Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 4X12 kaapin ohmit?
1 2
muongo
03.10.2011 15:25:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjesta pöytään!
 
Tämmöinen aiheutti pientä pään raapimista.
Elikkä viritin neljä ohmisen 4X12 kaapin uudelleen tämän kytkiksen mukaan:
http://www.soundcitysite.com/sc_webpages/series_parallel.pdf
 
Muistaakseni sain mittarilla aika tarkan lukeman kun kaappi oli vielä vanhassa kuosissa eli mittaustulos oli aika lähellä neljää mitaten mittarin resistanssi alueella.
Pienimmällä sellaisella eli 200ohm alueella. Mittari on perus digitaalinen.
 
Nyt uudelleen viritettynä 16:sta ohmiin sain tulokseksi samalla mittaalueella 13.7 ohm.
Luin noita edellisiä juttuja aiheesta täällä ja tiedän ettei tulos tietenkään ole aivan tarkka mutta onko tuo heitto ns. hyväksyttävä?
 
Kytkin homman tulille ja soittelin tuossa kerrostalo voluumeilla ja kaikki kajarit antaa honkää ja snaudi kuulostaa ihan oikealta. Nuppi on fame studio reverb 50w jossa 1x 8 ohmin lähtö ja 1x 16 ohmin lähtö.
 
Kaapin sisuksissa on 2 line6 merkattua 16 ohmista ja 2 celestion vintage 30 16 ohmista kajaria.
 
Eli onko tässä ny ongelma vai eikö ole, siinä vasta kysymys :)?
 
Kiitos jo etukäteen teille viisaille foorumilaisille.
 
Wespa
03.10.2011 15:28:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä ole ongelmaa, sillä mittarilla kun et pystyne mittaamaan impedanssia (joka on siis tässä tapauksessa se kiinnostava määre) vaan vastusta. Muistaakseni kyllä tuo karvan päälle 13 ohmia vastusta on aika lähelle sitä mitä sen impedanssiltaan 16-ohmisen kaapin ollessa kyseessä pitääkin olla. Varsinkin se että kuulostaa hyvältä implikoi kyllä sitä että kaikki on kunnossa, eli kovaa soittoa vaan. =)
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Jucciz
03.10.2011 15:32:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saamasi lukema on aivan järkevä. Mullakin kaikki 16-ohmiset kaapit ovat antaneet ohmimittarilla lukeman jostain 13 ja 14 ohmin välistä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
muongo
03.10.2011 16:03:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees. Niin miekin sen järkeilin.
Piti vaan varmistaa.
 
Kiitos kovasti vastauksista!
 
Metalkallo
27.01.2016 18:00:41 (muokattu 27.01.2016 18:07:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on marsun 1960A kaappi ja 2x greenbackit vasemmalla puolella kaappia alhaalla ja ylhäällä, ja oikealla puolella 2x V30 alhaalla ja ylhäällä.
 
Mitenkäs saisin jaettua kajarit tuossa kaapissa niin, että pystyisin käyttämään vain pelkkiä greenbackejä tai V30:ä, eli vain kahta kajaria? Haluaisin testata pelkkiä greenbackejä miltä ne kuulostaa ilman V30:n väliintuloa.
 
Olen aina vetänyt 16ohm paikalla, et olen aika alkaja vasta näissä jutuissa. Tuohon jakamiseen tarvitaan varmaan 2 johtoa, ne kyllä löytyy.
 
E: Niin joo, mun nupit oli marsun mosfet sekä class 5.
 
Tukka päässä, järki jäässä.
Laulava Kylätohtori
27.01.2016 18:20:57 (muokattu 27.01.2016 18:21:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mulla on marsun 1960A kaappi ja 2x greenbackit vasemmalla puolella kaappia alhaalla ja ylhäällä, ja oikealla puolella 2x V30 alhaalla ja ylhäällä.
 
Mitenkäs saisin jaettua kajarit tuossa kaapissa niin, että pystyisin käyttämään vain pelkkiä greenbackejä tai V30:ä, eli vain kahta kajaria? Haluaisin testata pelkkiä greenbackejä miltä ne kuulostaa ilman V30:n väliintuloa.
 
