Aihe: Saara Aalto
1 2 3 4 523 24 25 26 27277 278 279 280 281
Janizio
07.01.2016 16:13:12
sticky fingers: Ja vaikka puntaroi niin siltikin menee väärin. Jossain kohtaa virheitä ja huteja tulee, niistä pitää vana päästä yli.

Niihän se on joitain huteja ei vain voi oikein estää. Tai sitten jos kaikki hudit haluaa estää niin todennäköisesti on jo liian varovainen ja sekään ei ole hyvä uran kannalta
kk80
07.01.2016 21:13:41
Janizio: Nimenomaan tässä on nyt tullut loistavia esimerkkejä siitä, että miksi artistin/bändin pitäisi pitää siitä omasta jutustaan kiinni, joka tuntuu 100% omalta ja mukavalta.

Harvalla artistilla toi oma juttukaan on ihan staattinen, kiveen hakattu resepti vaan eiköhän omat intressit ja musiikilliset mieltymykset elä vuosien saatossa. Puhumattakaan yhtyeistä joissa kukin jäsen pyrkiin tuomaan omia näkemyksiään yhtyeen musiikkiin. Lisäksi hankala kuvitella muusikkoa jonka ulosantiin eivät ulkopuolelta tulevat vaikutteet mitenkään vaikuttaisi.

Kyllähän se Queenkin olisi voinut veivata kolmannen tai miksei vaikka kuudennenkin A Night At The Opera -tyylisen levyn mutta konsepti pistettiin romukoppaan ja kehityskaari huipentui Hot Spaceen. Vituiksihan tuo tuolla kertaa meni mutta toisaalta tuon kehityskaaren läpikäynyt yhtye on mielenkiintoisempi kuin yhtye joka levyttää "saman levyn" jatkuvasti uudestaan...
Pro Helminen. Raipe Vancouveriin 2010!
Janizio
07.01.2016 21:19:50
kk80: Harvalla artistilla toi oma juttukaan on ihan staattinen, kiveen hakattu resepti vaan eiköhän omat intressit ja musiikilliset mieltymykset elä vuosien saatossa. Puhumattakaan yhtyeistä joissa kukin jäsen pyrkiin tuomaan omia näkemyksiään yhtyeen musiikkiin. Lisäksi hankala kuvitella muusikkoa jonka ulosantiin eivät ulkopuolelta tulevat vaikutteet mitenkään vaikuttaisi.

Kyllähän se Queenkin olisi voinut veivata kolmannen tai miksei vaikka kuudennenkin A Night At The Opera -tyylisen levyn mutta konsepti pistettiin romukoppaan ja kehityskaari huipentui Hot Spaceen. Vituiksihan tuo tuolla kertaa meni mutta toisaalta tuon kehityskaaren läpikäynyt yhtye on mielenkiintoisempi kuin yhtye joka levyttää "saman levyn" jatkuvasti uudestaan...

Ilman muuta ja pitääkin sopivalla tavalla varioida juttuaan ja biisejään. Se pitää homman ns. raikkaana kun ei puske joka biisiä lähes samaan muottiin. Siinä käy herkästi niin, että artisti/bändi alkaa toistaan itseään ja se ei minusta ole hyvä asia. Sellainen jännittävyys katoaa artistista/bändistä
Janizio
07.01.2016 23:58:41
https://www.youtube.com/watch?v=5vq3zYk5r2w

Tää on aika jännä biisi Saaralta tälläisille ns. pitkäaikaisille faneilla, kun löytää viittauksia ja osia ihan sinne Talent-kisan ajoille asti. Jännää rakentelua hakea vähän tollaisia ns. nostalgia viittauksia biisiin.

