bize 09.05.2004 20:38:44 | |
---|
Se on muuten jännää, että molliseiska on paljon toiveikkaampi sointu kuin molli, vaikka siinä on vaan 1 sävel lisää. Johtuneeko sitten siitä, että se on tavallaan vaan duurikuutosen käännös.. "Hardware rule number one: NO FUCKING RACK SYSTEMS OF ANY KIND!!! " |
lxi 09.05.2004 21:07:13 | |
---|
Se on muuten jännää, että molliseiska on paljon toiveikkaampi sointu kuin molli, vaikka siinä on vaan 1 sävel lisää. Johtuneeko sitten siitä, että se on tavallaan vaan duurikuutosen käännös.. Luulisin, että se terssin, kvintin ja septimin muodostama duurisointu on aika tärkeässä osassa. Jännä sointu sinänsä, että siinä on näin ollen duuri ja molli yhtäaikaa "limittäin". "Everyone is entitled to his own opinion but not his own facts." -- Daniel Patrick Moynihan |
Huevos 10.05.2004 00:44:01 | |
---|
Luulisin, että se terssin, kvintin ja septimin muodostama duurisointu on aika tärkeässä osassa. Jännä sointu sinänsä, että siinä on näin ollen duuri ja molli yhtäaikaa "limittäin". minun korvaan toi m7 sointu vaikuttaa aika samalla lailla, ku maj7. siis, en tarkoita että ne kuulostaa samalle, vaan niillä on samankaltainen vaikutus... |
lxi 10.05.2004 10:37:18 | |
---|
minun korvaan toi m7 sointu vaikuttaa aika samalla lailla, ku maj7. siis, en tarkoita että ne kuulostaa samalle, vaan niillä on samankaltainen vaikutus... Ja tämän taas voimme päätellä johtuvan samasta syystä kuin yllämainitun m7:n aiheuttaman kuulokuvan, maj7:ssa duuri ja molli vain ovat toisinpäin. Eli C-duuri + E-molli = Cmaj7 C-molli + Eb-duuri = Cm7 Loogista, eikö? "Everyone is entitled to his own opinion but not his own facts." -- Daniel Patrick Moynihan |
Huevos 10.05.2004 11:31:57 | |
---|
Ja tämän taas voimme päätellä johtuvan samasta syystä kuin yllämainitun m7:n aiheuttaman kuulokuvan, maj7:ssa duuri ja molli vain ovat toisinpäin. Eli C-duuri + E-molli = Cmaj7 C-molli + Eb-duuri = Cm7 Loogista, eikö? aivan juu. enpä ole jaksanu niitä sen kummemmin laskeskella. |
Bee-äf 14.05.2004 22:54:44 | |
---|
Mä vasta äsken naapurithreadiltä opin mistä sanat duuri ja molli tulevat. Durum = kova, mollum = pehmeä. Onks' ne muka niin? Mun korvissa duuri on kirkas ja lähellä, molli taas hieman sumuinen ja kaukainen. |
vaurio 15.05.2004 00:01:33 | |
---|
duuri tuntuu menevän ylöspäin, ja molli alaspäin. ei siis sävelkorkeudelta vaan suuntana. päästäkää minut pois m-netistä! |
vaurio 15.05.2004 00:06:16 | |
---|
muuten, aihetta sivuten.. Intialaisten veedisten kirjoitusten mukaan eri sävelet stimuloivat eri chakroja eli energiakeskuksia.. päächakroja on seitsemän, yksi nuotti jokaiselle (C,D,E,F,G,A,B).. A eli 440 Hz stimuloi kuudetta chakraa, joka tunnetaan myös nimellä kolmas silmä, joka sijaitsee otsassa käpyrauhasen kohdalla.. onkohan tämä syy miksi niin monet biisit menevät A-sävellajissa.. säveliä vastaavat värit ovat saman tiedon mukaan: C = punainen D = oranssi E = keltainen F = vihreä G = sininen A = indigo B = purppura onkohan tässä mitään järkeä? päästäkää minut pois m-netistä! |
Mako 19.05.2004 22:51:38 | |
---|
Ei ole. Joo, sen takia tein biisin A-duuriin koska halusin sen aktivoivan kolmatta silmääni. No, samassa tulikin jo kova paskahätä.. I must Create a System, or be enslav'd by another Mans. I will not Reason and Compare, my business is to Create -W.Blake |
