Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5128 129 130 131 132444 445 446 447 448
Laulava Kylätohtori
26.01.2016 10:53:45
Juzpe: Hyvinhän se Naga Viper-klooni teki kauppansa. :D

Ja väittävät vielä, ettei itku markkinoilla muka auta... :D
They pass too much electricity. -SRV
Krice
26.01.2016 11:15:24 (muokattu 26.01.2016 11:16:01)

B-P Music: vaan tyyliin tarjoan 150 euron pyynnistä 130e.

Minua nuo ärsyttävät todella runsaasti. Jos laitan hinnan jostakin tavarasta niin se on siinä. Tinkiminen on niin itämaalaista ja köyhää. Mene ostamaan vaikka torille perunoita jos rahat ei riitä valmiiksi halpaan käytettyyn tavaraan. Muista tinkiä perunoiden hinnasta!
Laulava Kylätohtori
26.01.2016 11:18:50
Krice: Minua nuo ärsyttävät todella runsaasti. Jos laitan hinnan jostakin tavarasta niin se on siinä. Tinkiminen on niin itämaalaista ja köyhää. Mene ostamaan vaikka torille perunoita jos rahat ei riitä valmiiksi halpaan käytettyyn tavaraan. Muista tinkiä perunoiden hinnasta!

Sitten kannattaa varmaan pistää siihen ilmoitukseen, että hinta on tiukka/ei tinkausta. Ja miten se nyt voi noin paljon ärsyttää muutenkaan? Vastaat vaan kiltisti, että hinta on tiukka, niin ostaja voi hyvinkin maksaa pyydetyn hinnan. Mutta vittuilemalla tai vastaamatta jättämällä kusee kaupat varmasti...
Rämppy
26.01.2016 12:02:45
Mun mielestä tinkiminen kuuluu normaaliin kaupankäyntiin etenkin käytetyn tavaran markkinoilla. Mutta kyllä hintaneuvottelut on ihan normitoimintaa muussakin kaupankäynnissä. Aika kalliiksi tulisi, jos ostaisi vaikkapa uuden auton myyjän ilmoittamalla alkuperäisellä hinnalla. Samoin soitinliikkeissä olen aina kysynyt isommista hankinnoista "päivän hintaa". Yleensä jotain siitä hinnasta karisee.
Jos myynti-ilmoituksessa lukee "tiukka hinta", niin silloinkin toki voi yhden kerran kohteliaasti tehdä tarjouksen, mutta enempi vääntäminen menee munsta yli etiketin.
In Finland we have this thing called "diu diu".
sebu
26.01.2016 12:05:39

Juzpe: Pikaviesti lähetetty. :D

Kannatti mainostaa. Miniwahi (dunlop tms.) saattas kans kutittaa ostopöksyjä, riippuen siitä miten toi downshiftaus pedaalilaudan kans etenee. Rockett Archer kiinnostas ujosti kans jos semmosia jollain o ylimääräsenä.

Mulle kans Archer!
sebu
26.01.2016 12:08:22

Rämppy: Mun mielestä tinkiminen kuuluu normaaliin kaupankäyntiin etenkin käytetyn tavaran markkinoilla. Mutta kyllä hintaneuvottelut on ihan normitoimintaa muussakin kaupankäynnissä. Aika kalliiksi tulisi, jos ostaisi vaikkapa uuden auton myyjän ilmoittamalla alkuperäisellä hinnalla. Samoin soitinliikkeissä olen aina kysynyt isommista hankinnoista "päivän hintaa". Yleensä jotain siitä hinnasta karisee.
Jos myynti-ilmoituksessa lukee "tiukka hinta", niin silloinkin toki voi yhden kerran kohteliaasti tehdä tarjouksen, mutta enempi vääntäminen menee munsta yli etiketin.

Jep.

Lisäksi kohteliaasti voi vaihtojakin tiedusta, mun mielestä. Ei koskaan voi tietää sitäkään, onko jollain kuitenkin takaraivossa GAS, jota yrittää epävoitoisesti pitää loitolla. Varsinkin, jos on hyvää tavaraa tarjolla. Siinä voi lopulta olla win-win tilanne.
mpekkanen
26.01.2016 12:24:03
sebu: Jep.

Lisäksi kohteliaasti voi vaihtojakin tiedusta, mun mielestä. Ei koskaan voi tietää sitäkään, onko jollain kuitenkin takaraivossa GAS, jota yrittää epävoitoisesti pitää loitolla. Varsinkin, jos on hyvää tavaraa tarjolla. Siinä voi lopulta olla win-win tilanne.

Samaa mieltä. Kyllä kun itselle on kertynyt ihan liiaksi asti soittimia, niin monesti tulee kysyttyä joiltakin olisiko kiinnostusta vaihtoon. Aina ne ei onnistu, mutta kyllä sitä asiallisesti kysyä voi.
Ainakin itse pyrin vastaamaan myös kaikille asiallisesti ja ei se kyllä ole vienyt aikaa tai ollut mitenkään vaivaksi.