Mut joo tuli tässä samalla mieleen, että onkohan noi Saaran biisit niinku tarinaltaan tai idealtaan vähän niinku ns. liian sisäsiittoisia. Tarkoitan siis sitä, että niiden tarinat ja jutut ei vältis aukea ihan ens kuulijalle etenkin kun ajattelee nyt näit Suomen kielisiä duettobiisejä Teemun kanssa niin tätä kuin sitä Jos Taivas Putoaa biisiä

Senkin Jos Taivas Putoaa biisin tarina ja ajatus ei ehkä aukea ihan kaikkine hienouksineen jokaiselle ihan niinku ensi kuuntelijalle. Mut tälläiselle kunnon fanille sen biisin hieno sanoma ja tarina aukesi heti ja sen takia se on niin älyttömän koskettava ja tunnelmallinen kun mulle sen biisin takana olevasta tarinasta/sanomasta ei jää mitään epäselväksi

Jos nyt joku ei muista mistä biisistä tässä kohtaa puhun

https://www.youtube.com/watch?v=WP0K_OKBpsI= Jos Taivas Putoaa
Dirtyh
08.01.2016 09:02:51

Janizio: https://www.youtube.com/watch?v=5vq3zYk5r2w

Saaran biisit niinku tarinaltaan tai idealtaan vähän niinku ns. liian sisäsiittoisia.

Kieltämättä tekstit ei oikein puhuttele ja jos olisi intoa kokeilla uusia tuulia niin ulkopuolisen tekstittäjän kanssa työskenteleminen voisi olla yksi tapa. Eikös Jenni Vartiainenkin pääosin tee niin? Immosen kanssa säveltävät biisit ja joku ulkopuolinen (Mariska?) sanoittaa?

Hitto kun Juice eläisi, siinä olisi ollut kokeilemisen arvoinen yhteistyökumppani. Kohdeyleisö voisi kuitenkin noilla biiseillä olla sama kuin Juicellakin. Itse tykkäisin Saaran kohdalla myös orgaanisemman ja vähemmän ahdetun soundin hakemisesta mutta ne on niitä makuasioita.
Janizio
08.01.2016 09:28:29 (muokattu 08.01.2016 09:41:37)
Dirtyh: Kieltämättä tekstit ei oikein puhuttele ja jos olisi intoa kokeilla uusia tuulia niin ulkopuolisen tekstittäjän kanssa työskenteleminen voisi olla yksi tapa. Eikös Jenni Vartiainenkin pääosin tee niin? Immosen kanssa säveltävät biisit ja joku ulkopuolinen (Mariska?) sanoittaa?

Hitto kun Juice eläisi, siinä olisi ollut kokeilemisen arvoinen yhteistyökumppani. Kohdeyleisö voisi kuitenkin noilla biiseillä olla sama kuin Juicellakin. Itse tykkäisin Saaran kohdalla myös orgaanisemman ja vähemmän ahdetun soundin hakemisesta mutta ne on niitä makuasioita.

Niin siis ovat ns. liian lähellä Saaraa esim. tän Jos Taivas Putoaa biisin tarina/idea.

Siis sen biisin takana oleva tarina/idea/sanoma ei siis aukea kunnolla sullekaanko?

Et tosiaan ku mulle ton biisin tausta tarina ja se mistä biisi on niinku syntynyt jne. niin siitä kaikesta ei jää niinku mitään epäselväksi ja kun sen idea, sanoma ja tausta tarina on niin hieno niin tekee biisistä mulle sen, että ei sit varsinkaan ekoilla kerroilla voinut kyynelehtimättä kuunnella ja musavideota katsella ja sama juttu kun ekan kerran kuuli sen Livenä

Mut mä niinku ymmärrän sen ja tosiaan miettinytkin, että onko noi Saaran biisien tarinat vähän niinku liian vaikeasti aukeavia niinku ihan perus kuuntelijalle, että tälläinen joka Saarasta ja hänen taustoista vähän enemmän on perillä niin sellaisella ne jutut biisien takana aukeaa kyllä, mutta tosiaan perus kuuntelijalle voi vähintäänkin vähän jäädä epäselväksi. Yleensähän se on hyvä jos biisien tarinat on artistille jollain tavalla henkilökohtaisia niiden laulamiseen tulee myös se fiilis, että ne on henkilökohtaisia ja tulee se tässäkin biisissä esille, jos tarina aukeaa, mutta ilmeisesti se ei oikein kunnolla aukea jokaiselle

Ai Juice ja Saara teksi niinku biisi yhdessä. Aika mielenkiintoinen yhdistelmä olis, mutta olishan se voinut toimiakin. Siis olis kokemus ja näkemys siitä millä Suomalaiset tosissaan hurmataan ja sit taas Saaran puolelta se laulamisen ja tunnelma luonti taito ja omalla tavallaan nuoruuden into ja halu. Minkähänlainen biisi siitä yhteistyöstä olis syntynyt
Jäärä
08.01.2016 10:30:57
Saara voisi tehdä sellaisen levyn missä ennen jokaista biisiä Saara kertoisi lyhyesti (esim. max kahden minuutin esittelypuhe) omin sanoin mistä biisi kertoo ja miten kuuntelijan pitäisi kappale kokea. Tältä pohjalta voitaisiin laatia myös kirjalliset kokeet, joissa testattaisiin ymmärtäisikö kuulija Saaran elämää ja biisiensä taustat siinä laajuudessa jotta olisi kelvollinen kuuntelemaan Saara Aaallon biisejä. Ehkä jonkinlainen SaaraAallon kuuntelukortti, kaikenmaailman tulityö- ja hygieniakorttien tapaan, olisi tarpeen?
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Janizio
08.01.2016 10:38:12
Jäärä: Saara voisi tehdä sellaisen levyn missä ennen jokaista biisiä Saara kertoisi lyhyesti (esim. max kahden minuutin esittelypuhe) omin sanoin mistä biisi kertoo ja miten kuuntelijan pitäisi kappale kokea. Tältä pohjalta voitaisiin laatia myös kirjalliset kokeet, joissa testattaisiin ymmärtäisikö kuulija Saaran elämää ja biisiensä taustat siinä laajuudessa jotta olisi kelvollinen kuuntelemaan Saara Aaallon biisejä. Ehkä jonkinlainen SaaraAallon kuuntelukortti, kaikenmaailman tulityö- ja hygieniakorttien tapaan, olisi tarpeen?

Toisaalta ei esim tuon Jos Taivas Putoaa biisin taustalla oleva juttu/tarina kyllä pitäisi olla niin vaikea selkoinen, että se ei avautuisi, jos nyt on edes vähän median kautta perillä asiosta
Dirtyh
08.01.2016 11:04:29

Lähtökohtaisesti tekstin pitää toimia omillaan. Tuo Jos taivas putoaa on tekstinä sellainen että samanlaisia tekstejä on 10000 kappaletta. Perus iskelmämusiikki teksti, ihan hyvä sellainen muttei mitään muuta. Siis mun mielestä. Tekstittäjät ovat tehneet todella omakohtaisia erotekstejä kautta historian mutta samaistumisen kannalta pitäisin tulkintaa tärkempänä. Totta kai artisti on ainakin osittain onnistunut jos hänen faninsa kokevat samaistuvan tuohon tekstiin ja niinhän nyt on käynyt.

Tempaisin Juice esiin vain siksi että hän on mun mielestä paras. Jotta teksti olisi poikkeuksellinen sen pitää luoda suomen kieltä uudelleen. Mielestäni tähän ovat pystyneet säännöllisesti vain Martti Syrjä ja Juice. Muilla on yksittäisiä osumiaa. Nekin on jo huikea saavutus.
T-Stag
08.01.2016 11:05:41
Janizio: Mut mä niinku ymmärrän sen ja tosiaan miettinytkin, että onko noi Saaran biisien tarinat vähän niinku liian vaikeasti aukeavia niinku ihan perus kuuntelijalle, että tälläinen joka Saarasta ja hänen taustoista vähän enemmän on perillä niin sellaisella ne jutut biisien takana aukeaa kyllä, mutta tosiaan perus kuuntelijalle voi vähintäänkin vähän jäädä epäselväksi. Yleensähän se on hyvä jos biisien tarinat on artistille jollain tavalla henkilökohtaisia niiden laulamiseen tulee myös se fiilis, että ne on henkilökohtaisia ja tulee se tässäkin biisissä esille, jos tarina aukeaa, mutta ilmeisesti se ei oikein kunnolla aukea jokaiselle

Se, että pystyy kirjoittamaan biisin tekstejä omista elämänkokemuksistaan niin hyvin naamioituna, että niistä tulee uusia, itsenäisiä tarinoita on vaikea taito. Mm. Mark Knopfler on siinä erittäin hyvä. Kannattaa tsekata esim. Private Investigations tai Romeo & Juliet hieman eri näkökulmasta...
T-Stag
08.01.2016 11:08:15
mpekkanen: Voin olla väärässäkin.

Niin oletkin monessa asiassa, vaikka kirjoituksessa on pointtiakin. Tässä menevät taas todella iloisesti Teosto-, Gramex-, ja rojaltiasiat sekaisin. Laitetaan siihen vielä levyntekobudjetit mukaan niin sekasotku on valmis. En mä tosin väitäkään että ne olisivat yksinkertaisia asioita asiaan kunnolla vihkiytymättömille.
Janizio
08.01.2016 12:55:13
Mut on Saaran löytymisestä ollut muillekin artisteille/bändeille ja muutenkin musalle hyötyä, että kyllä siinä tais käydä niin, että kun se super suosikki löytyi niin ns. aukes silmät muutenkin musalle ja kiinnostui siitä erillä tavalla yleisestikin.

Et on Saaran löytymisestä ollut mun kohdalla muillekin artisteille/bändeille hyötyä
Bonham
08.01.2016 12:58:20
Janizio: Mut on Saaran löytymisestä ollut muillekin artisteille/bändeille ja muutenkin musalle hyötyä, että kyllä siinä tais käydä niin, että kun se super suosikki löytyi niin ns. aukes silmät muutenkin musalle ja kiinnostui siitä erillä tavalla yleisestikin.

Et on Saaran löytymisestä ollut mun kohdalla muillekin artisteille/bändeille hyötyä

No, montako niiden muiden levyjä olet ostanut tai käynyt keikalla?
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Janizio
08.01.2016 13:20:17 (muokattu 08.01.2016 13:30:47)
Bonham: No, montako niiden muiden levyjä olet ostanut tai käynyt keikalla?

Varmaan sit muiden keikkoja yhteensä on saman verran kuin Saaran keikkoja yksistään et jos tollaisen arvion heitän niin ei varmaankaan kauhean paljon mee väärin.
Dirtyh
08.01.2016 13:34:26

Janizio: Varmaan sit muiden keikkoja yhteensä on saman verran kuin Saaran keikkoja yksistään et jos tollaisen arvion heitän niin ei varmaankaan kauhean paljon mee väärin.

Saako ihan näin mielenkiinnosta kysyä että millaisista määristä puhataan ja kenen muiden keikoilla sä oot käynyt?
Janizio
08.01.2016 13:42:17 (muokattu 08.01.2016 13:47:22)
Dirtyh: Saako ihan näin mielenkiinnosta kysyä että millaisista määristä puhataan ja kenen muiden keikoilla sä oot käynyt?

Mitähän mä sanoisin jos heitetään se 2-3 kertaa vuodessa, mitä Saaran oon nähnyt eli sehän tekee n. 10-12 Saaran keikkaa tähän päivään mennessä, jos noin raakasti laskee ja ei tuo määrä varmastikkaan kaukana ole totuudesta.

Keitä muita Suvi Teräsniska on nähty vissiin kolme kertaa, Popeda,Yö,Eput, Tuisku, kait tähän voi Suvi Aallonkin heitää, sit oli tälläinen konsertti jos oli näitä Oululaisii Voice of Finland nimiä siis muita kuin Aallon siskokset esim. Louhela,Erämeri,Alatalo jne. Juha Tapio. On noita

Ja tuohon vois lisätä listaan aikamoisen tukun lisää varsinkin kotimaisia artisteja/bändejä joiden keikalle voisin mennä, kuhan sattuu sopivasti kohdille ja aikaa liikenee että voi mennä

Niin ja sen ns. Saaran perässä keikoilla kiertämisen voi laskea alkaneen mulla siitä Viisukarsinta vuodesta.

Munkin tekee mieli tehdä teille vasta kysymys: Luulitteko te ihan tosissanne, että mulla ei kotona soi mikään muu kuin Saaran musa?
Seba
08.01.2016 13:59:17

Janizio: Se biisi on paljon muutakin kuin erobiisi.

Se on sitten jokaisen oma harkinta ja mielipide onnistuvatko Saara ja Teemu tulkinnalla välittämään biisin hienon viestin/tarinan ja minusta onnistuvat täydellisesti. Ainakaan minä en ekoilla kerroilla kun biisin kuulin ja ton musavideon näin niin kyyneliltä välttynyt. Ja sama homma tosiaan kun eka kerran biisin livenä kuulin. Silloin se on ainakin mulla mennyt täydellisesti maaliinsa.

Ja voin ihan suoraan sanoa, että toi Jos Taivas Putoaa biisi oli ensimmäinen biisi Saaralta joka aukas multa kyynelkanavat, vaikka muutkin ovat ihania ja upeita, mutta toi osu ja upos sit maalinsa ihan todenteolla

Myönnetään nyt alkuun että en ole vielä biisiä edes kuullut, ja vaikka uskottavat lyriikat useimmiten kumpuaa oikeista kokemuksista, niin kuulijan kannalta sillä mitä oikeasti on tapahtunut itse laulajalle, on hyvin vähän, jos yhtään merkitystä.
Hyvään biisiin kuulija samaistuu ja tulee ne omat kokemukset mieleen jotka sitten ehkä koskettaa tavalla tai toisella. Ja kun lähes kaikilla on huonoja kokemuksia rakkaudesta, parisuhteista jne, niin se on taitavan kirjoittajan aika helppo osua siihen naulaan missä tuntuu.

Kai. Itse en ainakaan osaa musiikkia kuunnellessa itkeä siitä mitä joku tuntematon on kokenut, mutta jos se vastaa omia paskoja kokemuksia niin saattaa kyynel vierähtääkin.
Toki jotkut biisit/esitykset saattaa olla niin voimakkaita että herkistyy muutenkin, mutta silloin se tarina pitää jo vetää todella hyvin esiin.

Pitää ehkä kuunnella ko biisi niin voin kokeilla osuuko vai ei.
Janizio
08.01.2016 14:02:34 (muokattu 08.01.2016 14:03:38)
Seba: Myönnetään nyt alkuun että en ole vielä biisiä edes kuullut, ja vaikka uskottavat lyriikat useimmiten kumpuaa oikeista kokemuksista, niin kuulijan kannalta sillä mitä oikeasti on tapahtunut itse laulajalle, on hyvin vähän, jos yhtään merkitystä.
Hyvään biisiin kuulija samaistuu ja tulee ne omat kokemukset mieleen jotka sitten ehkä koskettaa tavalla tai toisella. Ja kun lähes kaikilla on huonoja kokemuksia rakkaudesta, parisuhteista jne, niin se on taitavan kirjoittajan aika helppo osua siihen naulaan missä tuntuu.

Kai. Itse en ainakaan osaa musiikkia kuunnellessa itkeä siitä mitä joku tuntematon on kokenut, mutta jos se vastaa omia paskoja kokemuksia niin saattaa kyynel vierähtääkin.
Toki jotkut biisit/esitykset saattaa olla niin voimakkaita että herkistyy muutenkin, mutta silloin se tarina pitää jo vetää todella hyvin esiin.

Pitää ehkä kuunnella ko biisi niin voin kokeilla osuuko vai ei.

Tottahan tuo on, että biisit yleensäkin koskettaa vielä paremmin jos niistä löytää samaistumisen paikkoja omaan elämäänsä.
Vessajono
08.01.2016 16:06:49
Dirtyh: Tempaisin Juice esiin vain siksi että hän on mun mielestä paras. Jotta teksti olisi poikkeuksellinen sen pitää luoda suomen kieltä uudelleen. Mielestäni tähän ovat pystyneet säännöllisesti vain Martti Syrjä ja Juice. Muilla on yksittäisiä osumiaa. Nekin on jo huikea saavutus.

Suomenkielinen musa tuntuu jotenkin olevan muutenkin niin vahvasti tekstikeskeistä. Mä en oo oikeen huomannu, että olis tullu mitään uutta sukupolvea tässä viime aikoina - ehkä Olavi Uusivirtaa lukuunottamatta. Se on saatanallinen painolasti kun siinä edellisessä sukupolvessa on Yrjänän, Martikaisen ja Liimatan kaltaisia nimiä.
Skywriter: Minä rakastan sinua Saabistasi huolimatta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)