Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender deluxe reverb vs Fender super sonic 22
1
play
15.01.2016 17:12:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostaisi tietää käyttökokemuksia Fender deluxe reverb ja Fender super sonic 22 comboista. Miten vertaisitte näitä toisiinsa. Tiedän, että parasta olisi testata itse, mutta asuinpaikkakunnallani ei ole sellaista mahdollisuutta ja makuasiotahan nämä on tietysti myöskin. Vahvistin tulisi siis koti- (kerrostalo), treeni- ja pienimuotoiseen keikkakäyttöön. Soittelen monenlaista musiikkia, kuten esim. iskelmää, bluesia, jatsia, uutta aaltoa (tai ainakin se oli vielä 80-luvulla uutta aaltoa), rokkia, kantria yms., mutta kaikkien raskainta heviä en soita. Koskaan en ole päässyt testaamaan esim. tuota deluxe reverbiä. Siispä tähän loppuun vielä kysymys: voiko deluxe reverbistä saada särösaundin yhdeltä kanavalta ja clean soundin yhdeltä kanavalta ilman efektilaitetta (super sonicissa tuo onnistuu mielestäni). Ajattelen siis semmoista tilannetta, että voisi kompata clean saundilla ja vaihtaa sooloa varten särösaundiin kanavanvaihtajalla.
 
Ville81
15.01.2016 18:54:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Deluxe Reverb on "puhdas vahvistin", tarttet säröboksia eteen.
Itse omistan Supersonicin. Hyvä peli, jonka puhdas kanava "perustuu Deluxe Reverbiin", mitä sitten meinaakin. Etuna SS:ssa on monipuolinen ja varsin hyväsoundinen särökanava, josta kyllä irtoo raskaampaankin ajoon eväitä - ei ihan tyypillistä Fenderin vahvarille.
Huono puoli SS:ssa on, että joukossa on jonkun verran yksilöitä, jotka hurisevat kovaa. Asiasta on ollut aika paljon keskustelua alan foorumeilla. Itse ostin omani F-musiikista ja testasin että ostamani yksilö on hiljainen. Toinen huono puoli on "dog bone" kantokahva, joka hajoaa käytännössä jokaisessa yksilössä ensimmäisen päivän tai viikon aikana, eli se täytyy vaihtaa. Itsehän en meinannut asiaa uskoa, vaan niin siinä silti kävi, kolmannella kantokerralla kaiken kaikkiaan. Itse suosittelen miinuksista huolimatta Supersonicia, monipuolisuuden takia.
 
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
Blain
15.01.2016 23:11:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut pari vuotta 22-wattinen SuperSonic. Aloittajan mainitsemiin musiikkityyleihin se on kelpo peli. Toimii myös ainakin stratolla, les paulilla ja telellä oikein hyvin. Itse tykkään eniten clean-kanavasta ja sen säröytymisestä.
 
play
28.01.2016 20:59:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista. Uutta tietoa oli niissä minulle. Itse asiassa nyt kävi reissussa niin hyvin, että pääsin testaamaan stratolla deluxe reverbiä. Ei tarttunut vielä mukaani kaupasta, vaikka hyvältä vahvistimelta vaikuttikin. Supersonic on vielä testaamatta, mutta ehkä jonain päivänä.
 
Lunnu
28.01.2016 21:22:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun makuuni ss meni muroille liian nopeasti. Tykkään että kliineilläkn voi soittaa niin että kuuluu rumpuloinnin yli. Tolla ei oikein onnistu ilman mikitystä. Siitähän on kyllä olemassa se 60 wattinenkin versio jossa kyllä headroomia piisaa.
 
Nostalgy is not what it used to be
Laulava Kylätohtori
28.01.2016 21:37:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

qal: Mun makuuni ss meni muroille liian nopeasti. Tykkään että kliineilläkn voi soittaa niin että kuuluu rumpuloinnin yli. Tolla ei oikein onnistu ilman mikitystä. Siitähän on kyllä olemassa se 60 wattinenkin versio jossa kyllä headroomia piisaa.
 
Sillä 60 wattisella ei tee kerrostalossa mitään. Se on liian äänekäs melkein omakotitaloonkin. Itse sellaista joskus testasin ja mielestäni se oli enemmän keikkailevan muusikon lavakone kuin mikään kotimuusikon peli, asuipa sitten missä tahansa... Ymmv.
 
Mutta silti ehdottaisin ennemmin SS:ää, mutta 22 wattista. Tosin siinä tuo headroom taitaa olla aika rajallista, mutta minusta Deluxe Reverbiä vaivaa sama "ongelma". Samoin Deluxe Reverb vaatii säröspeduja - ainakin kotona - joten kannattaa miettiä, haluaako alkaa niiden kanssa pelaamaan. SS on monipuolisempi ja siitä saa hyvät säröt ihan itsestään ilman speduja...
 
They pass too much electricity. -SRV
Lunnu
28.01.2016 21:57:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Sillä 60 wattisella ei tee kerrostalossa mitään. Se on liian äänekäs melkein omakotitaloonkin. Itse sellaista joskus testasin ja mielestäni se oli enemmän keikkailevan muusikon lavakone kuin mikään kotimuusikon peli, asuipa sitten missä tahansa... Ymmv.
 
Mutta silti ehdottaisin ennemmin SS:ää, mutta 22 wattista. Tosin siinä tuo headroom taitaa olla aika rajallista, mutta minusta Deluxe Reverbiä vaivaa sama "ongelma". Samoin Deluxe Reverb vaatii säröspeduja - ainakin kotona - joten kannattaa miettiä, haluaako alkaa niiden kanssa pelaamaan. SS on monipuolisempi ja siitä saa hyvät säröt ihan itsestään ilman speduja...

 
Niin no - aloitusviestin perusteella hakusessa oli myös treeni ja keikkakäyttöön soveltuva vehje.
Mitä itse testailin tuota 60 wattista niin kyllä sitä voi hiljaakin soitella.
Särökanavakin on kyllä sellainen että suosittelisin itse testaamaan ja toteamaan onko sitä mitä haetaan. Mun kokeiluissa siitä tuntui botne katoavan kokonaan jonnekin. Makuasioita, mutta mua ei vakuuttanut.
 
Nostalgy is not what it used to be
B-P Music
28.01.2016 22:15:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on 60 wattinen SS ja soveltuu mielestäni oikein hyvin myös kotikäyttöön. Särökanavalla voi jostain syystä soitella vielä hiljemmilla volumeilla kuin cleanilla.
 
Laulava Kylätohtori
28.01.2016 22:35:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

qal: Niin no - aloitusviestin perusteella hakusessa oli myös treeni ja keikkakäyttöön soveltuva vehje.
Mitä itse testailin tuota 60 wattista niin kyllä sitä voi hiljaakin soitella.
Särökanavakin on kyllä sellainen että suosittelisin itse testaamaan ja toteamaan onko sitä mitä haetaan. Mun kokeiluissa siitä tuntui botne katoavan kokonaan jonnekin. Makuasioita, mutta mua ei vakuuttanut.

 
Juu, voihan millä vaan soittaa hiljaa, mutta toiset vaan soi paremmin hiljaa kuin toiset. :) IMO tuo 60 w SS on niitä, jotka eivät ole parhaimmillaan hiljaisella, mutta nämä nyt ton näitä - monesta kiinni ja makuasioita.
 
Taisi olla tuo botnen puute, joka itseänikin vaivasi. Mutta kun volaa pisti tarpeeksi, niin kyllä se botnekin sieltä löytyi. Jotenkin se soundi vaan oli ohut ja munaton hiljaisella volumella omaan makuun. Eipä sillä, että yhden vahvarin tai meikäläisen testin perusteella pitäisi koko vehjettä tuomita, vaan testaamaan vaan itse kuten jo ehdotitkin...
 
Itse hankkisin kerrostaloon oman vahvarin ja treenikselle oman...
 
They pass too much electricity. -SRV
iec
29.01.2016 08:42:02 (muokattu 29.01.2016 08:46:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut myös pari vuotta tuollainen Super Sonic 22-combo. Ja on riittänyt ihan treenikäyttöön mikittämättä myös cleaneillä. Suosittelen vaihtamaan siihen WGS Retro-kajarin (ei muuta soundin alkuperäistä perussävyä liikaa, mutta tuo potkua dempattuun komppiin ja keskialue paranee). Sitten löytyy botnea ja dynamiikkaa sen verran kuin takaa avoimen kotelon kanssa on mahdollista.
 
SS22 on kyllä todella monipuolinen säädöiltään ja ominaisuuksiltaan. Siinä on kampe, jolla pärjää jopa ilman pedaaleja. Tosin jos laittaa boostipedaalin efektilooppiin, voi käyttää suoraan SS:n omalla kytkinpedaalilla boostia valitsemalla efektiloopin päälle/pois. Vastaavasti cleanilla voi valita polkaisemalla Fat-moodin päälle, jolloin soundi boostaantuu / tulee crunchia mukaan. Säröpuolella taas pystyy säätämään kahta eri säröastetta. Toisella säädetään asymmetristä klippausta ja toisella symmetristä, joten säröpuolen saa säädettyä oman mieltymyksen mukaan, tai sitten soitettavan kappaleen tyylin mukaan.
 
Eli jos haluaa monipuolisen kamppeen hyvillä cleaneillä ja särökanavalla, niin SS 22 on hyvä valinta.
 
Edit: Pari klippiä juutuupista (jälkimmäisessä enemmän hevimpää soittoa):
https://www.youtube.com/watch?v=qO_aM8y-n-g
https://www.youtube.com/watch?v=35ydVKaTHTU
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Lunnu
29.01.2016 10:04:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Mulla on ollut myös pari vuotta tuollainen Super Sonic 22-combo. Ja on riittänyt ihan treenikäyttöön mikittämättä myös cleaneillä.
-iec

 
Hämmästyttävää - mä kokeilin sitä musafasulla ja se alkoi mennä muroille jo kun volsa oli 5-6 kohdilla ja siinä vaiheessa äänenpaine ei todellakaan ollut mikään iso.
Monet toki nimenomaan tykkäävät siitä että vehje saadaan päätemuroille siedettävillä äänenpaineilla...
 
Nostalgy is not what it used to be
RamoQ
29.01.2016 13:21:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

qal: Hämmästyttävää - mä kokeilin sitä musafasulla ja se alkoi mennä muroille jo kun volsa oli 5-6 kohdilla ja siinä vaiheessa äänenpaine ei todellakaan ollut mikään iso.
Monet toki nimenomaan tykkäävät siitä että vehje saadaan päätemuroille siedettävillä äänenpaineilla...

 
Joo, mulla on kans ollut tuo SuperSonic nyt kolmisen vuotta käytössä. Treeniksellä ei mulla headroom riitä kunnon cleaneihin ollenkaan. Onneksi treeniksellä yleensä riittää että saundit on sinnepäin. Keikoilla tuo on ollut lähes aina mikitettynä, ja silloin puhtaat eivät ole ongelma eikä mikään.
 
Yhdellä pienehköllä klubikeikalla ei mikitys ole onnistunut, ja tällöin ollaan jouduttu jättämään setistä pari kaikkein cleaneinta biisiä pois ihan säröytymissyistä.
 
Nobody boogies like the boogieman
Rämppy
29.01.2016 14:19:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Deluxe Reverb. Se mistä tuossa combossa tykkään, on loistava soundi ja ihanteellinen teho treenikämpälle ja pubi-kokoluokan backline-keikoille.
Tuosta lähtee riittävästi ääntä, mutta kuitenkin volumen voi avata 5-6 paikkeille korvia särkemättä, jolloin voidaan pelata puhtailla soundeilla ja reunasäröillä. Headroomia tuossa on numeroihin nähden hämmästyttävästi: ei mene kyykkyyn, vaikka käyttää kahta od:ta plus clean boost-pedaalia yhtäaikaa. Bonuksena aivan mahtava reverb ja hyvä tremolo. Mun mielestä tuo on yksi inspiroivimmista comboista, hyvää soundia ei todellakaan tarvitse hakea.
Jos vaatimuksena on, että pitää saada kaikki soundit ilman pedaaleja tai jos pitää irrota hevimätöt, niin sitten joku muu vahvistin on ehdottomasti paree.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Laulava Kylätohtori
29.01.2016 14:21:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kävi Deluxe Reverbin kanssa treeniksellä samalla tavalla kuin RamoQ:lla SS:n kanssa, eli ei riittänet tehot puhtailla soitteluun...
 