Sitäkään en oikein ymmärrä, kun jotkut eivät vastaa ollenkaan. Ei sen pitäisi olla kovinkaan vaikeata. Esim.

Valitettavasti vaihdot ei nyt kiinnosta, kiitokset kuitenkin tarjouksesta. T: omanimi/nimimerkki
jhakwe
26.01.2016 12:43:29

Oho. Kyllä mun ilmoituksiin saa ihan kaikin mokomin esittää tarjouksia ja vaihtoja. Jos vaihdot on täysin poissuljettu vaihtoehto, mainitsen siitä kyllä ilmoituksessa. Sama homma, mikäli hinta on täysin tiukka. Ja silti saa tarjota, sillä saattaahan sitä osua vaikka sopivan heikkoon ja epätoivoiseen hetkeen. Ei mua ole kertaakaan ahdistanut esitetyt tarjoukset - ei edes ne huumoritarjoukset, kuten yhdestä vähän harvinaisemmasta vintagestyrkkarista tarjottu sataviiskybää, jolla olisi hädin tuskin saanut sisällä olleet Telefunkenit.
http://www.taintedaudiofx.com - Käsintehtyjä pöristimiä.
Shredator
26.01.2016 13:04:29

Laulava Kylätohtori: Sitten kannattaa varmaan pistää siihen ilmoitukseen, että hinta on tiukka/ei tinkausta.

Tässä onkin se hauska piirre, että näitä tinkausyrityksiä/vaihtotarjouksia alkaa sitten vasta satelemaankin, kun tuo värssyn laittaa :D
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=cvKpIDCJw1o
Gary the pine
26.01.2016 13:05:31
Krice: Minua nuo ärsyttävät todella runsaasti. Jos laitan hinnan jostakin tavarasta niin se on siinä. Tinkiminen on niin itämaalaista ja köyhää. Mene ostamaan vaikka torille perunoita jos rahat ei riitä valmiiksi halpaan käytettyyn tavaraan. Muista tinkiä perunoiden hinnasta!

Tässä sitä ylemmyydentunnetta taas valuu oikein ämpärin kanssa.

PS. kokeiles joskus käydä torilla, siis ihan oikealla torilla jossa tehdään oikeaa torikauppaa; maksat jostain pyydetyn hinnan niin huutonauru kuuluu vielä kilometrin päähän kun olet poistunut paikalta.

Ja onhan tossa vielä semmonenkin, että "jos laitan hinnan..." sisältää oletuksen että ostajakandidaatin pitäis jostain kumman syystä tuntea sut ja kunnioituksen syvän vapinan kourissa ehdottaa pyytämääsi hintaa, jos vaan herran suvaitsee se alhaiselle matoselle myydä, vaan näinhän ei nyt sit kuitenkaan taida olla, eihän?
Tulin, näin, paskoin housuun.
Juzpe
26.01.2016 13:47:33

Krice: Minua nuo ärsyttävät todella runsaasti...

Mitä jos koittaisit ottaa vähä iisimmin välillä... Se ärsytys sikiää melko pitkälti kuitenkin omasta ajattelumaailmasta, eikä niinkään kanssaeläjien mulkkuudesta.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
pappasfin
26.01.2016 13:53:05
Ite olen kertonu myynti-ilmoituksissa, että "ei vaihtokauppaa" "hinta tiukka" jne. jos olen näitä halunnut tuoda esille ja aika hyvin ostajat on asian huomioineet, ainoastaan kerran ehdotettiin vuosia sitten vaihtokauppaa siitä huolimatta vaikka olin maininnut "ei vaihtokauppaa".

Ilmoituksen pitäisi olla selkeä ja sisältää tavittavat tiedot puolin toisin, jotta asia etenee sutjakkaasti.

Yksi asia on hyvä myös muistaa eli se, että viestintätyyli noudattelisi sitä linjaa mitä myyjä- tai ostaja on ilmoituksessaan esittänyt esim. myyjä haluaa aluksi pikaviestillä ostajalta tietoa tai jos haluaa puhelinsoitolla tietoa eli käyttää sitä tapaa mitä on ilmoituksessa haluttu. Vähän sama homma periaatteessa kun mennään kylään jonkun luo eli noudatetaan isäntäväen tiettyjä linjauksia elämisen ja olemisen suhteen (toki variaatioita tässä on melkoisesti ja ihmisten välillä on erillaisia vapauksia ;D )

Hyvä tapa on myös vastata kaikkiin viesteihin mitä ilmoituksiin tulee eli myös niihin, joiden kanssa ei kauppaa tehty, on kohteliasta kertoa, että kama on menny kaupaksi toiselle koska silloin henkilö tietää, ettei turhaan odota vaan voi keskittyä sitten tutkimaan tarjontaa muualta.

Kiva tapa on myös kiittää syntyneistä kaupoista ja kiitos on muutenkin kiva homma tämän harmaan arjen keskellä, jossa aivan liiaksi märehditään maailman menoa ja ikäviä asioita.

Mielenkiintoinen aihe tämä on ja anteeksi pitkähkö kirjoitus hieman ohi topikin ;D
PappaSFin
iec
26.01.2016 13:57:38

Laulava Kylätohtori: Sitten kannattaa varmaan pistää siihen ilmoitukseen, että hinta on tiukka/ei tinkausta. Ja miten se nyt voi noin paljon ärsyttää muutenkaan? Vastaat vaan kiltisti, että hinta on tiukka, niin ostaja voi hyvinkin maksaa pyydetyn hinnan. Mutta vittuilemalla tai vastaamatta jättämällä kusee kaupat varmasti...

Komppia tälle. Marketista ostetaan ruuat ilman tinkausta, mutta käytettyjen kaupassa aika moni yrittää tinkiä hiukan. Itse en koe kyllä ongelmaksi vastata että hinta on tiukka jos olen hinnan tiukaksi laittanut. Ja en tiedä myynkö aina sellaista kampetta, mikä ei kiinnosta vai laitanko hinnan liian korkeaksi, mutta yleensä minulle on tullut korkeintaan 5-7 yhteydenottoa. Toistaiseksi olen viitsinyt aina vastata jotain kaikille kyselijöille. Se olisi sitten eri juttu jos yli 100 ihmistä kyselisi parin päivän aikana kaikkea mahdollista myytävistä kitarakamppeista.

-iec
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
B-P Music
26.01.2016 13:58:46
Meikäläisen keissi saikin onnellisen lopun. Viestiin vastattu, tarjous hyväksytty ja tuote vaihtaa omistajaa. Jäi vielä rahaa niihin perunoihinkin. :)
Krice
26.01.2016 15:23:03

Juzpe: Mitä jos koittaisit ottaa vähä iisimmin välillä... Se ärsytys sikiää melko pitkälti kuitenkin omasta ajattelumaailmasta

Minusta tuo menee niin, että jos joku esittää halvemman hinnan niin se on loukkaavaa, koska se tarkoittaa, että en osaa arvioida hintaa oikein. Toisaalta tahdikkuus ja tyylitietoisuus ei ole kyllä suomalaisten parhaita puolia, se nyt tiedetään.
Laulava Kylätohtori
26.01.2016 15:24:55
Krice: Minusta tuo menee niin, että jos joku esittää halvemman hinnan niin se on loukkaavaa, koska se tarkoittaa, että en osaa arvioida hintaa oikein. Toisaalta tahdikkuus ja tyylitietoisuus ei ole kyllä suomalaisten parhaita puolia, se nyt tiedetään.

Kaikenlaisesta sitä voi ja jaksaa mielensä pahoittaa... :)
Åboensis
26.01.2016 16:04:23 (muokattu 26.01.2016 16:34:12)

Krice: Minusta tuo menee niin, että jos joku esittää halvemman hinnan niin se on loukkaavaa, koska se tarkoittaa, että en osaa arvioida hintaa oikein.

Tätä asiaahan jossain vaiheessa kai ihan tutkittiinkin (mm. kirpputori- ja nettimyyjien keskuudessa) ja todettiin, että myyjät arvioivat lähes poikkeuksetta omistamansa/ myymänsä tavaroiden arvon yläkanttiin eli pyytävät niistä ylihintaa. Liittyi jotenkin omistamisen synnyttämään tunnesiteeseen tms. En valitettavasti muista nyt tarkemmin. Mutta kuten tuossa joku jo aiemmin totesi niin kai se on pikemminkin asennoitumiskysymys, miten mahdollisiin tarjouksiin suhtautuu, varsinkin jos ilmoituksessa ei erikseen lue että hinta on ns. kiveen hakattu.

Toisaalta tahdikkuus ja tyylitietoisuus ei ole kyllä suomalaisten parhaita puolia, se nyt tiedetään.

Mikä oli todistettavissa: "Tinkiminen on niin itämaalaista ja köyhää. Mene ostamaan vaikka torille perunoita jos rahat ei riitä valmiiksi halpaan käytettyyn tavaraan. Muista tinkiä perunoiden hinnasta!";D
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
teleman
26.01.2016 16:25:32

Puhelimitse yhteyttä ottavalle mukavalle ostajalle tulee usein mieluusti pyöräytettyä hintaa alaspäin. Tämä siis myyjän roolissa ollessani. Ja aikas monen mukavan ostajan kanssa on tullut vuosien varrella puhelimessa turistua myytävistä romppeista ja maailman menosta ;)
Komppikitaristi
Juzpe
27.01.2016 15:10:18

Krice: Minusta tuo menee niin, että jos joku esittää halvemman hinnan niin se on loukkaavaa, koska se tarkoittaa, että en osaa arvioida hintaa oikein. Toisaalta tahdikkuus ja tyylitietoisuus ei ole kyllä suomalaisten parhaita puolia, se nyt tiedetään.

Tahdikkuus ja tyylitietoisuus on molemminpuolista hommaa. Jos on olevinaan muiden yläpuolella, eikä suostu neuvottelemaan asioista tai kommunikoimaan normaalisti, on kyllä ihan itse tilannut paskan niskaansa.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)