Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähköviulut
1
Tinttara
13.09.2013 22:40:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen lapsena soittanut viulua kymmenisen vuotta, lopetin siinä vaiheessa kun ison ykkösen ohjelmisto alkoi olla kasassa.. Lopettamisesta on kohta 20 vuotta (taivas varjele..). Aina toisinaan on ollut mielessä sähköviulun hankkiminen sillä ajatuksella, että vähän palauttelisi vanhoja ruostuneita taitoja mieleen kerrostaloystävällisellä tavalla ja samalla jotain uutta kokeillen. Siispä kysymyksiä aiheesta sähköviulut:
 
- Millaisia soittimia (edulliset) sähköviulut ovat verrattuna (noin tuhannen euron arvoiseen) "oikeaan" viuluun - mitkä on suurimmat erot?
- Toimiiko esim. Micro Cube sähköviulun kanssa? Minulla oli sellainen sähkökitaran kanssa aikoinaan ja riitti siihen käyttöön hyvin, tykkäsin ja oli edullinen.
- Entäs jousi, millaisia nuo hiilikuitujouset on? Saako satasella kohtuullisen?
- Saiskos satunnaiseen vingutteluun sopivan setin bauttiarallaa 500 eurolla?
- Mitäs muuta pitäisi huomioida?
 
gravehill
13.09.2013 23:07:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimenomaisesti viuluista en tiedä mitään mutta sähköselloa soittelen joten vastauskin siltä pohjalta.
 
Sähköinen versio tuntuu olevan poikkeuksetta edullisempi vaihtoehto kuin akustinen. Sähköselloissa parhaat ja kalleimmat liikkuvat jossain 5000€:n hintaluokassa, yhtään hyvien akustisten hinnat taas suunnilleen lähtee noista lukemista.
 
Saundissa ja soittotuntumassa iso ero tulee kaikukopan ja puun resonanssin puutteesta. Sähkösoitin on hiljaisempi eikä resonanssin kautta tule soittajan suuntaan samalla tavalla palautetta kuin akustisella. Ero on aika hyvin verrannollisen akustiseen/sähkökitaraan. Jousisoittimissa aika iso osa soittimen saundista tulee siitä puun resonanssista ja kokemukseni mukaan mitä isompi soitin, sitä enemmän se saundi on sitä puuta. Bassossa ja sellossa on mielestäni isompi saundiero kuin viulun kohdalla.
 
Microcube toimii ihan hyvin sähköviulun kanssa. Myös kaikenlaisia kitaraefektejä kannattaa kokeilla.
 
Hiilikuitujouset tuntuvat olevan monelle puritaanille kauhistus mutta hinta/laatusuhde niissä on kyllä parempi kuin puisissa. Satasella saa kyllä jo ihan hyvän jousen. Kaikkein parhaat jouset taitavat kyllä olla puuta mutta sitten puhutaan myös monen tonnin hintalapuista.
 
Ainakin Thomannilta löytyy useampiakin halvahkoja sähköviuluja. Harley Bentonit taitaa olla niitä kaikkein halvimpia mutta myös NS Design viulut näyttää lähtevän tuolta 500€ tienoilta ja ovat kyllä soittimena ihan eri laatua kuin HB:t. Itselläni oli ensimmäinen sähkösello HB (300€) ja nyt päivitin 5-kieliseen NS Designiin (1200€).
 
http://www.chaosresearch.net
Tinttara
15.09.2013 00:48:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos, viestisi vahvisti käsitystä että paketti on mahdollista kasata tuolla budjetilla. En kammoa hiilarijousia, vaan miellän sellaisen hyväksi pariksi sähkösoittimelle. Pitää tutkailla noita Thomannin vaihtoehtoja. Koska homma voi lopahtaa heti alkuinnostuksen laannuttua, en viitsi suuria summia panostaa ja toisaalta taas jos todellinen kipinä soittamiseen löytyy uudestaan, niin sitten osaa valita sen seuraavan ja kalliimman soittimen jo omienkin kokemusten perusteella :)
 
Juicefani11
30.10.2013 22:47:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaap' tämä viesti tulla vähän too late, mutta sähköviulua soittaneena voin sanoa, että jos haluaa enemmän viulua ja vähemmän sähkökitaraa, kannattaa ostaa akustinen ja mikittää se. Itse olen ajatellut ostaa akustisen, leikata osan rungosta pois ja laittaa tallaan piezomikin..
 
