Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: EQ laululle
1
järvi
09.01.2016 12:05:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

millaista eq käytätte livenä laululle
 
Kalmo
11.01.2016 11:57:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

järvi: millaista eq käytätte livenä laululle
 
Itse en liveile, mutta eiköhän se riipu:
- Laulajan sukupuolesta
- Mikrofonista
- PA-kamoista
- Musiikkityylistä
- Tilan akustiikasta
 
Tuskin on olemassa mitään patenttiratkaisua, jossa edellämainittuja tietoja ei tarvita.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
nightbird
13.01.2016 12:42:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turvallisin aloitus on kaikki EQ:t keskelle ensin ja siitä tilanteen mukaan
riippuen onko laulajalla ässävika tai muuten vaan ääni jota tarvitsee muokata.
Ja vähemistölle vibraa ja akustiikkaa sitten kanssa.
 
järvi
14.01.2016 21:46:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen yläpäätä lisännyt se selkeyttää laulun
 
Henri Henri Olavi
09.02.2016 21:37:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

järvi: Itse olen yläpäätä lisännyt se selkeyttää laulun
 
Aha? No niin. Joo, ok. Hyvä homma.
 
I'm sticking pins and needles in this stinking rot flesh-like substitute pieces of half cooked meat that are walking on this earth.
Spedemix
17.02.2016 16:52:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Livetilanteessa pääsääntöisesti käytän miksauspöydässä olevaa EQ:ta. Joskus aniharvoin laulajalla saattaa olla joku oma outboard jota toivoo käytettävän (joku vähän fantsumpi EQ jne.).
 
Studiopuolella työkalu valikoituu tarpeen mukaan; yleensä lähestyn asiaa genre-, ja historianäkökulmasta (millasia EQ:ta on käytetty kautta historian brittiläisessä rockissa tai vaikkapa Motown -soulissa).
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Jooba
07.03.2016 14:01:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennen kuin asia lähtee lapasesta ja alatte säätämään yhtään mitään EQ:ta laululle missään tilanteessa niin täytyy muistaa mitä se EQ oikeasti tekee. Sillä säädetään äänen sävyjä niin, että jokainen instrumentti "istuu paikoilleen" miksauksessa. Ei ole olemassa mitään taika EQ:ta iskelmälle tai 60-luvun rockille / jazzille. Kaikki lähtee laulajasta itsestään ja kappaleen sovituksesta. Tämän jälkeen vaikuttaa mikrofonivalinta ja EQ:lla viimeistellään istuvuus tuotokseen. Ja tämän kaiken tekee parhaiten ammattimainen ääniteknikko, ei laulaja itse.
 
Vinkkejä
- leikkaa kaikki pois alle 100Hz, joskus jopa hieman korkeammaltakin. Ei olennaisia taajuuksia laululle.
- 270-350hz, tästä kun leikkaa niin alkaa selkeytyä, riippuu laulajasta (mies, nainen, sävel, mikrofoni, tekniikka jne)
- 6kHz-8,5kHz, täällä suhisee ässät jos ärsyttää. Tähän mielummin De-esser kun EQ.
- 1kHz-3kHz on ihmisen korvan herkin taajuus jolla puheen ja laulun attack sijaitsee. Jos simppeli EQ:lla leikkaus alamiddleen ei auta niin tähän pieni boosti ja alkaa kuulumaan. menee helposti myös ärsyttäväksi
- yli 8kHz buustaamalla saat ilmaa lauluun tarvittaessa
 
Ja sit kun mennään livetilanteeseen merkkaa myös on onko äänentoisto / monitorit viritetty. Jos ei ole niin siinä ei hienosäätö laululle auta.
 
Summary: Laulakaa te laulajat kun se osaatte. Ääniteknikot säätää kyllä loput! :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «