Aihe: Two Notes Torpedo - keinokuormat ja/tai kaiutinsimulaattorit
1 2 3 4 5 6 723 24 25 26 27
RaskasMielinen
12.01.2016 10:26:30

Shredator: Mikäs tämä CAB-pedaali on? Onko kokemuksia?
http://www.thomann.de/fi/two_notes_torpedo_cab.htm

Jäsen TTV on kommentoinut juurikin tuota. On hänellä Koch LBII:n perässä. Eli Koch toimii keinokuormana ja sen simuloimattomasta lineoutista CAB:iin, josta Torpedon kaiutin- ja mikityssimuloinnit. Mulla puolestaan on Torpedo Live, joka on myös keinokuorma. Liven impedanssi on kiinteä 8 ohmia.
Jack of all trades - master of none
Shredator
12.01.2016 10:53:58

RaskasMielinen: Jäsen TTV on kommentoinut juurikin tuota. On hänellä Koch LBII:n perässä. Eli Koch toimii keinokuormana ja sen simuloimattomasta lineoutista CAB:iin, josta Torpedon kaiutin- ja mikityssimuloinnit. Mulla puolestaan on Torpedo Live, joka on myös keinokuorma. Liven impedanssi on kiinteä 8 ohmia.

Ok, elikkäs mulla on myös tuo Hotmama-keinokuorma, josta voisin jakaa line outista tuohon CAB:iin, josta sitten suoraan äänikorttiin. Eikö näin? Toimisiko tuo CAB sitten miten hyvin jos vetäsen vahvarin recording outista siihen ja siitä sitten äänikorttiin?
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=2jqjU-7mLUc
RaskasMielinen
12.01.2016 11:05:15

Shredator: Ok, elikkäs mulla on myös tuo Hotmama-keinokuorma, josta voisin jakaa line outista tuohon CAB:iin, josta sitten suoraan äänikorttiin. Eikö näin? Toimisiko tuo CAB sitten miten hyvin jos vetäsen vahvarin recording outista siihen ja siitä sitten äänikorttiin?

Veikkaan että toimii, kunhan se recording out ei ole kaiutinsimuloitu!!!
Mulla on yksi vahvari, jossa voi kytkimellä valita onko kaappisimulaatio päällä vai ei.
Shredator
12.01.2016 11:41:07

RaskasMielinen: Veikkaan että toimii, kunhan se recording out ei ole kaiutinsimuloitu!!!
Mulla on yksi vahvari, jossa voi kytkimellä valita onko kaappisimulaatio päällä vai ei.

Juup, on tuossa Mesassa joku compensated-simulaatio. Tulee ihan ok suoraan pöytäänkin. Pitää tuota mietiskellä...
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=2jqjU-7mLUc
jii.haanpaa
12.01.2016 14:52:15
Pystyykö Torpedo Livellä nappaamaan talteen sekä kajarisimuloidun, ettäpäs kuivan signaalin? Allekirjoittaneen hassutteluissa Studio olisi niin överi, että itseäkin hävettäisi.
Karhukoira74
12.01.2016 15:29:31

jii.haanpaa: Pystyykö Torpedo Livellä nappaamaan talteen sekä kajarisimuloidun, ettäpäs kuivan signaalin? Allekirjoittaneen hassutteluissa Studio olisi niin överi, että itseäkin hävettäisi.

Kiitos. Mieleni kääntyi myös Livestä tähän.
-So many assholes, so few bullets-
RaskasMielinen
12.01.2016 18:11:52

jii.haanpaa: Pystyykö Torpedo Livellä nappaamaan talteen sekä kajarisimuloidun, ettäpäs kuivan signaalin? Allekirjoittaneen hassutteluissa Studio olisi niin överi, että itseäkin hävettäisi.

Manuaalin mukaan kyllä. SPDF-lähtö tuottaa kaksi raitaa ja ne ovat asetettavissa wet ja dry, eli simuloitu ja simuloimaton. En tosin ole vielä kokeillut tätä käytännössä. Yritän ehtiä testaamaan piakkoin ja palaan asiaan. Äänikortissa pitää toki olla SPDF-tulo. Esimerkiksi Focusrite Scarlett 6i6:saa on. Torpedo CAB:issa ei muistaakseni ole SPDF-lähtöä ja siten siitä puuttuu Liven wet-dry -mahdollisuus/toiminto.
steelduck
12.01.2016 19:58:36

Turha hävetä... Studiota täälläkin kuolataan... :D
TTV
12.01.2016 20:41:04
RaskasMielinen: Torpedo CAB:issa ei muistaakseni ole SPDF-lähtöä ja siten siitä puuttuu Liven wet-dry -mahdollisuus/toiminto.

CABissa on jokin wet /dry säätö, mutta se vain miksaa efektiä annetussa suhteessa, ei anna erillisiä signaaleita. SPDIF liitin tosiaan puuttuu, omassa soitossa en ole huomannut sille mitään tarvetta.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
TTV
12.01.2016 20:43:39
Shredator: Ok, elikkäs mulla on myös tuo Hotmama-keinokuorma, josta voisin jakaa line outista tuohon CAB:iin, josta sitten suoraan äänikorttiin?

Just noin se toimii. Tuu kokeileen en mun CABilla?
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
TTV
12.01.2016 22:22:15
Shredator: Juup, voishan tuota sovitella sessiot. Tosin vaaka alkaa kallistua AxefxII:een ;)

Ei oo huono vaihtoehto tuokaan ;-) Mut joo, voit joskus poiketa kokeilemaan CABia, samalla jatketaan nuppitestiä siitä, mihin viimeksi jäätiin...
jii.haanpaa
12.01.2016 22:22:35
RaskasMielinen: Manuaalin mukaan kyllä. SPDF-lähtö tuottaa kaksi raitaa ja ne ovat asetettavissa wet ja dry, eli simuloitu ja simuloimaton...

Oukkei, kiitosta infosta. Itselle vähän vieras ratkaisu, mutta eiköhän tuotakin oppisi käyttämään.

steelduck: Turha hävetä... Studiota täälläkin kuolataan... :D

Käsistähän nämä kaasuttelut aina lähtevät :) Studiossa olisi ja Livestä näköjään puuttuisi paljon sellaisia ominaisuuksia, joita ilman Wall Of Soundia käyttäneenä ei osaisi olla. Toisaalta, jos Livellä saa kuivan raidan talteen, niin sillähän pärjäisi, mutta tuoko se sitten mitään lisäiloa verrattuna keinokuorma + wall of sound-komboon.

Tuolla rahalla saisi myös Kemperin, eikä Axeenkaan olisi pitkä matka, mikä ei tee valintojen maailmasta sen helpompaa paikkaa elää :P
RaskasMielinen
12.01.2016 22:40:28

jii.haanpaa: Oukkei, kiitosta infosta. Itselle vähän vieras ratkaisu, mutta eiköhän tuotakin oppisi käyttämään.

Käsistähän nämä kaasuttelut aina lähtevät :) Studiossa olisi ja Livestä näköjään puuttuisi paljon sellaisia ominaisuuksia, joita ilman Wall Of Soundia käyttäneenä ei osaisi olla. Toisaalta, jos Livellä saa kuivan raidan talteen, niin sillähän pärjäisi, mutta tuoko se sitten mitään lisäiloa verrattuna keinokuorma + wall of sound-komboon.

Tuolla rahalla saisi myös Kemperin, eikä Axeenkaan olisi pitkä matka, mikä ei tee valintojen maailmasta sen helpompaa paikkaa elää :P

Siitä vertailutaulukko Torpedo-tuotteista - ja lisää GASua vaan koneesen :D
http://www.two-notes.com/en/hardware/torpedo-live/

Aika selkee mun mielestä kun tilaa suoraan Studion - ja sitten vielä Kemperin, Axen ja Atomicin :DDD Itse ostin Liven kun sain käytettynä ja koska olen nuuka eli en juurikaan käytä rahaa kitarakamoihin (hih, hih).
RaskasMielinen
13.01.2016 00:54:08

Shredator: Ok, elikkäs mulla on myös tuo Hotmama-keinokuorma, josta voisin jakaa line outista tuohon CAB:iin, josta sitten suoraan äänikorttiin. Eikö näin? Toimisiko tuo CAB sitten miten hyvin jos vetäsen vahvarin recording outista siihen ja siitä sitten äänikorttiin?

