Aihe: Jackson!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1014 15 16 17 18
zedder
22.01.2016 22:58:29 (muokattu 22.01.2016 23:09:25)
mpekkanen: Varmaan saattaisi olla paremminkin sopivia ketjua tähän jutuun, mutta laitetaan silti vanhaan. Jacksonin tuotteista kun kuitenkin on kysymys.

Eli miksiköhän Jackson ei myy erikseen uusia J-50BC mikkejä. En tiedä valmistaako kyseistä mallia enää muutenkaan, mutta aika moni näyttää niitä käytettynä haluavan ja ne myös menevät hyvin kaupaksi käytettynäkin.

Itsellä on ollut sellainen muutamassakin kitarassa ja ne ovat todella hyväsoundisia mikkejä.

Ehkäpä Jacksonin tuotevalimoimaan ei kuulu laadukkaammat mikit, ainakaan nykyään. En tiedä. Joskus sai kitaroiden lisäksi, vahvistimia, kaappeja ja jotain t-paitoja jne.
Nykyään on tosin ihan tehdas USA Jacksoneissakin paljon Duncan ja EMG mikkejä. Taitaa sitten halvemmissa olla jotain omaa tuotantoa, joka ei varmaan ihan kaikissa aasian malleissa ole laadullisesti tuota J-50BC:n tasoa tai sitten soittimen laatu on muutoin sellainen ettei se mikki toimi siinä.

Tuossa voisi olla Fenderin omistamalla Jacksonille yksi ihan hyvä tuote ja miksei sieltä Jacksonin mikeistä löytyisi muitakin ihan hyviä ja toimivia malleja. Tuntuisi ainakin jonkinlaista kysyntää olevan ja myös JE-1000 aktiiviboosterille.

No eipä kyllä ole Jackson valmistanut, eikä valmistuttanut, "oikeita" kitaramikrofoneja sitten... 90 -luvun alkuvuosien? Ellen ihan hirveästi erehdy, niin nykytuotannon osalta "Jackson" lukee nykyään vain ja ainoastaan JS-sarjan kitaroiden kiinalaisissa CVR -rimpulahumppareissa.

Omasta mielestäni ei ole suurikaan vahinko että Jackson luopui kuparilangankäämintäbisneksestä, ei noissa J-50/80/90 -mikeissä mitään niin ihmeellistä ole. Seymour Duncan, DiMarzio ja EMG hoitavat tuon sektorin paremmin.

Mid-boost JE-1200 -lähti Professional Pro -RR:stäni pöytälaatikkoon samalla kun poistin J-50 -mikin, .... Siinä nyt tallamikkinä oleva J-90 on ok, mutta luulenpa että SD:n JB tai EMG-81 toisivat parannusta soundiin.
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
mpekkanen
22.01.2016 23:27:05
Itsellä oli joskus CS Jackson Randy Rhoads 87' mallissa J-50BC mikki ja JE-1000 aktiivielektroniikka. Yksi volume ja originaali Floyd Rose. Kitara toimi ykköskitarana yli 15 vuotta ja toimi todella hyvin.
Ulkomuodosta voisi luulla, että tuo oli ihan yhden soundin ja tyylin soittopeli. Sitä se ei kuitenkaan ollut, vaan todella hyvä soundinen soitin jolla taittui monenlainen musa.
Tuli vaan laitettua kitara kiertoon kun ei voi enää itse keikkailla ja minusta on sääli pitää hyviä kitaroita ihan turhaa sängyn alla tai seinällä. Soittoon ne on minusta tehty.

Tuossa kitarassa ainakin mikki ja aktiivi elektroniikka toimi todella hyvin. JE-1200 on kyllä muutoin aika toisenlainen ja niin on myös mikkinä J-80 ja J-90 mallitkin.
Noitakin mikkejä oli jossain kitaroissa ollut ja tuota JE-1200 elektroniikkaakin, mutta niistä en niin ihmeemmin itse lämmennyt. Ihan ok soundisia, mutta J-50BC ja JE-1000 toimi. Ainakin minun makuun ja niissä kitaroissa joita itse tuli soiteltua.

Varmasti niinkin, että Duncan ja monet tekevät niin paljon monenlaisia mikkejä ettei Jacksonin nimellä kannata enää tehdä ns. parempia mikkejä. Duncan, Dimarzio, EMG ja monet muut kun ovat niin vakiinnuttaneet asemaansa kitaramikkien tekijöinä. Eikä kaikki tämän päivän CS Jacksonin ostajat ole välttämättä edes soittaneet niillä 80-luvun CS jacksoneilla, joten he ovat saattaneet tottua jo muutenkin noihin EMG ja Duncanin tuotoksiin. Kyllä nuo hyvin tehdyt kitarat toimivat monenlaisilla/merkkisillä mikeillä, ettei tässä varmaan suurta vahinkoa.

Aika paljon noita Jacksonin mikkejä kuitenkin menee käytettynä kaupaksi ja porukka tuntuu myös tykkäävän, varsinkin tuosta J-50BC mikistä.
zedder
22.01.2016 23:48:19
mpekkanen:Aika paljon noita Jacksonin mikkejä kuitenkin menee käytettynä kaupaksi ja porukka tuntuu myös tykkäävän, varsinkin tuosta J-50BC mikistä.

Näyttäisi olevan ostajan markkinat, kun torilla on kaupan sekä 50BC:tä että myös 80BC:tä hintaan 35 €/kpl... eli ei niillä mitään kovin suurta kysyntää/arvoa taida olla.
mpekkanen
22.01.2016 23:53:38
zedder: Näyttäisi olevan ostajan markkinat, kun torilla on kaupan sekä 50BC:tä että myös 80BC:tä hintaan 35 €/kpl... eli ei niillä mitään kovin suurta kysyntää/arvoa taida olla.

Aika halvalla menee mielestäni, mutta kyllähän Duncaninkin mikkejä on monesti 40-50 euron hinnoissa. Eikä nekään ole mitenkään harvinaisia, että tuollaisilla hinnoilla myydään.

Mutta hyvä niin, että saa monenlaisia/merkkisiä ja ehkäpä joidenkin mielestä hyväsoundisiakin mikkejä ihan kohtuu hinnoilla :)
heviäijä
23.01.2016 09:56:02
Minkähänlaisia jacksonin omat CVR-mikit ovat. En aio kokeilla JB toimii hyvin, mutta nykyään halvoissa kitaroissa voi olla ihan ok/hyviä hintaisekseen olevia mikkejä. Mitenkäs jackson?
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
mpekkanen
23.01.2016 10:16:33 (muokattu 23.01.2016 10:19:48)
Kokeilin joku vuosi sitten pulttikaulaista Jacksonin kitaraa. Siinä oli kaksi humbuckeria ja kaula varsin hyväntuntuinen. Ei olisi uskonut, että se oli Intiassa tehty. Oikeasti ihan hyvän tuntuinen ja etumikissä oli jopa todella hyvä soundikin. Siinä oli jotkut Jacksonin omat mikit. Takamissä oli minun makuuni hieman liian ohkainen soundi, mutta kitaran muuhun laatuun nähden noin muutaman satasen soitin oli yllättävänkin hyvä. Tallamikin uusimalla ja mikkikytkimen siitä olisi saanut ihan kelpo soittimen.

