Aihe: Iloiset mollibiisit, surulliset duurisävellykset
1 2 3
Tapani L
09.05.2004 13:49:19
Vähän off-topicin oloinen kirjoitus, mutta menkööt:

Kuuntelen juuri Apulannan Käärmeet-kappaletta, ja tässähän käytetään muistaakseni/käsittääkseni samojen sointujen duuri- sekä molliversioita. Tunnelmaltaan tuo kappale on minusta kovin outo.

Niin, tietääkö kukaan meneekö tuo nyt sitten duurista vaiko mollista.

Kertsi kuulostaa ainakin minun korviini iloisemmalta kuin säkeistö.
vaurio
10.05.2004 08:48:12
Neil Young: The needle and the damage done
surullinen biisi, vaikka meneekin duurissa
toinen on tää You can't put your arm around a memory.. enkä muista kenen biisi, mutta molemmat näistä menee kait D-duurissa
hei.. mitä sä teet? Hei! Et kyllä ruuvaa mun kitaraa kiinni seinään!!!
Danny s
10.05.2004 09:11:19
Neil Young: The needle and the damage done
surullinen biisi, vaikka meneekin duurissa
toinen on tää You can't put your arm around a memory.. enkä muista kenen biisi, mutta molemmat näistä menee kait D-duurissa

Tuohan on Johnny Thundersin biisi josta ovat versionsa tehneet niin Guns n' roses kuin Michael Monroekin.

Ja d-duurissahan tuo minustakin menee.
Huevos
10.05.2004 10:11:55

minusta on vähän hölmö just sanoa, että duuri on "iloinen" ja molli "surullinen"...tai ainakin hirveen yksinkertaistamista. kyllä niihin mulle liittyy kaikkea muita adjektiiveja myös. itse asiassa en koskaan enää kuuntelee biisiä ja ajattele: "onpas surullinen biisi". mulla tulee aina 10 muuta adjektiiviä mieleen.
Notefix
10.05.2004 11:45:42

Mun mielestä duuri on itseasiassa jollain tavalla haikeempi sävellaji kuin molli, silloin kun duurilla ilmaistaan ei niin iloisia fiiliksiä. Siinä on jotain paljon lopullisempaa.
My name is Baron, Notefix Baron "
Huevos
10.05.2004 11:49:00

Mun mielestä duuri on itseasiassa jollain tavalla haikeempi sävellaji kuin molli, silloin kun duurilla ilmaistaan ei niin iloisia fiiliksiä. Siinä on jotain paljon lopullisempaa.

mun mielestä on aivan mahdoton sanoa, että pelkkä sävellaji määräisi biisin tunnelman. melodiakaarrokset vaikuttaa varmaan ainakin lähes yhtä paljon...
Viceroy
10.05.2004 14:17:40

Motörhead - 1916

Tämä todellakin!

Lisäksi Juha Vainion Vanhoja poikia viiksekkäitä (duurikertsi).
Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren!
Risto Mustalisä
10.05.2004 14:33:05
Ehdottelisin tähän hataran muistikuvan pohjalta Knockin' on heaven's door -biisiä (G,D,C- G,D,Am - muistaakseni)
Born to be wild! - paitsi kotona..
mie
10.05.2004 15:02:42

Ehdottelisin tähän hataran muistikuvan pohjalta Knockin' on heaven's door -biisiä (G,D,C- G,D,Am - muistaakseni)

Tämä on väliin aika haikean kuulonen.
IHKK #10 "Pitääkö siun aina olla kun vetelä paska?" -Äitini
Juugeli
10.05.2004 15:09:52
Misfits - Hybrid Moments

Koko biisi menee duurisoinnuilla. Ei ehkä nyt aivan suoranaisesti surulliselta kuulosta, mutta jotenkin vähän nostalgisen haikeat melodiat siinä on.
Excuse me, while I kiss the sky IHKK #3
J.Ahonen
10.05.2004 22:03:18
Mun mielestä duuri on itseasiassa jollain tavalla haikeempi sävellaji kuin molli
Duureilla saa mielestäni kanssa noita haikeita ja kauniita sävellyksiä. Kun taas mollista surullisia.
Duuri: J.S Bach : air on a g string
Pink Floyd : Wish you were here

En pidä teoria termeistä, mutta lyydiset moodit on melko haikeita, kokeile hitaalla temmolla vaikkapa A/g#m/F#m/H
tai Dmaj7/C#m7/C#m

Sigur ros tuntuu vetävän yllättävän paljon Duurista.

Ei tule iloisia molli juttuja nyt mieleen, paljon neutraaleja, mutta ei iloisia, hyvän tuulisia muutamia.
Tupuna
10.05.2004 23:38:09 (muokattu 10.05.2004 23:41:40)
Edit: laitetaan pari esimerkkiä. Love of my life, These are the days of our lives, Too much love will kill you.

Ei oo totta! Juuri meinasin sanoa tähän threadiin nämä Queenin biisit. Minulle ainakin tulee todella surullinen fiilis näistä kappaleista. Varsinkin Love of my lifesta, sanathan käsittelevät eroa.

Korvani kuulevat Queenin We will rock you:n melodian menevän molliasteikolla, mutta mielestäni biisi on aika iloinen.

Sinead O'Connorin Nothing Compares 2 you (Princen tekemä?) on myös aika surullinen, vaikka meneekin duurissa. Videossakin Sinead itkee. Se on jotenkin lohdutonta.

EDIT: Vielä tuli mieleen mm. Eric Claptonin Tears in heaven.

Kun tässä hieman katselin tämän threadin biisejä, niin iloisissa mollibiiseissä näyttää kaikissa olevan jonkinlaista rytmiä tai menoa, kun taas surulliset duuribiisit ovat kaikki hitaita rytmillisesti. Liekö tässä yksi musiikin tärkeimmistä faktoreista tunteen herättäjänä??
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
Väinämöinen
11.05.2004 01:29:24
Viikatteen Aimon virsi menee C-duurissa.
Mykkä kissa on mauton.
Exhausted
11.05.2004 01:33:00

Nirvanan All Apologies menee aika puhtaasti D-duurista, biisissä on vain soinnut D, G ja A, mutta biisi on aika surullinen. lyriikoiden sisällöllä ja äänimaailmalla on suuri merkitys
Leper Messiah
01.06.2004 22:57:08 (muokattu 03.06.2004 13:57:41)
Leevi and the Leavingsilla on helvetisti helvetin hyviä surullisua duuripiisejä

joku pisti passengerin iloisena molli piisinä mutta soinnuthan menee

Am / F / C / G / Am / F / C / E
Anagram
01.06.2004 23:09:43
Viikatteen Aimon virsi menee C-duurissa.

Joo tykkäsin just tästä nimenomaisesta kappaleesta kovasti. Oli jotenkin tutunomainen kunnes tein hieman researchia: alunperin Lapinlahden Linnut by Hedkrok/Liinoja. Ovela valinta coveriksi sano.
leka
01.06.2004 23:17:09
joku pisti passengerin iloisena molli piisinä mutta soinnuthan menee

Am / F / C / G / Am / F / C / Em

niiiiiin? a-mollissahan tuo niinku menee
I want to be your sledgehammer, why don't you call my name
Exhausted
02.06.2004 16:53:58

niiiiiin? a-mollissahan tuo niinku menee

aivan. mollibiisi ei tarkoita sitä että kaikki soinnut on molleja.
Tupuna
03.06.2004 15:39:05
ON molli biisi mutta hain tuolla sitä että nuo duurit varmasti tuovat siihen iloisuutta.

ja laitoin aluksi väärin tuon viimeisen soinnun mutta nyt korjasin sen eli se on e duuri eikä e molli. Tuo ei kuitenkaan liittynyt mitenkään tähän keskusteluun, sanoinpahan vaan.

Duuri iloisuutta?? No jaahans... no kyllähän a-molliasteikon soinnuissa on pakko olla duureja välissä, että menisi a-molliasteikon mukaisesti. Vähän nyt järkeä päähän ennen kun tyhmiä kirjoitellaan
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT! PS: Älkää ihmetelkö jos en kirjoittele kesän aikana. Olen muualla, säännöllisen netin ulottumattomissa. Syksyllä taasen! 8)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)