Palataas vielä tähän...

Tuollainen sattui silmääni Two Notesin foorumilta. Toki pyrkivät myymään mieluummin vähän kalliimpaa tuotetta.

Linkki: http://www.rig-talk.com/forum/viewt … id=906c9576b2f1800bccc9d5d9e0eda43c

ja sen teksti:

"Post subject: Re: CAB /w Load box vs Torpedo Live
PostPosted: Sun, Jan 10, 2016 11:35am
Plank Cranker Wanker

_
Well, if you do not need the digital output on the Torpedo Live and if the loadbox provides a level setting so you adjust it perfectly with the CAB input sensitivity, I would say that it's possible to get close.

What kind of loadbox do you have in mind? Because that will have a huge impact on the sound.

Creating pro audio product for the guitar and bass players:
Website : Two Notes Audio Engineering
Follow us on Youtube and Facebook
Two Notes samples on Soundcloud

For the best support, please check the FAQ and create a ticket on the Two Notes Help Desk"
RaskasMielinen
13.01.2016 01:28:24

Liven manuaalista:
"An S/PDIF signal contains two audio channels. The TORPEDO Live is a mono unit, so we decided to give
a great feature : sending the WET signal (with miking simulation) through the LEFT channel and the DRY signal
(without miking simulation) on the RIGHT. This way you can record the dry and wet signal simultaneously. Use
the WEt signal to play as usual, and the DRY signal from the amp with a plugin speaker simulator, such as our
TORPEDO PI-101 WoS !!"

Tahtonee(ko?) sanoa, että pitää olla lisäksi myös joko Two Notesin oma WoS eli Wall of Sound ja/tai sitten kolmansien osapuolten plugareita. Mun Liven mukana tuli sen edellisen omistajan hankkimia OwnHammerin kaappi/mikitys-plugareita. Ne ovat siis mulla Torpedo Liven muistilla ja voin käyttää niitä sieltä Torpedon ilmaisella Remote-ohjelmistolla. Mulla ei ole vielä kokemusta plugarien käyttämisestä muuten eli kysynkin, että pitääkö mun ensin yrittää kopioda ne plugarit Livestä läppärille ja sitten käyttää DAW:issa (mulla on Cubase LE AI Elements 7)??? Jos tuo menee/onnistuu noin, niin voisin siis nauhoittamisen jälkeen ajaa raitaa Cubasessa eri plugareilla (tässä tapauksessa niillä OwnHammerin plugareilla mitä mulla on) ja etsiä sitä sopivinta?

Parhaitenhan tuollaiseen jälkeenpäin tapahtuvaan sopivan kaapin ja mikityksen etsimiseen toki soveltuisi em. Wall of Sound ja Two Notesin omat virtuaalikaapit, sillä vaikka esimerkiksi nuo OwnHammerin tuotokset ovat ainakin omaan makuuni oikeinkin päteviä, niin mikkiä ja sen sijaintia ei voi vaihtaa (tosin mulla on tietyistä kaapeista versiot ties millä mikityksillä - myydään ilmeisesti paketteina).

Pitääköhän Wall of Soundiin ostaa virtuaaliakaapit taas erikseen ja uudestaan? Siis samoja kaappeja mitä tuli Liven mukana - lisääkin toki löytyy ja uusia putkahtelee Two Notesin OnLine Storen puolelle?? Yritin nopeasti katsoa asiaa myös Studion manuaalista ja en ole nyt aivan varma siitä onko asia näin myös Studion kohdalla???

Vidu, taidanpa vaan ladata tuon Wall of Soundin 30:n päivän trialin ja tallentaa Liven mukana tulleet kaapit tietokoneelle (se on manuaalin mukaan mahdollista jo ihan varmuuskopioinninkin takia). Siten rämpyttelen ja tallennan jonkun kuivan raidan ja yritän soitella sitä Wall of Soundin läpi vaihdellen kaappeja ja mikityksiä. Sitten ostan yhden kaapin (8 €) ja saan Wall of Soundin käyttööni rajoittamattomaksia ajaksi. Lisäksi ymmärsin, että Wall of Soundissa voi käyttää myös kolmansien osapuoleten plugareita, eli tapauksessani OwnHammereita. Jos Liven mukana tulleet virtuaalikaapit eivät toimi Wall of Soundissa, niin sitten pitää käyttää siinä mun OwnHammereita ja/tai ostella uusia kaappeja tai samoja kaappeja uudestaan...

Kaiken kaikkiaan minusta näyttää sille, että Wall of Sound on kehittyneempi versio sinänsä jo erittäin hyvästä Remote-softasta, jolla siis käytetään Two Notesin omia Torpedo-hardiksia (CAB, Live, Studio jne.). Voisi siis olettaa että Wall of Sound on tulossa käyttöliittymäksi Torpedo-hardiksiin mutta että juuri nyt eletään vielä jonkinlaista välikautta???

On tää digiaika ihmeellistä... Vielä hetki siten olin all analog -miehiä ja nyt mulla on se tilanne, että pitää hankkia USB-hubi, jotta saan edes kaikki musakamani kiinni (Torpedo Live, Scarlett 6i6, Cubasen lisenssitikku ja viimeismpänä Axon AX-50 -syntikkakontrolleri kitaralle). Onneksi voin kuitenkin edelleen soittaa tässäkin setupissa oikealla järeällä putkivahvistimella ja nauttia sen putkien hehkusta kotistudioni hämärässä näinä kylminä talviöinä :)
RaskasMielinen
13.01.2016 02:36:08 (muokattu 13.01.2016 02:36:26)

Kun olet rekisteröinyt My Account -tilin ja menet sinne Two Notesin sivuilta, löydät Exchange Uploads -kohdan. Jos nyt oikein ymmärsin, niin siellä on paljon muiden käyttäjien tekemiä ja ilmaiseksi jakoon antamia IR:iä sekä presettejä. Täytyypä tutkia tätäkin :) Kuten huomannette muutamista... kirjoituksistani tätähän topiciin tältä illalta, niin olen käyttänyt juuri tämän illan (ja tätä vauhtia lipsahtaa aamuun asti) Two Notesin sivujen kahlaamiseen. Homenna (eli tänään keskiviikkona) on toivottvasti aikaa tehdä muutamia käytännön kokeilujakin, siis ladata ja kokeilla sitä ja tätä - ainakin yritän.
jii.haanpaa
13.01.2016 09:03:48
RaskasMielinen: ...Kaiken kaikkiaan minusta näyttää sille, että Wall of Sound on kehittyneempi versio sinänsä jo erittäin hyvästä Remote-softasta, jolla siis käytetään Two Notesin omia Torpedo-hardiksia (CAB, Live, Studio jne.). Voisi siis olettaa että Wall of Sound on tulossa käyttöliittymäksi Torpedo-hardiksiin mutta että juuri nyt eletään vielä jonkinlaista välikautta???

En osaa sanoa Liven ja Studion tiedostopolitiikasta. Ostaessasi WOSissa kaapin, muutama tiedosto ilmestyy oikeaan hakemistoon. Voisi arvata, että näitä tiedostoja voi siirrellä tietskarilta Liveen/Studioon/Cabiin ja päinvastoin?

WOS on itsessään se älymoottori, joka hoitaa hommat. Remote on vain käyttöliittymä ja itse asiassa Studion Remote näyttää aivan samalta kuin WOS. Mä ajattelen asian niin, että noi purkit ovat vain rautaa, jotka pyörittävät WOSia tai sen osia. Livessä ja CABissa softan ominaisuuksia on jouduttu karsimaan, koska niissä ei ilmeisesti rauta riitä pyörittämään koko härdelliä.

Kannattaa todella tutustua WOSiin. Ainakin itsestäni tuntuu, että "post fx"-osiolla (eq,exciter,compressor) kuuhun pyritään. Perinteinen impulssi toimii ymmärtääkseni niin, että "kajari" soi aina samalla tavalla, riippumatta tehoista. Oikean kajarin käytös kuitenkin muuttuu tehoista riippuen ja tätä muutosta pääsee simuloimaan WOSissa (ja Studiossa mikäli olen oikein ymmärtänyt?) post fx-kaluilla ja kajarin särön säädöllä. Toki useampien kaappien/mikkien yhdistelmät ovat loputon, mutta hillainen suo. Parasta on tietenkin se, että kun presetin kerran hieroo omaan korvaan sopivaksi, niin toista kertaa ei tarvitse.

On tää digiaika ihmeellistä... Vielä hetki siten olin all analog -miehiä ja nyt mulla on se tilanne, että pitää hankkia USB-hubi, jotta saan edes kaikki musakamani kiinni (Torpedo Live, Scarlett 6i6, Cubasen lisenssitikku ja viimeismpänä Axon AX-50 -syntikkakontrolleri kitaralle). Onneksi voin kuitenkin edelleen soittaa tässäkin setupissa oikealla järeällä putkivahvistimella ja nauttia sen putkien hehkusta kotistudioni hämärässä näinä kylminä talviöinä :)

:D Semmosta. Mulle nämä torpedot sun muut ovat hyvä tekosyy ostella lisää vahvareita. Tällä hetkellä mulla on käytössä Suhrin Reactive Load ja se on kaikessa yksinkertaisuudessaan hyvä purkki. Jos soittoharrastus edellä menisin, niin ehkäpä se sitten olisi kemper...tai axe. Argh.
Karhukoira74
13.01.2016 09:11:19 (muokattu 13.01.2016 09:14:01)

Itsellä on kyllä nyt vahvana tuo Studio mielessä, jos jonkunlaista kotistudiota saisi kasaan. Soundi joka mulle puhuu on moneen kertaan todettu tulevan Dual Rectosta, joten sen suhteen TUSKIN kauheesti vahvarimallinnoksia kaipaisin (eli tänään yritän perustella itelleni Axen tarpeettomuutta, mutta iltapäivästä voi olla taas jo toisin!). Hmm...toisaalta se Axe ois monipuolisempi kuitenkin, ja samat palikat yhellä piuhalla....sääääh. Ja itseasiassa parempi ois jos ois molemmat, niin sais valita ja vaihtoehtoja vielä enemmän! Hetkinen...kaivanpa ne neljätonnia ensin patjasta.
-So many assholes, so few bullets-
RaskasMielinen
13.01.2016 14:46:08 (muokattu 13.01.2016 14:49:28)

jii.haanpaa: En osaa sanoa Liven ja Studion tiedostopolitiikasta. Ostaessasi WOSissa kaapin, muutama tiedosto ilmestyy oikeaan hakemistoon. Voisi arvata, että näitä tiedostoja voi siirrellä tietskarilta Liveen/Studioon/Cabiin ja päinvastoin?

Näin se on. Tämä selvisi itselleni lopulta WOS:ia (Wall of Soundia) kokeilemattakin. Nimittäin, kun kirjautuu luomillaan tunnuksilla Two Notes Storeen ja valitsee Virtual Cabinets -alasvetovalikosta Lisence & Cabinet Managerin, niin alaspäin vierittämällä tulee näkyviin "Below are the Two Notes cabinets you own". Jokaisen siinä listatun kaapin kohdalla sanotaan "A Two Notes virtual cabinet for your Torpedo Wall of Sound plug-in" ja jokaisen kaapin kohdalla on vielä Dawnload-painike. Itselläni kaappeja näkyy juuri se 32 kappaletta, mitä Torpedo Liven mukana piti tullakin. Nyt latasin itselleni myös tuon WOS:in, mutta en ole vielä päässyt kokeilemaan sitä. WOS on ymmärtääkseni itsessään plugari eli se avataan niin ikään ymmärtääkseni vasta DAW-ympäristössä (itselläni siis Cubase)? Pitääkö paikkansa??

WOS on itsessään se älymoottori, joka hoitaa hommat. Remote on vain käyttöliittymä ja itse asiassa Studion Remote näyttää aivan samalta kuin WOS. Mä ajattelen asian niin, että noi purkit ovat vain rautaa, jotka pyörittävät WOSia tai sen osia. Livessä ja CABissa softan ominaisuuksia on jouduttu karsimaan, koska niissä ei ilmeisesti rauta riitä pyörittämään koko härdelliä.

Kaivoin esiin printcreenejä Two Notesin sivuilta ja ne vahvistavat olettamasi. Siten näyttää sille, että minä puolestani olin väärässä olettaessani, että Livessä (ja CAB:issa sekä itse asiassa myös Studiossa - koska oletin väärin sen Remoten olevan samanlainen kuin Livessä ja CAB:issa) olisi vain vanha softa, joka olisi ehkä piankin korvautumassa monipuolisemmalla. Näin ei siis ilmeisesti olekaan, vaan edullisemmat laitteet ovat edullisempia laitteita vähemmillä ominaisuuksilla. Remote on WOS, vähemmillä tai enemmillä ominaisuuksilla, riippuen asianomaisesta Torpedo-laitteesta.

Kannattaa todella tutustua WOSiin. Ainakin itsestäni tuntuu, että "post fx"-osiolla (eq,exciter,compressor) kuuhun pyritään. Perinteinen impulssi toimii ymmärtääkseni niin, että "kajari" soi aina samalla tavalla, riippumatta tehoista. Oikean kajarin käytös kuitenkin muuttuu tehoista riippuen ja tätä muutosta pääsee simuloimaan WOSissa (ja Studiossa mikäli olen oikein ymmärtänyt?) post fx-kaluilla ja kajarin särön säädöllä. Toki useampien kaappien/mikkien yhdistelmät ovat loputon, mutta hillainen suo. Parasta on tietenkin se, että kun presetin kerran hieroo omaan korvaan sopivaksi, niin toista kertaa ei tarvitse.

Studio alkoi yllättäen kuumottamaan itseänikin :D Toisaalta kyseiset ominaisuudet ovat käytössä käytettäessä WOS:ia DAW:n plugarina. Koska en ole siis vielä kokeillut, niin en tiedä soveltuuko soittelemiseen ihan muuten vaan eli millaisia latensseja syntyy vai onko käyttökelpoinen vasta dry-raidan muokkaamisessa sitten kun sellainen on ensin purkitettu. Kellään kokemuksia tästä?

Dry-raidan soittaminen äänikortille ja siitä edelleen DAW:ille onnistuu Studion ja Liven tapauksessa SPDIF:n kautta tai vaihtoehtoisesti ymmärtääkseni myös disabloimalla Remotessa virtuaalinen kaiutin ja sen mikitys (Torpedossa harhaanjohtavasti yhteisnimikkeellä Miking, jos nyt olen oikein ymmärtänyt). Jälkimmäinen mahdollisuus on muistaakseni myös CAB:in Remotessa. Normi keinokuormallakin luulisi onnistuvan jos siinä on käytettävän äänikortin kanssa yhteensopiva kaiutinsimuloimaton output. Voiko näin olla myös käytännössä?

Jos WOS toimii hyvin normi keinokuormallakin, niin siinä tapauksessa CAB:in ja Liven pointiksi jää, että niiden kanssa ei tarvita välttämättä tietokonetta, äänikorttia eikä etenkään DAW:ia - sekä kaiken tuon opiskelemista. Tosin Liveä ja CAB:ia on todella mukava ohjata Remotella tietokoneelta. Livessa ja CAB:issa on hyvät kuulokeliitännät, mutta jos haluaa äänen monitoreihin, niin väliin tarvitaan äänikortti tai (pikku)mikseri. Livessä on lisäksi 8 ohmn keinokuorma ja CAB:issa ei ole keinokuormaa. Livessä on SPDIF ja CAB:issa ei. Lisäksi Liven mukana tulee muutama kaappi enemmän kuin CAB:in mkana. Voisiko tämän vaikka yrittää summata näin? Strudiossa sen sijaan on niin paljon liitäntöjä ja ominaisuuksia, että en edes yritä ottaa sitä tähän vertailuun.

Jos WOS toimii hyvin myös ilman keinokuormaa eli käyttämällä pelkkää jotain guitar pre-ampia sekä WOS:n päätevahvistinmallinnoksia, niin sanoisin että aika edullinen ja ilmeisen soiva kattaus kotisoitteluun tietokoneen, äänikortin ja DAW:n kanssa. Eihän sinne WOS:iin kai tarvitse ostaa kuin pari mieleistään kaappia tai vaikka yhdenkin, niin WOS:n käyttöoikeus ei vanhene?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)