Olen aina vetänyt 16ohm paikalla, et olen aika alkaja vasta näissä jutuissa. Tuohon jakamiseen tarvitaan varmaan 2 johtoa, ne kyllä löytyy.
 
E: Niin joo, mun nupit oli marsun mosfet sekä class 5.

 
Olikos tuossa stereomahdollisuus?
 
Itsellä vähän samantyylinen proggis, kun olen miettinyt 4x12" kaappiin 2 kpl Taydenin Smootheja ja 2 kpl Taydenin True Brittejä eli Greenback-kopioita ja sitten stereosysteemillä mahdollisuus käyttää jompaa kumpaa paria erikseen tai kaikkia yhdessä...
 
e. muuten menisi varmaan 2x12" kaapissakin, mutta ovat 25 w elementtejä ja vahvari 50 wattinen....
 
They pass too much electricity. -SRV
timppis
27.01.2016 20:17:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mulla on marsun 1960A kaappi ja 2x greenbackit vasemmalla puolella kaappia alhaalla ja ylhäällä, ja oikealla puolella 2x V30 alhaalla ja ylhäällä.
 
Mitenkäs saisin jaettua kajarit tuossa kaapissa niin, että pystyisin käyttämään vain pelkkiä greenbackejä tai V30:ä, eli vain kahta kajaria? Haluaisin testata pelkkiä greenbackejä miltä ne kuulostaa ilman V30:n väliintuloa.
 
Olen aina vetänyt 16ohm paikalla, et olen aika alkaja vasta näissä jutuissa. Tuohon jakamiseen tarvitaan varmaan 2 johtoa, ne kyllä löytyy.
 
E: Niin joo, mun nupit oli marsun mosfet sekä class 5.

 
Oletan tässä, että kaikki neljä elementtiä ovat 16-ohmisia. Jos/kun näin, niin ajamalla noista vain kahta kerrallaan et saa systeemistä 16-ohmista, siitä tulee joko 8-ohminen tai 32-ohminen. Käytännössä kannattanee tehdä 8-ohminen kytkemällä elementit rinnakkain. Mosfet-nupillehan ei tarvinne tehdä mitään koplauksia, kun on trankkukone, kiinni vaan ja menoksi. Class 5:sta ohmikytkin oikeaan asentoon (oletan, että siinä on semmoinen). Nyt soivasta kahdesta elementistä tuleva soundi todennäköisesti muuttuu jotenkin verrattuna siihen, mitä samoista kahdesta tuleva soundi olisi silloin kun V30:t on mukana, koska vahvistimen näkemä kokonaiskuorma on erilainen, ja tällöin se itse vahvistin alkaa toimia eritavoin. Ymmärrykseni mukaan näin käy erityisesti putkikoneella, mutta ainakin periaatteessa myös trankkukoneella.
 
Metalkallo
27.01.2016 21:23:49 (muokattu 27.01.2016 21:25:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

timppis: Oletan tässä, että kaikki neljä elementtiä ovat 16-ohmisia. Jos/kun näin, niin ajamalla noista vain kahta kerrallaan et saa systeemistä 16-ohmista, siitä tulee joko 8-ohminen tai 32-ohminen. Käytännössä kannattanee tehdä 8-ohminen kytkemällä elementit rinnakkain. Mosfet-nupillehan ei tarvinne tehdä mitään koplauksia, kun on trankkukone, kiinni vaan ja menoksi. Class 5:sta ohmikytkin oikeaan asentoon (oletan, että siinä on semmoinen). Nyt soivasta kahdesta elementistä tuleva soundi todennäköisesti muuttuu jotenkin verrattuna siihen, mitä samoista kahdesta tuleva soundi olisi silloin kun V30:t on mukana, koska vahvistimen näkemä kokonaiskuorma on erilainen, ja tällöin se itse vahvistin alkaa toimia eritavoin. Ymmärrykseni mukaan näin käy erityisesti putkikoneella, mutta ainakin periaatteessa myös trankkukoneella.
 
Juu, kaikki 16ohm kajareita.
 
Miten mä kytken elementit rinnakkain? Mulla ne kajareiden yhdistävät johdotukset (musta ja punainen: puna+ ja musta-) menee niin, et nuo puna ja musta johto menee esim. greenbackista toiseen greenbackiin, ja v30-v30:n, eli eivät mene greenbackista v30:n. Tarkoittaako se rinnakkain tuota mitä kuvailin?

Class vitosessa on 16ohm ja 8ohm paikat joihin yhdistää johto.
 
E: Laulava Kylätohtori: Kyllä, stereo kytkin löytyy 1960A kaapista.
 
Tukka päässä, järki jäässä.
Kefiiri
27.01.2016 22:02:15 (muokattu 27.01.2016 22:06:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Linkin jutussa on kuva kahden kaiuttimen rinnankytkennästä.
 
http://www.riffi.fi/artikkelit/toim … olaari/kaiutinten-impedanssisovitus
 
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
27.01.2016 22:22:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: E: Laulava Kylätohtori: Kyllä, stereo kytkin löytyy 1960A kaapista.
 
Silloinhan tuo on helppoa. Stereo-asennossahan tuossa on siis käytössä kaksi erillistä kaiutinparia, joille molemmille on oma jakki. Varmaan niissä lukee, että stereo right ja left.
 
Monona taas on kytketty kaikki elementit, jolloin käytetään vain toista jakkia (luonnollisesti siis sitä, missä lukee mono).
 
Nyt pitäisi katsoa, että stereona Greenback pari on toisessa jakissa ja V30:t toisessa. Ja stereo-asennossa vaan vaihdat vahvarilta tulevaa piuhaa leftistä rightiin sen mukaan, kumpaa paria haluat kuunnella. Ja monona sitten kaikki toimii samaan aikaan.
 
Ja muistaa, ettei vahvarin päällä ollessa irrota kaiutinpiuhaa. Putkareissa voi irrottaa jos Stand By on siinä asennossa, ettei ääntä kuulu eli ei voi soittaa. Onko sitten silloin päällä vai pois, en tiedä... :D
 
They pass too much electricity. -SRV
Gary the pine
28.01.2016 00:16:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on semmonen kutina että tämän edetessä vielä savu nousee...
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
Laulava Kylätohtori
28.01.2016 00:17:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary the pine: Mulla on semmonen kutina että tämän edetessä vielä savu nousee...
 
Ainakin, jos meikäläisen neuvot ottaa tosissaan. Näistä mitään ymmärrä, mutta ei se estä sujuvasti neuvomasta...
 
They pass too much electricity. -SRV
Metalkallo
28.01.2016 00:19:02 (muokattu 28.01.2016 00:33:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Silloinhan tuo on helppoa. Stereo-asennossahan tuossa on siis käytössä kaksi erillistä kaiutinparia, joille molemmille on oma jakki. Varmaan niissä lukee, että stereo right ja left.
 
Monona taas on kytketty kaikki elementit, jolloin käytetään vain toista jakkia (luonnollisesti siis sitä, missä lukee mono).
 
Nyt pitäisi katsoa, että stereona Greenback pari on toisessa jakissa ja V30:t toisessa. Ja stereo-asennossa vaan vaihdat vahvarilta tulevaa piuhaa leftistä rightiin sen mukaan, kumpaa paria haluat kuunnella. Ja monona sitten kaikki toimii samaan aikaan.
 
Ja muistaa, ettei vahvarin päällä ollessa irrota kaiutinpiuhaa. Putkareissa voi irrottaa jos Stand By on siinä asennossa, ettei ääntä kuulu eli ei voi soittaa. Onko sitten silloin päällä vai pois, en tiedä... :D


Juu, tuon vahvari päällä ollessa ei saa irroittaa jutun tiesinkin jo. Mä en kyllä irroittaisi edes stand-by päällä vaikka niin voi kait tehdä eikä hajjoo?. :)
 
Kiitti! Ja kiitti myös Kefiirille. Tuskin räjähtää. :) On mulla jonkunlainen kuva miten tuo menee, mutta kysyn mieluummin joltain joka tietää jotta saan varmistuksen että menee oikein.
 
Laitanko sitten vahvarissa johdon 8ohm paikkaan? Meinaan tuossa class vitosessa on vain 1 8ohm paikka, et tuo varmaan meinaa, että voin käyttää vain 1 johtoa kerrallaan class vitosen kanssa, koska joissain vahvareissa on 8ohm + 8ohm eli 2 8 paikkaa.
 
