![]() 20.01.2016 21:03:44 | |
---|---|
Laulava Kylätohtori: No minä jo impulsiivisena ja itseäni hallitsemattomana poistin tuollaisen torilta, kun tuli hyvä diili vastaan. Mutta jos intoudut vaihtohommiin, niin nuo '59:t ei kauan torilla vanhene ja myyn tuosta sulle asevelihintaan jonkun hyvän vaihdokin tilalle... Joo eihän ne yleensä kauan torilla roiku. Todennäköisesti ehkä seuraavan kymmenen vuoden sisään oon saanut jotain aikaiseksi tän asian suhteen. Oon katsos paska kamarunkku. Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. | |
![]() 21.01.2016 12:44:22 | |
mpekkanen: Itse kun olen ennenaikaisella sairaseläkkeellä ja olen myös ollut vuodesta 1989 pysyvästi invaliidi, niin ihan kauheasti ei kyllä kiinnostaisi lukea tuollaisia juttuja. Joku syntymästään asti vammautunut, ei voi omalla vammalleen yhtään mitään. En pysty myös minäkään omille sairauksilleni ja vammalleni, eikä ne ole viinaa juomalla tai tupakkaa polttamalla tulleet. Eivät myöskään syntymässä, mutta mitäpä siitä... Viinanjuomisen ja tupakoinnin voi jokainen itse valita, mutta valitetavan moni EI osaa arvostaa terveyttä kuin vasta sitten kun se itseltä tai läheiseltä menee. Kaikki ei sittenkään, mutta kaikki me kuitenkin vanhetaan ja ehkäpä joskus saattaa tulla hetki jolloin ei ihan kaikki samat jutut enää niin nauratakkaan kuin aikaisemmin. Toivon kuitenkin sinullekkin, että saat elää elämäsi ilman sairauksia ja ettei myöskään kukaan läheisesi joudu koskaan sairastumaan vakavasti. Valitettavasti elämässä tapahtuu kaikenlaista ja ei ne asiat ole kaikki sellaisia joita kukaan toivoisi, itselle tai kenellekkään muullekkaan. Telellä voi silti soitella, esimerkiksi ja olla iloinen jos sitä pystyy tekemään. Itse en enää voi keikkailla terveyteni takia, mutta soittelen edelleen omaksi iloksi... Tuo keikkailun ja bänditoiminnan lopettaminen ei ollut ainakaan minulle ihan pieni asia, mutta siihen ei juuri vaihtoehtoja ollut :( No sori nyt jos loukkaannuit, vähän tosin missasit pointin. Ja minun ikääni ehtinyt on kyllä jo kerennyt näkemään useammankin läheisen menon äkillisesti tai sitten hitaasti. | |
![]() 21.01.2016 16:45:40 | |
antnis: No sori nyt jos loukkaannuit, vähän tosin missasit pointin. Ja minun ikääni ehtinyt on kyllä jo kerennyt näkemään useammankin läheisen menon äkillisesti tai sitten hitaasti. Kyllähän noita läheisiä on lähtenyt ja kaikenlaista sattunut varmaan itsekullekkin. Ehkäpä ymmärin hieman väärin ja saattoin olla itse turhankin herkkä. Jatketaan vain juttuja, ei mitään hätiä :) | |
![]() 23.01.2016 10:34:27 (muokattu 23.01.2016 10:36:50) | |
Oisko kellään kokemuksia Musikraft kauloista? Kaasuttais kasata Esquire, jossa olis heidän 25,1" välimalliskaalan kaula. Toinen asia mikä kiinnostais olis roasted kaulat... Onko kellään käytössä moisia? EDIT: Onko markkinoilla mitään nitrolakattua sarjatuotanto teleä missä olis 43mm satula? | |
![]() 24.01.2016 18:57:01 (muokattu 24.01.2016 19:07:24) | |
Pitkästä aikaa asiaa oikein tele palstalle ;) Tein Mesa mk III vahvistimen kanssa ikuisuustestiä ja samalla tele 72' custom vs. baja tele 'takamikki' vertailua samaiseen laitteeseen... Eipä siinä kauankaan tarttenut testailla, kun selvisi että 72' custom oli tasapainoisempi ja taas baja kirpakampi. Vahvistimelle tarvii eri säädöt noille kummallekkin kepille tai bajaa kesytettävä enempi tone sekä volumesäätimillä. Tuo on voinut olla osasyynä, etten ole saanut mesaa täysin itseäni tyydyttävään säätöihin, kun olen sitä pääsääntöisesti kuukaudesta toiseen bajan kanssa säätänyt. Bajassa on se orig. broadcaster takamikkinä ja 72 customissa duncanin STL-1. Edellisen Traynor YGM-3 vahvarin kanssa tuo sävyero oli melkoisen huomaamaton, mutta nyt se on helposti havaittavissa. Auttaisikohan asiaan, että bajan takamikin päivittäisi samaiseen duncanin STL-1 mikkiin vai pitääköhän asiaan panostaa muutakin? Jotkut puhuvat niistä mikin aluslevyistä vai mitä ne ovatkaan, että ne pehmentävät riipivyyttä ja antavat tukevuutta soundiin, näinkö on? Mulla ei hajuakaan, että onko tuossa bajassa edes sellaista. Kuinka paljon tuo talla sitten vaikuttaa? Customissani on gotohin modernimpi 6-pala talla ja bajassa se telen vintage tuhkakuppimalli 3:lla messinkipalalla. Vieläkös me saadaan tuosta bajasta työkalu, joka ei olisi niin "räkäinen" takamikki soundiltaan? Ei se nyt varsinaisesti "jääpiikkikään" ole, mutta ärhäkän kompressoitunut kuitenkin. Keskimikkiasento on taas mukavan avoin siinä minusta. Sitä S-1 mikkikytkentää mulla ei enään ole, kun siinä oli vaikka mitä "pikku" vikaa, niin nyt se on dimarzion perinteinen 3-asentoinen. Jännää tässä on se, että aikoinaan kun ekat tyypit otin kotonani bajasta, niin ajattelin, että onpas tuhtisoundi takamikki. No soittelin tosin amplitube bassman mallinnoksen läpi, mutta silti. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
**Back to good old days, when music was real music !!!** | |
![]() 24.01.2016 20:36:02 | |
Stone: Pitkästä aikaa asiaa oikein tele palstalle ;) Tein Mesa mk III vahvistimen kanssa ikuisuustestiä ja samalla tele 72' custom vs. baja tele 'takamikki' vertailua samaiseen laitteeseen... Eipä siinä kauankaan tarttenut testailla, kun selvisi että 72' custom oli tasapainoisempi ja taas baja kirpakampi. Vahvistimelle tarvii eri säädöt noille kummallekkin kepille tai bajaa kesytettävä enempi tone sekä volumesäätimillä. Tuo on voinut olla osasyynä, etten ole saanut mesaa täysin itseäni tyydyttävään säätöihin, kun olen sitä pääsääntöisesti kuukaudesta toiseen bajan kanssa säätänyt. Bajassa on se orig. broadcaster takamikkinä ja 72 customissa duncanin STL-1. Edellisen Traynor YGM-3 vahvarin kanssa tuo sävyero oli melkoisen huomaamaton, mutta nyt se on helposti havaittavissa. Auttaisikohan asiaan, että bajan takamikin päivittäisi samaiseen duncanin STL-1 mikkiin vai pitääköhän asiaan panostaa muutakin? Jotkut puhuvat niistä mikin aluslevyistä vai mitä ne ovatkaan, että ne pehmentävät riipivyyttä ja antavat tukevuutta soundiin, näinkö on? Mulla ei hajuakaan, että onko tuossa bajassa edes sellaista. Kuinka paljon tuo talla sitten vaikuttaa? Customissani on gotohin modernimpi 6-pala talla ja bajassa se telen vintage tuhkakuppimalli 3:lla messinkipalalla. Vieläkös me saadaan tuosta bajasta työkalu, joka ei olisi niin "räkäinen" takamikki soundiltaan? Ei se nyt varsinaisesti "jääpiikkikään" ole, mutta ärhäkän kompressoitunut kuitenkin. Keskimikkiasento on taas mukavan avoin siinä minusta. Sitä S-1 mikkikytkentää mulla ei enään ole, kun siinä oli vaikka mitä "pikku" vikaa, niin nyt se on dimarzion perinteinen 3-asentoinen. Jännää tässä on se, että aikoinaan kun ekat tyypit otin kotonani bajasta, niin ajattelin, että onpas tuhtisoundi takamikki. No soittelin tosin amplitube bassman mallinnoksen läpi, mutta silti. Kyllä bajan tallamikissä on se metallipohjalevy. Itse olen S-1 kytkimen säilyttänyt ja säilytän myös mikit. Toivottavasti löydät onnen bajasi kanssa. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 24.01.2016 20:53:26 | |
Stone: Pitkästä aikaa asiaa oikein tele palstalle ;) Jännää tässä on se, että aikoinaan kun ekat tyypit otin kotonani bajasta, niin ajattelin, että onpas tuhtisoundi takamikki. No soittelin tosin amplitube bassman mallinnoksen läpi, mutta silti. Olen huomannut, että ainakin mun makuun, Bajan tallamikki on parhaimmillaan säädettynä melko alas. Old Fenders never die | |
![]() 24.01.2016 21:17:15 | |
Kuha: Olen huomannut, että ainakin mun makuun, Bajan tallamikki on parhaimmillaan säädettynä melko alas. Näinhän se monesti yksikelaisten kanssa on. Tosin jos kirkkaus on ongelma niin ei taida auttaa. | |
![]() 25.01.2016 09:17:33 | |
klobasa: Oisko kellään kokemuksia Musikraft kauloista? Kaasuttais kasata Esquire, jossa olis heidän 25,1" välimalliskaalan kaula. Toinen asia mikä kiinnostais olis roasted kaulat... Onko kellään käytössä moisia? Roasted lienee tuotenimike lämpökasitellylle puulle ja tuo maidän paikallinen seppä on kauloissa käyttänyt lämpökäsiteltyä vaahteraa. Itselleni enempi raksapuolen hommista tuttua kamaa, kun yks työkaveri teki siitä aikanaan tutkimusta. Paahan pikistä niin kerron lisää. Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen | |
![]() 25.01.2016 10:12:00 | |
Juzpe: Roasted lienee tuotenimike lämpökasitellylle puulle ja tuo maidän paikallinen seppä on kauloissa käyttänyt lämpökäsiteltyä vaahteraa. Itselleni enempi raksapuolen hommista tuttua kamaa, kun yks työkaveri teki siitä aikanaan tutkimusta. Paahan pikistä niin kerron lisää. Mulla on Ruokankaassa myös lämpökäsiteltyä vaahteraa. En tiedä johtuuko juuri tuosta lämpökäsittelystä mutta onpahan stabiili kaula. | |
![]() 25.01.2016 10:24:34 | |
Gabe: Mulla on Ruokankaassa myös lämpökäsiteltyä vaahteraa. En tiedä johtuuko juuri tuosta lämpökäsittelystä mutta onpahan stabiili kaula. Juu. Kosteusstabiliteetti paranee mekaanisten ominaisuuksien kustannuksella. Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen | |
![]() 25.01.2016 10:31:39 | |
Juzpe: Juu. Kosteusstabiliteetti paranee mekaanisten ominaisuuksien kustannuksella. Tarkennatko vähän? | |
![]() 25.01.2016 11:17:59 (muokattu 25.01.2016 11:19:12) | |
Gabe: Tarkennatko vähän? Nojuu. Vaikutuksethan riippuvat siitä, kuinka kovassa lämpötilassa puuta käsitellän. Puusta poistuu käsittelyssä kosteutta, sokereita ja pihkaa, jolloin: - Puun kosteuslaajeneminen tippuu murto-osaan normaalista - Puun mekaaninen kestävyys (leikkauslujuus, puristuslujuus, kimmomoduli) heikkenee kevyellä lämpökäsittelyllä jonkin verran ja rankalla lämpökäsittelyllä melko paljon. Tarkkoja tai edes sinnepäin lukuarvoja en muista, mutta hatusta vetäen sanoisin, että rakenneosissa käytettävä puutavara putoaa lujuudeltaan luokan verran alaspäin, eli vaikkapa T24-puutavarasta (syiden suuntainen taivutusvetolujuus 24N/mm2) tulee T18 tavaraa (18N/mm2) kevyellä lämpökäsittelyllä. Veikkaisin, että kauloissa käytettävä vaahtera saattaisi olla taivutusvetolujuudeltaan huonohkon alumiinin luokkaa, eli 40-50 N/mm2 tai enemmän, jolloin pelivaraa lujuuden pienenemiselle on käyttötarkoitukseen nähden riittävästi. Jäbä joka näitä projekteja edellisessä työpaikassani veti on ollut muutaman vuoden eläkkeellä niin en kehtaa soittaa ja kysyä. Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen | |
![]() 25.01.2016 11:35:28 | |
Kaulojen stabiliteetistä tuli mieleen: onko kenelläkään tietoa kuinka kauan kestää hyvillä rakentajilla saattaa kaula puupalikasta valmiiksi muotoilluksi kaulaksi? Jos/kun omistaa muotit jolla jyrsiä (tai cnc koneet) yms. niin senhän tekee muutamassa tunnissa lakkausvalmiiksi, mutta kuinkahan kauan niihin oikeasti käytetään aikaa? PRS kitaroiden (ainakin USA mallien) kaulojen tekeminenhän kestää kuulema kuukauden. Heillä oli se filosofia, että kaulaa työstetään X määrä ja sen jälkeen sen jälkeen puun annetaan elää muutama päivä. Sitten taas työstetään X määrä ja annetaan elää muutama päivä...jne. Pienet työstövaiheet kerrallaan ja lepoa väliin = erittäin stabiili kaula. Oma PRS ei ole kyllä elänyt _yhtään_ vaikka sisä- ja ulkolämpötilat (ja kosteusprosentti) ovat heitelleet tänä talvena kovasti. | |
![]() 25.01.2016 12:12:03 | |
Juzpe: Nojuu. Vaikutuksethan riippuvat siitä, kuinka kovassa lämpötilassa puuta käsitellän. Puusta poistuu käsittelyssä kosteutta, sokereita ja pihkaa, jolloin: - Puun kosteuslaajeneminen tippuu murto-osaan normaalista - Puun mekaaninen kestävyys (leikkauslujuus, puristuslujuus, kimmomoduli) heikkenee kevyellä lämpökäsittelyllä jonkin verran ja rankalla lämpökäsittelyllä melko paljon. Tarkkoja tai edes sinnepäin lukuarvoja en muista, mutta hatusta vetäen sanoisin, että rakenneosissa käytettävä puutavara putoaa lujuudeltaan luokan verran alaspäin, eli vaikkapa T24-puutavarasta (syiden suuntainen taivutusvetolujuus 24N/mm2) tulee T18 tavaraa (18N/mm2) kevyellä lämpökäsittelyllä. Veikkaisin, että kauloissa käytettävä vaahtera saattaisi olla taivutusvetolujuudeltaan huonohkon alumiinin luokkaa, eli 40-50 N/mm2 tai enemmän, jolloin pelivaraa lujuuden pienenemiselle on käyttötarkoitukseen nähden riittävästi. Jäbä joka näitä projekteja edellisessä työpaikassani veti on ollut muutaman vuoden eläkkeellä niin en kehtaa soittaa ja kysyä. Juu, näinhän se menee. Ja vastaavaahan puulle tapahtuu ihan luonnostaan kun se vanhenee. Mikäli olen oikein asian ymmärtänyt niin noita soitinrakennukseen käytettäviä puita ei niin rajusti käsitellä että siitä koituisi käytännön ongelmia. Juttelin tästä joku pari vuotta sitten muutaman soitinrakentajan kanssa (Ruokangas, Lottonen ja olikos se Amfisound). Tampereen yliopistollahan ne tutki asiaa soitinrakennuksen näkökulmasta. Eli soittimen kohdalla en ihan hirveän huolissani tuosta olisi, jos kyseessä olisi kirveenvarsi tai pesäpallomaila niin sitten ehkä. :D Ymmärsin myös että juuri vaahtera on ominaisuuksiltaan todella hyvä puu lämpökäsittelyä ajatellen, espanjan seetri ja mahonki esimerkiksi taas eivät. Ja onhan sillä lämpökäsittelyllä myös paljon muitakin hyviä ominaisuuksia soittimen kannalta: http://www.ruokangas.com/?p=1859 | |
![]() 25.01.2016 20:23:57 (muokattu 25.01.2016 20:43:08) | |
Telen talloista... Onko kellään paremman käden tietoa, että löytyisiköhän mistään teleen messingin väristä (linkin mukaista) Gotohin tallaa? En ainakaan ole löytänyt kuin kultaista ja mustaa optioina. http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … amp;tuoteryhma_id=247&offset=60 Eikä sen nyt tartte olla välttämättä gotoh, mutta yhtä laadukasta? Kyllähän tuo kromikin käy toki, jollainen mulla customissanikin hyväksi havaittu, mutta tiedustelen kuitenkin. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
![]() 25.01.2016 21:47:59 | |
Stone: Telen talloista... Onko kellään paremman käden tietoa, että löytyisiköhän mistään teleen messingin väristä (linkin mukaista) Gotohin tallaa? En ainakaan ole löytänyt kuin kultaista ja mustaa optioina. http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … amp;tuoteryhma_id=247&offset=60 Eikä sen nyt tartte olla välttämättä gotoh, mutta yhtä laadukasta? Kyllähän tuo kromikin käy toki, jollainen mulla customissanikin hyväksi havaittu, mutta tiedustelen kuitenkin. Siis Keef-mallia? http://www.armadilloguitar.com/shop … fo&cPath=2_3&products_id=52 "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 25.01.2016 21:48:40 | |
Stone: Telen talloista... Onko kellään paremman käden tietoa, että löytyisiköhän mistään teleen messingin väristä (linkin mukaista) Gotohin tallaa? En ainakaan ole löytänyt kuin kultaista ja mustaa optioina. http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … amp;tuoteryhma_id=247&offset=60 Eikä sen nyt tartte olla välttämättä gotoh, mutta yhtä laadukasta? Kyllähän tuo kromikin käy toki, jollainen mulla customissanikin hyväksi havaittu, mutta tiedustelen kuitenkin. Tossa:www.thomann.de/fi/abm_custom_shop_t … c.htm?ref=search_rslt_ABM_317274_10 Itelleni ostin tämän omaan Keefcasteriini. Ei halpa mutta laadukas. www.facebook.com/Bad Reputation, A Tribute to Thin Lizzy | |
![]() 25.01.2016 22:35:05 (muokattu 25.01.2016 22:35:58) | |
thunderrocks: Tossa:www.thomann.de/fi/abm_custom_shop_t … c.htm?ref=search_rslt_ABM_317274_10 Itelleni ostin tämän omaan Keefcasteriini. Ei halpa mutta laadukas. Jääkö tuossa osa tallapalojen korkeudensäätöruuveista (ainakin E- ja G-palojen osalta, muut siirtynevät säädöissä selvästi eteenpäin) kiinnitysruuvien kantojen päälle, kuten Thomannin kuvista voisi päätellä? https://images5.static-thomann.de/pics/bdb/317274/7669978_800.jpg https://images5.static-thomann.de/pics/bdb/317274/7118312_800.jpg Jos jää, niin onko sillä käytännön merkitystä soinnin tai esim. intonaation säädön yhteydessä? Itsellä ei tuollaista ole koskaan ollut, joten mielenkiinnosta kyselen. Vintage-mallisessa kolmipalaisessa jäävät palojen korkeudensäätöruuvit takimmaistenkin osalta juuri kiinnitysruuvien etupuolelle tallalevyn päälle. Stratossa taas kiinnitysruuvit ovat eri kohdalla, joten tuota ongelmaa(?) ei ole. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - | |
![]() 25.01.2016 22:54:27 (muokattu 25.01.2016 22:55:28) | |
thunderrocks: Tossa:www.thomann.de/fi/abm_custom_shop_t … c.htm?ref=search_rslt_ABM_317274_10 Itelleni ostin tämän omaan Keefcasteriini. Ei halpa mutta laadukas. Joo Keefistelyyn tietty ;) Toi on tosi hyvä, thanksit kuten myös jäsen varakeefille! "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)