Aihe: Positive Grid BIAS FX
1 2 3 4 57 8 9 10 1113 14 15 16 17
Generalissimo
15.12.2015 16:38:22
Marzi: Jos se toimii sulle, niin vedä sillä. Haet selvästi jotain muuta kuin mitä normaali mallinnus tarjoaa.

Joo, eräänlainen "mallinnushan" se on tuokin, että vetää kuivan linjan päälle hirveän läjän erilaisia vahvistimia, equja, kompuroita, saturaattoreita, tilakaikua, filtteriä ym ym..

Tosin cleanit ja jopa semmoiset pikkumurot sai suht helposti ihan ok kuulloiseksi tällä biasilla.
Rosenrotten
25.12.2015 19:15:26
Vielä ois alennukset menossa, mut oon tässä arponut noiden eri versioiden välillä. Käytättekö tuota Ampia vai FX:ää (vai molempia)? Entä Desktop- vai Pro-versio? Miten noi toimii sitten ristiin noiden ToneCloudista ladattavien presettien kanssa, eli toimiiko Amp Prolla tehty preset Amp Desktopilla tai FX:llä?
Marzi
25.12.2015 21:17:16

Rosenrotten: Vielä ois alennukset menossa, mut oon tässä arponut noiden eri versioiden välillä. Käytättekö tuota Ampia vai FX:ää (vai molempia)? Entä Desktop- vai Pro-versio? Miten noi toimii sitten ristiin noiden ToneCloudista ladattavien presettien kanssa, eli toimiiko Amp Prolla tehty preset Amp Desktopilla tai FX:llä?

Mulla on käytössä pro-versiot ampista ja FX:stä. Käsittääkseni amp desktopissa soi amp pro:lla tehdyt. Pron ero on se amp Match -toiminto, mikä on vähän niinkun koko homman suola. FX Pro:lla tehdyt presetit ei taas välttis toimi fx desktopissa, koska pro:ssa on ns. kaikki herkut. FX:n mopoversiossa ei kait ole kaikkia efektejä.

Amp prolla tai amp mopolla taas ei tehdä presettejä, vaan vahvistimia, joita voi sitten maustaa efekteillä FX-versiossa.

Bias Amp=vahvistimen twiikkausta varten. Ei efektejä, ei presettejä, ei midiohjausta.
Bias FX=pedaaleita, räkkiefektejä ja vahvistimia. Joko Bias Ampilla luotuja, Cloudille ladattuja tai FX:n omia vahvistimia voi käyttää.

iPad-versiossa homma menee niin, että Bias Amp on pelkkä vahvistinsofta, Bias FX ilman lisäosia on kuin FX:n mopoversio ja expansion packeillä siitä tulee Pro-versio.
Tarpeeksi on aivan liian vähän.
Generalissimo
06.01.2016 08:26:11
Nyt kun opin tuota FXää käyttämään, niin kyllä siitä lähtee parempaa soundia kuin esim guitar rig5stä. Mutta silti jää toivomisen varaa, eli ei pärjää noille kalliimmille digimallintaville (ainakaan klippien perusteella), mutta kyllä kait tuollakin soundilla voi reenata, en ole varma kehtaako kuitenkaan "virallisiin" nauhoituksiin käyttää. Voisin jonkunlaista klippiä laittaa kunhan jaksaa.
Marzi
06.01.2016 22:26:00 (muokattu 06.01.2016 22:29:18)

Generalissimo: Nyt kun opin tuota FXää käyttämään, niin kyllä siitä lähtee parempaa soundia kuin esim guitar rig5stä. Mutta silti jää toivomisen varaa, eli ei pärjää noille kalliimmille digimallintaville (ainakaan klippien perusteella), mutta kyllä kait tuollakin soundilla voi reenata, en ole varma kehtaako kuitenkaan "virallisiin" nauhoituksiin käyttää. Voisin jonkunlaista klippiä laittaa kunhan jaksaa.

Mulla on aika liuta kaikkia mallinnussoftia ja yks homma yhdistää kaikkia: niissä on aikamoinen "learning curve", eli niiden kanssa joutuu puuhastella aika lailla ennenkun ne a) alkaa kuulostaa hyvältä ja b) niistä saa irti sen mitä haluaa (järkevällä aikataululla). Oon GR5:lla tehnyt eniten asioita ja sillä onnistun aika nopeasti leipomaan melkein mitä vaan clean-lead-efektisekoilu -akselilla ulos. Oman "perussoundin" saan pihalle aika lailla mistä vaan hetken puuhailulla. Jos teen kaikilla softilla oman komppisoundini ja lopuksi vertaan niitä keskenään, niin aika lähellä ne toisiaan on.

Bias FX on musta vieläkin ihan betavaiheessa. Efektit toimii vähän niin ja näin ja CPU load on jotain älytöntä. Oon tosiaan betatestannut sitä, mutta ei ne vissiin ihan kaikkeen pysty reagoimaan. Ei onnistu mun projekteissa Bias FX:n käyttö kuin muutamaan raitaan ja kitaroissa niitä pitäis pyöriä biisistä riippuen yleensä 6-12 kpl kaiken muun plugariroinan kanssa. Ei vaan toimi. Harmi.

Overloud TH3 tuntuu tällä hetkellä mainiolta. Käyttöliittymä on vähän hidas kun saa jatkuvasti zoomailla ja skrollaamalla edestakaisin ja ei oo copy/pastemahdollisuutta niinkuin GR5:n componenteissa. Soundit jyrää silti hyvin ja midiohjattavuus on toimiva. Saman bankin sisällä ei ole ollenkaan lagia soundivaihdoissa! Yhdessä bankissa on aina 128 presettiä, ja nää vaihtuu ilman viivettä. Eli toimii ikäänkuin Axe FX:n presettien scenet, paitsi että voi vaihtaa vaikka koko ketjun. Jahka kerkeen askarrella, niin taidan siirtää mun GR5-livesetin TH3:seen. Sen CPU load tuntuu olevan myös tosi ok, eli ei rassaa konetta. Ja omissa demohommissa "guitar to bass" presetti on ollut kovassa käytössä. Studio on vasta rakenteilla ja tällä hetkellä kun kotona on vain yhdelle kitaralle tilaa, niin tarvii soveltaa.

Guitar Rig 5:ssa pääsee lähelle samaa sillä, että kaikissa preseteissä on samat kamat samassa järjestyksessä. Nappuloiden asennoilla ja vahvistinten kanavilla ym ei ole merkitystä, soundit vaihtuu tosi hätäseen.
Generalissimo
06.01.2016 23:23:47
Marzi: Mulla on aika liuta kaikkia mallinnussoftia ja yks homma yhdistää kaikkia: niissä on aikamoinen "learning curve", eli niiden kanssa joutuu puuhastella aika lailla ennenkun ne a) alkaa kuulostaa hyvältä ja b) niistä saa irti sen mitä haluaa (järkevällä aikataululla). Oon GR5:lla tehnyt eniten asioita ja sillä onnistun aika nopeasti leipomaan melkein mitä vaan clean-lead-efektisekoilu -akselilla ulos. Oman "perussoundin" saan pihalle aika lailla mistä vaan hetken puuhailulla. Jos teen kaikilla softilla oman komppisoundini ja lopuksi vertaan niitä keskenään, niin aika lähellä ne toisiaan on.

Bias FX on musta vieläkin ihan betavaiheessa. Efektit toimii vähän niin ja näin ja CPU load on jotain älytöntä. Oon tosiaan betatestannut sitä, mutta ei ne vissiin ihan kaikkeen pysty reagoimaan. Ei onnistu mun projekteissa Bias FX:n käyttö kuin muutamaan raitaan ja kitaroissa niitä pitäis pyöriä biisistä riippuen yleensä 6-12 kpl kaiken muun plugariroinan kanssa. Ei vaan toimi. Harmi.

Overloud TH3 tuntuu tällä hetkellä mainiolta. Käyttöliittymä on vähän hidas kun saa jatkuvasti zoomailla ja skrollaamalla edestakaisin ja ei oo copy/pastemahdollisuutta niinkuin GR5:n componenteissa. Soundit jyrää silti hyvin ja midiohjattavuus on toimiva. Saman bankin sisällä ei ole ollenkaan lagia soundivaihdoissa! Yhdessä bankissa on aina 128 presettiä, ja nää vaihtuu ilman viivettä. Eli toimii ikäänkuin Axe FX:n presettien scenet, paitsi että voi vaihtaa vaikka koko ketjun. Jahka kerkeen askarrella, niin taidan siirtää mun GR5-livesetin TH3:seen. Sen CPU load tuntuu olevan myös tosi ok, eli ei rassaa konetta. Ja omissa demohommissa "guitar to bass" presetti on ollut kovassa käytössä. Studio on vasta rakenteilla ja tällä hetkellä kun kotona on vain yhdelle kitaralle tilaa, niin tarvii soveltaa.

Guitar Rig 5:ssa pääsee lähelle samaa sillä, että kaikissa preseteissä on samat kamat samassa järjestyksessä. Nappuloiden asennoilla ja vahvistinten kanavilla ym ei ole merkitystä, soundit vaihtuu tosi hätäseen.

Huomasin itsekkin tuon CPU loadin, se oli kyllä älytön, varsinkin jos käyttää FXää useammalla raidalla esim komppien tuplauksessa.

Epäilin kyllä, että omasta paskuudestahan tämä lähinnä johtuu, liian malttamattomana ja odotti jotain kultasoundia suoraan presetistä. :)

Taidanpa polkaista Riipperin tulille ja kokeilla vielä vähän...
Marzi
07.01.2016 00:17:39 (muokattu 07.01.2016 00:19:37)

Generalissimo: Huomasin itsekkin tuon CPU loadin, se oli kyllä älytön, varsinkin jos käyttää FXää useammalla raidalla esim komppien tuplauksessa.

Epäilin kyllä, että omasta paskuudestahan tämä lähinnä johtuu, liian malttamattomana ja odotti jotain kultasoundia suoraan presetistä. :)

Taidanpa polkaista Riipperin tulille ja kokeilla vielä vähän...

En oo käyttänyt yhtäkään tehdaspresettiä tai -amppia FX:ssä. Kaikki on ite ruuvattuja Bias Ampin puolella ja yleensä amp matchin kanssa. Esim. cloudista löytyvä Petrucci Rig ja Vai Rig on mun kötöstyksiä. Vai Rig on kahella Legacy III:lla maustettu ja Petrucci Rigissä on Mark IV ja Mark V -kloonit amppeina. Legacyn löysin Bias Cloudista ja Mark IV ja Mark V on omia amp matcheja oikeista vahvistimista.
Generalissimo
07.01.2016 01:18:45 (muokattu 11.01.2016 12:07:07)
e: wanha linkki
-Q-
07.01.2016 11:10:21
Mä olen testaillut lähinnä FX:ää basson kanssa iPadilla (Air) ja onhan siinä paljon kivaa pikkurahalla mutta on kyllä aika paljon omituisuuksia ja vikaa myös. Räpsyä ja rutinaa on aika paljon vaikka kuinka buuttaa pädin ja pitää lentotilassa. Low latency -moodia ei pysty käyttämään ollenkaan ja samoin rätinä tuntuu lisääntuvän jos tuo AMPin puolelta vahvistimen käyttöön. Styrkkareiden EQ:t vaikuttaa erityisen tehottomilta, tosin en tiedä johtuuko tämä enemmän valitusta soittimesta.

Omituisuuksia on vaikkapa että uutta presettiä ei pysty aloittamaan tyhjästä ja että ketjussa on aina väkisin tuo splitti johon voi laittaa kaksi styrkkaria. Jostain syystä mua ärsyttää suunnattomasti softan grafiikka. Efektipurkit on toki kauniita naarmuineen ja oletettavasti autenttisen näköisiä, mutta miksi joka hemmetin palikassa ja kaapelissa pitää lukea firman nimi. Eikö vähempi riittäis, varsinkin kun tuskin kovin moneen muun valmistajan kaapeleita tulee tuossa käytettyä. Biltema efekti..

Ja kaapeleista puheeollen, nekin on joku jaksanut piirtää kiiltoineen ja naarmuineen, mutta kenen pedaaleihin kaapelit kytketään 20 asteen kulmassa alaspäin? Vielä olis voinut 17 sekuntia miettiä mistä suunnasta näkökulma piirretään ja että missä kohtaa ne inputit pedaalin kyljessä itseasiassa onkaan. Ja miksi ne kaapelit pitää vaihtaa kun siirtyy pedalboard näkymään.
Generalissimo
10.01.2016 20:45:40
Tässä bias fx jossa kaiutinsimu pois päältä, tilalla torpedo wall of sound demo, soittimena strato single coileilla, alkaa jo kuulostaa oikealta vahvistimelta.

https://www.dropbox.com/s/fgjmq1ebnu4y3jb/biasFXtest-strato2.mp3?dl=0
Generalissimo
13.01.2016 09:49:13
Tein demokappaleen, soundi paranee koko ajan. Mitä mieltä mnet-raati, joko alkaa ihan aidolta vahvistimelta kuullostaa? Tässä on käytössä strato singlecoileilla, Bias FX + Torpedo Wall of sound III. Huomasin, että tuo Torpedon kaappisimu on parempi mitä FXn oma, tai ainakin paljon monipuolisempi ja löysin nopeammin ok soundia.

https://www.dropbox.com/s/vju0bnmb84bk95l/hard_knocks-rawmix4.mp3?dl=0
Marzi
20.01.2016 00:05:33 (muokattu 20.01.2016 00:12:12)

madu: Nyt tuli vihdoin standalone versio myös Bias FX:stä eli enää ei tarvi avata Logicia tms muuta DAWia, jos haluaa soitella muuten vain. Kuuluu plugarin hintaan eli päivittämällä uuteen versioon voi halutessaan asennella standalone softan. Pro:n päivityksen tuli myös mukana MIDI ja automaatio.

Ja paskat. Se MIDI on ihan lapsenkengissä. Piti oikein jättää palautetta, sen verran otsasuoni pullistui kun latasin päivityksen. Tuosta desktopversiosta ei oo livekäyttöön mitenkään päin. Mä en tajua että miksei ne alunperinkin siirtäneet sitä iOS-versiota sellaisenaan samoilla toiminnoilla desktop-hommiin. Ihan pelleilyä.

"No MIDI learn, no direct preset call (only next/prev) no MIDI controllable knobs in any effects or amps and NO TAP TEMPO assignment and you call this midi controlled? What have you been smoking there people? I truly was hoping you got somebody there who knows how this kind of thing should really work. Not convinced at all at the moment guys. Not gonna even mention the tiny tiny UI. Oh damn, I did. Oh and the signal is left only if you switch from dual chain to single chain. Please stop releasing half baked stuff. It looks really bad on your side. And maybe it's time to fix Bias Amp's IR loader to sound right?"

Automaatiopuolella ei ole myöskään yhtään mitään. Ja edes wahia ei voi ohjata midillä. Siis häh?
madu
20.01.2016 08:41:07 (muokattu 20.01.2016 08:42:00)
No perkele. Toi Appi vaikutti nopealla testillä ihan toimivalta kun sääti bufferin kuntoon ja Apogee Onen kanssa Macillä ei ollut mitää huomattavaa latenssia tai bugitusta. Ikävä jos toi MIDI homma on noin torso koska heti tuli mietittyä miten kätevä toi standalone appi voisi olla MIDIn kanssa hallittuna myös livetilanteessa.

Siitä samaa mieltä, että tuo standalone appin käyttöliittymä voisi olla plugarista poikkeava eli isompi niin, että siinä näkyy enemmän säätöä esim kaappi ja mikityskonffis. Ehkä Positive Grid beetatestaa nykyään oikeilla asiakkailla :)
Marzi
20.01.2016 11:48:14 (muokattu 20.01.2016 11:51:57)

madu: No perkele. Toi Appi vaikutti nopealla testillä ihan toimivalta kun sääti bufferin kuntoon ja Apogee Onen kanssa Macillä ei ollut mitää huomattavaa latenssia tai bugitusta. Ikävä jos toi MIDI homma on noin torso koska heti tuli mietittyä miten kätevä toi standalone appi voisi olla MIDIn kanssa hallittuna myös livetilanteessa.

Siitä samaa mieltä, että tuo standalone appin käyttöliittymä voisi olla plugarista poikkeava eli isompi niin, että siinä näkyy enemmän säätöä esim kaappi ja mikityskonffis. Ehkä Positive Grid beetatestaa nykyään oikeilla asiakkailla :)

Se presettien vaihto on myös ihan tervaa, ei toimi livenä mitenkään. TH3:sessa toimii, pankin sisällä vaihtuu ilman taukoja ja ei katkaise delayn häntiä. 128 presettiä per pankki.

Toi on nyt ihan vaan "pannaan ulos jotain et saadaan lisäaikaa tehdä tää jotenkin paremmin". Nokiatouhua. Hyi hyi PG.

Ärsyttää myös ettei Bias Ampin IR-loaderia oo fixattu vieläkään. Kas kun IR:t kuulostaa siinä ihan erilaiselta (lue: huonoilta) kuin muissa loadereissa. Laitoin ajat sitten niille viestiä, pitää vissiin pistää videon kera tonne sivuille niin josko alkais tapahtua. Aika huono meininki jos ostat kalliita IR:iä ja ne kuulostaa tuossa ihan perseelle.
Marzi
20.01.2016 14:47:54

Pistin niille nyt ihan videon kera testiä, missä on Biasin sisäinen IR-loaderi ja kuus muun valmistajan hommaa perässä. Muut kuulosta keskenään samalta, Bias ihan erilaiselta. Katotaan mitä tuumaavat.
aschrode
01.02.2016 23:57:06
Itse oon nyt vetänyt muutamat bänditreenit iPadin Bias FX:llä ja tuolla Positive Gridin bluetooth-midiohjaimella, ne juttelevat ainakin todella hyvin keskenään ja systeemi on oikein hyvä.

Sen puolesta voisin kuvitella, että desktop-puolellekin saadaan kyllä nuo midiasiat kuntoon, vielä kun saisivat tuon BT-jalkakytkimen pelittämään desktopin kanssa niin oispa hyvä.
Look behind you, a three-necked guitar!
Aakoo
26.02.2016 12:36:38
Bias Ampin desktop versiota miettinyt kotisoitteluun, hinta kun ei ole ihan hurja.

Miten mallinnokset toimii ihkaoikeiden purnukoiden kanssa? Siis että vahvistinmallinnoksen etten tungen samat efektit, kuin käyttäisin treenikämpällä vahvistimen edessä. Saako yhtään samaa meininkiä ulos noin?

Entä onko jossakin saittia josta voisi selata tonecloudin sisältöä ennen kuin softan on ostanut?
Marzi
26.02.2016 20:55:07

Aakoo: Bias Ampin desktop versiota miettinyt kotisoitteluun, hinta kun ei ole ihan hurja.

Miten mallinnokset toimii ihkaoikeiden purnukoiden kanssa? Siis että vahvistinmallinnoksen etten tungen samat efektit, kuin käyttäisin treenikämpällä vahvistimen edessä. Saako yhtään samaa meininkiä ulos noin?

Entä onko jossakin saittia josta voisi selata tonecloudin sisältöä ennen kuin softan on ostanut?

Tonecloudin luulis toimivan demoversiossakin. Ja pedaaleita syö kyllä ihan mainiosti.
Aakoo
26.02.2016 21:22:38
Marzi: Tonecloudin luulis toimivan demoversiossakin. Ja pedaaleita syö kyllä ihan mainiosti.

Mä onnistuin ryssimään demoversion, kun tuli ongelmia äänikortin kanssa, eli en sitten ehtinyt demoilla. Voisi ehkä yrittää demota uudelleen toisella s-postiosoitteella.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)