They pass too much electricity. -SRV
iec
29.01.2016 14:44:17 (muokattu 29.01.2016 15:02:06)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu se on tämä deluxe-reverb/super sonic-kokoluokka joka on vähän sellainen, että toisille riittää clean headroom ja toisille ei. Mulla ehkä hieman vaikuttaa tuo kajarin vaihto (Gabelle vielä kerran kiitos hyvistä WGS-kaupoista), eli WGS Retro on ehkä aavistuksen herkempi kuin se alkuperäinen Lightning Bolt by Eminence.
 
Äänenpainevaroja voi korjata vaihtamalla herkemmän kajarin tai hommaamalla kokonaan toisen kaapin, jonka kytkee tuohon vahvariin kiinni. (4x12 suljettu kaappi jollain Eminencen Wizardilla antaa karkeasti laskien jo saman verran äänenpainetta suoraan eteenpäin kuin jos 22 wattinen vahvari olisi muuttunut 80 wattiseksi sillä 1x12 omalla elementillä.) Sitten jos ei halua pelleillä kajarien vaihdon tai lisäkaappien kanssa, niin ei auta muuta kuin valita isotehoisempi combo, jossa on headroomia enemmän.
 
Edit: Tässä on hyvä pätkä, josta voi dB-mittarista seurata kuinka paljon todella herkkä kaiutinelementti vaikuttaa (SuperSonic orkkis vs WGS ET-90): https://youtu.be/Az9BG21ZzHw?t=5m23s
 
Tosin ei tuo ET-90 ole paperilla kuin 100dB/w/1m ja Retro on 99,5dB/w/1m. Olisiko tuossa videossa ET-90 sitten toleranssien puitteissa vähän herkempi yksilö, tai sitten vain taajuusalue on sopiva korvalle/dB-mittarille verrattuna muihin videon kajareihin. Näyttäisi, että WGS ET-90 on noin 4dB herkempi kuin SuperSonicin vakiokajari. Tällöin siis äänenvoimakkuuden muutos ET-90:llä vastaa sitä, että vahvistin olisikin vaihdettu noin 50 wattiseksi tuolla vakiokajarilla. Itse asiassa videota eteenpäin katsoessa on myös Retro 30 paljon äänekkäämpi pentele kuin tuo vakiokajari.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Juzpe
29.01.2016 15:03:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mulla kävi Deluxe Reverbin kanssa treeniksellä samalla tavalla kuin RamoQ:lla SS:n kanssa, eli ei riittänet tehot puhtailla soitteluun...
 
No kyllähä DLX-reverbi alkaa mennä murolle ku vola ylittää puolen välin. Itse tykkään sen tyyppistä konetta ajella niin, että se on melko selkeästi murolla ja sitten putsailla volalla/ kompuralla/ teeämäs tarvittaessa. Bändikontekstissa sellainen ihan snadisti ruvella oleva soundi on yleensä käyttökelpoisempi ja tarjoaa myös hyvän pohjan pedaaleille.
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Rämppy
29.01.2016 15:26:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: No kyllähä DLX-reverbi alkaa mennä murolle ku vola ylittää puolen välin. Itse tykkään sen tyyppistä konetta ajella niin, että se on melko selkeästi murolla ja sitten putsailla volalla/ kompuralla/ teeämäs tarvittaessa. Bändikontekstissa sellainen ihan snadisti ruvella oleva soundi on yleensä käyttökelpoisempi ja tarjoaa myös hyvän pohjan pedaaleille.
 
Tosiaan sellainen kevytroso, mikä Deluxe Reverbistä tulee volumen ollessa yli puolenvälin, toimii meikäläisellä ihan puhtaanakin soundina, kun säätää kitaran volapotikan pikkuisen pienemmälle. Mun mielestä tuollainen ihan kevyesti muroutunut soundi kuulostaa bändisoitossa paremmalta cleanilta kuin täysin kristallinpuhdas clean -myös rautalanka-tyyppisissä soundeissa. Se on myös hyvä pohja säröpedaaleille.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Lunnu
29.01.2016 15:56:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Tosiaan sellainen kevytroso, mikä Deluxe Reverbistä tulee volumen ollessa yli puolenvälin, toimii meikäläisellä ihan puhtaanakin soundina, kun säätää kitaran volapotikan pikkuisen pienemmälle. Mun mielestä tuollainen ihan kevyesti muroutunut soundi kuulostaa bändisoitossa paremmalta cleanilta kuin täysin kristallinpuhdas clean -myös rautalanka-tyyppisissä soundeissa. Se on myös hyvä pohja säröpedaaleille.
 
