Aihe: Marshall Mini Jubilee
1 2 3
Dropped C
22.01.2016 17:43:20
No tottakai heviä kellarissa ihan suatanallisen kovalla. Keikalla sitten poliisit paikan päälle. Mites se muuten hauskaa olis?
Dropped C
22.01.2016 17:54:14
Juu. Ja vitsillähän minä. Se on vain hyvä että myös kitarapuolelle alkaa tulemaan myös hyväsaundisia kirppusirkusvehkeitä.
Shredator
22.01.2016 18:07:03

Kyllä ne isommat vaan soundaa silti paremmalle. Se on se muuntajien reservi ja headroom...Ei siinä, pitää varmaan testailla, vaikka Jubileet ovat yliarvostettuja.
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=cvKpIDCJw1o
Laulava Kylätohtori
22.01.2016 18:45:06
Shredator: Kyllä ne isommat vaan soundaa silti paremmalle. Se on se muuntajien reservi ja headroom...

Se on just näin. Pikkuvahvarit voivat kuulostaa hyvältä, ei siinä mitään, mutta kyllä niistä puuttuu isompitehoisten muna ja auktoriteetti...
They pass too much electricity. -SRV
Gabe
22.01.2016 19:26:47
Laulava Kylätohtori: Se on just näin. Pikkuvahvarit voivat kuulostaa hyvältä, ei siinä mitään, mutta kyllä niistä puuttuu isompitehoisten muna ja auktoriteetti...

Näinhän tuo monesti on. Swart 25w 6V6 putkilla oli upea, mutta Redplate 50w KT66:silla on jotain todella kaunista. :D
Imper
22.01.2016 19:35:17 (muokattu 22.01.2016 19:36:25)

Tottakai isommat soundaa paremmalta, mutta sitä soundia ei vaan voi oikein missään livenä käyttää. Mutta sitten vasta paskaa on, kun on keikalla iso vahvistin jota ei voi avata. Painava, kallis, ja soundaa paskalta. Siihen suurin osa kitaristeista on kyllästynyt.

Kyllä kaikkien aikojen parhaat soundit on tullut kuultua noista ikivanhoista Marshalleista, mutta se metelin määrä on ihan sairas.

Toisaalta, kyllä myös osa all time favourite soundeista on vanhoista, pienistä putkicomboista. Niitä soundeja pystyy myös käyttämään livekeikoilla.
Everyone is a per-son
Gabe
22.01.2016 19:43:30 (muokattu 22.01.2016 22:31:45)
Imper: Tottakai isommat soundaa paremmalta, mutta sitä soundia ei vaan voi oikein missään livenä käyttää. Mutta sitten vasta paskaa on, kun on keikalla iso vahvistin jota ei voi avata. Painava, kallis, ja soundaa paskalta. Siihen suurin osa kitaristeista on kyllästynyt.

Kyllä kaikkien aikojen parhaat soundit on tullut kuultua noista ikivanhoista Marshalleista, mutta se metelin määrä on ihan sairas.

Toisaalta, kyllä myös osa all time favourite soundeista on vanhoista, pienistä putkicomboista. Niitä soundeja pystyy myös käyttämään livekeikoilla.

Onneksi tuossa Redplatessa on hyvä master.. lisäksi tehon saa valittua 50w-40w-17w, silti tuo täydet 50w murisee parhaiten. Ja pakko sanoa ettei se metelin määrä aina niin tarkkaan niistä wateistakaan tunnu olevan kiinni.. meinaan että 50w marsu ei niin oleellisesti hiljaisempi otus ole kuin 100w vastaava.
jumara
22.01.2016 22:24:28 (muokattu 22.01.2016 22:29:08)
Juu, kylätohtori ja Gabe taitavat nähdä tämän niinkuin minäkin. Aika monta noin 20-wattista vahvaria tuli käytyä aikanaan läpi, mutta nykyään en suostu menemään bändikeikalle vähemmällä kuin 50w nupilla ja 2x12 komerolla. Aina jos vaan mahdollista niin 4x12. No, myönnetään et yhdet pikkujoulut tuli vedettyä Jubileen 25w-moodilla...

Se on nimittäin niin, että kun lopetin niillä liian pienillä, alitehoisilla ja ylihintaisilla telkänpöntöillä leikkimisen, ovat uskokaa tai älkää ainakin seuraavat kolme sidosryhmää olleet hitosti tyytyväisempiä:
1) minä
2) bändikaverit
3) miksaajat.

Kuten joku jo totesikin, master volume on keksitty. Ja keinokuormakaan ei vie paljon tilaa keikkakalustossa, sille on muitakin tarkoituksia kuin 100w SLP:n tainnuttaminen makuuhuonevoluumeille...

Toiset tykkää äideistä, toiset tyttäristä... Tuollaisille 5-wattisille saattaa toki olla aikansa ja paikkansa studio-/mancave-olosuhteissa, mutta että 5-wattinen Jubilee? Ei hemmetti.
Parhaimmat kitarasointini läpi vuosien olen saanut englantilaisvalmisteisilla Marsalkka-putkivahvistimilla ja keltaisilla POMO-yliajopolkimilla.
jumara
22.01.2016 22:50:03 (muokattu 22.01.2016 23:00:49)
Imper: Ja toi kansa joka sanoo, että 20w 1x12" ei riitä mihinkään, niin ei vaan tiedä mistä puhuu ja elää jossain macho 80-90s luvulla! Nykyään rokkiakin soitetaan hiljaa hyvällä soundilla ja käytetään monitoreita. Ulos yleisöön saadaan parempi soundi PA:sta kun lavasoundi ei vuoda aivan vitusti ulospäin!:)

Eieiei. 1x12 combo on tuohon yhtälöön se kaikkein paskin vaihtoehto!!!

Sitä pitää soittaa suhteessa huomattavasti kovempaa, millä toki saavutetaan päätteen isompi työ ja elementin isompi kuormitus, mikä saattaa olla positiivista joissain tapauksessa.

Mutta pieni combo:
- tulee yleensä sijoittaa ylös esim. keissin päälle => menetetään lattian "kertaavia" taajuuksia ja heijastuksia. Slant 4x12:n voi sijoittaa lattialle.
- on takaa avoin => kun sitä luukutetaan kovaa se soi käytännössä 360 astetta, jolloin sen vuotoa ei pääse kukaan eikä mikään pakoon! Suuntaavamman 4x12:n voi laittaa lavan sivuun ja osoittaa bändiä kohden, jolloin vuotoa pa:han on itse asiassa vähemmän!!!
- on taajuusvasteeltaan hemmetisti vajaampi ja epämiellyttävämpi kuin fyysisesti isompi suljettu kaappi
- tuottaa heikommin kantavamman äänen, joka on yleisölle epämiellyttävämpi tietyn etäisyyden päästä (niissä tapauksissa, kun PA on lähinnä laulukamat tai muuten pienessä roolissa).

Sen jälkeen kun orkesterimme lopetti 20-30 wattisten combojen käytön ja siirtyi Marsun 50w nuppeihin (2204 & DSL50/Jub) ja 4x12 komeroihin, emme ole kertaakaan kuulleet "tulee aika kovaa" kommenttia. Voi olla, että tuleekin, mutta hiton hyvin ja miellyttävästi. Ja me tehdään sentään pääsääntöisesti just niitä tässä suhteessa v×÷%umaisempia keikkoja, eli firmabileitä ja häitä.
Parhaimmat kitarasointini läpi vuosien olen saanut englantilaisvalmisteisilla Marsalkka-putkivahvistimilla ja keltaisilla POMO-yliajopolkimilla.
Imper
23.01.2016 10:51:50

Paljon totta tossa ylempänä, mutta myös paljon asioita, jotka teen itse toisella tavalla.
-Vahvistimet joo lavan suuntaisesti ja lähinnä itselle ja lähisoittajille monitoreiksi. Itse kallistan combot aina lattialla, just ton alapääasian takia. Silti 20W teholuokan combot menee kivalle renasärölle paljon miellyttävimmissä volyymeissä ku esim. 50w.
-Lattialla makaavan, hiljaa soivan, 4x12" -kaapin ongelma on loudness-efekti: tuntuu, että tulee tavaraa paljon mutta siitä ei saa kiinni. Lisäksi ovat isoja tilasyöppöjä. Mun mielestä suuntaavuus pienivolyymisessä hää/bilekeikalla on ongelma, koska sillon yleensä osa bändistä ei kuule soitinta jolloin asioita pitää pyytää enemmän monitoreihin, ja aina sekoittaa salisoundia ja nostaa kokonaismeteliä.
-Mulla on ollut tosiaan monta Jubileeta, enkä IKINÄ tykännyt siitä tehonpuolitusmoodista vaan aina pentodena, koska se vaan soundas paremmalta! Mutta nyt jos nyt mahku saada sama pentode-soundi 20wattisena (vs. Vanhat 50w ja 100w) ni kyllä mä ilolla odotan! Mun mielestä ja mun soundi-ihanteilla vanhat Jubileet oli kuitenkin 90% keikoista liian äänekäs.
Everyone is a per-son
Shredator
23.01.2016 20:57:08 (muokattu 23.01.2016 21:27:07)

"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=cvKpIDCJw1o
vkiilako
28.01.2016 13:09:23
Itseä kyllä kiinnostaa tämä 20w jubilee. Mulla oli kymmenen vuotta sitten se 100w jcm2555, joka soundasi hienolta avattuna, mutta oli omaan keikkakäyttöön liian iso ja äänekäs.

Tietääkö joku millon tätä mini jubileeta on tulossa myyntiin Suomessa?
Shredator
19.02.2016 13:54:53

Näyttäisi Suomen hinta asettuvan vähän päälle tonnin pintaan.
http://www.musacorner.fi/vahvistime … imet/marshall_2525h_head?order=DESC
atct
19.02.2016 16:48:26 (muokattu 19.02.2016 16:55:01)
Siinä taitaa olla meikäläisen seuraava vahvistin kotisoitteluun. Sopii ainakin sisustukseen paremmin kuin nykyinen dsl.

Näyttää olevan 2xEL34 kun taas dsl.ssä 2x6V6-pääteputket. Mitenköhän ero kuuluu soundissa? Noi Marshallin demot on kyllä todella surkeita!

DLX saa kuulemma niitä huhti- toukokuun vaihteessa liikkeisiinsä.
harez
22.03.2016 19:28:10

Tietääkös kukaan varmasti sanoa, onko tuossa silent recording ominaisuutta? Vai tuuttaakko DI outista ulos vasta, kun stand by on pois päältä?
JPL
29.07.2016 14:06:53
Jokos olette saaneet Mini Jubileeta hankittua/testattua? Itse hankin aikamoisen odottelun jälkeen DLX:n viimeisen/ainoan 2525H -nupin ja ainakin kotioloissa on kyllä varsin hauska peli. Bändikäyttöä en ole vielä ehtinyt testaamaan mutta sekin onneksi järjestyy lähaikoina.

Laittakaahan kommenttia/ajatuksia jos olette ehtineet jo testailemaan.
- Gear? Less is less and more is more.
harez
24.08.2016 22:05:01

JPL: Jokos olette saaneet Mini Jubileeta hankittua/testattua? Itse hankin aikamoisen odottelun jälkeen DLX:n viimeisen/ainoan 2525H -nupin ja ainakin kotioloissa on kyllä varsin hauska peli. Bändikäyttöä en ole vielä ehtinyt testaamaan mutta sekin onneksi järjestyy lähaikoina.

Laittakaahan kommenttia/ajatuksia jos olette ehtineet jo testailemaan.

Pitää vielä ihan omistajalta kysyä, että toimiiko tuossa Silent Recording, eli stand by:lla antaako ääntä ulos D.I./emuloidusta ulostulosta?

- J
Shredator
02.05.2018 11:28:55 (muokattu 02.05.2018 11:29:43)

Tuli ostettua tälläinen Mini Jubilee -nuppi. Tullut tehtyä testejä eri kitaroilla ja eri kaapeilla ja ajattelin jakaa hiukan kokemuksiani:

Rok:
+ Soundi on ehtaa Jubileeta. Instant Gun's 'n' Roses kun tyrkkäät Les Paulin kiinni. Säröä riittää aina sankariheviosastolle.
+ Jokainen soundimodi on erittäin käyttökelpoinen. Stratot tykkäävät erityisesti tuosta clipped-modista puhtaalla kanavalla.
+ Perussoundi on kirkas, mutta tonekontrollit vaikuttavat oikeasti todella paljon.
+ Yleissoundissa on enemmän alamiddleä kuin vaikkapa JCM/JMP-Marsuissa, joka tuo tähän modernimman otteen.
+ Soundi on dynaaminen ja reagoi hyvin soittajan tatsiin.
+ Oikeasti hyvin toimiva master-volume mikä on harvinaista Marshalleissa.
+ Efektilooppi on oikein hyvä, parempi kuin monissa muissa moderneissa Marshalleissa.
+ Rakenne on laadukas ja hintalaatusuhde todella hyvä. Made in UK.

Nou rok:
- Jaetut tone-kontrollit, erityisesti clean-kanava kaipaisi aina enemmän bassoa. Bassoa joutuu pudottamaan särökanavalla ollessa.
- Boost-kontrolli olisi hyvä olla jalkakytkettävissä, nyt se on joko tai molemmilla kanavilla.
- Soundi puuroutuu Marshalleille tyypillisesti kun mennään kovempiin särösoundeihin. Kaipaa tällöin ehdottomasti tubescreameria tiukentamaan säröä. Myöskään särön rakeisuus tekee sen, että modernia metallia ei tällä paljoa soitella.
- 20 W teho alkaa kyykätä kovemmilla volumetasoilla, kuten arvata saattoi
- Ulkonäkö on melkoinen linnunpönttö isompiin nuppeihin tottuneelle :)

Pistin tämän 100w 70-luvun JMP:äni vastaan ja siinä teholuokan rajoitteet tulivat lopulta vastaan. Enemmän on aina enemmän ja isompi soundaa paremmalle, näin se vaan on. Taas sen sai todeta.

Tämä mini-Jubilee on kyllä kuitenkin aivan loistava valinta erityisesti kotikäyttöön ja sanoisin että nyt Marshall teki todella kovan vahvarin tällä saralla. Itse ehkä tähyilen kuitenkin jatkossakin yli 50w -koneita...
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Metalkallo
02.05.2018 17:18:27
Teeppäs Shredator video Y-tubeen tuosta. :)
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)