Aihe: Saara Aalto
1 2 3 4 535 36 37 38 39277 278 279 280 281
Janizio
23.01.2016 07:43:30
Kävi vähän niinku osas odottaa, että kun Saara oli eilen käynyt vetämässä pienen ns. kenraaliharjoitus vedon No Fear biisistä livenä tuolla Matkamessuilla niin aika moni jotka on ollut siellä kuuntelemassa niin sanoo, että kuullosti jopa huomattavastikin paremmalta livenä kuin tuossa musavideolla.

Tosin ei se mulle oo yllätys tosiaan, että näin siinä käynee, että livenä Saara saa No Fear biisiin pumpattua uutta virtaa. Ja tätähän tukee kaikki se, että ihan yleisestikin livekeikat vetää porukkaa, mutta levyt ja radiot ei oikein kelpuuta.

Et ne Saaran laulutaidot pääsee ilmeisestikin livenä vielä niin paljon paremmin oikeuksiinsa kun levyltä tai radiosta, että asiossa käy näin.
sahkuifk
23.01.2016 12:45:12
Mää taas kuulin yhdeltä tutulta että joku oli sanonu että laulu tuli nauhalta?
Kaveri rakentelee noita messuosastoja ja oli tollasta kuullu, tiedä sitten kun en ollut paikalla.
Silloin pitää puskee kun reikä on ruskee.
Bonham
23.01.2016 13:05:49
Janizio: Kävi vähän niinku osas odottaa, että kun Saara oli eilen käynyt vetämässä pienen ns. kenraaliharjoitus vedon No Fear biisistä livenä tuolla Matkamessuilla niin aika moni jotka on ollut siellä kuuntelemassa niin sanoo, että kuullosti jopa huomattavastikin paremmalta livenä kuin tuossa musavideolla.

Tosin ei se mulle oo yllätys tosiaan, että näin siinä käynee, että livenä Saara saa No Fear biisiin pumpattua uutta virtaa. Ja tätähän tukee kaikki se, että ihan yleisestikin livekeikat vetää porukkaa, mutta levyt ja radiot ei oikein kelpuuta.

Et ne Saaran laulutaidot pääsee ilmeisestikin livenä vielä niin paljon paremmin oikeuksiinsa kun levyltä tai radiosta, että asiossa käy näin.

Ketkä on sanonu? Nimeä heidät?
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
jra
23.01.2016 18:53:29
Janizio: Siis ei Saaran laulaminen oo tullut nauhalta, mutta joidenkin kohtien taustalaulu pätkät tuli nauhalta.

Nykyään taitaa pääosin kuitenkin enkelikuorot tulla pilvestä.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Janizio
23.01.2016 19:42:18
jra: Nykyään taitaa pääosin kuitenkin enkelikuorot tulla pilvestä.

Saattoihan ne äänet sieltäkin olla peräisin
Dirtyh
24.01.2016 17:26:05

Janizio: Et ne Saaran laulutaidot pääsee ilmeisestikin livenä vielä niin paljon paremmin oikeuksiinsa kun levyltä tai radiosta, että asiossa käy näin.

Oletetaan että tämä tosiaan on näin. Mielestäni se voi johtua muutamasta eri seikasta.

Todennäköisimpänä pidän sitä että studiossa Saaralla on niin raivokas yliyritys että ei vaan löydy sitä hyvää meininkiä mitä sitten keikoilla yleisön edessä tulee kuin itsestään. Tässä tullaan myös siihen mitä minä ja moni muu ollaan kuulevinaan; Laulusta puuttuu tunne vaikka kaikki onkin teknisesti kohdallaan.

Toinen melko todennäköinen vaihtoehto voisi olla ns. punaisen valon kammo. Sitä ihan oikeasti on laulajia jotka pelkäävät laulaa studiossa eivätkä löydä sitä tarvittavaa tunnelatausta. Tämä voi myös johtaa tuohon ensimmäiseen vaihtoehtoon.

Kolmas, joskin mielestäni erittäin epätodennäköinen vaihtoehto on resurssien puute. Pidän sitä epätodennäöisenä siksi että mikit, etuasteen, softat ja plugarit saa kuntoon muutamalla tonnilla, joten sellaiset löytyvät halvimmistakin studioista.

Neljäs on se että Saara tykkää työskennellä samojen henkilöiden kanssa studiossa ja heidän (ja Saaran) mielipiteensä Saaran laulusta on se että se kliinen mutta kylmä tulkinta on paras. Voi hyvin olla että niitä rennosti vedettyjä lämpimiä tulkija laitetaan roskiin kun tuottajaa/artistia se ei miellytä.

Nämä siis vain ihan spekulaationa ja polttoaineeksi keskustelulle.
Janizio
24.01.2016 18:55:50 (muokattu 24.01.2016 19:00:10)
Tai sit Saara on vain niinku syntynyt live-esiintyjäksi eli se puoli tulee jotenkin hältä luonnostaan ja sit taas tää studio laulaminen vaatii ns. opettelua.

Et jossainhan se ns. sakkaa toi studiohomma puoli, koska sit toinen osapuoli livekeikka puoli vetää ja toimii. Mä en täysin usko, että biisit on biiseinä niin huonoja, että se olisi syy miksi se puoli sakkaa.
Dirtyh
24.01.2016 18:59:43

Janizio: Tai sit Saara on vain niinku syntynyt live-esiintyjäksi eli se puoli tulee jotenkin hältä luonnostaan ja sit taas tää studio laulaminen vaatii ns. opettelua.

No eikös se silloin sopisi jompaan kumpaan noista mielestäni todennöisemmistä vaihtoehdoista?
Janizio
24.01.2016 19:04:51
Dirtyh: No eikös se silloin sopisi jompaan kumpaan noista mielestäni todennöisemmistä vaihtoehdoista?

Niinhä se sopisi.

Sitäkin taustaa vasten, että mä oon omakohtaisen kokemuksen mukaan sitä mieltä, että kyllä Livenä Saara on jotenkin ihan eri juttu kuin levyltä, että jotenki niinku sillä puolen vaikka hyvä on hän on sieltäkin puolen ainakin minun mielestäni, niin sit kun Saara on siinä livenä sun nokan edessä laulamassa niin jos vois verrata näin, että levylaulajana Saara on vielä ns. tavallisen kuolevaisen tasolla, mutta sit livenä se nousee jonnekin ihan omiin sfääreihinsä.
Dirtyh
24.01.2016 19:11:22

Janizio: Niinhä se sopisi.

Sitäkin taustaa vasten, että mä oon omakohtaisen kokemuksen mukaan sitä mieltä, että kyllä Livenä Saara on jotenkin ihan eri juttu kuin levyltä, että jotenki niinku sillä puolen vaikka hyvä on hän on sieltäkin puolen ainakin minun mielestäni, niin sit kun Saara on siinä livenä sun nokan edessä laulamassa niin jos vois verrata näin, että levylaulajana Saara on vielä ns. tavallisen kuolevaisen tasolla, mutta sit livenä se nousee jonnekin ihan omiin sfääreihinsä.

Se on toki moninaisempi kysymys. Siinä live-tilanteessa kun ei oo kysymys ainoostaan artistista vaan myös katsojasta. Moni artisti tuntuu livenä paremmalta ihan vaan koska ihminen on sellainen.

Ajattelin että jos sulla olisi ollut tuosta jotain ajatuksia kun kumminkin oot analysoinut tilannetta niin kovin.
Janizio
24.01.2016 19:20:12 (muokattu 24.01.2016 19:31:30)
https://www.youtube.com/watch?v=7iv2oFWC1Ak

Niin tässä on se Matkamessujen No Fear biisin ns. kenraaliharjoitus. Asustukseen ei kannata silleen kiinnittää huomiota, koska se tulee muuttumaan UMK-kisa vetoon ja toki tästä puuttuu kaikki muukin visuaalinen puoli.

Mut siis tästä vedosta on tullut jopa huomattavasti lämpimämpää kehua kuin siitä musavideoversiosta. Ja kaikkea tätä taustaa vasten mitä ollaan tästä live-esiintymisestä puhuttu niin eihän se ole yllätys, että livenä Saara pumppaa biiseihin vähän biisistä riippuen niin selvästikin lisää tuulta purjeisiin.

Tässä kuitenkin Saara on vielä yksin lavalla No Fear biisin kanssa ja taustalaulu pätkät tulee nauhalta jne. Eli tätä taustaa vasten mielenkiinnolla odottaa sitä mitä Saara on oikeasti kehitellyt UMK-vetoonsa, koska todennäköisesti aikamoinen pläys on tulossa. Muutama kompastuskivi on tässä. Se on se, että Saara ei tuuppaa liian täytee tota show:ta ja toiseekseen toi itse biisi, että päästääkö se Saaran parhaat live-esiintyjän ominaisuudet irti.

Se ollenee varmaa, että livenä Saara saa tähän kokonaisuutteen lisää virtaa. Kysymys on nyt siitä kuinka hyvin Saara onnistuu live-veto kokonaisuutensa kanssa, jos osuu kuin nyrkki silmään niin sit mennään varmaan hyvin lähelle sitä että Saara lähtee Tukholmaan
sticky fingers
24.01.2016 19:25:45 (muokattu 24.01.2016 19:27:38)
Janizio: https://www.youtube.com/watch?v=7iv2oFWC1Ak

Niin tässä on se Matkamessujen No Fear biisin ns. kenraaliharjoitus. Asustukseen ei kannata silleen kiinnittää huomiota, koska se tulee muuttumaan UMK-kisa vetoon ja toki tästä puuttuu kaikki muukin visuaalinen puoli.

Mut siis tästä vedosta on tullut jopa huomattavasti lämpimämpää kehua kuin siitä musavideoversiosta. Ja kaikkea tätä taustaa vasten mitä ollaan tästä live-esiintymisestä niin eihän se ole yllätys, että livenä Saara pumppaa biiseihin vähän biisistä riippuen niin selvästikin lisää tuulta purjeisiin.

Tässä kuitenkin Saara on vielä yksin lavalla No Fear biisin kanssa ja taustalaulu pätkät tulee nauhalta jne. Eli tätä taustaa vasten mielenkiinnolla odottaa sitä mitä Saara on oikeasti kehitellyt UMK-vetoonsa, koska todennäköisesti aikamoinen pläys on tulossa. Muutama kompastuskivi on tässä. Se on se, että Saara ei tuuppaa liian täytee tota show:ta ja toiseekseen toi itse biisi, että päästääkö se Saaran parhaat live-esiintyjän ominaisuudet irti.

Se ollenee varmaa, että livenä Saara saa tähän kokonaisuutteen lisää virtaa. Kysymys on nyt siitä kuinka hyvin Saara onnistuu live-veto kokonaisuutensa kanssa, jos osuu kuin nyrkki silmään niin sit mennään varmaan hyvin lähelle sitä että Saara lähtee Tukholmaan

Mitä kautta tuo lämmin palaute tulee sun tietoosi, jos saan kysyä?

EDIT: Mitä nyt itse biisiin sitten, niin kuuolostaa kyllä euroviisukamalta. "No fear"-hokema varmaan osuu johonkin ja joidenkin toisten mielestä se kuulostaa vaan siltä, että nyt ei ole runosuoni oikein pulpunnut.
"Giving up is a gateway drug"
Janizio
24.01.2016 19:30:27
Dirtyh: Se on toki moninaisempi kysymys. Siinä live-tilanteessa kun ei oo kysymys ainoostaan artistista vaan myös katsojasta. Moni artisti tuntuu livenä paremmalta ihan vaan koska ihminen on sellainen.

Ajattelin että jos sulla olisi ollut tuosta jotain ajatuksia kun kumminkin oot analysoinut tilannetta niin kovin.

No mä koen, että mä olen aika ns. jäävi ottamaan kantaa tuohon tunteen puuttumiseen, koska oon niin kova fani, että mulle sitä tunnetta ei puuttu myöskin sieltä levylaulamis puolelta.

Tähän ns. punaisen valon kammoon en pysty ottamaan mitään kantaa kun se oli vähän uusi termi minulle. Tossa yliyrittämis teoriassa studiolaulamis puolessa voi olla jotain niinku toden perään, koska Saarasta huokuu muutenkin vähän sellainen, että halua ja tahtoa ja intohimoa on vaikka ja kuinka. Ja joskus miettinytkin, että palaako se intohimon liekki Saaralla välillä vähän liiankin isolla roihulla.

Joillan tavalla Saara varmaan antaa pientä tasoitusta resurssien kanssa, mutta onko se sitten mitenkään ratkaisevaa, niin varmaankaan ei kuitenkaan, koska kuitenkin jakavat vielä sen studion Roivaisen kanssa niin hän ei joudu yksin kantamaan sen studion kustannuksia jne. Toi ns. sisäsiittoinen mielipiteiden antaminen hänen omista biiseistä voi olla pieni ongelma, että sen kanssa voit olla jäljillä asioissa.

Mut toisaalta kun ei ole levy-yhtiöta takana ja se mahdollisuus, että joku päivä olisi niin tällä hetkellä veikkaisin, että se mahdollisuus on aika pieni. Ei toki täysin pois suljettu mahdollisuus, mutta Saaran pitäis luopua niin paljosta mitä on nyt, että en oikein usko kovin vakvasti tähän levy-yhtiön kanssa sopparin tekemiseen
Vessajono
24.01.2016 19:30:51
Janizio: Tai sit Saara on vain niinku syntynyt live-esiintyjäksi eli se puoli tulee jotenkin hältä luonnostaan ja sit taas tää studio laulaminen vaatii ns. Melodyneä.
Skywriter: Minä rakastan sinua Saabistasi huolimatta.
Janizio
24.01.2016 19:34:35
sticky fingers: Mitä kautta tuo lämmin palaute tulee sun tietoosi, jos saan kysyä?

EDIT: Mitä nyt itse biisiin sitten, niin kuuolostaa kyllä euroviisukamalta. "No fear"-hokema varmaan osuu johonkin ja joidenkin toisten mielestä se kuulostaa vaan siltä, että nyt ei ole runosuoni oikein pulpunnut.

Aika usein Viisubiiseissä on sellainen iskevä hokema ja se tässä biisissä toteutuu. Ennemin toi on hyvällä tavalla mieleen jäävä kuin ärsyttävä

Viisukansa/Viisufanien suusta tulee tätä kehua.
carmake
24.01.2016 19:43:41 (muokattu 24.01.2016 19:45:25)

Pitipä minunkin nyt vihdoin kuunnella Saara Aaltoa kun täällä on niin karmee vääntö tämän artistin ympärillä.

Otankin heti kantaa tuohon studiolaulantaan:

Tunnetta ei tosiaan ole riittävästi äänessä ja yksi syy tähän on monilla se, että laulaessa kiinnitetään liikaa huomiota siihen että kaikki menee oikein. Saarakin tuntus olevan aika kovan luokan laulaja teknisesti ja monilla taitavilla laulajilla on ongelmia nimenomaan "revittelyn" kanssa. Sinänsä ihan ymmärrettävää koska laulua on vuosia hiottu jonkunlaiseen muottiin missä asiat tuntuu fyysisesti hyvältä.

Biisit:

Yleisvaikutelma on hieman halpa ja muovinen. Perusnättiä mutta ei jää mieleen oikein mitään. Hieman enemmän bändivetoista taustaa ja Saaralle lisää rokkia ääneen niin ollaan jo aivan toisessa tilanteessa.

Toivottavasti löytys jotain potkua touhuun, kyllähän tuota ääntä mieluusti kuulis ihan kunnon biiseissäkin.

Mistä tuo "ollenee" on lähtöisin?
Kampela77
24.01.2016 19:48:09
Janizio: Aika usein Viisubiiseissä on sellainen iskevä hokema ja se tässä biisissä toteutuu. Ennemin toi on hyvällä tavalla mieleen jäävä kuin ärsyttävä

Viisukansa/Viisufanien suusta tulee tätä kehua.

https://youtu.be/hiTOVNRS-vw?t=57
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
lurkki
24.01.2016 20:04:56
Kampela77: https://youtu.be/hiTOVNRS-vw?t=57
Tämä kyllä! Sopisi lisäksi Pystytkö kuuntelemaan epävireisempää musiikkia - ketjuun. Ei kyl Saara pystyis tuohon? Ilmeet ja kaikki tuossa on aivan täydellisiä!
Ymmärrän, että haluat osallistua keskusteluun, mutta täällä tuo keskustelu on viety paljon pidemmälle ja ymmärrys on paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla. Joten - älä tule puhumaan asioista joista et tiedä mitään, vaan ota selvää.
Janizio
24.01.2016 20:14:10 (muokattu 24.01.2016 20:14:44)
carmake: Pitipä minunkin nyt vihdoin kuunnella Saara Aaltoa kun täällä on niin karmee vääntö tämän artistin ympärillä.

Otankin heti kantaa tuohon studiolaulantaan:

Tunnetta ei tosiaan ole riittävästi äänessä ja yksi syy tähän on monilla se, että laulaessa kiinnitetään liikaa huomiota siihen että kaikki menee oikein. Saarakin tuntus olevan aika kovan luokan laulaja teknisesti ja monilla taitavilla laulajilla on ongelmia nimenomaan "revittelyn" kanssa. Sinänsä ihan ymmärrettävää koska laulua on vuosia hiottu jonkunlaiseen muottiin missä asiat tuntuu fyysisesti hyvältä.

Biisit:

Yleisvaikutelma on hieman halpa ja muovinen. Perusnättiä mutta ei jää mieleen oikein mitään. Hieman enemmän bändivetoista taustaa ja Saaralle lisää rokkia ääneen niin ollaan jo aivan toisessa tilanteessa.

Toivottavasti löytys jotain potkua touhuun, kyllähän tuota ääntä mieluusti kuulis ihan kunnon biiseissäkin.

Mistä tuo "ollenee" on lähtöisin?

Mä oon aika jäävi ottamaan kantaa noihin tunne puolen asiohin, koska olen suuri fani

Biisi puolella olis varmaan joissain osin parannettavaa, mutta tämän asian kanssa Saaralla ei liene kuin yksi vaihtoehto kehittää itse itseään paremmaksi biisin tekijäksi
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)