Aihe: Classic rock soundit makuuhuonevolumella
1 2 3 4 5 6
Gabe
05.01.2016 00:07:14
steelduck: En provosoidu, mutta tuo Torpedo kiinnostaa ihan hulluna ja minulla on Kemper. Kuinka kaukana asut Helsingin keskustasta? Olisi todella mielenkiintoista testaille "kerrostalo shootout" Kemperin ja JCM800:sen ja Torpedon välillä. Saisin ehkä järjestettyä Mesan Mark V:senkin paikalle testailtavaksi.

Tällä testivideolla tuo Torpedo on kyllä aika tolkuttoman vakuuttava:
https://www.youtube.com/watch?v=7CIpccX-_lg

Tällainen kiinnostaisi! Itse en nimittäin erottaisi Kemperin JCM800 profiilia aidosta asiasta kuuntelemalla kyllä millään.
klobasa
05.01.2016 08:42:24
Eikö ole olemassa putkareita joiden etuasteesta irtoais hyvät rock säröt? Ihmettelen vähän miksi tuota hiton kallista digitekniikkaa nyt ehdotetaan joka paikkaan.

Ihan puhtaasta rock soundista en sano mitään, mutta mulla ainakin löytyy kotoa pieni putkari, jossa ei ole mitään hienouksia: ei vvr, ei ppimv, ei keinokuormia, ei edes pedaaleja yms. On vain normaali master volume ja sekin on klo 15 kohdalla. Laitteen etuasteesta irtoaa tosi hyvät bluesrock säröt makuuhuonevolumella, eikä soundi ole mielestäni minkäänlainen kompromissi. Simppeliä.
harryk
05.01.2016 09:44:49

klobasa: Eikö ole olemassa putkareita joiden etuasteesta irtoais hyvät rock säröt? Ihmettelen vähän miksi tuota hiton kallista digitekniikkaa nyt ehdotetaan joka paikkaan.

Ihan puhtaasta rock soundista en sano mitään, mutta mulla ainakin löytyy kotoa pieni putkari, jossa ei ole mitään hienouksia: ei vvr, ei ppimv, ei keinokuormia, ei edes pedaaleja yms. On vain normaali master volume ja sekin on klo 15 kohdalla. Laitteen etuasteesta irtoaa tosi hyvät bluesrock säröt makuuhuonevolumella, eikä soundi ole mielestäni minkäänlainen kompromissi. Simppeliä.

On olemassa paljon vahvistimia, joista irtoaa etuasteesta hyvät rock-säröt. Se vaan mitä se hyvä rock-särö tarkoittaa, vaihtelee varmaan jokaisen soittajan kohdalla. Myös se miten vahvari vastaa dynaamisesti soittoon, vaikuttaa aika paljon asiaan. Halutaanko, että peli menee soiton kannalta pienelläkin volalla nätisti reunasärölle vai pitääkö saada aikaan Santamaiset laulavat lead-saundit myös makuuhuonevoimakkuudella.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Tomtom
05.01.2016 09:48:56 (muokattu 05.01.2016 09:49:56)
Multa löytyy Koch Studiotone ja Weber Minimass, perässä 1x12" komero ja toimii kyllä hienosti. Dynamiikkaa löytyy ja esim. SG:n kanssa homma pelaa. Ainakaan itse en kaipaa esim pedaalisäröjä vahvistimen kolmen kanavan lisäksi.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
calluna
05.01.2016 10:16:01
klobasa: Eikö ole olemassa putkareita joiden etuasteesta irtoais hyvät rock säröt? Ihmettelen vähän miksi tuota hiton kallista digitekniikkaa nyt ehdotetaan joka paikkaan.

