Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5138 139 140 141 142215 216 217 218 219
Juzpe
07.01.2016 10:36:22 (muokattu 07.01.2016 10:40:06)

harryk: Soitin cover-musaa bändisssä vuosikausia maailman ensimmäisellä Bluetonella, eli alkupään Dusty Roadilla, jossa on 2x6V6GT-pääte. Siitä lähtee tehoja n. 20 W. Keikkapaikat olivat vaihtelevan kokoisia, isoimmat työväentaloluokkaa. Koskaan ei vahvariani mikitetty ja yleisin pyyntö oli aina, että soittakaa hiljempaa. Efektejä oli laudassa parhaillaan 5-6 kpl ilman isompia ongelmia.

Vahvasti samoilla linjoilla olen Harryn kanssa tästä tehon riittävyydestä. Omat kaksi Bluetone-nuppiani ovat teholtaan noin 30W-40W luokassa (molemmissa on 2xKT66 päättärissä) ja toistaiseksi ovat olleet riittävän tehokkaita. Clean-etusen headroom on kyllä isommissa mestoissa melko tapissa eli säröytymisen rajamailla, mutta kitaroissa on volumepotikat sitä hienosäätöä varten useimmiten ihan vakiovarusteena. Jos ei 2x EL34/KT66/vast. päättäri riitä, niin useimmat Bluetonen päätteet on käsittääkseni mitoitettu niin, että 2xKT88/6550 kelpaa sinne myös (kunhan säätää virrat & jännitteet kohdilleen), jolloin tehoa pitäisi kait löytyä about 70W. Ainahan on tietysti olemassa se vaihtoehto, että hankkii neljän pääteputken version, joka on mitoitettu ottamaan vastaan 4xKT88/6550. Ainakin yhden Bluetonen nupin olen tavannut, jossa oli 4x KT120-päättäri... se oli toki bassovahvistimeksi rakennettu, mutta en mä siitä paskaa soundia kitarallakaan saanut...
Kannattaa ottaa myös huomioon se, että elementtien herkkyydellä on HELVETIN SUURI merkitys mökän määrään. Karkeasti siten, että 3dB herkempi elementti vaikuttaa saman verran kuin vahvistimen tehon tuplaaminen. Toki eri elementeissä on erilainen soundi...
E: Niin ja mulla on efektejä laudassa... noin 10-15... :D
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Laulava Kylätohtori
10.01.2016 10:13:38
Kävin hakemassa Lead Jr:n eilen. Perinteisiin nuppeihin, kun on tottunut, niin oli se jotenkin uskomattoman pieni ja kevyt. Kerrankin roudaus lähinnä nauratti.

Mutta on se kova peli. Joskus tuollainen oli lainassa ja sen perusteella tuon ostin, mutta kyllä se vähän yllätti hyvyydellään. Tai säröpuolen hyvyyden muistinkin, mutta tosi hienosti tuo puhdistuu myös kitaran volasta. Siellä 5:lla aletaan olemaan jo todella puhtaissa soundeissa, vaikka gainia olisi reilusti. Ja puhdas soundi on myös todella maukas...

Tosin sitä 40 watin potkua jää kaipaamaan. Kyllä sen vaan huomaa, että tehoa on vain se muutama watti. Mutta toisaalta, en kyllä heti uskoisi, että muutamalla watillakin voi saada noin loistavaa soundia...

Kaapissa ollut WGS:n Invader ei vaikuuttanut ainakin ensitestillä, mutta pitää nyt testata lisää.
They pass too much electricity. -SRV
vulgaar
11.01.2016 14:54:07

Laulava Kylätohtori: Kävin hakemassa Lead Jr:n eilen. Perinteisiin nuppeihin, kun on tottunut, niin oli se jotenkin uskomattoman pieni ja kevyt. Kerrankin roudaus lähinnä nauratti.

Mutta on se kova peli. Joskus tuollainen oli lainassa ja sen perusteella tuon ostin, mutta kyllä se vähän yllätti hyvyydellään. Tai säröpuolen hyvyyden muistinkin, mutta tosi hienosti tuo puhdistuu myös kitaran volasta. Siellä 5:lla aletaan olemaan jo todella puhtaissa soundeissa, vaikka gainia olisi reilusti. Ja puhdas soundi on myös todella maukas...

Tosin sitä 40 watin potkua jää kaipaamaan. Kyllä sen vaan huomaa, että tehoa on vain se muutama watti. Mutta toisaalta, en kyllä heti uskoisi, että muutamalla watillakin voi saada noin loistavaa soundia...

Kaapissa ollut WGS:n Invader ei vaikuuttanut ainakin ensitestillä, mutta pitää nyt testata lisää.

Dusty Roadissa parhautta on myös just että oikeasti toimii volapotikalla soundin puhdistus vaikka rosoa olisi enemmänkin. Ei oikeastaan ennen ole tullut käytettyä mutta tällä onnistuu
"Boris the Blade, or Boris "the Bullet Dodger." As bent as the Soviet sickle, and as hard as the hammer that crosses it. Apparently, it's just impossible to kill the bastard."
steelduck
12.01.2016 20:01:22 (muokattu 12.01.2016 20:02:20)

Stalker-nuppi kokeilussa... on kyllä harvinaisen soittamaan innostava laitos. Laiturin kokoinen spedulauta on aika työttömänä. Cleanista, Blues-rosoon ja 70-rockenrolliin aivan huikea peli. Modernit säröt ja hi-gainit kannattaa hakea muualta.

Kaappina testissä toimii Bluetonen 1x12" WGS Veteranilla.
Lespaul66
12.01.2016 20:28:10
Do di...nyt se Dusty Road 2+2 reverb combo valmistui...kuvakin näkyy jo Bluetonen Facebook sivulla. Torstaina sitten haen kotiin, kun malttaisi vielä odottaa...
Laulava Kylätohtori
12.01.2016 21:11:27 (muokattu 12.01.2016 21:17:33)
Mulla on Dusty ja lainassa on ollut pari kolme muuta Dustya (eri versioita erilaisilla päätteillä ja modauksilla) + se sama JMP peli, josta puhut (tosin ennen modausta), eikä ole koskaan ollut mitään kierto-ongelmia millään kitaralla. Paitsi Tokain telen omalla vintage-henkisellä tallamikillä kiersi kovilla säröillä, mutta sekin loppui, kun laski mikkiä (ja vaihdoin koko mikin). Tokain ES-135:lla taas sai hienosti hallittua feedbackia, kun säröä oli tarpeeksi. Mutta muuten ei kyllä kiertele eikä ulise, vaikka olen treeneissä vedellyt kovaa ja kovemmilla säröillä. Ja kotonakin tulee luukutettua välillä tulpat päässä. Joten siltä pohjalta itse kuvittelisin, että vika on jossain muualla...

e. meinasi pumppu jättää lyönnit väliin tänään, kun puljasin elementtien ja kaappien kanssa. Vaihtelin elementtejä kaappeihin ja kaappeja nuppeihin ja juuri jonkun vaihdon jälkeen, kun pistin stand-byn soittoasentoon, niin kuului outoa ritinää ja pelit vaikeni. Kokeilin toista kaappia ja sama juttu. Ajattelin, että nyt saatana meni päätemuuntaja, kun oli vahingossa jotkut johdot irti tms.. Pistin varmasti toimivan kaapin nuppiin ja piuhan suoraan kitarasta vahvariin ja toimihan se. Huh! Vika olikin huonossa pedaalin virtapiuhassa. Miten sammuikaan niin sopivan äänen kanssa just "oikeassa" tilanteessa... :D
Laulava Kylätohtori
12.01.2016 21:42:26 (muokattu 12.01.2016 21:43:15)
Pistetääs nyt vielä vähän Lead Jr:stä. Eli selvisi, että tuohon omaan on vaihdettu 12AX7:jen tilalle 12AT7:t juurikin tuon puhtaan soundin saamiseksi. Helppo ja halpa "modaus" jota kannattaa kyllä kokeilla. Muutenkin tuo kitaran volasta puhdistuminen tuo soundillisesti lähinnä EL34:t mieleen. Jotenkin hyvin saman henkinen meininki.

Voisi kuvitella, että Lead Jr:n pääteputkia käytettäisiin enemmänkin maailmalla (mitä ne nyt olikaan, en muista), sen verran hyvät ja uskottavat soundit niistä lähtee....

Lespaul66: Do di...nyt se Dusty Road 2+2 reverb combo valmistui...kuvakin näkyy jo Bluetonen Facebook sivulla. Torstaina sitten haen kotiin, kun malttaisi vielä odottaa...

Pitkät päivät edessä. :D
Gabe
12.01.2016 21:52:09
Laulava Kylätohtori: Mulla on Dusty ja lainassa on ollut pari kolme muuta Dustya (eri versioita erilaisilla päätteillä ja modauksilla) + se sama JMP peli, josta puhut (tosin ennen modausta), eikä ole koskaan ollut mitään kierto-ongelmia millään kitaralla. Paitsi Tokain telen omalla vintage-henkisellä tallamikillä kiersi kovilla säröillä, mutta sekin loppui, kun laski mikkiä (ja vaihdoin koko mikin). Tokain ES-135:lla taas sai hienosti hallittua feedbackia, kun säröä oli tarpeeksi. Mutta muuten ei kyllä kiertele eikä ulise, vaikka olen treeneissä vedellyt kovaa ja kovemmilla säröillä. Ja kotonakin tulee luukutettua välillä tulpat päässä. Joten siltä pohjalta itse kuvittelisin, että vika on jossain muualla...

Huudatitko sitä myös treeniksellä ja ronskimmilla säröillä ja kovaa, eikä ongelmia? Nimenomaan ennen modauksia tuo kierto ongelma oli pahimmillaan. Kotona se ei ollut yhtä hankala mutta äänenvoimakkuudetkin olivat todella pienet. Aloin itsekin epäillä syypääksi vanhaa treenistä, mutta kovasti nyt jäi vaivaamaan miksi ne ongelmat olivat näiden kahden koneen kanssa eikä kaikkien? Nykyinen treenis on toki laadultaan ihan eri tasoa, olisiko vahan treeniksen sähköissä ollut jotain joka sitten isommassa koneessa sai aikaan tällaista? Edellä mainituista koneista jäi ehkä sen edellisen treeniksen takia turhan paha maku suuhun. Nyt kiinnostaisi jo ihan periaatteen vuoksi kokeilla Dustya uudella.
Laulava Kylätohtori
12.01.2016 22:03:42
Gabe: Huudatitko sitä myös treeniksellä ja ronskimmilla säröillä ja kovaa, eikä ongelmia? Nimenomaan ennen modauksia tuo kierto ongelma oli pahimmillaan. Kotona se ei ollut yhtä hankala mutta äänenvoimakkuudetkin olivat todella pienet. Aloin itsekin epäillä syypääksi vanhaa treenistä, mutta kovasti nyt jäi vaivaamaan miksi ne ongelmat olivat näiden kahden koneen kanssa eikä kaikkien? Nykyinen treenis on toki laadultaan ihan eri tasoa, olisiko vahan treeniksen sähköissä ollut jotain joka sitten isommassa koneessa sai aikaan tällaista? Edellä mainituista koneista jäi ehkä sen edellisen treeniksen takia turhan paha maku suuhun. Nyt kiinnostaisi jo ihan periaatteen vuoksi kokeilla Dustya uudella.

Jep, mulla oli myös JMP treeniksellä pari kertaa. Ja kunnolla sitä luukutin ja boostasin vielä pedaaleilla lisää hönkää ja gainia.

Ja Dustyilla tulee soiteltua välillä Zeppeliniä ym. gain täysillä. Särökanavan volume ei tosin ole täysillä, mutta master on. Mutta ääntä ja gainia kyllä riittää

En tosiaan uskalla mitään varmaa sanoa, mutta eipä ole kyllä itsellä koskaan ollut minkäänlaisia kierto-ongelmia. Ei keikalla, kotona tai treeniksellä. Siksipä uskaltaisin väittää, että kyseessä ei ole ominaisuus, vaan jossain on ollut joku vika tms....
TTV
12.01.2016 22:18:28
Tässä ois maistiaista Bluetone Lead Jr. nupista, joka todella näyttää luonteensa oikeissa käsissä (ei, minä en soita tässä, vaan nupin nykyinen omistaja ):

https://youtu.be/GBy9cqis27U

Aika mellevä kitaravalli 2W nupista :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Rämppy
12.01.2016 22:58:59
Gabe: Osaakos joku fiksumpi valaista syitä seuraavaan mysteeriin.