Ainahan duurikaan ei kuulosta iloiselta (ainakaan mun korvaan) jos sen laittaa oikeaan paikkaan. Jos soittaa kitaralla (tai varmaan myös jollain muullakin) vaikka Fm#, E ja C# (tuossa järjestyksessä), niin toi viimeinen ylennetty C-duuri kuulostaa pikemminkin sellaiselta kaipaavalta.. ~totuus ei pala tulessakaan~ |
baron 04.06.2004 14:25:17 | |
---|
.. A eli 440 Hz stimuloi kuudetta chakraa, joka tunnetaan myös nimellä kolmas silmä, joka sijaitsee otsassa käpyrauhasen kohdalla.. onkohan tämä syy miksi niin monet biisit menevät A-sävellajissa.. säveliä vastaavat värit ovat saman tiedon mukaan: C = punainen D = oranssi E = keltainen F = vihreä G = sininen A = indigo B = purppura onkohan tässä mitään järkeä? Sinä aikana kun tietoa on saatavissa, A:n taajuus on vaihdellut jossain 350- 520 välillä eli kaada siitä itsellesi. Se on kai vasta jotain 100 vuotta ollut 440 ja siitäkin paljon poiketaan. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
Dr Dominant 06.06.2004 08:54:52 | |
---|
Duuria ja mollia on nk. länsimaisessa musiikkiperinnössä käytetty jo joitakin satoja vuosia niin, että duuria on liitetty useammin valoisampiin aiheisiin ja mollia ei-niin-valoisiin ... siksi aihetta kai nykyään niin päin opetetaan. Pedagogisesti se on siis todennäköisesti nopein reitti kyseisten kuulokuvien oppimiselle. Tietysti aihetta voi lähestyä toisinkin niin, että jokainen oppija määrittelee itse sen miltä ko. soinnut hänestä kuulostavat. Tämä tosin on hyvin vaikea reitti ryhmiä opetettaessa, koska enemmän kuin yhtä ihmistä opetettaessa ongelmaksi muodostuu yhteinen kieli. Itse uskon siihen että kulttuurisidonnaisuus määrittää aika paljon duurin ja mollin kuunteluelämystä. Jos asiaa tutkitaan, todennäköisesti se tuottaa jonkin tilastollisen tuloksen jossa duuri valtaosin koetaan iloisempana. Mutta sitten sinne jää se marginaali. Ja tämä kaikki siis länsimaiset ihmiset koekaniineina. "Dr Dominant, I Presume?!" |
baron 06.06.2004 21:22:09 (muokattu 06.06.2004 21:22:20) | |
---|
Itse uskon siihen että kulttuurisidonnaisuus määrittää aika paljon duurin ja mollin kuunteluelämystä. Ei ainoastaan sitä, vaan ihan yleisestikin, mikä on oikein ja mikä väärin, mikä kuulostaa hyvältä ja mikä ei jne. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
Chimera 03.08.2004 21:31:26 | |
---|
Miksihän duurisointu kuulostaa iloiselta ja molli surulliselta? Onko se yhteisesti sovittu asia, että itke, kun kuulet kappaleen mollissa ja tule iloiseksi, kun kuulet musiikkia duurissa? Tuskin vain. Se yhden sävelaskelen ero mollin ja duurin välillä saa aikaan dramaattisen muutoksen kuuloelämyksessä. Vaikuttaako sointu jotenkin värähtelytasolla suoraan aivoihin, aiheuttaen eri "aivoaineenvaihduntaa", riippuen onko kyseessä molli vai duuri? Hei hei, tätä ei pidä muuten yleistää! Esimerkisi tehtyäni kokeen ja soitettuani muutamille sukulaisilleni vuoronperään duuri- ja mollisointuja eivät he osanneet ajatella niiden välillä eroa surullisuudessa tai iloisuudessa. Kukaan heistä ei tosin harrasta musiikkia sen kummemmin että ehkä tällaisella tottumattomuudella on osuutta asiaan. #Muusikoiden.net myös QuakeNetissä *** "But it's nice and relaxing to stand naked by the window watching heaven's children falling as rain..." |
jonnevaltonen 05.08.2004 12:25:59 | |
---|
Aika mielenkiintoinen, joskin aika yleisellä tasolla, oli juttu aiheesta eilisessä Aamulehdessä. Kelle se tulee varmaan blokkasivatkin sen jo :) Jonne HEY!. That sample is 360 degrees out of phase! |
weza 31.01.2011 14:19:33 | |
---|
Musiikkiterapiassa yleisesti ihmiset ajetaan musiikin avulla mollista duuriin. Eli yleisimmin masennukasesta takaisin elämäniloon. Joten kyllä ihan suora johdannainen on, että mollimusiikki masentaa. Aletaampa soittaa molliskaaloja iloiselle ja annetaan mennä tuollaista musiikkia jokunen päivä, niin johan on suru puserossa. Itse olen asunut pitkän osan elämästäni latinalaisessa kulttuurissa, joten katsontakantani on varmaa hyvinkin erilainen, kuin tangon ja hevin riivaamassa Suomessa. |
cr4b 31.01.2011 23:20:42 (muokattu 31.01.2011 23:23:16) | |
---|
Joten kyllä ihan suora johdannainen on, että mollimusiikki masentaa. Aletaampa soittaa molliskaaloja iloiselle ja annetaan mennä tuollaista musiikkia jokunen päivä, niin johan on suru puserossa. Mä kuuntelen kyllä melkein pelkästään mollimusiikkia, enkä ole erityisen masentunut. Monet mollibiisit saavat mut jopa erittäin iloiseksi. Ehkä olen sitten hevin riivaama. baron: Sinä aikana kun tietoa on saatavissa, A:n taajuus on vaihdellut jossain 350- 520 välillä eli kaada siitä itsellesi. Se on kai vasta jotain 100 vuotta ollut 440 ja siitäkin paljon poiketaan. Mutta hetkinen... 350Hz:hän on F, ja 520 melkein C... miksi niitä kutsuttaisi A:ksi? If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best. |
baron 31.01.2011 23:42:28 (muokattu 01.02.2011 09:26:31) | |
---|
cr4b: Mutta hetkinen... 350Hz:hän on F, ja 520 melkein C... miksi niitä kutsuttaisi A:ksi? Siksi kun niitten nimi aikoinaan oli A! Kun joku joskus myöhemmin on keksinyt A:lle jonkun muun taajuuden, se ei muuta sitä että taajuuden nimi silloin oli A. Ei oo mikään luonnonlaki että A:n pitäisi olla esim 440, se on vain natsien määräämä taajuus jota jostain syystä jossain vieläkin noudatetaan. Jos me pyrittäisiin johonkin loogiseen järkevään systeemiin niin se olisi "Verdi Tuning" jossa alhainen C (en tiedä sille oktaaville nimeä) olisi 1 Hz ja kun siitä mentäisiin 8 oktaavia ylöspäin niin yksiviivainen C ("pianon keski-C, se joka on siinä avaimen kohdalla") olisi 256 ja A 432. Mutta mehän ei olla loogisia kuten ei natsitkaan. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
tender.insanity 01.02.2011 08:02:06 | |
---|
weza: Musiikkiterapiassa yleisesti ihmiset ajetaan musiikin avulla mollista duuriin. Eli yleisimmin masennukasesta takaisin elämäniloon. Joten kyllä ihan suora johdannainen on, että mollimusiikki masentaa. Aletaampa soittaa molliskaaloja iloiselle ja annetaan mennä tuollaista musiikkia jokunen päivä, niin johan on suru puserossa. Tässä syy, miksi joululaulut ovat usein mollissa? |
Epämuusikko 01.02.2011 13:38:40 | |
---|
weza: Musiikkiterapiassa yleisesti ihmiset ajetaan musiikin avulla mollista duuriin. Eli yleisimmin masennukasesta takaisin elämäniloon. Joten kyllä ihan suora johdannainen on, että mollimusiikki masentaa. Aletaampa soittaa molliskaaloja iloiselle ja annetaan mennä tuollaista musiikkia jokunen päivä, niin johan on suru puserossa. En kyllä allekirjoita lain. I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood). |