Juuri näin.
Aika paljon tässä viime aikoina on kierretty kehää näissä kommenteissa ja ehdotuksissa. Ensin kysytään miten saa stadion-/treenis- tai keikkatasoiset soundit äänettömästi makuuhuoneeseen (kuka soittaa makuuhuoneessa?!?), ja sitten päädytään siihen että ei onnistu :)

Kukahan jaksais vääntää jonkun FAQ:n tuonne, johon olisi koottu "kaikki" vaihtoehdot ja eri asiat jotka vaikuttavat...näihin kun ei ole yhtä oikeaa vastausta.
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
naavanka_
05.01.2016 10:25:08

Edelleenkin se Orangen Micro Terror, maksaa satkun ja toimii kerrostalossa sekä treeneissä kunnon kaapin kanssa todella hyvin.
klobasa
05.01.2016 10:36:59 (muokattu 05.01.2016 10:38:50)
harryk: On olemassa paljon vahvistimia, joista irtoaa etuasteesta hyvät rock-säröt. Se vaan mitä se hyvä rock-särö tarkoittaa, vaihtelee varmaan jokaisen soittajan kohdalla. Myös se miten vahvari vastaa dynaamisesti soittoon, vaikuttaa aika paljon asiaan. Halutaanko, että peli menee soiton kannalta pienelläkin volalla nätisti reunasärölle vai pitääkö saada aikaan Santamaiset laulavat lead-saundit myös makuuhuonevoimakkuudella.

Kyllä.

Kun itsellä on kitarasta volat n. 8 paikkeilla se antaa sen cleanin mitä itse kaipaan (sellainen likainen clean). Sit kun nappaan kitarasta volat täysille äänentaso nousee vain marginaalisesti, mutta kone menee "blues särölle". Dynamiikkaa löytyy, eli soittotatsi vaikuttaa tosi paljon säröytymiseen. Jos haluaisin kunnon lead soundia niin laittaisin piuhan ja kitaran väliin jonku pedaalin. Tosi simppeli systeemi ja mun mielestä toimii helkatin hyvin pienellä volumella.

Omassa käytössä en näe mitään syytä digilaitteille koska en harrasta äänittelyä. Olettaisin, että äänittelyssä kaappimallinnukset voisi olla kivoja.
Gabe
05.01.2016 11:41:32
klobasa: Kyllä.

Kun itsellä on kitarasta volat n. 8 paikkeilla se antaa sen cleanin mitä itse kaipaan (sellainen likainen clean). Sit kun nappaan kitarasta volat täysille äänentaso nousee vain marginaalisesti, mutta kone menee "blues särölle". Dynamiikkaa löytyy, eli soittotatsi vaikuttaa tosi paljon säröytymiseen. Jos haluaisin kunnon lead soundia niin laittaisin piuhan ja kitaran väliin jonku pedaalin. Tosi simppeli systeemi ja mun mielestä toimii helkatin hyvin pienellä volumella.

Omassa käytössä en näe mitään syytä digilaitteille koska en harrasta äänittelyä. Olettaisin, että äänittelyssä kaappimallinnukset voisi olla kivoja.

Oletko katsonut disibelimittarilla kuinka kova meteli tuossa kohtaa on? Asutko muuten kerrostalossa?

Itse näkisin että ei tässä ole mitään oikeaa tai väärää tapaa. Itse asun kerrostalossa ja naapurit ovat hankalia, 70-80db on se äänenvoimakkuus millä pystyy soittelemaan ilman että alakerran yh vauvansa kanssa ei häiriinny. Kyllähän putkivahvistimenkin tuohon saa kuristettua mutta ei se kummoiselta Kemperiin verrattuna kuulosta. Kemperissä on lisäksi kuulokemahdollisuuskin.
Osteri
05.01.2016 12:16:13 (muokattu 05.01.2016 12:16:55)
harryk: ... hyvät rock-säröt. Se vaan mitä se hyvä rock-särö tarkoittaa, vaihtelee varmaan jokaisen soittajan kohdalla.

Näin minäkin ajattelen. Aika monesta vehkeestä saa ulos hyviä rock-säröjä jos antaa tilaa sille ajatukselle että hieman joutuu etsimään ja ettei rajoita itseään laitteen nimellä. Antaa omien korvien ja mieltymyksen päättää. Mallintavia laitteitakin voi toki käyttää siten että etsii sieltä itseä miellyttävän rock-särön, on sen mallinnuksen nimi sitten mikä tahansa.
Classic rockia voi silti soittaa, vaikkei ehkä tarkkojen ohjeiden ja määritysten mukaiset classic mallinnukset olisikaan säädettynä. Näin ainakin luulen.
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
klobasa
05.01.2016 12:18:03
Gabe: 70-80db on se äänenvoimakkuus millä pystyy soittelemaan ilman että alakerran yh vauvansa kanssa ei häiriinny.

En tiedä mihin mittari olisi pitänyt laittaa, mutta heitin sen n. puolen metrin päähän vahvarista. Lukemat heitti 82-89 db välillä. Keskikokoisella kopalla varustettua akustista soitettaessa lukemat oli 78-86db (soitettu ilman plekua). Aikaisemmin omistamani dreadnought oli paljon äänekkäämpi.

Voitko soittaa akustistakaan reilummalla tatsilla ilman, että naapuri hermostuu?
RaskasMielinen
05.01.2016 12:29:35

steelduck: En provosoidu, mutta tuo Torpedo kiinnostaa ihan hulluna ja minulla on Kemper. Kuinka kaukana asut Helsingin keskustasta? Olisi todella mielenkiintoista testaille "kerrostalo shootout" Kemperin ja JCM800:sen ja Torpedon välillä. Saisin ehkä järjestettyä Mesan Mark V:senkin paikalle testailtavaksi.

Tällä testivideolla tuo Torpedo on kyllä aika tolkuttoman vakuuttava:
https://www.youtube.com/watch?v=7CIpccX-_lg

Hitto, hieno homma. Tää pannaan järjestäen jotenkin. Asun Riihimäellä eikä sekään täysin poissuljettua ole, että pakkaan itse kamojani auton perään. Palataan asiaan pikaviesteillä. Kun saadaan järjestelyt vähän pidemmälle, niin en pitäisi mahdottomana, että muukaan mahtuisi pari muutakin aihepiiristä kiinnostunutta:)
Jack of all trades - master of none
JohnPatrick
05.01.2016 14:10:55
klobasa: Ihmettelen vähän miksi tuota hiton kallista digitekniikkaa nyt ehdotetaan joka paikkaan.

Siksi että nykyinen "digitekniikka" on erittäin hyvä vaihtoehto! :D

Tyhjänpäiväisen ensikommenttini lisäksi haluaisin tähän sen verran sanoa että kaikki uusi "digitekniikka" ei ole hiton kallista, on siis muitakin vaihtoehtoja kuin lippulaivamallit (ent. AxeFx2 omistaja). Hyvää saundia löytyy nykyisin myös edukkaammistakin härpäkkeistä. Itsellä on nykyisin Atomic Amplifire, hinta uutena 670€. Helposti hintasuhteeltaan paras kitarakamainvestointini koskaan.

Syy miksi hankin Atomicin tai ylipäätään "digitekniikka" liittyy paljolti ominaisuuksiin hyvän saundin lisäksi. Mulle putkivahvistin vs. mallintava -valinta kotisoitossa oli helppo valinta, koska koen että mallintavalla on mulle selvästi enemmän soittoa inspiroiva vaikutus kun löytyy napin painalluksella hyvänkuuloiset saundit Fenderistä Marshalliin, Voxista Mesaan jne. mitkä taas inspiroivat soittamaan ihan erilaisia juttuja ja sitä kautta kehittää kitaristina. Lisäksi tietyt ominaisuudet kuten lapsiperheystävällisyys, äänityksien helppous ilman muuttuvia tekijöitä... pari mainitakseni niin siihen nähden 670€ ei tunnut pahalta investoinnilta, kun saman saa maksaa joistain pikkukomboistakin vaikkapa Marshallin JCM-1.

Toki jollekin toiselle inspiraation lähde kotisoitossa voi olla juurikin 1-kanavainen pikkukombo tai vaikka fullstack ja hyvä niin, pääasia että löytyy hyvä kampe jokaiselle mikä inspiroi soittamaan, sehän se on pääasia, mutta pointtini koko hommassa oli siis se että kannattaa tutkia avoimin mielin nykypäivän vaihtoehtoja ja valita se mikä parhaiten inspiroi soittamaan. Oli se sitten putkivahvistin tai mallintava.

Jotta ei mene pelkästään löpinäksi niin nauhoitin Atomicilla testimielessä erilaisia saundipätkiä silloin kun tuli ostettua ko. laite. Tuossa on pätkä mikä oli lähimpänä otsikon classic rockia. Atomicista suoraan Garagebandiin ilman miksausta tai muutakaan käsittelyä ihan preset-saundilla. Mun mielestä 670€ laitteelta kelpo saundia?