Tukka päässä, järki jäässä.
basisti1971
28.01.2016 08:06:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Gary the pine: Mulla on semmonen kutina että tämän edetessä vielä savu nousee...
 
+1
 
Etenkin jos ko. kaappia ei ole modattu takaa avonaiseksi tai vaihtoehtoisesti rakennettu tiivistä väliseinää kaiutinparien väliin.
Kumpaakin menetelmää on käytetty maailman sivu.
 
Kaikkien neljän elementin ollessa käytössä samanvaiheisella signaalilla modaamattomalla kaapilla, ei ongelmia (ehkä) pääse syntymään kunhan elementit ovat ominaisuuksiltaan riittävän lähellä toisiaan, mutta jos kaksi elementtiä toimii passiiviradiaattoreina (ja kaksi tietty tupla ilmatilassa), ollaan suuremmilla soittovoimakkuuksilla kovin heikoilla jäillä.
 
Enkä oikei jaksa uskoa että soittovolyymit olisivat ajasta jolloin itse enemmän soittelin merkittävästi ainakaan madaltuneet.
 
Käytettävien elementtien rinnankytkennällä sentään minimoidaan toisen elementin vikaantumisen aiheuttama äkkikuolema.
 
Pienemmällä volalla ei mitään dramaattista välttämättä tapahdu modaamattomallakaan kaapilla, mutta eipä ole soundikaan edes likellä vastaavilla elementeillä varustettua 212 kaappia.
 
Jos syntyneestä soundista tykkää, niin silloinhan homma on toisaalta onnistunut...
 
T:Samuli
 
Laulava Kylätohtori
28.01.2016 08:17:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Juu, tuon vahvari päällä ollessa ei saa irroittaa jutun tiesinkin jo. Mä en kyllä irroittaisi edes stand-by päällä vaikka niin voi kait tehdä eikä hajjoo?. :)
 
Kiitti! Ja kiitti myös Kefiirille. Tuskin räjähtää. :) On mulla jonkunlainen kuva miten tuo menee, mutta kysyn mieluummin joltain joka tietää jotta saan varmistuksen että menee oikein.
 
Laitanko sitten vahvarissa johdon 8ohm paikkaan? Meinaan tuossa class vitosessa on vain 1 8ohm paikka, et tuo varmaan meinaa, että voin käyttää vain 1 johtoa kerrallaan class vitosen kanssa, koska joissain vahvareissa on 8ohm + 8ohm eli 2 8 paikkaa.

 
Juu, kyllä ainakin itse olen vaihdellut kaappia virrat päällä, mutta stand by ei-soitto tilassa. Mutta mihin tarvitsisit kahta johtoa? Ymmärsin siis, että haluat kuunnella GB:tä ja V30:siä erikseen ja yhdessä? Eli erikseen parit 8 ohmiin ja kaikki yhdessä 16 ohmiin, jos on sarjaan kytketty...
 
They pass too much electricity. -SRV
azlag
28.01.2016 08:18:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tein tuon aikoinaan, jopa vielä samoilla tötteröillä (v30 vs gb). Helpoin tapa (mielestäni) oli 3-asentoisella kytkimellä ja yhteisellä maalla (pari 1/molemmat/pari 2). Vielä jännempää olisi tietty ollut laittaa maatkin erikseen niin olisi voinut ajaa samaa kaappia kahdella eri nupilla ilman piuhojen vaihtelua.
 
First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..."
Laulava Kylätohtori
28.01.2016 08:24:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 

 
+1
 
Etenkin jos ko. kaappia ei ole modattu takaa avonaiseksi tai vaihtoehtoisesti rakennettu tiivistä väliseinää kaiutinparien väliin.
Kumpaakin menetelmää on käytetty maailman sivu.
 
Kaikkien neljän elementin ollessa käytössä samanvaiheisella signaalilla modaamattomalla kaapilla, ei ongelmia (ehkä) pääse syntymään kunhan elementit ovat ominaisuuksiltaan riittävän lähellä toisiaan, mutta jos kaksi elementtiä toimii passiiviradiaattoreina (ja kaksi tietty tupla ilmatilassa), ollaan suuremmilla soittovoimakkuuksilla kovin heikoilla jäillä.
 
Enkä oikei jaksa uskoa että soittovolyymit olisivat ajasta jolloin itse enemmän soittelin merkittävästi ainakaan madaltuneet.
 
Käytettävien elementtien rinnankytkennällä sentään minimoidaan toisen elementin vikaantumisen aiheuttama äkkikuolema.
 
Pienemmällä volalla ei mitään dramaattista välttämättä tapahdu modaamattomallakaan kaapilla, mutta eipä ole soundikaan edes likellä vastaavilla elementeillä varustettua 212 kaappia.
 
Jos syntyneestä soundista tykkää, niin silloinhan homma on toisaalta onnistunut...
 
T:Samuli

 
Eli 4x12" kaapissa ei saisi käyttää vain 2 elementtiä niin, että toinen pari on "toimettomana"? Miksi näin? Jostain olen lukenut, että virta kulkisi takaisin vahvariin, mutta miten se mihinkään kulkee, jos on stereokaapin kytkentä, eikä toista paria ole kytketty mihinkään?
 
Itse testasin 2x12" kaappia niin, että oli ensin kaksi samaa elementtiä normaalisti, sitten irrotin toisesta johdon, mutta jätin paikalleen. Lopuksi otin sen kokonaan pois. Kaappi oli takaa osittain avoin ja impedanssit pistin luonnollisesti aina kohdilleen.
 
Minusta tuolla oli yllättävän vähän vaikututsta soundiin. Suurin ero taisi olla äänenpaineessa, joka sekin oli varsin pieni. Eikä sillä, oliko toinen elementti paikallaan vai ei, jos sitä ei ollut kytketty, tuntunut olevan suurta merkitystä silläkään...
 
They pass too much electricity. -SRV
askomiko
28.01.2016 10:38:50 (muokattu 28.01.2016 10:52:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se vaarallista ole, stereokytkennässä sähkö menee vain niihin kajareihin mihin pitääkin.
 
Miulla on perus Marshalli 1960A-kajarissa juurikin G12T-75 ja V30 pareina, niin että voi valita kumpia käyttää. Marsun vanha 2x50w pääte, jotenka voin valita vaikka AxeFX:ssa presetin mukaan kumpia käyttää. Molempiahan sitä kuitenkin valtaosan ajasta meluaa. Saa pienen aavistuksen stereon tuntua kaikuihinkin. Olen kyllä arvellut että jos joskus Greenbäkkiä laittas G12t75:n tilalle.
 
(Tuolla passiiviradiaattorilla tarkoitetaan hienommin suunnitelluissa kajareissa sitä että refleksikotelon sijasta käytetään kotelossa sähkötöntä elementtia jonka jäykkyys on juuri sopivasti valittu, ja sitten se vaan heiluu kuin mulkku tuulessa toisen elementin puhaltamana. Tällä saadaan oikein tehtynä alemmaksi toistuva passo, kuten refleksikotelolla. Tällaista viritelmää käytetään refleksikotelon sijasta esim. jos tarvittava refleksiputki olisi käytettävään koteloon nähden epäkäytännöllisen iso. Passiivielementin voi tunkea pieneenkin koteloon. Esim. monissa subwoofereissa näin, ja semitunnetuista studiokajareista vaikkapa Mackie HR824 käyttää tällaista viritelmää. Se on jännä, passiivielementtiä ei edes näe kun se on jemmattu hienosti. Ja bonuksena ei tule myöskään refleksikotelon ilmapuhalluspöhinää.
 
Mutta kun kitarakaappien suunnitteluparametrit on "otetaan pienin mahdollinen laatikko johon tämä hägäri mahtuu", ei tällä ole mitään väliä. Passokaapissa saattaisi ehkä aavistuksen verran olla, normikitaran E=86hz kun ei etes ole mikään kovin tymäkkä bassotaajuus.)
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
askomiko
28.01.2016 11:02:07 (muokattu 28.01.2016 11:03:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: koska joissain vahvareissa on 8ohm + 8ohm eli 2 8 paikkaa.
 