Mulla oli se Bluetonen JMP tyylinen nuppi ja Dusty Road. Se JMP tyylinen laitos alkoi kiertämään ihan älyttömän helposti isommilla äänenvoimakkuuksilla ja hurina oli melkoinen. Säröä sai olla aika maltillisesti.. vähänkään enemmän niin soittaminen meni ihan mahdottomaksi, samaa ongelmaa oli Dystyn Crunch kanavalla. Stalkerin ja Swartien kanssa ei ollut tällaista ongelmaa joten ajattelin että se on isompitehoisten vahvistimien riesa, noh.. tuota Redplatea pystyy huudattamaan ihan helposti 50w asetuksilla ja huomattavan isoilla säröillä ilman mitään vastaavia ongelmia. Tuumin että mahtaakohan se olla Marshall tyylisten koneiden ongelma ja kinusin JCM800:n lainaan.. eipä ole senkään vastaavia ongelmia, säröä ja volumea kestää olla huomattavasti enemmän kuin edellä mainittujen Bluetoneiden kanssa.

Voisiko olla huonot putket syynä tuohon?
In Finland we have this thing called "diu diu".
Sarko
12.01.2016 23:38:05 (muokattu 12.01.2016 23:40:45)
Gabe: Huudatitko sitä myös treeniksellä ja ronskimmilla säröillä ja kovaa, eikä ongelmia? Nimenomaan ennen modauksia tuo kierto ongelma oli pahimmillaan. Kotona se ei ollut yhtä hankala mutta äänenvoimakkuudetkin olivat todella pienet. Aloin itsekin epäillä syypääksi vanhaa treenistä, mutta kovasti nyt jäi vaivaamaan miksi ne ongelmat olivat näiden kahden koneen kanssa eikä kaikkien? Nykyinen treenis on toki laadultaan ihan eri tasoa, olisiko vahan treeniksen sähköissä ollut jotain joka sitten isommassa koneessa sai aikaan tällaista? Edellä mainituista koneista jäi ehkä sen edellisen treeniksen takia turhan paha maku suuhun. Nyt kiinnostaisi jo ihan periaatteen vuoksi kokeilla Dustya uudella.

Ainakaan omistuksessani olleen Princeton Reverbin kanssa ei moista ongelmaa ollut. Ei edes keikoilla, jossa huudatin vahvistinta lähes täysillä useamman säröpedaalin kanssa.

E: etuasteputken kanssa ongelmaa?
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Gabe
13.01.2016 08:42:02
Rämppy: Voisiko olla huonot putket syynä tuohon?

Sarko: Ainakaan omistuksessani olleen Princeton Reverbin kanssa ei moista ongelmaa ollut. Ei edes keikoilla, jossa huudatin vahvistinta lähes täysillä useamman säröpedaalin kanssa.

E: etuasteputken kanssa ongelmaa?

Stalkerin kanssa ei myöskään ollut mitään vastaavia ongelmia. Voisiko vialliset putket tosiaan olla syypää? Harmillista että jää nyt mysteeriksi, ironista että silloin oli koneessa NOSsia monen sadan edestä ja nyt on TADin kiinassa valmistettua lasitavaraa. ^^
steelduck
13.01.2016 08:47:20 (muokattu 13.01.2016 08:48:56)

Ei minullakaan ole ollut mitään kierto ongelmia yhdenkään Bluetonen kanssa mitä olen huudattanut treenikämpällä. Siellä on käynyt AC/DC, Dusty (Orginaali ja uusi 2+2 malli) Bugaboo ja Wizard) ja Crossroads 2+2.

Stalkeria olen huudattanut kotona naapurien iloksi eikä sekään kiertele...

Epäilen etuasteputkia... mulla oli JCM800:ssa joskus tuommoista vaivaa ja tokeni ekan putken vaihtamalla. Soundikin parani.. :D
Gabe
13.01.2016 08:53:20
steelduck: Ei minullakaan ole ollut mitään kierto ongelmia yhdenkään Bluetonen kanssa mitä olen huudattanut treenikämpällä. Siellä on käynyt AC/DC, Dusty (Orginaali ja uusi 2+2 malli) Bugaboo ja Wizard) ja Crossroads 2+2.

Stalkeria olen huudattanut kotona naapurien iloksi eikä sekään kiertele...

Epäilen etuasteputkia... mulla oli JCM800:ssa joskus tuommoista vaivaa ja tokeni ekan putken vaihtamalla. Soundikin parani.. :D

Hieno homma, olisipa tätä hoksannut alkaa ihmettelemään vähän aiemmin. :D Taisin saada ko. koneista vähän turhan negatiivisen kuvan paskan putken takia. Oli muuten saman merkin NOSsia kummankin etuaste täynnä. Pääteputket taisi olla nykytuotantoa..
Spiral
13.01.2016 09:26:54

Mulla oli se Bluetonen JMP tyylinen nuppi ja Dusty Road. Se JMP tyylinen laitos alkoi kiertämään ihan älyttömän helposti isommilla äänenvoimakkuuksilla ja hurina oli melkoinen. Säröä sai olla aika maltillisesti.. vähänkään enemmän niin soittaminen meni ihan mahdottomaksi, samaa ongelmaa oli Dystyn Crunch kanavalla. Stalkerin ja Swartien kanssa ei ollut tällaista ongelmaa joten ajattelin että se on isompitehoisten vahvistimien riesa, noh.. tuota Redplatea pystyy huudattamaan ihan helposti 50w asetuksilla ja huomattavan isoilla säröillä ilman mitään vastaavia ongelmia. Tuumin että mahtaakohan se olla Marshall tyylisten koneiden ongelma ja kinusin JCM800:n lainaan.. eipä ole senkään vastaavia ongelmia, säröä ja volumea kestää olla huomattavasti enemmän kuin edellä mainittujen Bluetoneiden kanssa.

Mulla oli Crossroadsissa vähän samankaltainen ongelma yhdessä kanavassa. Korjasivat pajalla.
harryk
13.01.2016 10:00:27

En halua moittia NOS-putkia, mutta ne muutamat mitä olemme testanneet, ovat olleet yllättävän mikrofonisia ja kiertoherkkiä. Paradoksi on se, että ne ovat yleensä hyväsaundisia, mutta lähes käyttökelvottomia noiden ongelmien takia. Markkinoilla nykyään liikkuvat NOS-putket ovat yleensä olleet ns. B-luokan putkia noiden ominaisuuksiensa takia. Nykyään on erittäin harvinaista löytää huippuluokan NOS-putkia järkevään hintaan. Parhaat vaihtoehdot tähän ovat venäläiset NOS-putket, jotka on koodattu heidän omilla koodeillaan. Muutamat heidän mallinsa ovat kantakytkentää myöten yhteensopivia länsimaisten vastaavien putkien kanssa.

Myös uustuotantoputkissa on valitettavasti ongelmia merkistä riippumatta. Siksi pidämme omia uusia vahvareitamme päällä 6-8 tuntia ennen luovutusta, jotta selviää miten putket kestävät. Huonoimmat uudet putket ovat hajonneet muutamassa minuutissa. Nyrkkisääntö tuntuu olevan se, että n. 80-90 % putkivahvistimien vioista johtuu nykyään putkista.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Kuha
13.01.2016 10:47:13 (muokattu 13.01.2016 10:47:53)

Seuraavia Bluetoneja olen soittanut Gibson ES 335:lla ns. nupit kaakossa, mikään ei ole alkanut kiertämään:

- Barfly
- Stalker
- Tweed Deluxe
- Princeton Reverb
- Princeton Reverb+
- Brownie
- Blondie
- Band King 2+2 Reverb
- Tweed King
- Dusty Road
Old Fenders never die
Gabe
13.01.2016 13:43:11
Spiral: Mulla oli Crossroadsissa vähän samankaltainen ongelma yhdessä kanavassa. Korjasivat pajalla.

Epäilen omalla kohdallani nyt syypääksi paskoja putkia tai paskoja sähköjä.. tai sekä että. Mutta jatkoa varten kiinnostaisi kuulla että oliko tuo sinun Crossroadissa oleva ongelma kytkennän ominaisuus vai väärinkytkentä, ja oliko iso urakka korjata? Ja kuinka hyvin ongelma korjaantui pajalla? Luukutin tänään tuota Redplatea 50w asetuksilla ja master lähes auki + paljon isommilla gaineilla kuin yleensä ja mietin että jos Dusty esimerkiksi olisi ollut yhtä hiljainen eikä niin kiertoherkkä niin se olisi voinut olla tosi käyttis kone. Jos vika olikin putki niin vähän harmittaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)