JCM800 / Kolmas Nainen
https://soundcloud.com/timop82/kolmas-nainen
klobasa
05.01.2016 19:29:27 (muokattu 05.01.2016 19:30:12)
Gabe: Jeps, olisi siis liian äänekäs meikäläisen kotikäyttöön. Kokeileppa himmata sitä sinne 70db paikkeille, jos ei ala soundata kompromissilta niin kiinnostun. :D Kemper on ollut ainoa kone joka noinkin hiljaisella kuulostaa todella hyvältä.

En pysty. Ainakin D koppa reilummalla ranteella oli ihan mahdoton. Kyllähän minä tietysti taloyhtiön puolesta saisin soittaa, ei sitä mikään sääntö kiellä kunhan pysyy siinä tunti/pari päivässä. Mutta ei sitä oikein kehtaa kun aina alkaa vauva itkemään alhaalla.

Asutko kenties jossain japanilaisessa paperista tehdystä kerrostalossa? :D Itse kun soitan noilla voimakkuuksilla niin huoneen vieressä asuva naapuri ei ole omien sanojensa mukaan kuullut mitään. Jos laitan huoneesta ihan tavallisen välioven kiinni ja rämpytän kitaraa eteisessä oven läpi vahvarista kuuluu vain vaatimatonta huminaa.
Gabe
05.01.2016 19:36:05
klobasa: Asutko kenties jossain japanilaisessa paperista tehdystä kerrostalossa? :D Itse kun soitan noilla voimakkuuksilla niin huoneen vieressä asuva naapuri ei ole omien sanojensa mukaan kuullut mitään. Jos laitan huoneesta ihan tavallisen välioven kiinni ja rämpytän kitaraa eteisessä oven läpi vahvarista kuuluu vain vaatimatonta huminaa.
-
En tiedä mitä kautta se ääni tuonne alas menee ja miten lujaa se muka kuuluu. Seinänaapuri ei häiriinny vaikka olisi 90db (ei kuulemma kuulu soittoa ollenkaan) eikä edellisenkään alakerran naapurin kanssa ollut ongelmia, sanoi että vaimeasti kuuluu jotain. Tämän nykyisen kanssa on ollut kauheat sodat aiheesta. Mulla on kuitenkin se treenis jossa pääasiassa soittelen niin ajattelin että annan sille vauvaparalle muutaman kuukauden aikaa kasvaa ja jatkan sitten entiseen malliin. Isännöitsijä kyllä sanoi että senkus vaan soittelet, naapurit saavat sitten hakeutua toisaalle jos niin häiritsee.

Mutta mitä tulee soundeihin niin kyllä tuo 80-85 desibeliäkin sen verran hiljaa tulee ettei putkivahvistimella oikein tyydyttävään lopputulokseen pääse (vrt treenis äänenvoimakkuudet). Kyllähän niitä saa kuristettua tuohonkin... mutta en mie vaan tykkää.
sustain65
05.01.2016 20:15:05
Minun rock-soundini makuuhuonevolumella tulee Mark V:stä, jossa on toimiva master-volume ja avittamassa lisäksi on myös keinokuorma. Ja kamat ovat kyllä ihan kirjaimellisesti makkarissa. Soundi on "rock" juuri minun makuuni, ei ehkä absoluuttisen "classic". Suurimman osan kotisoittelusta joutuu tekemään kuulokkeilla, nyt ihan viime päivät Torpedo Liven kaappimallinoksin, mutta päiväsaikaan saa rivarissakin joskus vähän irroitella 1x12 kaapin kautta. Mutta kyllä täysin mallintavat systeemit ovat mielestäni varmempi valinta tosi hiljaiseen soitteluun kelvoilla soundeilla.
steelduck
05.01.2016 20:26:42

RaskasMielinen: Hitto, hieno homma. Tää pannaan järjestäen jotenkin. Asun Riihimäellä eikä sekään täysin poissuljettua ole, että pakkaan itse kamojani auton perään. Palataan asiaan pikaviesteillä. Kun saadaan järjestelyt vähän pidemmälle, niin en pitäisi mahdottomana, että muukaan mahtuisi pari muutakin aihepiiristä kiinnostunutta:)

Mainiota... pääsen helposti Riihimäelle... Kemper on helpompi roudata, kuin vahvistimet... :) jatketaan pikaviesteillä.
Gabe
05.01.2016 20:27:49
steelduck: Mainiota... pääsen helposti Riihimäelle... Kemper on helpompi roudata, kuin vahvistimet... :) jatketaan pikaviesteillä.

