Aihe: Neljän sormen tekniikka | |
---|
|
Eksyin katsomaan mm. Dominique Di Piazzan ja Matthew Garrisonin ja muiden hiplailijoiden videoita ja nyt alkoi kiehtomaan vähän ajatus leikkiä salaa fuusiobasistia ja opetella neljän sormen tekniikkaa, missä käytetään peukaloa, etusormea, keskisormea ja nimetöntä tyyliin: http://www.youtube.com/watch?v=qig3yw5XqQ0 Jotenkin tuntuu kuitenkin aivan luonnottomalta tuo peukalo-etusormi-keskisormi-nimetön - järjestys, mitä melkein kaikki tekniikan hallitsevat tuntuu käyttävän. Kaipa sen pystyisi niinkin harjottelemaan jos siitä on jotain hyötyä, mutta nyt ainakaan ei toimi ollenkaan tuossa järjestyksessä. Onko täällä joitakin kyseisen tekniikan hallitsijoita? Lähinnä ajattelin kysyä että keksiikö joku jotain haittaa, jos tekniikan opettelisi peukalo-nimetön-keskisormi-etusormi järjestyksellä? Se järjestys tulee melko luonnollisesti ja sujuukin jo jotenkin, mutta tuleekohan jotain ongelmaa esimerkiksi vaihdoissa kieleltä toiselle ym. hypyissä. Omalla basistin logiikalla en ainakaan keksi oikein mitään selitystä miksei se noinkin toimisi. Olisi kuitenkin ihan kiva harjoitella heti alusta oikein, eikä sitten huomata joskus että ei perkele, eihän tää näin toimi. |
|
Ryhdy vaan treenaamaan tuota tekniikkaa sillä tavalla, joka parhaalta tuntuu. Sormijärjestystä voi myöhemmin vaihtaa jos siihen ilmenee aihetta. Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni. |
|
Olipas inspiroiva video. Pitää kyllä tutustua tähän tekniikkaan. Voi kyllä viedä aikaa, että alkaa sujumaan. Tuntui suunnilleen siltä kun olisi basso taas ekaa kertaa kädessä, kun testasin :D "If you cant reach the stars, try the boobs." |
|
Tuo Piazza on kehitellyt aika hauskan vehkeen oikean käden tekniikan treenaamiseen: http://www.youtube.com/watch?v=u6T-IWjenR8 Jos tuo todella toimii, niin oppisi varmaan tämän tekniikan nopeasti. Ei tule ainakaan kiusausta alkaa soittelemaan jotain muuta. Tietysti ehkä n. 50-80e (?) on melko kova hinta noin pienestä puupalikasta.. |
Brik 06.04.2010 19:14:47 | |
|
Muistuttaa hyvinkin klassisen kitaran sormitekniikka mielestäni. Ainakin moni klassinen kitaristi jolla olen bassoa soitattanut on luonnostaan tehnyt noin.? |
|
250 BPM FUOR FINGER PICKING BASS!!!!!!!11 http://www.youtube.com/watch?v=grPFRc_gjI0&feature=related Think twice before you speak and you`ll find everyone talking about something else. |
|
Sopii kai tuo joihinkin tyyleihin, mutta rokkia kun on tullut pääasiassa soitettua bassolla, niin päähän on iskostunut melko voimakas tapa soittaa, eli jämäkkä ääni ja sormi pysähtyy alempaan kieleen näpäyksen jälkeen. Tolla tavalla menee hankalaksi... Ehkä ei oo mua varten! All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |
|
Tämä sai hymyn huulille: https://www.youtube.com/watch?v=ze-aW0SB5K8 |
|
Moi. Brik: Muistuttaa hyvinkin klassisen kitaran sormitekniikka mielestäni. Ainakin moni klassinen kitaristi jolla olen bassoa soitattanut on luonnostaan tehnyt noin.? +1 Eikä rajoitu edes pelkästään klassiselle puolelle, noinhan useimmat sormin, kynsin tai kynsiplektroin soittavat muusikot kielisoittimiansa näppäilevät.