Musatyylistä riippuen ja mieltymyksistä. Mä tykkään että sitä kliiniä riittää ettei olla koko ajan sillä hilkulla että meneekö ihan ruvelle vai ei.
Toisaalta, mun mielestäni, se muroutuminen alkoi olla siinä puolenvälin tienoilla jo sellaista että en nyt olisi sitä enää minään kevytrosona pitänyt. Ehkä jos johonkin junttaheviin verrataan niin sitten.
Jos nyt ajatellaan että pitäis mahdollisesti kyetä vetämään jotain kliinihköä kuviota yhdellä kielellä ja saada se kuulumaan pönttöjen yli (esim joku superstition), tai sahaamaan jotain komppia jonka pitäisi pysyä puhtaana, niin toi ei ole se vehje. Ainakaan mulle.
 
Nostalgy is not what it used to be
Rämppy
29.01.2016 16:27:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

qal: Musatyylistä riippuen ja mieltymyksistä. Mä tykkään että sitä kliiniä riittää ettei olla koko ajan sillä hilkulla että meneekö ihan ruvelle vai ei.
Toisaalta, mun mielestäni, se muroutuminen alkoi olla siinä puolenvälin tienoilla jo sellaista että en nyt olisi sitä enää minään kevytrosona pitänyt. Ehkä jos johonkin junttaheviin verrataan niin sitten.
Jos nyt ajatellaan että pitäis mahdollisesti kyetä vetämään jotain kliinihköä kuviota yhdellä kielellä ja saada se kuulumaan pönttöjen yli (esim joku superstition), tai sahaamaan jotain komppia jonka pitäisi pysyä puhtaana, niin toi ei ole se vehje. Ainakaan mulle.

 
Riippuu kitarastakin. Mä olen käyttänyt deluxe reverbiä bändisoitossa enimmäkseen stratolla ja telellä ja paljon soitetaan myös clean- ja semi-clean soundeilla. Me soitetaan kuitenkin ihan kunnon bändivolalla, mutta kyllä ne puhtaatkin soundit silti pysyy sopivan puhtaina, tai se reunasärö ei ainakaan ole liian suuri. Tietysti kaiutin vaikuttaa myös, tosin mun deluxessa on Jensen P12Q alnico, joka säröytyy helpommin kuin esim. reissue-mallin keraaminen kaiutin. Putkien laatu ja kuntokin vaikuttaa yllättävän paljon säröytymiseen. Tietysti myös oman soittodynamiikan hallinta vaikuttaa asiaan. Jos koko ajan röytää raskaalla kädellä, niin silloin on särökin tapissa. Ja tietenkin myös kitaran volapotikan käyttö: pienikin lähtövolumen pudotus puhdistaa soundia huomattavasti, ainakin meikäläisen set upissa. Mulla on myös Twin Reverb, josta saa sitten sitä tosipuhdasta soundia tosi kovallakin volumella. Mutta viime aikoina olen tykännyt paljon just tästä särön rajamailla operoimisesta.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Laulava Kylätohtori
29.01.2016 16:49:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin otan nykyään puhtaat Bluetonen Crunch Kanavasta straton kaulamikistä kitaran volumea käyttäen, eikä puhdasta kanavaa tule juurikaan käytettyä. Mutta esim. chicken pickingeissä ja tietyissä vähän voimauttavampaa attackia vaativissa jutuissa voi mennä liikaa särölle, jos liikutaan headroomin ylärajoilla. Onhan sekin toisaalta huonoa, jos koko ajan joutuu hipsuttelemaan tatsin kanssa, ettei muroudu liikaa - katoaa se dynamiikka siinäkin.
 
Mutta varmasti tila ja kitarakamojen asemointi ja suuntaus vaikuttavat myös ym ym, että ei tämä niin yksiselitteinen juttu ole. Pointtini on lähinnä, että kannattaa ottaa huomioon, että se 22 wattia voi riittää, mutta se voi loppua myös kesken. Asia, joka kannattaa selvittää ja miettiä ennen vahvistimen ostoa....
 
They pass too much electricity. -SRV
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «