Aihe: Rockinvastaisen kampanjan nykytila
1 2 3 4 5 6 7 8
shuffle
26.10.2015 09:33:30
JamieR:
Ja mitään yleistä pahennusta rockbändit eivät ole onnistuneet aiheuttamaan sitten 80-luvun. Kapinallisuus muuttui bisnekseksi jo 60-luvulla. Ja monesti juuri sitä pahennusta ja kapinallisuutta pidetään rockin ytimenä ja "asenteena"...Nykyään tuosta asenteellisuudesta on jäljellä vain tarkkaan harkittu pukeutumistyyli ja teinimäinen käytös sekä lapsellinen uho, jolla ei ole enää nykyaikaisessa ja liberaalissa yhteiskunnassa mitään kohdetta! Vanhemmat antavat lapsilleen rahaa ostaa kitaroita, rock-vaatteita ja festarilippuja. Rockin viehätysvoima perustuu nykyään täysin fiktiiviseen oletukseen auktoriteeteista joita vastaan pitää kapinoida. Kapina on pelkkää fantasiaa.

Hyvin sanottu siellä keskivaiheilla. Maailma on kääntynyt tavallaan ympäri, nykyään suurinta kapinaa on olla konservatiivinen, kun kaikki ovat liberaaleja.
Rock kutistuu samanlaiseksi pieneksi alaviitteeksi kuin muutkin aikansa merkittävät ilmiöt kuten jazz, kuplettilaulu, poliittinen laululiike, jne.
Aikanaan sähkökitaran ääni oli jotain mahtavaa. Nykyään lähinnä vituttaa kun sitä tungetaan joka toiseen televisiomainokseen. Rock perustuu siihen että luodaan kontrasti yhteiskuntaan, ei mukailla sitä. Mikä loisi nykyään mahdollisimman suuren kontrastin yhteiskunnan arvoihin? Mitä työtätekevä porvarillinen keskiluokka nykyään vihaisi eniten?
JamieR
26.10.2015 10:09:38
shuffle: Hyvin sanottu siellä keskivaiheilla. Maailma on kääntynyt tavallaan ympäri, nykyään suurinta kapinaa on olla konservatiivinen, kun kaikki ovat liberaaleja.
Rock kutistuu samanlaiseksi pieneksi alaviitteeksi kuin muutkin aikansa merkittävät ilmiöt kuten jazz, kuplettilaulu, poliittinen laululiike, jne.
Aikanaan sähkökitaran ääni oli jotain mahtavaa. Nykyään lähinnä vituttaa kun sitä tungetaan joka toiseen televisiomainokseen. Rock perustuu siihen että luodaan kontrasti yhteiskuntaan, ei mukailla sitä. Mikä loisi nykyään mahdollisimman suuren kontrastin yhteiskunnan arvoihin? Mitä työtätekevä porvarillinen keskiluokka nykyään vihaisi eniten?

Itse olen taipuvainen uskomaan että musiikki ei voi enää olla kapinallista, oli se millaista tahansa. Pelkkä musiikki tai tyyli ei riitä tekemään jostain kapinallista ja radikaalia. Pelkällä kulttuurilla ei voi muuttaa asioita, koska kaikesta kulttuurista voidaan tehdä kaupallista ja sen radikaali arvo voidaan mitätöidä.

Nykyään kapinallisuus ei ole enää jotain tiettyjä yksilöllisiä elämäntapavalintoja, koska miltei kaikki on yksilölle hyväksyttyä. Sen sijaan juuri tuon yksilöllisyyden halveksunta on radikaalia. Kollektiivisuus ja vaikka äärikommunismi voi edelleen herättää inhoa porvaristossa. Voimakas individualismi kun on se kaikkein porvarillisin hyve.
Funkånaut
26.10.2015 15:05:41

Kyl Nalle Wahlroos on tällä hetkellä Suomen kovin rokkitähti.
"Every time you eat an egg, you are denying somebody somewhere a roast chicken." - James May
sustain65
26.10.2015 18:35:27
JamieR: Sen sijaan juuri tuon yksilöllisyyden halveksunta on radikaalia. Kollektiivisuus ja vaikka äärikommunismi voi edelleen herättää inhoa porvaristossa. Voimakas individualismi kun on se kaikkein porvarillisin hyve.

Tämä osunee hyvin oikeaan, länsimaissa.
evo
27.10.2015 22:51:23
JamieR: Itse olen taipuvainen uskomaan että musiikki ei voi enää olla kapinallista, oli se millaista tahansa. Pelkkä musiikki tai tyyli ei riitä tekemään jostain kapinallista ja radikaalia. Pelkällä kulttuurilla ei voi muuttaa asioita, koska kaikesta kulttuurista voidaan tehdä kaupallista ja sen radikaali arvo voidaan mitätöidä.

Nykyään kapinallisuus ei ole enää jotain tiettyjä yksilöllisiä elämäntapavalintoja, koska miltei kaikki on yksilölle hyväksyttyä. Sen sijaan juuri tuon yksilöllisyyden halveksunta on radikaalia. Kollektiivisuus ja vaikka äärikommunismi voi edelleen herättää inhoa porvaristossa. Voimakas individualismi kun on se kaikkein porvarillisin hyve.

Mä näkisin, että sellainen Bob Malmström-tyyppinen överiksivetäminen on se konteksti, josta rock-kaanon voi saada lisää pontta.

Joo, porvarirock on tulevaisuutta.
Jaahas.
Sarko
28.10.2015 11:54:23
evo: Mä näkisin, että sellainen Bob Malmström-tyyppinen överiksivetäminen on se konteksti, josta rock-kaanon voi saada lisää pontta.

Joo, porvarirock on tulevaisuutta.

Eniten tässä bändissa vituttaa Lakupaavi-henkinen "heh heh, tässä me hevarit vähä punkkia soitetaan ku ei ne punkkarit ite osaa"-meininki. Ton tyylistä porvarointiahan on jossain 1980-luvun lopun jenkki-HC:ssa jo, puhumattakaan jostain black metalin ääri-individualismista.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Musta Arkipyhä
28.10.2015 13:03:35
shuffle: Hyvin sanottu siellä keskivaiheilla. Maailma on kääntynyt tavallaan ympäri, nykyään suurinta kapinaa on olla konservatiivinen, kun kaikki ovat liberaaleja.

Tässä kannattaa muistaa ,että kyse on arvoliberalismista ja arvokonservatismista -ei siis talousliberalismista tai talouskonservatismista- nämä sekoitetaan usein tarkoituksellisesti eli arvoliberalismilla ajetaan talousliberalismia.

Asiaan:

Tottahan tuossa on paljonkin. Joka toisella vastaantulevalla on nenälävistys tai tatuointi.Kun poikkeuksesta tulee enemmän normia niin toki siitä se "erikoisuus" häviää.

En usko tähän. Sen sijaan rock pysyy valtavirran musiikkina monin osin ja paluuta marginaaliin ja samalla "kapinaan" tuskin enää on.

Rock perustuu siihen että luodaan kontrasti yhteiskuntaan, ei mukailla sitä.

Pitää myös ymmärtää ,että rock on monille myös "vain" musiikkia - ei mikään yhteiskunnallinen ilmiö. Näin oli jo aiemminkin.

Mikä loisi nykyään mahdollisimman suuren kontrastin yhteiskunnan arvoihin? Mitä työtätekevä porvarillinen keskiluokka nykyään vihaisi eniten?

Kyllä musta esmes Siekkareiden On mulla unelma-biisin sanoitus on edelleen ko. luokan edustajien mielestä varmaan ärsyttävä...
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
shuffle
28.10.2015 13:49:25 (muokattu 28.10.2015 14:31:26)
PsychedelicWarlord: Tässä kannattaa muistaa ,että kyse on arvoliberalismista ja arvokonservatismista -ei siis talousliberalismista tai talouskonservatismista- nämä sekoitetaan usein tarkoituksellisesti eli arvoliberalismilla ajetaan talousliberalismia.

Kyllä musta esmes Siekkareiden On mulla unelma-biisin sanoitus on edelleen ko. luokan edustajien mielestä varmaan ärsyttävä...

No ehkä viime vuosituhannella joo, mutta nykyään keskiluokka on vihreää ja liberaalia, he eivät ole kansallismielisiä. Köyhät ovat usein konservatiiveja nykyään, mutta luulen että tuskin moni heistäkään tuosta hirveästi suutahtaa, koska Ismo on heille kansallinen ikoni, jonka sanoituksia ei oteta poliittisesti.
Tuota poliittista pläjäystä en käsittänyt ollenkaan, pahoittelen.
Siis sitä että miten se liittyy tässä mihinkään. Totta kai tässä nyt oli puhe arvoista eikä taloudesta, oletin tämän olevan itsestään selvää.

Edit: mulla on nyt jälleen vähän sellainen fiilis että sä luit mun edellisen sivun vastauksen täysin väärin...(jälleen)
Tarkoitin siis että Idols on saanut enemmän ihmisiä vihaamaan rokkia kuin mikään raamattupartio.
:)
Askr
28.10.2015 15:38:06 (muokattu 28.10.2015 15:39:27)
Kun tämä ketju on tässä sopivasti esillä niin kommentoin, että eilen Paula Vesalan haastattelussa Hesarissa kiinnitin huomiota tähän liittyvään Vesalan toteamukseen, että rockin tila on surullinen, koska Losissa on jengiä jotka päivystävät Rainbow-klubilla Lemmyn uutta tulemista. Kun taas uskaliasta musiikkia tekevät esimerkiksi Kendrick Lamar ja James Blake.

Pahahan tuota on kiistää - pystyynkuollut konservatiivi on pystyynkuollut konservatiivi ja uuden etsiminen vaatii uskallusta. Mutta jako on enemmän genrejen sisällä kuin niiden välillä - toki juuri tuohon uusio-Lemmyn odottajat vs. uuden etsijät - tapaan vastakkainasettelu saadaan rakennettua genrejen välillekin. Mutta silloin kyse on samasta epätasapainosta kuin siinä klassinen vertauksessa, jossa pahinta suomalaista tuulipukutennissukkapersujunttia verrataan Pariisin kosmopoliittisimpaan tyyliniekkaan, ei Normandian vastaavaan kaiken uuden vihajaan.

Joillain lajeilla on genreeisitä avantgardearvoa, elektroninen musiikki saattaa olla tällaista - kuinka paljon se oikeasti on esittänyt uutta sitten 1970-80-lukujen? Ja joihinkin toisiin yhtä geneerisesti liitetään punaniskakertoimia, niinkuin nyt rockiin. Muotien vaihtelut vähentävät tai lisäävät tätä lähtökohtaista ajattelun geneerisyyttä ja juuri nyt kitararock on tosiaan jonkin aikaa ollut erityisen alaspainamisen kohteena.

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1445836804922
evo
28.10.2015 16:57:48 (muokattu 28.10.2015 17:02:53)
Sarko: Eniten tässä bändissa vituttaa Lakupaavi-henkinen "heh heh, tässä me hevarit vähä punkkia soitetaan ku ei ne punkkarit ite osaa"-meininki. Ton tyylistä porvarointiahan on jossain 1980-luvun lopun jenkki-HC:ssa jo, puhumattakaan jostain black metalin ääri-individualismista.

Bob Malmström är bättre än dom. Fyrk finns!

Nojoo, rock on uusi blues tai jotain.

E: Sen voisi vielä mainita, että kun kuuntelee jotain Siamese Dreamia, se on vieläkin aika tuore. Tuon alternativejatkumon jatkaminen voisi saada jotain aikaan... Mut ainakin "klassinen" rock, the thrill is gone.
Jaahas.
velipesonen
13.11.2015 20:01:48

Rockinvastaisuus on tietenkin tarpeellista siksi että rock on kuollut. Mutta haitallista siksi että se joskus oli elossa.

Paula Vesalaa, Anssi Kelaa ja Kauko Röyhkää ei voi liikaa vastustaa.
"The more the music sounds like The Who the better it becomes." - Ludwig van Beethoven
carnation
13.11.2015 20:32:51
velipesonen: Rockinvastaisuus on tietenkin tarpeellista siksi että rock on kuollut. Mutta haitallista siksi että se joskus oli elossa.

Paula Vesalaa, Anssi Kelaa ja Kauko Röyhkää ei voi liikaa vastustaa.

Linkkejä kiitos tutkimuksiin tai artikkeleihin, missä rock todetaan kuolleeksi.
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
velipesonen
13.11.2015 20:37:39

carnation: Linkkejä kiitos tutkimuksiin tai artikkeleihin, missä rock todetaan kuolleeksi.

Tuskinpa tarvii M.O.T.
"The more the music sounds like The Who the better it becomes." - Ludwig van Beethoven
msalama
13.11.2015 21:58:39

Sen sijaan juuri tuon yksilöllisyyden halveksunta on radikaalia.

No näin keski-ikäisenä pikkuporvarina sanoisin, että se on lähinnä lapsellista.

Mutta tuo "radikaalius" sisältää kyllä fasismin siemenen, koska yksilöllisyyden halveksuntaan ovat osaltaan tukeutuneet kaikki totalitääriset ideologiat tähän mennessä. Kas kun kakarathan eivät koskaan ymmärrä, mitä menettävät, jos saavat oman ehdottomuutensa määrittelemät "radikaalit" yhteiskunnalliset unelmansa toteutettua.

PS. Ja joo joo, mä olin kanssa kölvinä ihan samanlainen. Joten jättäkääs nyt se Reagan-kortin heiluttelu sitten ihan vallan.
MiamiBlues
14.11.2015 21:40:44
shuffle:

Mä jättäisin ton termin "porvarillinen" pois, se on vähän vanhanaikanen. Lähinnä puhuisin vaan työtätekevästä keskiluokasta.

Mun oma kantapääkokemukseni on että eniten hätäännytään jos joutuu kuuntelemaan seuraavia: klassinen musiikki, lähi-idän tai arabialainen musiikki tai esim jotain japanilaista koto-musiikkia - kaikki siis sellasta mitä ei ymmärrä tai mikä ei oo sitä standardia mitä tulee joka tuutista.
Musta Arkipyhä
21.01.2016 15:46:16 (muokattu 21.01.2016 15:46:52)
shuffle: No ehkä viime vuosituhannella joo, mutta nykyään keskiluokka on vihreää ja liberaalia, he eivät ole kansallismielisiä.

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Kyllä se isänmaallisten arvojen jo pelkkä kyseenalaistaminen on edelleen "rock". Semminkin kun tämä isänmaallisuus on kokenut NL:n lopun myötä revanssin ja on uusi uskonto myytteineen kaikkineen.

Ehkä stalinistinen rock-bändi joka kyseenalaista Suomen toisen maailmasodan aikaisia tapahtumia olisi nykyään hyvinkin kapinallinen. Tämä aihehan on Suomessa tabu.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Bonham
21.01.2016 16:42:40
Tsekatkaa Emma-gaalan ehdokkaat
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
velipesonen
22.01.2016 09:32:50

Bonham: Tsekatkaa Emma-gaalan ehdokkaat

Mikään missään koskaan ei ole ollut näin tylsää. Tämähän on kuin parodiaa jostain Neuvostoliiton alusmaasta.

Ai niin, näiden musa on (huonoa) parodiaa neuvostotaiteesta.
jra
22.01.2016 20:39:39
Bonham: Tsekatkaa Emma-gaalan ehdokkaat

Ei noita kaikkia jaksanut selata, mutta rockalbumi-kategoria kertoo, että rock elää ja voi hyvin 2016: Apulanta, CMX, J. Karjalainen ja kasaripastissi.

Ja tietysti:
http://www.emmagaala.fi/fi/yhteistyossa
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)