Itse kun olen soitellut 80-luvun CS Jacksoneilla ja myös sen ajan Charvel kitaroilla, mutta myös 90-luvun Charveleillakin. Minusta tuossa oli soittotuntuma jopa 90-luvun alun Charveleita parempi tai ei ainakaan huonompi. Siis jos vertaa saman tyylisiin pulttikaulaisiin soittimiin, mitä aikoinaan tehtiin.
80-luvulla niin Jacksonit kuin Charvelitkin olivat hieman jämäkämmällä kaulalla ja niin oli myös tämäkin, mistä plussaa. Sitten kun Charveleihin tuli Jackson tyylinen hammastahna logo, niin muutamissa malleissa se kaula oli todella ohkainen. Muistutti enemmän melkein Ibanez RG kitaroita.
Tämä Intian kitara maksoi muistaakseni karvan alle 300 euroa.

E: Saattoi olla kitaran hinta muuten vieläkin halvempi, ehkä 250. En muista aivan varmaksi, mutta ei se tosiaan kallis ollut.
Metalkallo
23.01.2016 19:48:03
heviäijä: Minkähänlaisia jacksonin omat CVR-mikit ovat. En aio kokeilla JB toimii hyvin, mutta nykyään halvoissa kitaroissa voi olla ihan ok/hyviä hintaisekseen olevia mikkejä. Mitenkäs jackson?

JB tosiaan toimii varmaan parhaiten Jacksonin V- mallisissa kepeissä, kun itse tullut kokeiltua vaikka mitä omassa king veessä ja JB joka oli tuonkin kepin stock mikki toimii siinä kaikein parhaiten.
Tukka päässä, järki jäässä.
heviäijä
24.01.2016 17:53:57
Metalkallo: JB tosiaan toimii varmaan parhaiten Jacksonin V- mallisissa kepeissä, kun itse tullut kokeiltua vaikka mitä omassa king veessä ja JB joka oli tuonkin kepin stock mikki toimii siinä kaikein parhaiten.

Monet tykkäävät kuulemma myös duncan distortionista. Mikähän ero lienee?
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
ÄrGee
24.01.2016 19:56:34
heviäijä: Monet tykkäävät kuulemma myös duncan distortionista. Mikähän ero lienee?

Distortionissa on keraaminen magneetti, JB:ssä alnico.

Jackson kysymys tähän väliin. Minkä laatuisia ovat meksikolaiset pro-sarjan Dinkyt? Lähinnä mietin rautojen laatua ja kaulaprofiilia, sekä yleisen viimeistelyn laatua japanilaisiin ennen vuotta 2012 valmistettuihin pro-sarjalaisiin verrattuna.
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Decadetroll
24.01.2016 22:03:50
ÄrGee: Distortionissa on keraaminen magneetti, JB:ssä alnico.

Lisäksi tuo keraaminen magneetti on lähes tuplapaksuinen verrattuna alnicoihin ja useisiin keraamisiinkin. Melkonen jötkäle siis.
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Metalkallo
24.01.2016 22:04:52 (muokattu 24.01.2016 22:21:33)
heviäijä: Monet tykkäävät kuulemma myös duncan distortionista. Mikähän ero lienee?

Suurimpana erona tosiaan tuo mainittu keraaminen magneetti noiden välillä joka meinaa lähinnä enemmän tehoa tiettyjen muiden pienien muutosten kera. Distortion on vähän kuin passiivinen EMG81, ne kuulostaa hieman samankaltaiselta. Mun mielestä JB hoitaa Jackson king veessä asiat paremmin kuin hyvin. Mega Dave ei turhaan valinnut sitä veehensä aikoinaan. Joistain mikeistä huomaa kuinka ne sopii johonkin tiettyyn kitaraan, ja JB on sellainen king veessä mun mielestä.

Tää video mun mielestä summaa aika hyvin nuo erot JB:n ja Distortionin välillä basson, kirkkauden sekä keskialueen kohdalla kun oikein tarkkaan kuuntelee: (Metal)
https://www.youtube.com/watch?v=GQAvNQzL8hk
Metalkallo
25.01.2016 20:48:35 (muokattu 25.01.2016 22:16:33)
Tulipa huomattua, että Jackson ei tee enää näköjään jostain syystä tuota Pro sarjan KVT king veetä kun on poistettu valikoimista thomannilla sekä itse Jacksonin sivuilta? :(

Mikähän siinä on ettei Jackson saa millään tuota normaalia tallaa noihin vee malleihin? Luulis olevan kysyntää myös normaalilla tallalla olevalle king v:lle? Onhan siellä se KVXT eli X- sarjalainen, mutta ei täysin sama asia ole kuin Pro- sarja koska eri puut ja laatu.
heviäijä
25.01.2016 20:56:35
Metalkallo: Tulipa huomattua, että Jackson ei tee enää näköjään jostain syystä tuota Pro sarjan KVT king veetä kun on poistettu valikoimista thomannilla sekä itse Jacksonin sivuilta? :(

Mikähän siinä on ettei Jackson saa millään tuota normaalia tallaa noihin vee malleihin? Luulis olevan kysyntää myös normaalilla tallalla olevalle king v:lle?

Mun rhoadsista on tehty floikka-versio. Onneks mulla on jo kiinteätallainen jaska. Vähiin käyvät sellaiset. käytetyissäkin meinaa olla aina floikka.
Metalkallo
25.01.2016 22:19:21
heviäijä: Mun rhoadsista on tehty floikka-versio. Onneks mulla on jo kiinteätallainen jaska. Vähiin käyvät sellaiset. käytetyissäkin meinaa olla aina floikka.

Juuh, pidä kiinni siitä. :) Itselläni on yhä japan elite king v ja hyvä on, mutta olis ihan veen hyvä jos olis kiinteätalla.

Nuo kiinteätallaiset Jaskat tuntuu aivan joltain legendalta kun niitä ajattelee. Joskus silloin kauan kauan sitten niitä oli siellä ja täällä...
heviäijä
25.01.2016 22:21:11
Onhan noilla nykytuotanossa tuo rrtmg, mutta musta/sininen ei oikei oo hienoin väriyhdistelmä, mutta eihän väri ratkaise ja joku saattaa tykätäkkin tuosta.
munkero
25.01.2016 22:38:16
heviäijä: Onhan noilla nykytuotanossa tuo rrtmg, mutta musta/sininen ei oikei oo hienoin väriyhdistelmä, mutta eihän väri ratkaise ja joku saattaa tykätäkkin tuosta.

Olette väärässä.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/42108096/2015-08-05%2011.30.44.jpg
Marko Fobba Forss: Aleksi: saako sulta ottaa mallia niihin viiksiin? Yngwie Malmsteen: My whole life philosophy is that more is more.
zedder
25.01.2016 23:50:24
mpekkanen: Taitavat Japanin Jacksonit olla jo sen verran kalliimpia, ettei niitä tarkoituksella ehkä tehdä. Kyllä Jacksonilla tiedetään Custom Shopin tilausten perusteella, mitkä menee kaupaksi ja ihan kaikkea ei heidän kannata tehdä Japanin tehtaalla. Moni mallihan möisi varmaan ihan yksimikkisenäkin ja muuten aika pelkistettynä.

Bisnestähän tämä on ja halvempia malleja taitaa saada TOM tallalla varustettuna, mutta eihän se tietenkään sama asia ole. Näillä halvemmilla malleillahan soittaja saadaan tavallaan koukkuun ja sitten saatetaan joskus antaa vähän siimaa ja tarjotaan Japanissa esim. tehtyjä soittimia muutaman vuoden ajan, hieman toisenlaisilla spekseilla kuin yleensä. Kyllä se Jacksonin toimistossakin tiedetään ja tiedetään myös miten asiakkaat saadaan sitten joskus myöhemmin tilaamaan se oma Custom Shop soitin.

Niin siis Jacksonin aikanaan käyttämä sopimusvalmistaja Chushin Gakki pisti lapun luukulle vuonna 2012, sen jälkeen ei Japanilaisia Jacksoneita ole pahemmin värkätty...
Metalkallo
26.01.2016 00:43:46
zedder: Niin siis Jacksonin aikanaan käyttämä sopimusvalmistaja Chushin Gakki pisti lapun luukulle vuonna 2012, sen jälkeen ei Japanilaisia Jacksoneita ole pahemmin värkätty...

Näin on, nuo elite lisänimellä olevat mallit joista mulla on tuo king v oli viimeisiä sieltä.
mpekkanen
26.01.2016 09:54:01
zedder: Niin siis Jacksonin aikanaan käyttämä sopimusvalmistaja Chushin Gakki pisti lapun luukulle vuonna 2012, sen jälkeen ei Japanilaisia Jacksoneita ole pahemmin värkätty...

Kyllä. Fenderhän tämän merkin omistaa nykyään ja taitavat tehdä Meksikossa ja jenkeissä kuten Charveleitakin, siis näitä hieman kalliimpia Jacksonin kitaroita. Molemmilla on kyllä oma Custom Shop, jotka ovat molemmilla merkeillä sitten jo hintansa puolesta ihan eritason kitaroita..
Loput tehdäänkin sitten Intiassa ja missä lie aasiassa.
Tuossa vaan oli aikaisemmin juttua tuosta Japanin Jacksonista.

Aikoinaanhan Jackson teki vain ja ainoastaan jenkeissä soittimia ja kaikki olivat CS kitaroita. Sitten siihen tuli 80-luvulla rinnalle Japanissa tehdyt Charvelit, vaikka niitäkin edelleen tehtiin pieniä määriä jenkkeissä. Wayne Charvel oli taas tämä henkilö joka alkoi aikoinaan jo 70-luvulla näitä ensimmäisiä Charvel kitaroita tekemään ja nekin olivat kaikki alkujaan CS kitaroita.
90-luvun alussa myös Jackson alkoi tekemään Japanissa soittimia ja koko merkin alamäki alkoi pikkuhiljaa. 2000-luvulla kun Fender osti koko merkin ja muutti sponssisopimusia, niin moni artisti vaihtoi merkkiä ESP:lle, Dean:lle ja monelle muulle valmistajalle.
Kyllä Jacksonillakin ne CS soittimet ovat ilmeisesti edelleen ihan hyviä. Niitä joutuu vain odottamaan todella kauan ja hintakaan ei ole ihan sieltä edullisemmasta päästä.

Ja vaikka nuo ensimmäiset Japanin Jacksonit ihan hyviä onkin. Niin ei ne ole kuitenkaan mitään CS tason kitaroita. Niissä on esim. Schallerin Floyd Rose ja jos siitä tykkää, niin mikäs siinä. Monissa USA CS 80-luvun Jacksoneissa oli Originaali Floyd Rose ja ainakin itse tykkäsin siitä enemmän. Toki ne CS jacksonit sai millaisella tallalla tai kammella halusi. On muutamia CS Jacksoneita ollut 80-luvulta ja myös monia tullut kokeiltua, niin Japanin pro sarjaa 90-luvulta kuin muitakin. Jacksonin USA Serieskään ei ole aivan samalla tasolla Custom Shop kitaroiden kanssa, mutta toki jokainen tekee sen oman käsityksen kun tai jos on noita kitaroita riittävästi kokeillut ja soitellut.
Myöskään 80-luvun japanin Charveleilla ei ole mitään tekemistä Custom Shop Charveleiden kanssa, jos on sellaisia kitaroita soitellut. No, merkki on sama...

Grover Jackson tekee edelleen käsityönä kitaroita jenkeissä omalla GJ2 merkillään. Itse hommaisin enemmin tuollaisen GJ2 kitaran jos olisin Custom Shop tyylistä kitaraa vailla. Jo senkin takia, että sen on tehnyt Grover Jackson ja hänen tiiminsä ja ne saa nopeampaa ja halvemmallakin kuin Jacksonin Custom Shop kitarat, jotka Fender omistaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)