Basistien Kauhu: Tuo Piazza on kehitellyt aika hauskan vehkeen oikean käden tekniikan treenaamiseen: http://www.youtube.com/watch?v=u6T-IWjenR8 Jos tuo todella toimii, niin oppisi varmaan tämän tekniikan nopeasti. Ei tule ainakaan kiusausta alkaa soittelemaan jotain muuta. Tietysti ehkä n. 50-80e (?) on melko kova hinta noin pienestä puupalikasta.. Onkohan tämä parannettu versio siitä saman verran aikoinaan maksaneesta värkistä josta puuttui viritysmahdollisuus ja otelaudanpätkä? Siihen nähden ihan kohtuu hintainen jos ei itse osaa tehdä ;). T:Samuli |
Brownie 09.01.2016 09:23:03 (muokattu 09.01.2016 09:24:24) | |
|
Tuo pima-järjestys tuntuu tosiaan vaikeammalta kuin pami. Periaatteessa kuitenkin molemmat pitäisi hallita suvereenisti ja sormijärjestys valita soitettavan kuvion mukaan. Itse olen siis soittanut enempi klasari-kitaraa. Nyt vasta aloin treenaamaan tuommoisia juttuja bassollakin. |
Keny 10.01.2016 19:31:30 | |
|
Tossa kandee ottaa huomioon toi mikä videollakin näkyy eli hepulla on mikkien välissä ramppi mistä sormet saa tukea ettei uppoa liian syvälle kielten väliin.Ukoilla jotka käyttää tota teknikkaa niin nillä myös ramppi. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
|
Ei siinä mitään ramppeja tarvita. |
|
https://www.youtube.com/watch?v=dKffNbWXRfQ |
|
Moi. Keny: Tossa kandee ottaa huomioon toi mikä videollakin näkyy eli hepulla on mikkien välissä ramppi mistä sormet saa tukea ettei uppoa liian syvälle kielten väliin.Ukoilla jotka käyttää tota teknikkaa niin nillä myös ramppi.
Samaa mieltä Brownien kanssa, ko. tyyli ei välttämättä vaadi ramppia.
Joskus ammoin moista läpyskää kokeilin, muttei ainakaan minulla kauaa mikkien välissä viipynyt. Vaikka soittimista ja soittotyylistä johtuen oikeata kättä instrumenttiin ja peukkua mikkeihin tai paksuimpaan kieleen tarpeen niin vaatiessa tuenkin, ramppi oli vain tiellä. T:Samuli |
|
basisti1971: Vaikka soittimista ja soittotyylistä johtuen oikeata kättä instrumenttiin ja peukkua mikkeihin tai paksuimpaan kieleen tarpeen niin vaatiessa tuenkin, ramppi oli vain tiellä. Mulla oli ramppi yhdessä bassossa ja itseasiassa pidin siitä kyllä. En käyttänyt mitään hienoa neljän sormen tekniikkaa, ihan kahdella mentiin kolmatta välillä varovasti kokeillen, mutta idea oli saada oikean käden tekniikkaa järkevämmäksi. Tuolloin soiteltiin jotain mukaprogressiivista heviä, ja kieliä tuli revittyä treeneissä ja niillä muutamalla keikalla mitä tehtiin aivan järjettömästi. Ramppi esti moisen louhimisen, ja käsi tottui ikäänkuin itsestään tatsiin joka toki onnistui kun ajatteli asiaa, mutta innostuspäissään unohtui lähestulkoon aina. Että semmonen ramppitarina. Kannattaahan moista kokeilla, jos siitä on haittaa niin ottaa samointein pois. Jos jeesaa tatsin hakemiseen niin silloinhan se on oikeinkin hyvä juttu. Omani oli 8 tai 10 mm paksua pleksiä mikä oli siististi kahdella kaksipuoleisella teipinpalalla kiinni bassossa. Pysyi kiinni rankemmassakin menossa, ja kun sitten aikanaan otti irti ja pyyhkäisi liimajämät pois, ei bassosta huomannut että moinen ramppi siinä joskus oli ollut. Big Mono rules, ok? |
|
J.Nikkanen: Mulla oli ramppi yhdessä bassossa ja itseasiassa pidin siitä kyllä. En käyttänyt mitään hienoa neljän sormen tekniikkaa, ihan kahdella mentiin kolmatta välillä varovasti kokeillen, mutta idea oli saada oikean käden tekniikkaa järkevämmäksi. Tuolloin soiteltiin jotain mukaprogressiivista heviä, ja kieliä tuli revittyä treeneissä ja niillä muutamalla keikalla mitä tehtiin aivan järjettömästi. Ramppi esti moisen louhimisen, ja käsi tottui ikäänkuin itsestään tatsiin joka toki onnistui kun ajatteli asiaa, mutta innostuspäissään unohtui lähestulkoon aina. Että semmonen ramppitarina. Kannattaahan moista kokeilla, jos siitä on haittaa niin ottaa samointein pois. Jos jeesaa tatsin hakemiseen niin silloinhan se on oikeinkin hyvä juttu. Omani oli 8 tai 10 mm paksua pleksiä mikä oli siististi kahdella kaksipuoleisella teipinpalalla kiinni bassossa. Pysyi kiinni rankemmassakin menossa, ja kun sitten aikanaan otti irti ja pyyhkäisi liimajämät pois, ei bassosta huomannut että moinen ramppi siinä joskus oli ollut. Mulla meni vähän aikaa tajuta, että mikä hemmetti tuo oikein on, mutta se on niinkö apupyörät joilla harjoitella ajoa ja heittää sitten pois kun ei enää tarvitse? Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
|
hallu: Mulla meni vähän aikaa tajuta, että mikä hemmetti tuo oikein on, mutta se on niinkö apupyörät joilla harjoitella ajoa ja heittää sitten pois kun ei enää tarvitse? Hmm... No ei. Gary Willis taitaa pitää moista edelleen. Itsekkin oon kyllä nykyiseen beissiin moista harkinnut. Big Mono rules, ok? |
|
Moi. hallu: Mulla meni vähän aikaa tajuta, että mikä hemmetti tuo oikein on, mutta se on niinkö apupyörät joilla harjoitella ajoa ja heittää sitten pois kun ei enää tarvitse? Ei minunkaan mielestä. Vaikken itse ramppiin tykästynytkään, en sitä harjoitteluapuvälineeksi mieltänyt. Yksi (helposti muokattava) muuttuja basson soittoergonomiassa, ei sen enempää tai vähempää. Ehdottomasti kannattaa kokeilla ja makustella ennen kuin tyrmää ajatuksen epäkelpona. T:Samuli |
|
basisti1971: Moi.
Ei minunkaan mielestä. Vaikken itse ramppiin tykästynytkään, en sitä harjoitteluapuvälineeksi mieltänyt. Yksi (helposti muokattava) muuttuja basson soittoergonomiassa, ei sen enempää tai vähempää. Ehdottomasti kannattaa kokeilla ja makustella ennen kuin tyrmää ajatuksen epäkelpona. T:Samuli Niin mutta se on siis sitä varten, että sormi ei uppoa liian syvälle kielten väliin näpätessä? minä en missään tapauksessa tuomitse vaan koitan käsittää että mikä se on ja mitä sillä tehdään. Tämä ketjun otsikossa puhutaan neljän sormen tekniikasta, jossa olisi siis peukalo mukana näppäilemässä kieliä akustisen kitaran tapaan, niin liittyykö tuo ramppi siihen? siis kun peukalo ei ota tukea mikkikehyksestä, niin käden kontrolli on hankalampaa ja ramppi tarjoaa sen tarvittavan tuen toisesta suunnasta? Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
basisti1971 15.01.2016 07:55:49 (muokattu 15.01.2016 07:56:46) | |
|
Moi. hallu: Niin mutta se on siis sitä varten, että sormi ei uppoa liian syvälle kielten väliin näpätessä? minä en missään tapauksessa tuomitse vaan koitan käsittää että mikä se on ja mitä sillä tehdään. Voihan sitä noinkin toki käyttää, mutta ainakin itsellä oli ramppia testatessani tarkoituksena koittaa laajemmalla alueella samaa soittotuntumaa kuin mikkien päältä. Sormin toimikin kohtuullisesti mutta plekulla olisi joutunut muuttamaan soittotyyliä enemmän kuin mihin olisin ollut valmis.
hallu: Tämä ketjun otsikossa puhutaan neljän sormen tekniikasta, jossa olisi siis peukalo mukana näppäilemässä kieliä akustisen kitaran tapaan, niin liittyykö tuo ramppi siihen? Mun mielestä ramppi ei liity olennaisena osana kyseessä olevaan soittomenetelmään. Ehkä paljon akustista junnuna sormin soittaneena en osaa rampin mahdollisesti tuomaa tukea arvostaa tai kaivata, tai olen tässäkin asiassa vaan oma suppea itseni ;). T:Samuli |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|