrix jne. Soundi on juuri niinkuin Super Lead pienellä volumella..puhdas kuin pyrylumi ja puinen.
Volumea kun nostaa kello 10, niin ollaan Led Zeppelin osastolla ja puolivälissä AC/DC:n Angus maailmassa. Tästä irtoaa klassinen Marshall reunasärö leikiten, eikä häpeä vieressä nököttävää VM-80 JMP:tä yhtään. Gain tapissa ollaan Iron maiden soundeissa ja kultaisen 80 luvun tukkahevi raikaa..Ja hauskaa on :)

Tässä vaiheessa kun nakkaa BITE kytkimen päälle, niin saa aikaan todella munakkaan Marsu crunch soundin, josta olen haaveillut jo pikkupojasta. Voisi luonnehtia Ozzyn Jake E. Leen soundiin ja Green Dayn Dookie albumin kitarasoundiin..Niin mahtava.

Gainia vähän täytyy pakittaa ja BOOST päälle. Boost onki sitte silkkaa VAN HALENIA. Käsittääkseni tämä nakkaa yhden putken lisää kuvoihin, eli mistään Tube Screamer boostista ei ole kyse. BROWN SOUND!!! Uskomaton soundi ja sooloillessa sustainea riittää päiviksi.
Tähän kun kytkee BITE:n päälle niin 80- luvun thrash soundi on valmis. Vanha kunnon alkuaikojen Metallica jytinä lähtee, Slayer, Megadeth...onhan näitä.

FAT kytkin tuo nimensä mukaisesti lisäbassoa soundiin ja on erinomainen, kun soittelee pienemmillä volumeilla.

CLIP kytkin on mieto, jonka vaikutusta on vaikea erottaa. Käsittääkseni tästä pitäisi tulla sitä TS säröä.
PPIMV:n ystävä en ole ja olenkin soittanut tätä PPIMV täysillä. Siitä huolimatta myös pienemmällä volumella pärjää hyvin.

Yhteenvetona täytyy sanoa, että ei ole semmoista Marshall soundia mikä tästä ei irtoaisi. Tätä on niin hauska soittaa, että ei malta lopettaa.
Kaipa se on hyvän vahvistimen merkki kun eq nuppeihin ei ole tarvinnut koskea koko aikana. Samassa asennossa on pysyneet siitä saakka, kun sen ensikerran säädin mieleiseksi. Alakerta on taatusti tiukka.. Sitä ei saa mössöksi.

Tähän kun lisää vielä Fenderin clean soundin 6l6 putkilla niin alkaa olla paketti melko hyvin kasassa.

Fried Eye ja Bluetone 2x12 kaappi Celestion Creamback G12M-65 elementeillä tuntuisi olevan loistava yhdistelmä. Ja SG!!

Kiitokset Bluetonen ukoille. Upeaa työtä.
TTV
27.01.2016 19:20:21
wnbrocker: Bluetone Fried Eye 2+2 50W nuppi ...

...

Kiitokset Bluetonen ukoille. Upeaa työtä.

Wow , tämähän kuulostaa mainiolta, eräänlainen Bugaboon veli, jos Crunch kanavan namiskoita ja toimintoja funtsii. Tuo pitää päästä testaamaan heti, kun pajalla on uusi laite valmiina. Mitä tuossa nupissa tuo 2 + 2 tarkoittaa? Erilliset pääteputkiparit kanaville vai...?
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
wnbrocker
27.01.2016 20:20:31
TTV: Wow , tämähän kuulostaa mainiolta, eräänlainen Bugaboon veli, jos Crunch kanavan namiskoita ja toimintoja funtsii. Tuo pitää päästä testaamaan heti, kun pajalla on uusi laite valmiina. Mitä tuossa nupissa tuo 2 + 2 tarkoittaa? Erilliset pääteputkiparit kanaville vai...?

Joo molemmille kanaville omat pääteputket. Cleanille 6l6 ja crunchille tietty el34
Juzpe
27.01.2016 20:54:56 (muokattu 27.01.2016 20:55:47)

wnbrocker: Joo molemmille kanaville omat pääteputket. Cleanille 6l6 ja crunchille tietty el34

Saatoin vähä koittaa sitä kans ku kävin kylässä pajalla... uskomattoman hyvä se särökanava. Cleani tietty "Bluetone Standard" eli hyvä sekin, mutta sillai tuttu, ettei herättäny sen suurempia tunteita enää tässä vaiheessa ku siihen on jo tottunu.

Harry... oisko paha jos RD:n säröetaria vähä laittas siihen suuntaan... :)
harryk
27.01.2016 21:01:26

Juzpe: Saatoin vähä koittaa sitä kans ku kävin kylässä pajalla... uskomattoman hyvä se särökanava. Cleani tietty "Bluetone Standard" eli hyvä sekin, mutta sillai tuttu, ettei herättäny sen suurempia tunteita enää tässä vaiheessa ku siihen on jo tottunu.

Harry... oisko paha jos RD:n säröetaria vähä laittas siihen suuntaan... :)

Saa sen modattua, mutta siinä on kohtuullisesti hommaa, koska kytkennässä on aika paljon vaihdettavia/muutettavia+lisättäviä osia. Fried Eyessä on myös yhdessä putkenpuolikkaassa se boost-aste, mikä tarkoittaa yhden lisäputken asennusta jos se boost välttämättä tarvitaan.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)