Tää on muuten vuosisadan hämäys, koska normitilanteessa kytkennät on niin että tuollaisiin reikiin pitää laittaa joko 1 x 8ohm kaappi, tai 2 x 16ohm kappeja. Ei siis 2 x 8ohm, koska siitä tulee 4ohmia. Yleensä niissä myös se lukee muistutuksena, mutta ei aina. Nyrkkisääntönä yhden pykälän ero ei kuitenkaan yleensä ole vahvarille vaarallista.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
basisti1971
29.01.2016 18:10:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 

 
Laulava Kylätohtori: Eli 4x12" kaapissa ei saisi käyttää vain 2 elementtiä niin, että toinen pari on "toimettomana"? Miksi näin?
 
Leijonanosa 412 Marshallin kaapeista joita olen urani aikana nähnyt, ovat suljettuja rakenteeltaan.
Koska tässä ketjussa puhutaan lähinnä 1960A kaapista, ja annetan ymmärtää että jakkipaneeli on alkuperäinen, eikä kerrota takalevyssä ammottavasta mäyränmentävästä aukosta, ainakin itse oletan kaapin olevan suljetun.
 
Toki, aina tulee takaportti pidettyä kommentoidessa auki koska on mahdotonta tietää jättääkö kysyjä jotain olennaista kertomatta, joten tuossa lainaamassasi tekstissäkin totean tilanteen olevan ongelmallinen ainoastaan jos kytkemättömät ja kytketyt elementit jakavat saman kotelotilan.
 
Takaa avoin, ja kaksi erillistä kotelotilaa tietenkin muuttavat tilanteen täysin.
Kuten itsekin kokeillessasi huomasit.
 

 

 
Kun puolet kaiutinelementeistä toimivat suljetussa kaapissa passiiviradiaattoreina, vieläpä säteillen samaan suuntaan kuin työtätekevä toinen puolikas, saadaan aikaiseksi todella vekkuleita vaihevirheitä.
 
Joku saattaa syntyneestä taajuuskäyttäytymisestä toki tykätäkin.
 
Passiivielementit eivät hitausvoimista ja ilman kokoonpuristuvuudesta johtuen ole 180 asteen vaihe-erossa työtätekevien kavereidensa kanssa, varsinkaan kitarataajuuksilla, ja vaihevirhe pienenee monestakin syystä korkeampia taajuuksia kohden.
 
Alapäätä, botnea, kuka milläkin nimellä kitaran matalia taajuuksia haluaa kutsua, tulee joka tapauksessa kokeilijan korvaan vaihevirheestä johtuen vähemmän.
Jos puhdittomuus häiritsee, kiusaus lisätä botnea vahvarin päästä kasvaa, ja pian ollaan periaatteessa saman tyyppisessä tilanteessa kuin kahden 180 astetta vastavaiheessa olevan PA alapää/subwoofer kaapin kanssa: jokin antaa periksi.
 
Koska valtaosa kaiutinelementeistä on suunniteltu ohjattavaksi ees-taas kontrolloidusti jännitteellä, osa subwoofer-elementeistä jopa suoran takaisinkytkennän kautta, voi liikematka ylittyä passiivisesti läpätellessä helpostikin.
 

 

 
Laulava Kylätohtori: Jostain olen lukenut, että virta kulkisi takaisin vahvariin, mutta miten se mihinkään kulkee, jos on stereokaapin kytkentä, eikä toista paria ole kytketty mihinkään?
 
Jos SULJETUSSA kaapissa olevaa passiiviparia ei ole kytketty mihinkään, ei ko. elementtien moottoreiden toimiminen generaattorina tietenkään syötä sen enempää jännitettä kuin virtaakaan.
Mihinkään.
 
Jos ko. passiivipari on kytketty johonkin, tai oikosuljettu, generoituu toki puhekelan suureiden, magneettivuon ja liikematkan funktiona jännite, joka kuormasta riippuen toki generoi virrankin.
Puhekelan oikosulkeminen -vaikkapa kuljetuksen ajaksi- ei ainakaan oman kokemuksen ja tietämyksen perusteella toimi tarinoiden mukaisesti ;).
 
Jokainen dynaamista kaiutinta dynaamisena mikrofonina kokeillut tai käyttänyt tietää generoituneen vaihtosignaalin olevan kovin heikko.
Varsinkaan kitarakaiuttimen ääripienellä liikematkalla en jaksa uskoa että mikään edes sinnepäin suunniteltu vahvistinaste voisi tuosta vaihtojännitteestä itseensä ottaa.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «