Aihe: Anonyymit GASiläiset pt.2
1 2 3 4 5264 265 266 267 268343 344 345 346 347
Gabe
18.01.2016 10:19:26
Krice: Olen havainnut, että tekee sormista vähän kankeat jos treenaa liikaa. Vaikuttaa mun mielestä oikeasti soittamiseen. Paljon helpompi ratkaisu on käyttää sellaista kielivahvuutta, joka sopii omiin voimiin. Yksinkertaista, eikö? Se on katsos äly millä nämä ratkaistaan, ei voimalla.

Miksi pitää treenata liikaa? Eikö voisi treenata sopivasti?
zedder
18.01.2016 10:40:25
Lisää off topiccia:

Miksi muka ei saisi käyttää "karvalakkimallin" vakiokielivahvuuksia eli 9-42 -satseja 25,5" -skaalaisissa ja 10-46 settejä 24,75" -skaalaisissa kitaroissa? Onko se jotenkin syntistä, joltakulta pois tai menettääkö siinä vähäisenkin katu-uskottavuutensa (jos sellaista sattuu olemaan)?

Luulisi että on luvallista soittaa sen vahvuisilla kielillä kuin sattuu huvittamaan ilman että muut sille asialle irvailevat.. Se että _joku_ pro soittelee paksuilla kielillä ei varmaankaan määrittele sitä että mikä on ainoa oikea setti jollekulle muulle? Aika monelle suuren luokan "starallekin" kun nuo ohuet "siimat" kelpaavat.
---
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä laajaotantaisen sähkökitarassa käytettyjä kielivahvuuksia koskevan gallupin lopputulos.
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
petrip
18.01.2016 10:45:59
zedder: Lisää off topiccia:

Miksi muka ei saisi käyttää "karvalakkimallin" vakiokielivahvuuksia eli 9-42 -satseja 25,5" -skaalaisissa ja 10-46 settejä 24,75" -skaalaisissa kitaroissa? Onko se jotenkin syntistä, joltakulta pois tai menettääkö siinä vähäisenkin katu-uskottavuutensa (jos sellaista sattuu olemaan)?

Luulisi että on luvallista soittaa sen vahvuisilla kielillä kuin sattuu huvittamaan ilman että muut sille asialle irvailevat.. Se että _joku_ pro soittelee paksuilla kielillä ei varmaankaan määrittele sitä että mikä on ainoa oikea setti jollekulle muulle? Aika monelle suuren luokan "starallekin" kun nuo ohuet "siimat" kelpaavat.
---
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä laajaotantaisen sähkökitarassa käytettyjä kielivahvuuksia koskevan gallupin lopputulos.

Tuossa pieni listaus (http://www.premierguitar.com/articles/String_Myths_Part_1):

- Jimmy Page: well-known user of 8-gauge strings._
- Danny Gatton: played 10s with a wound G, also played 9s.
- Jeff Beck: On my early stuff, I was playing the thinnest strings you could get, .008s, Beck told Fender.com. And then the Jimi man came along and told me, You cant play with those rubber bands. Get those off there. So my string gauges have been creeping up ever since. Now Ive got .011, .013, .017, .028, .038, and .049. Im trying to get heavier on the top end.
- Billy Gibbons: hipped to light-gauge 8s or 9s by B.B. King. Kings take on it is that it takes a lot less stress and strain to play the light stuff. Gibbons custom set from Dunlop has a 7-gauge high E!
- Brian Setzer: 10s straight out of the box.
- Peter Frampton: 8s back in the Comes Alive days.
- Carlos Santana: 9s
- Allan Holdsworth: 11s
- Eddie Van Halen: well-known for using 9-gauge.
- James Hetfield: .009-.042
Gabe
18.01.2016 11:29:19

---

Tottakai saa (ja pitääkin) käyttää justiinsa sellaisia kieliä kuin itse tykkää. Itse tykkään paksummista kielistä soundin puolesta ja on myös kiva kun ne saa säädettyä vähän alemmas särinöittä. Tuntuman puolesta ohuemmat on kivemmat, varsinkin 25,5" skaalaisissa.. itse päätin mennä soundi edellä ja nyt noihin paksumpiin onkin tottunut jo täysin.
varpio
18.01.2016 13:10:07
zedder: Miksi muka ei saisi käyttää "karvalakkimallin" vakiokielivahvuuksia eli 9-42 -satseja 25,5" -skaalaisissa ja 10-46 settejä 24,75" -skaalaisissa kitaroissa?

Noissa on vaan suunniteltu kielten keskinäiset jännitykset huonosti. Tasapainoisemman tuntuman saa kuin laittaa lyhyempimensuuriseen 10-52 sekä pidempimensuuriseen 9-46. Tuommoisella 10-52 voi vaikka vielä tarvittaessa soittaa drop-d:ssä jotenkuten. Actionin tulee olla melko korkea aina toki näin köykäisillä kielillä.
Seba
18.01.2016 13:44:15

Krice: Olen havainnut, että tekee sormista vähän kankeat jos treenaa liikaa. Vaikuttaa mun mielestä oikeasti soittamiseen. Paljon helpompi ratkaisu on käyttää sellaista kielivahvuutta, joka sopii omiin voimiin. Yksinkertaista, eikö? Se on katsos äly millä nämä ratkaistaan, ei voimalla.

Sanoit vaan että heikoille sormivoimille ei juuri mitään voi tehdä, ja se lausunto ei paljoa älyä säteillyt. Siihen puutuin. Niitä kun pystyy treenaamaan vaikka sormi kerrallaan jos haluaa, mutta voihan sitä toki mennä aidan matalimmastakin kohdasta, mutta sitten on turha selitellä.
Seba
18.01.2016 13:47:52

---

Kuka sanoi ettei saisi?
Mä en edes tiedä mitä kieliä mulla on, ihan sama, jotain 9 ja 10 settejä ostin joskus laatikollisen. Ei väliä mitä niihin ritsoihin laittaa.
Skaalallakaan ei ole mulle mitään väliä, kaikilla voi soittaa mun tapauksessa ihan yhtä huonosti.
Entropia666
18.01.2016 13:51:42

Kielten paksuuksista tappelu on tasan yhtä vammasta ku tapella siitä onko 46 parempi kengän koko kuin 42. Täysin subjektiivinen ja käyttäjakohtainen asia. Samalla tavalla ku niitä monoja pitää sovittaa löytääkseen sopivan, on hyvä kokeilla eri kielisettejä. Välillä jos tuntuu että jalka on kasvanu entinen kenkä puristaa, niin voi olla aiheellista ostaa isommat monot.
Doctrine of Damnation ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
Juzpe
18.01.2016 13:56:13 (muokattu 18.01.2016 13:58:03)

Paljonko on liikaa treeniä sun kokemuksen mukaan?

Ei sillä, että mulla katu-uskottavuutta olisi, mutta .10-.46 on Gibsoneissa. Akkareissa toisessa .12 ja toisessa .13.

Ei sillä että mullakaan, koska: Sähkikset 10-48, akkarit 11-52.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Traditional
18.01.2016 14:04:50
Mä en ees tiedä mitä settejä mulla on kitaroissa. Ei kiinnosta. Jos ei tilut lähde nii eiköhän vika oo enemmänki äiässä kuin jossai kielisetissä.
I am the king of the mountain top! I reign supreme over DIU DIU! I AM THE GOLDEN GOD! I!
s8na
18.01.2016 14:05:42

varpio: Noissa on vaan suunniteltu kielten keskinäiset jännitykset huonosti. Tasapainoisemman tuntuman saa kuin laittaa lyhyempimensuuriseen 10-52 sekä pidempimensuuriseen 9-46. Tuommoisella 10-52 voi vaikka vielä tarvittaessa soittaa drop-d:ssä jotenkuten. Actionin tulee olla melko korkea aina toki näin köykäisillä kielillä.

Laitoin yhteen keppiin 11-49 Eb vireeseen just tuon actionin vuoksi kun se ei oikein tahtonu rämisemättä soida itselle sopivassa setupissa. Tuntui auttaneen. Toisessa 25,5 skaalan kitarassa on nyt 10-46 ja kummallakin voi soitella.

Sit mulla on stonerihommiin jossain droppi A:ssa keppi 11-52 setillä. Siinä vielä floikka niin se on aika löysä. Mut se onkin sellasta löysäheviä mitä soitetaan niin sopii.
naavanka_
18.01.2016 14:08:43
Entropia666: Kielten paksuuksista tappelu on tasan yhtä vammasta ku tapella siitä onko 46 parempi kengän koko kuin 42. Täysin subjektiivinen ja käyttäjakohtainen asia. Samalla tavalla ku niitä monoja pitää sovittaa löytääkseen sopivan, on hyvä kokeilla eri kielisettejä. Välillä jos tuntuu että jalka on kasvanu entinen kenkä puristaa, niin voi olla aiheellista ostaa isommat monot.

*tähän kuva ynkästä*
Juzpe
18.01.2016 14:19:05 (muokattu 18.01.2016 14:19:19)

Gabe: Miksi pitää treenata liikaa? Eikö voisi treenata sopivasti?

En usko että kovin monella tänne kirjoittelevalla on noita ongelmia liiallisen treenin kanssa.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Krice
18.01.2016 18:18:46

Seba: Sanoit vaan että heikoille sormivoimille ei juuri mitään voi tehdä, ja se lausunto ei paljoa älyä säteillyt. Siihen puutuin. Niitä kun pystyy treenaamaan vaikka sormi kerrallaan jos haluaa, mutta voihan sitä toki mennä aidan matalimmastakin kohdasta, mutta sitten on turha selitellä.

Mutta kun edelleen minusta ei ole järkeä treenata itseään hirveäksi bodariksi, että voisi käyttää paksumpia kieliä. Siinä kiivetään peppu edellä puuhun. Sen sijaan fiksumpaa on valita itselleen sopiva soitin kuin että yrittäisi mukautua johonkin epämukavaan soittimeen. Joillakin ihmisillä on sitä paitsi todellisia vaikeuksia käsittää sitä, että fyysiset erot on isoja yksilöiden välillä. Jos itse olet joku karpaasi, joka pystyy bendaamaan 13-setin otelaudan yli niin älä nyt kuitenkaan kuvittele, että kaikki muutkin on sellaisia.
ÄrGee
18.01.2016 18:28:38
Yksi kielimerkki kaasuttelisi :) Nimittäin Cleartone, mistähän noita saisi Euroopassa. Strings.fi on näköjään lopettanut niiden myynnin.
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
naavanka_
18.01.2016 18:31:29 (muokattu 18.01.2016 18:32:07)
Krice: Mutta kun edelleen minusta ei ole järkeä treenata itseään hirveäksi bodariksi, että voisi käyttää paksumpia kieliä. Siinä kiivetään peppu edellä puuhun. Sen sijaan fiksumpaa on valita itselleen sopiva soitin kuin että yrittäisi mukautua johonkin epämukavaan soittimeen. Joillakin ihmisillä on sitä paitsi todellisia vaikeuksia käsittää sitä, että fyysiset erot on isoja yksilöiden välillä. Jos itse olet joku karpaasi, joka pystyy bendaamaan 13-setin otelaudan yli niin älä nyt kuitenkaan kuvittele, että kaikki muutkin on sellaisia.

Jos pystyt treenaamaan itsesi bodariksi ja kerkeät soittelemaan kitaraa enemmän kuin tunnin kerran viikkoon niin annan kyllä pisteet ja tarjoan kreakolat.

Vaikka treenaisit tunnin päivässä, joka päivä ja läpi vuoden, ei sinusta tule bodaria tekemälläkään.

Natuna, siis.
ÄrGee
18.01.2016 18:46:02
naavanka_: Jos pystyt treenaamaan itsesi bodariksi ja kerkeät soittelemaan kitaraa enemmän kuin tunnin kerran viikkoon niin annan kyllä pisteet ja tarjoan kreakolat.

Vaikka treenaisit tunnin päivässä, joka päivä ja läpi vuoden, ei sinusta tule bodaria tekemälläkään.

Natuna, siis.

Muistin tämän ketjun olemassaolon, punttiksen vaikutus kitaransoittoon:
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=133265&o=0

Menkää sinne spekuloimaan :D
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Seba
18.01.2016 19:05:32

Krice: Mutta kun edelleen minusta ei ole järkeä treenata itseään hirveäksi bodariksi, että voisi käyttää paksumpia kieliä. Siinä kiivetään peppu edellä puuhun. Sen sijaan fiksumpaa on valita itselleen sopiva soitin kuin että yrittäisi mukautua johonkin epämukavaan soittimeen. Joillakin ihmisillä on sitä paitsi todellisia vaikeuksia käsittää sitä, että fyysiset erot on isoja yksilöiden välillä. Jos itse olet joku karpaasi, joka pystyy bendaamaan 13-setin otelaudan yli niin älä nyt kuitenkaan kuvittele, että kaikki muutkin on sellaisia.

Ei se älykkyytesi nyt pääse oikeuksiinsa kun et tajua pointtia edes rautalangasta väännettynä, mutta jatka ihmeessä siinä itsetyytyväisyyden huterassa kehdossa keinumista.
pappasfin
18.01.2016 20:12:34 (muokattu 18.01.2016 20:14:22)
Se on ihan soittajakohtainen homma mikä on kenelläkin se sopiva ja tasapainoisempi tuntuma kielien suhteen.

Action myös säädetään sen mukaan mitä se soittaja haluaa, mulla esim. on suht. matala action 9-42 kielillä ja sama homma 10-46 kielillä. Tosin action ei saa ainakaan mulla olla niin matala, että kieli lipsuu sormen alta pois pendatessa vaan että siitä saa "vielä kiinni" pendissä. Ja matala actionhan ei tarkoita sitä, että kielet särisee, sitä varten sen kitaran pitää olla oikeissa säädöissäänkin ja sekin on soittajakohtaista mistä tykkää.

Stratoissa on 9-42, Lespassa 10-46, Telessä 9-46, teräskielisissä 12-53.

Erillaisiin kieliin kyllä yleensä tottuu ja paksumpaankin settiin tottuu, tästä ainakin omakohtainen esimerkki on siirtyminen teräskielisissä akkareissa 11 setistä 12 settiin.

Ei ole mitään yhtä ja ainoaa oikeaa vaan jokainen menee oman halunsa, mieltymyksensä ja tarpeensa mukaan ja hyvä niin.
PappaSFin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)