Muistakaahan sitten päivitellä kokemuksista!
Osteri
05.01.2016 20:32:15
Gabe: En tiedä mitä kautta se ääni tuonne alas menee ja miten lujaa se muka kuuluu. Mutta mitä tulee soundeihin niin kyllä tuo 80-85 desibeliäkin sen verran hiljaa tulee ettei putkivahvistimella oikein tyydyttävään lopputulokseen pääse

Enpä ole aikaisemmin äänentasoja mitannut mutta kun nyt sattuu olemaan lainamittari kotona niin tämän innoittamana pitipä kokeilla.
Ensinnäkin käsitykseni äänen suuntautumisesta on pikemminkin sivulle ja yläkertaan ja tämän takia luulen että teidän alakerran naapurit ei ehkä niinkään soitosta häiriinny. Jos olen suuntautumisesta mielestänne väärässä niin korjatkaa, hyväksyn toki. Mutta sellainen käsitys mulla on.

Trankkuvahvari tuossa soi ehkä mukavimmillaan siinä 80-85 db alueella, kahden metrin päästä mitattuna. Olen kyllä sitä mieltä että siitä yli saattaa jo olla naapurihäiriötä. Mulla ei ole seinänaapureita joten vain oman porukan joutuu huomioimaan. Muistetaan myös että +3 db muutos äänen tasoon tarkoittaa volumen tuplaantumista tai vastaavasti -3db puolittumista.

Jännää että telkkarista tuleva lätkän selostus on miellyttävimmällä volalla siinä 61-62 db. Jos laittaisi 70 db niin ihan varmasti kerrostalossa naapuri alkaisi ilmoittelemaan.

Et sillai näin nopsasti tsekattuna......
Hyvää kotisoittelua kaikille, laitteista riippumatta.
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
Gabe
05.01.2016 20:52:48 (muokattu 05.01.2016 20:53:39)
Osteri: Enpä ole aikaisemmin äänentasoja mitannut mutta kun nyt sattuu olemaan lainamittari kotona niin tämän innoittamana pitipä kokeilla.
Ensinnäkin käsitykseni äänen suuntautumisesta on pikemminkin sivulle ja yläkertaan ja tämän takia luulen että teidän alakerran naapurit ei ehkä niinkään soitosta häiriinny. Jos olen suuntautumisesta mielestänne väärässä niin korjatkaa, hyväksyn toki. Mutta sellainen käsitys mulla on.

Trankkuvahvari tuossa soi ehkä mukavimmillaan siinä 80-85 db alueella, kahden metrin päästä mitattuna. Olen kyllä sitä mieltä että siitä yli saattaa jo olla naapurihäiriötä. Mulla ei ole seinänaapureita joten vain oman porukan joutuu huomioimaan. Muistetaan myös että +3 db muutos äänen tasoon tarkoittaa volumen tuplaantumista tai vastaavasti -3db puolittumista.

Jännää että telkkarista tuleva lätkän selostus on miellyttävimmällä volalla siinä 61-62 db. Jos laittaisi 70 db niin ihan varmasti kerrostalossa naapuri alkaisi ilmoittelemaan.

Et sillai näin nopsasti tsekattuna......
Hyvää kotisoittelua kaikille, laitteista riippumatta.

Olen miettinyt itse että mahtaako kaiuttimen liikkeestä aiheutuva combon/kaapin tärinä jotenkin johtaa jotain epämiellyttävää alakertaan? Kemperiä kun soittelin (aktiivikaappi lipaston päällä) niin vielä 85db kohdallakaan ei tuntunut häiriintyvän mutta putkivahvistimella kun raapaisin (combo lattialla) samalla äänenvoimakkuudella niin heti alkoi paukutus. Tiedä häntä, seinänaapuri tosiaan ei ääntä ylipäätään edes kuule jos soittelee 80-85db voimakkuuksilla. Imuri päästää suunnilleen tuon 80db verran. Olen pitänyt sitä mittarina eikä silloin tuolla alhaalla kukaan paukuta kattoon. Noh, nyt on Kemper tulossa niin saa sopivat välineet joka ympäristöön.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)