Aihe: Apua bassoa suunnittelevalle?
1 2
Ylläri
01.06.2004 16:37:30
Eikös mikkiin pidä käämiä useampia kierroksia jotta se jaksaisi toimia passiivisena, jolloin yläpään toisto kärsii - ja samalla tavallaan aktiivibasson idea?

Onhan se noinkin. Voipi olla että minulle sopisi paremmin pelkällä aktiivi-EQ:lla varustettu basso, mikit voisivat olla passiivisetkin.

(Vanhassa) prs:ssä vain eq on aktiivinen, joten basso toimii mainiosti passiivisenakin - tosin se on ominaissoundiltaan aika tumma, yläpäätä voi korostaa basson eq:lla, mutta high-säädin korostaa (vain) 2KHz taajuutta. Sikäli fiksua, että niitä vielä tulee mikeistäkin eikä korostaminen lisää pelkkää kihinää kuten silloin jos korostaisi (korkeampia) taajuuksia joita mikeistä ei tule ulos.

Ai katos, toinenkin PRS:n omistaja! PRS toimi ykkösbassonani runsaat 13 vuotta, ennen kuin vaihdoin tähän nykyiseen. Ihan kelpo basso mielestäni, vaikka sitä ei hirveästi arvostetakaan.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Jooba
02.06.2004 20:56:09
1. vähän reilut 1,5 vuotta

2. eka oli squier prs ja nykyinen ibanez gsr500 tai joku vastaava

3. No kehujen perusteella ehkä flea bass mut sitten oma mielipide ni varmaan fender jazz bass... presari ei sopinut mulle...

4. Bändin kanssa heviä ja itekseen menee aika laidasta laitaa, rock-->funk-->hevi-->joku muu

5. Ohut kaula, kevyt, tasapainoinen kaulan ja bodyn välillä, hyvät mikit (aktiivit), sopii jokaiseen musiikki tyyliin.

6. En mene kuiteskaan pinkillä bassolla hevi bändin kanssa lavalle, joku raja

7. Vibra kampi ois ihan kiva, oon nähnyt jossain sellasen en vaan muista missä...

Valitse hyvää materiaalia noihin puu osiin... parasta puuta mikä sitten onkaan, maksoi mitä maksoi

Hyviä raksa hetkiä :D
Basismi
03.06.2004 10:00:56 (muokattu 03.06.2004 10:02:47)
5. Hyvän basson ominaisuudet? (väh. 5kpl)

Hyvin soivat puut, jämäkkä ja vähän tavallista paksumpi kaula, pienikokoinen body, viisikielinen, kielten väli 17-18mm tallassa, mieluummin passivi, ei volume eikä varsinkaan tone -potikkaa.

6. Mitä sinulle merkitsee basson ulkonäkö?

Rumalla en soittaisi vaikka olisi hyväkin.

7. Onko herännyt uusia ideoita basson ulkonäköön/käytettävyyteen liittyen?

Vaikea tältä saralta on mitään uutta keksiä. No elektroniikan turhuus voi olla jollekin uusi idea.
Fenderin Roscoe Beckissä on sähköpuoli aika hyvällä mallilla.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Niskamies
03.06.2004 10:09:30
Jos on basso, jossa aktiivisävysäädöt voi ohittaa, niin kuuluisko basson kuulostaa samanlaiselta kun se on passiivina, ja kun se on aktiivina mutta kaikki sävynsäädöt ovat nollassa?
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Basismi
03.06.2004 13:03:44
Kyllä se aktiiviele useissa tapauksissa värittää soundia vaikka olisikin nupit keskellä.
rattledad
03.06.2004 13:36:46

Kyllä se aktiiviele useissa tapauksissa värittää soundia vaikka olisikin nupit keskellä.

Joo. Väärin olisin arvannut, mutta kokeilin.
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
NYdoll
03.06.2004 18:44:08

1. Kuinka kauan olet soittanut bassoa?

noin 6 vuotta

2. Mikä on oma bassosi?

Tokai hard puncher (precision) ja ibanez gsr 205 5-kielinen

3. Mikä on mielestäsi paras basso ja miksi.

kai se on Fenderin jazz-basso

4. Minkälaista musiikkia soitat?

laidasta laitaan, kuitenkin enimmakseen rokkia.

soundi vahvistettuna, soundi vahvistamattomana, ulkonako, hyva viimeistely ja tarpeeksi tukeva kaula

PALJON! enpa suostuisi rumalla bassolla soittelemaan vaikka olisi kuinka hyva soundi

on itseasiassa. Olen pitkaan suunnitellut bassoa, jossa olisi Fender Jazzmasterin lankku.
"I´ve got razorblade lips, gonna kiss some wrists..." Turbonegro - Fuck the world
Teijo K.
03.06.2004 19:06:04

Jos vastaisitte seuraavaan kyselyyn niin olisimme tosi kiitollisia. Basso ois tosin suunnitteilla ja tarvittais apuja asiantuntevilta..et millanen ois hyvä basso ja mitä ominaisuuksia sen tulis sisältää.

Noin-80 luvun lopulta

2. Mikä on oma bassosi?

"Emma"
-Mansikka-Aho fretted, eliks laitoin nauhat takaisin, kun en tarvitse enää nauhatonta. Emmassa on 6-kieltä. Hänen runkonsa on Zebrawoodia, mikit bartolinin passiivit, kaula vaahteraa, otelauta ruusupuuta. Kielet on Flatwoundit. Keskikoko, mallia en muista kun ne on olleet kiinni jo kolmatta vuotta.

"Paula"
-Self made bass. Häällä on 6-kieltä, runko kotimaista saarnia, kaula vaahteraa ja otelauta ebenpuuta. Mikrofoonina toimittaa EMG p45. Ja kielinä D'Addarion keskioon kielet, roundwound. Nikkeli. Soundi on selkeä ja läpitunkeva. Röytävä, ja hirveä tofu.

"Isolde"
-Tsekkiläinen kontrabasso, kiitos Kenylle kun myit. Arvostan. Hybridi rakenne kuulema. Kansi kuusta, pohja ja sivut ilneisesti vaahteravaneria. Se vähä mitä osaan soittaa tällä, niin ompi soundi oikein räväkkä. Soi nätisti ja lujaa, ja todella helpolla. Mun tärkein aarre nykyään soittimista puhuttaessa. Kielet lie on Spirocores mallia. Noin 5-vuotta käytetyt. Hyvin toimii vielä.

"Tristan"
-4 kielinen nauhaton sähköbasso. Uusin hankintani, hemmon ritsa & pitsasta. Täytyy jotenkin personifioida tätä, mutta en tiedä vielä miten. Edes uusi viilusta tehty plekusuoja... Ihan kelpo peli kuitenkin, ja tykkään.

"Natasha"
-Venäläistekoinen sähköbasso, mallia Leningrad. Thanks hemmo. Runko muovia, kaula varmaan Karjalan mäntyä, ja otelauta samoin. Mikkinä on tuolta kaapista löytämäni precision-tyyppinen split coil humpukkeri. Muistaakseni jonkun Arianritsan alkuperäismikki. Hieno soundi tässä. Oikein syvä ja tukeva. Kielistä en tiedä. Pari vuotta kuulemma olleet.

Bändien knssa tulee eniten käytetty tuota Paulaa, muuten soittaisin Isoldea koko ajan. Vaikken yhtään osaa...

Vanhan koulun progea, rokkiva, jotain kevyt-hunppaa.

1- Soundi mieleinen.
2- Tatsi...
3- Ulkonäkö...
4- Punanen
5. Ei saa olla kaulapainoinen, ollenkaan. Siis yhtään.

No joo.

No erilaisia rungon muotoiluja olen testaillut, ja asymmerisiä kauloja väsäillyt (Paulassa on mm.) Mikkiongelmi vain, kun bartolinia saa niin hoonosti.
Hurjasa noiruudessani poltin tupakkia. En enää.
Basismi
04.06.2004 09:18:21
Mutta ei pitäis värittää.

No riippuu siitä haluaako sen etusen värittävän... ;)
Kuuluisia värittäjiä on ainakin Aquilar ja Bartolini(*), joista jälkimmäinen edustaa aika suurta osaa markkinoilla olevista etusista.

(*) en ole itse testaillut
poppamies
04.06.2004 12:42:39 (muokattu 04.06.2004 12:43:13)

yli kolmekymmentä vuotta
2. Mikä on oma bassosi?
custom jazzbasso
vaikea sanoa mikä on kenellekin "paras" mutta Fenderit on yleensä luottopelejä
tällä hetkellä rokkia ja poppia. Aikaisemmin bluesia
tärkein on kaula. Sitten tulee puut ja mikit.
no ei paljon. Jollain mustalla hevikepillä en viitsis soittaa.
??
"G-strings are for strippers"
Mr.Purple
29.06.2004 10:55:25
Kiitoksia kaikille jo vastanneille! Laittakaa vaan lisää tulemaan vinkkejä bassoa mietittäessä.
Mr.Purple
Sähköjänis
29.06.2004 17:11:49
-vuodesta 84
2. Mikä on oma bassosi?
-Fender
-Fender. se on paras: läpitunkeva ja monipuolinen soundi, hyvä soitettavuus ynnä täydellinen ulkonäkö.
-hevistä humppaan, dzääsistä klasariin
-soundi
-sointi
-soitettavuus
-ulkonäkö
-monipuolisuus
-sitä että paskannäköisen basson kanssa en halua mennä lavalle ollenkaan
-no ei ole. mä olen perinnemiehiä, parhaat jutut on jo keksitty.
JK
30.06.2004 13:44:26 (muokattu 30.06.2004 13:45:23)

Jostain 70-luvun puolivälistä.

2. Mikä on oma bassosi?

Fender Jazzbass, -78

Tällä hetkelle minulle sopivin on tuo Jazzbass. Parhaan nimeäminen onkin vaikeampaa. Monissa bassoissa on hyviä puolia ja toisaalta ominaisuuksia joista en itse pidä. Esim Rickenbackerit ovat kaulaltaan ja soitettavuudeltaan hyviä, mutta se soundipuoli ei oikein ole mun juttuni.
Jazzbasso on tasaisen varma.

60/70/80 luvun covereita laidasta laitaan

Käteensopiva kaula, luotettavuus, soundien muokattavuuden helppous...

Yksi kriteereistä bassoa hankittaessa, mutta ei mikään olennainen juttu. Jos kahdesta samantasoisesta olisi valittava niin tottakai sen valitsis joka enemmän silmää miellyttää. Tosin eipä sitä bassoa juuri itse tule katseltua soittaessa...
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)