Tämä video sisältää kumppanin Constantin Film sisältöä, ja se on estetty tekijänoikeusseikkojen vuoksi.
Tinttara
26.01.2016 08:25:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hah, löysinpä ikivanhan aloitukseni aiheesta. Päädyin tuolloin sijoittamaan digipianoon ja sähköviulun hankinta lykkääntyi aina tähän hetkeen asti. Nyt viulu on kuitenkin tulossa (Yamahan SV-130). Vielä en ole edes kokeilemaan päässyt, mutta sellainen jo mietityttää että voiko/kannattaako sähköviulun kanssa käyttää suonikieliä? Muistan, että ne saivat aikanaan akustisen viuluni soimaan ihan eri tavalla ja olen niiden tuntumaankin tottunut. Sähköviulun saundissa kuitenkin hiukan häiritsee se metallisuus, joten toisiko suonikielet lämpöä?
 
oksatboys
26.01.2016 09:05:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kehno soundi noissa sähköviuluissa ja selloissa johtuu kopan puutteesta. Imo halvempikin oikea soitin + piezo (vaikka ite tehty 20 cent maksava) on parempi kuin kopattomat soittimet. Ainut hyvä puoli sähkösellossa on helpompi rouda. Viulussa kokoeroa taas ei juuri ole joten sähköviulua en hommais.
 
Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille.
Tinttara
26.01.2016 16:32:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisko jollain itse kysymykseen vastausta?
 
(Vähän tylsiä nämä ylläolevan kaltaiset kommentit sähköviulua käsittelevissä ketjuissa. Joillekin se sähköviulu nyt vaan on syystä tai toisesta parempi tai jopa ainut vaihtoehto.)
 
oksatboys
26.01.2016 16:48:39 (muokattu 26.01.2016 16:48:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No voi niitä suoLikieliä (taitaa olla nykyään myös nylonisia tms) käyttää siinä missä muitakin. Testannut en koskaan ole.
 
Ei ollut tarkoitus kritisoida sähköviulua noin ylipäätään tai vastakkainasetella "oikean" viulun kanssa. Piezomikki puupalikassa ei vaan noin ylipäätään soundaa kauheen kivalle vaan noi sähköjousisoittimet tuottaa ärsyttäviä resonanssipiikkejä (eli sitä metallista soundia). Mua kiinnostaakin lähinnä parannella soittimia ja yksi mitä vois kokeilla on että vaimentaa tavallisen viulun sointia + asentelee mikin. Esimerkiksi puoliakustisiin kitaroihin ovat jotkut puhaltaneet sisään ilmapalloja estääkseen kantta ja pohjaa värisemästä liiaksi. Se nyt ei välttämättä vaimenna juurikaan mutta vähentää kiertoherkkyyttä.
 
Ei tarvise myöskään ajatella että sähköviulu olisi joku korvike viululle. Eihän sähkökitarakaan ole korvike akustiselle kitaralle, mutta sähkökitara sentään soundaa kivalle toisin kuin noi sähköjousisoittimet...
 
Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille.
Klezberg
26.01.2016 17:00:20 (muokattu 26.01.2016 17:07:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys:
Ei ollut tarkoitus kritisoida sähköviulua noin ylipäätään tai vastakkainasetella "oikean" viulun kanssa. Piezomikki puupalikassa ei vaan noin ylipäätään soundaa kauheen kivalle vaan noi sähköjousisoittimet tuottaa ärsyttäviä resonanssipiikkejä (eli sitä metallista soundia). Mua kiinnostaakin lähinnä parannella soittimia ja yksi mitä vois kokeilla on että vaimentaa tavallisen viulun sointia + asentelee mikin. Esimerkiksi puoliakustisiin kitaroihin ovat jotkut puhaltaneet sisään ilmapalloja estääkseen kantta ja pohjaa värisemästä liiaksi. Se nyt ei välttämättä vaimenna juurikaan mutta vähentää kiertoherkkyyttä.
 
Ei tarvise myöskään ajatella että sähköviulu olisi joku korvike viululle. Eihän sähkökitarakaan ole korvike akustiselle kitaralle, mutta sähkökitara sentään soundaa kivalle toisin kuin noi sähköjousisoittimet...

 
Mä kokeilin joskus ajaa sähköviulun konvoluutiokaiun läpi niin että impulssi oli peräisin viulun kopasta, siis tavallaan mallintaa sitä kopan vaikutusta sointiin. Oli siinä selvä ero, jotenkin se tuntui myös reagoivat soittoon elävämmin. Ilmeisesti vastaavaa on ihan valmiina laitteinakin saatavissa.
 
Vähän samaan suuntaa auttaa toki jo pelkän kaiunkin lisäys.
 
Tietysti jos sähkiksen mikitys aiheuttaa resonanssipiikkejä niin niiden poistaminen on hankalampaa kuin viulumaisten resonanssien lisääminen. En mä kyllä ole varma tuleeko hyvin tehdystä sähköviulusta mitään resonansseja, enemmänkin arvelen että siitä puuttuu se viulun rakenteen aiheuttama vaikutus sointiin.
 
Noin muuten, mulla on täältä hankittu sähköviulu http://www.electricviolins.eu/electric-violins . Rakenteeseen ja väriin sai itse esittää toivomuksia. Tämmöinen peli https://youtu.be/B88MMtZaqGc
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
oksatboys
26.01.2016 21:03:23 (muokattu 26.01.2016 21:11:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Mä kokeilin joskus ajaa sähköviulun konvoluutiokaiun läpi niin että impulssi oli peräisin viulun kopasta, siis tavallaan mallintaa sitä kopan vaikutusta sointiin. Oli siinä selvä ero, jotenkin se tuntui myös reagoivat soittoon elävämmin. Ilmeisesti vastaavaa on ihan valmiina laitteinakin saatavissa.

 
Synteesiäkin on tehty niin että ajetaan kieleen perustuva heräte bodyä mallintavan suotimen läpi. Ite olen kans miettinyt että saisko ton konvoluution johonkin reaaliajassa toimimaan signaaliprosessoriin pyörimään. Kyllähän sen varmaan saisi. Jonkun tutkimuspaperinkin joskus lukaisin, jossa sähköselloa konvoloitiin reaalijassa.
 
Noita body mallejahan on ainakin Fishmanin aurassa jota kiinnostaisi kokeilla. On vain pirun kallis.
 
En mä kyllä ole varma tuleeko hyvin tehdystä sähköviulusta mitään resonansseja, enemmänkin arvelen että siitä puuttuu se viulun rakenteen aiheuttama vaikutus sointiin.
 
No siis kyllähän siinä jotain resonansseja on. Tai siis omanlaisensa taajuusvaste. Taitaa noissa "paremmissa" sähköviuluissa/selloissa olla eroja lähinnä elektroniikassa. Oiskohan niissä sitten jotain eq-käppyrää jo valmiina. Mulla on siis ns designin sähkösello. Se n. tonnin malli, jossa ei speksien mukaan ole muuta eroa kuin elektroniikka. Puut ja rakenne on käsittääkseni sama, se kalliimpi on vain tehty usassa ja puut on jotain "aaa"-luokkaa mitä se sitten ikinä tarkoittaakin.
 
Edit. Jos viulun tai sellon vaan täyttäs uretaanivaahdolla ja vetäs piezot kanteen? Mitenhän toimis. Helmholtzi sieltä sisältä ainakin suksis kuuseen ja värätely vaimentuisi. Bassoahan kanteen liimattu piezo ottaa joka tapauksessa liikaa, jos siis oikeaan soittimeen verrataan. Ei välttämättä olisi huono se vaahdon vaimennus.
 
Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille.
Klezberg
26.01.2016 23:35:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Synteesiäkin on tehty niin että ajetaan kieleen perustuva heräte bodyä mallintavan suotimen läpi. Ite olen kans miettinyt että saisko ton konvoluution johonkin reaaliajassa toimimaan signaaliprosessoriin pyörimään. Kyllähän sen varmaan saisi. Jonkun tutkimuspaperinkin joskus lukaisin, jossa sähköselloa konvoloitiin reaalijassa.
 
Kyllähän tuommoista konvoluutiota pyörittää reaaliajassa. Mä tein sen kokeilun Logic Pron konvoluutiokaiulla, ja sitten huomasin että joku oli tehnyt iPad-appin ihan viulua varten. Mutta se impulssi millä mä kokeilin antoi mun mielestä vain suuntaa, varmaan parempaankin pystyisi.
 
No siis kyllähän siinä jotain resonansseja on. Tai siis omanlaisensa taajuusvaste. Taitaa noissa "paremmissa" sähköviuluissa/selloissa olla eroja lähinnä elektroniikassa. Oiskohan niissä sitten jotain eq-käppyrää jo valmiina.
 
Piezomikki lankusta tehdyssä bodyssa tallan alla, toki siinä oma taajuusvasteensa on. Taajusvasteen pystyy korjaamaan, resonansseja on vaikeampi korjata kun niissä ääni jää ikään kuin soimaan. Siinä iPad-appissa oli aikamoinen eq-systeemi, mutta en lähtenyt siihen perehtymään. Olisi muistaakseni itse pitänyt alkaa hakea säätöjä.
 
Edit. Jos viulun tai sellon vaan täyttäs uretaanivaahdolla ja vetäs piezot kanteen? Mitenhän toimis. Helmholtzi sieltä sisältä ainakin suksis kuuseen ja värätely vaimentuisi. Bassoahan kanteen liimattu piezo ottaa joka tapauksessa liikaa, jos siis oikeaan soittimeen verrataan. Ei välttämättä olisi huono se vaahdon vaimennus.
 
Mä en oikein käsitä miksi se koppa pitäisi vaimentaa jos aitoa viulun soundia hakee. Se koppa ja varmaankin erityisesti se kansi on siinä ilmeisen tärkeitä. Jo se kuinka tarkkaan talla on sovitettu siihen kanteen vaikuttaa aika paljon. En osaa oikeasti soittaa viulua mutta olen kyllä havainnut eron siinä jos talla on sovitettu kanteen. Mutta tietysti kaikkea voi kokeilla.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
oksatboys
27.01.2016 11:02:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Kyllähän tuommoista konvoluutiota pyörittää reaaliajassa. Mä tein sen kokeilun Logic Pron konvoluutiokaiulla, ja sitten huomasin että joku oli tehnyt iPad-appin ihan viulua varten. Mutta se impulssi millä mä kokeilin antoi mun mielestä vain suuntaa, varmaan parempaankin pystyisi.
 
Niin pyörittää ja jollain fpga:lla ja signaaliprossulla varmaan saa kohtuu hintaisen pedalinkin tehtyä. Ja siis kyllähän niitä jo on.
 
Mä en oikein käsitä miksi se koppa pitäisi vaimentaa jos aitoa viulun soundia hakee.
 
Ajattelin että sopivalla demppaamisella sais akustista ääntä vaimennettua ja kiertoherkkyys vähenisi. Ei se koppa kuitenkaan kokonaan kuole, jolloin kannessa olevaan piezoon tuleva ääni olisi edelleen ikäänkuin suodatettu kopan vasteella.
Sellon kannessa piezo poimii myös ihan liikaa bassoa, joten dempatulla kannella voisi jopa saada aidompaa soundia sähköiseen muotoon.
 
Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille.
Klezberg
27.01.2016 11:26:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Ajattelin että sopivalla demppaamisella sais akustista ääntä vaimennettua ja kiertoherkkyys vähenisi. Ei se koppa kuitenkaan kokonaan kuole, jolloin kannessa olevaan piezoon tuleva ääni olisi edelleen ikäänkuin suodatettu kopan vasteella.
Sellon kannessa piezo poimii myös ihan liikaa bassoa, joten dempatulla kannella voisi jopa saada aidompaa soundia sähköiseen muotoon.

 
Niin joo... mä aivan unohdin livekäytön. Ja tosiaan, "sopivalla demppaamisella". Mielenkiintoinen ajatus.
 
Entäs jos mikki ei ole kannessa vaan tallassa jotenkin. Eikös semmoisia ratkaisuja ole myös. Äänipinnan siirtelyä voisi myös kokeilla, mikityksen kannalta se akustisesti paras paikka ei välttämättä ole paras. Jollain halpisviululla voisi alkaa kokeilla.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
oksatboys
27.01.2016 12:27:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Entäs jos mikki ei ole kannessa vaan tallassa jotenkin. Eikös semmoisia ratkaisuja ole myös. Äänipinnan siirtelyä voisi myös kokeilla, mikityksen kannalta se akustisesti paras paikka ei välttämättä ole paras. Jollain halpisviululla voisi alkaa kokeilla.
 
Olen kokeillut piezoa monessakin eri kohdassa tallassa ja kannessa sellossa. Vähiten ärsyttäviä piikkejä ja paras soundi on ollut kun piezo on kannessa kiinni jossain tallan alapuolella. Kun piezo on kannessa niin puuttumaan jää enää kansi-ilma-rajapinta, mutta sitä nyt saa "mallinnettua" equttamalla rankasti bassoa pois.
 
Onhan se ihan loogistakin että eniten bodyn soundia tulee bodysta. Jos piezo on tallassa niin sehän on sitten sama kuin sähkösoitin ja ongelmat sen mukaiset. Siis selolla olen testaillut, mutta akustiikkahan skaalautuu.
 
Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille.
Murgo
28.01.2016 07:56:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oman vähäisen kokemukseni perusteella sähköviulu on tosiaan sähkösoitin kuten sähkökitarakin, ei mikitetty akustinen soitin. Tahtoo sanoa että ei kuulosta oikein hyvältä "kuivana" esim. suoraan johonkin aktiivikaiuttimeen/kuulokkeisiin tms. soitettuna vaan vaatii sopivat efektit ja vahvistimen.
 
Kaiku ja chorus ainakin toimivat ja parhaan äänen olen itse saanut käyttämällä vahvistimena vanhaa Philips-putkiradiota. Ilmeisesti tuon vahvistin+kaiutin leikkaavat sitten niitä ikävimpiä taajuuksia pois ja tulos on melko miellyttävä. Puukotelon resonansseillakin voi olla vaikutuksensa?
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «