Jucciz 16.01.2016 23:36:25 | |
---|
ÄrGee: Ideana olisi juuri että ei tarvitse lyödä kiinni ratakiskon paksuisia kieliä, eli 10-59 setti pitempään skaalaan ja pam pam. Pitempi kuulostaa myös erottelevammalta matalissa vireissä. Mutta kukin tyylillään :P Tä. 11-setti on aivan jees normivireeseen. |
ÄrGee 17.01.2016 02:54:55 | |
---|
Jucciz: Tä. 11-setti on aivan jees normivireeseen. Niin on esim. Lespoissa 24,75 skaalalla, muuten saa bendailla aika voimalla. 10-46 setti on kumminkin normivireelle ja 25,5 skaalalle varmaan se suosituin. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. |
naavanka_ 17.01.2016 10:42:42 | |
---|
ÄrGee: Niin on esim. Lespoissa 24,75 skaalalla, muuten saa bendailla aika voimalla. 10-46 setti on kumminkin normivireelle ja 25,5 skaalalle varmaan se suosituin. Musti ja munat. Itekkin tykkään 11-52 setistä lähinnä tuntuman takia, bendit on totuttelukysymys. |
Krice 17.01.2016 11:49:08 | |
---|
naavanka_: bendit on totuttelukysymys. Ei ole vaan voimakysymys. Ihmisillä jotka pystyy bendaamaan 11-settiä järkevästi on vain enemmän voimaa käsissä. Minulla kielet on niin tarkka juttu, että 9-setti on liian löysä, mutta 10-52 on liian jäykkä.. ajattelinkin seuraavaksi hankkia 9,5-setin, itse asiassa myös PRS:llä on tuollainen kielisetti, sopii hyvin SE Santanaan. |
edenbeast 17.01.2016 12:13:51 | |
---|
Mie haluaisin axe fx:n tahi kemperin. Vois myydä vaikka munuaisen tai toisen keuhkon tai jotain... |
Laulava Kylätohtori 17.01.2016 12:49:02 | |
---|
edenbeast: Mie haluaisin axe fx:n tahi kemperin. Vois myydä vaikka munuaisen tai toisen keuhkon tai jotain... Mä voin ostaa sen munuaisen, mutta se ei sitten prkl vieköön saisi jäädä matkahuollon virheen takia viikonlopuksi jonnekin varaston perähyllylle ilman osoitetarroja... They pass too much electricity. -SRV |
edenbeast 17.01.2016 13:07:24 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Mä voin ostaa sen munuaisen, mutta se ei sitten prkl vieköön saisi jäädä matkahuollon virheen takia viikonlopuksi jonnekin varaston perähyllylle ilman osoitetarroja... Täytyy kyllä mainita että miun elimet on saattanu tuolla nuoruudessa ottaa sen verran damagea että kakkoslaatuna pitänee kaupitella :) Ja matkahuollon kautta ei kyllä uskalla lähettää... |
Jucciz 17.01.2016 13:53:47 | |
---|
ÄrGee: Niin on esim. Lespoissa 24,75 skaalalla, muuten saa bendailla aika voimalla. 10-46 setti on kumminkin normivireelle ja 25,5 skaalalle varmaan se suosituin. Kymppi on varmaan se "perus" joo, mutta mun makuun turhan löysä. Tietty kun on yli 20 vuotta soittanut 11-setillä, se vaan tuntuu omimmalta - niin Fender- kuin Gibson-skaalaisissakin kitaroissa. |
naavanka_ 17.01.2016 14:50:57 (muokattu 17.01.2016 14:51:52) | |
---|
Krice: Ei ole vaan voimakysymys. Ihmisillä jotka pystyy bendaamaan 11-settiä järkevästi on vain enemmän voimaa käsissä. Minulla kielet on niin tarkka juttu, että 9-setti on liian löysä, mutta 10-52 on liian jäykkä.. ajattelinkin seuraavaksi hankkia 9,5-setin, itse asiassa myös PRS:llä on tuollainen kielisetti, sopii hyvin SE Santanaan. Eikös sulla oo niin pitkä ja vahva salitausta että pitäs voimaa löytyä? Jäikö 5x5 tekemättä? E: ja kyllä, se on tottumiskysymys. |
Aman 17.01.2016 15:15:28 | |
---|
Jucciz: Kymppi on varmaan se "perus" joo, mutta mun makuun turhan löysä. Tietty kun on yli 20 vuotta soittanut 11-setillä, se vaan tuntuu omimmalta - niin Fender- kuin Gibson-skaalaisissakin kitaroissa. Itse soittelin sellaiset rapiat kymmenen vuotta 11-52/56 -setillä ja välillä käväsin 12-56 -setinkin puolella, mutta nykyään toimii tuo 10-52 mainiosti. Ei kuitenkaan soittotuntuman takia, joka oli aivan hyvä 11-setillä sekä "kiinteämmin" soiva. Jossain välissä halusin kuitenkin muuttaa soittotatsiani kevyemmäksi ja ohuempi kielisetti soi helpommin, joten ne toimivat hyvin yhteen. Lisäksi pääsin eroon G-kielen kanssa tuskailusta, kun 11-setissä se oli yleensä liian paksu soidakseen mun mielestä kivasti. Punottu olisi ollut ratkaisu, mutta se olisi toki tuonut omat ongelmansa. Kyllä sitä nykyään kuitenkin huomaa, että helposti lähtee lapasesta tuolla kybäsetillä. Vanhat tavat räimimisen suhteen puskevat päälle selkärangasta, jos en onnistu olemaan ns. present :) |
tommi m 17.01.2016 15:46:08 | |
---|
Krice: Ei ole vaan voimakysymys. Ihmisillä jotka pystyy bendaamaan 11-settiä järkevästi on vain enemmän voimaa käsissä. Minulla kielet on niin tarkka juttu, että 9-setti on liian löysä, mutta 10-52 on liian jäykkä.. ajattelinkin seuraavaksi hankkia 9,5-setin, itse asiassa myös PRS:llä on tuollainen kielisetti, sopii hyvin SE Santanaan. Ite oon laittanu pariin kitaraan graphtech-satulat, keventää venytyksiä.. http://www.youtube.com/watch?v=iqKOOM2y1rk |
klobasa 17.01.2016 15:54:02 | |
---|
Nyt sain 5E3 Tweed Deluxe kloonin optimoitua humbucker kitaralle, mutta ykskelaisilla se ei oikein enää toimi. Tämähän tarkoittaa sitä, että vois tehdä toisenkin 5E3 nykyisen kaveriksi ja optimois sen yksikelaisille? |
Krice 17.01.2016 17:45:38 | |
---|
naavanka_: Eikös sulla oo niin pitkä ja vahva salitausta että pitäs voimaa löytyä? Jäikö 5x5 tekemättä? Sormivoimat on vähän erillinen juttu, joka välttämättä ei kovin paljon edes kehity perustreenillä. Siihen vaikuttaa enemmän henkilön koko ja perusvoima. Itselläni on sirot kädet, eikä sille nyt mahda oikein mitään. Vastaavasti sain lahjaksi paljon enemmän älyä kuin mitä useimmilla ihmisillä. |
Gabe 17.01.2016 18:21:26 | |
---|
Äkkiä noihin tottuu. Mulla on ollut nyt jonkun aikaa 11-48 setti kiinni myös Esquiressa. Alkuun tuntui kieltämättä kauhealta, mutta nyt se tuntuu ihan normaalilta. |
Hankalampaa on mun mielestä tottua, kun vaihtaa paksummista ohkasempiin. 13-56 setistä plain G 0.20 (puolikkaan lasketulla vireellä) on tultu pikkuhiljaa pudotellen ihan 10-46 settiin normivireellä. 12-54 setillä mentiin pitkään, sit 11-49 normivireellä, tohon 10-46 ei meinannu tottua millään. 11-49 setti oli alunperin 20 vuotta, sen jälkeen matalammalla vireellä ja "vaijereilla" sen 5 vuotta, nyt on menny jo monta vuotta noilla "kymppikuminauhoilla". Niissä on vaan mulle se kivoin soundi ja pakko hillitä tota "ojankaivajan" tatsia. Mikä se kellekin parhaiten passaa, niillä kait soon veettävä. Helpompaa oli itelle lisätä voimaa, kuin hillitä sitä, kun tuppas niukanaukat mänee aina "vähän yli". Sitä se on vaan tehtävä, mitä sattuu tulemaan... |
antnis 17.01.2016 18:43:44 | |
---|
Riippuu se vähän siitäkin mitä soittaa. "Bendeillä" ja bendeillä on eroa. |
ÄrGee 17.01.2016 19:05:38 (muokattu 17.01.2016 19:07:12) | |
---|
antnis: Riippuu se vähän siitäkin mitä soittaa. "Bendeillä" ja bendeillä on eroa. No niinpä... 1,5 sävelaskeleen venytyksiä useampia peräkkäin, niin alkaa vahvempikin ukko irvistelemään. Vai siitäkö joidenkin ''soittoilmeet'' tulevat :) Sähkökitaran soittamisen tulisi olla sellaista että se näyttää, tuntuu ja kuulostaa vaivattomalta. Ja mitä kaasuun tulee, edelleenkin kummittelee Jackson DK2Q natural värityksellä. Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. |
tumppusormi 17.01.2016 21:24:15 | |
---|
|
Seba 18.01.2016 08:23:06 | |
---|
Krice: Sormivoimat on vähän erillinen juttu, joka välttämättä ei kovin paljon edes kehity perustreenillä. Siihen vaikuttaa enemmän henkilön koko ja perusvoima. Itselläni on sirot kädet, eikä sille nyt mahda oikein mitään. Vastaavasti sain lahjaksi paljon enemmän älyä kuin mitä useimmilla ihmisillä. Et sillä älylläsi ole keksinyt vielä miten sormivoimia treenataan? |
Krice 18.01.2016 10:16:39 | |
---|
Seba: Et sillä älylläsi ole keksinyt vielä miten sormivoimia treenataan? Olen havainnut, että tekee sormista vähän kankeat jos treenaa liikaa. Vaikuttaa mun mielestä oikeasti soittamiseen. Paljon helpompi ratkaisu on käyttää sellaista kielivahvuutta, joka sopii omiin voimiin. Yksinkertaista, eikö? Se on katsos äly millä nämä ratkaistaan, ei voimalla. |