Aihe: Pikkauskädestä
1 2 3
tender.insanity
01.01.2016 20:53:54 (muokattu 01.01.2016 20:55:16)
sympxgtr: Niinpä. Sitä kun on vuosia jännittäny, niin vaatii paljon työtä saada käsi kunnolla rennoksi.

Hyvin monet kitaralikit tuntuukin keskittyvän siihen, ettei ylälyönnillä alotettavia fraaseja joudu soittamaan. Esimerkkinä nyt vaikka just A-pentatoninen perusasemasta:

---------------------------------------------------------5----8----(5)------------------
----------------------------------------------5----8---------------------(8)----(5)-----
-----------------------------------5----7----------------------------------------------jne...
------------------------5---7------------------------------------------------------------
-------------5----7----------------------------------------------------------------------
--5----8---------------------------------------------------------------------------------

Tuosta jos lähtis kääntymään samantien alas (Kuten Oz Noy tässä videossa: https://youtu.be/SVLNCpUNTHA?t=93), niin pakko ajatella loppu likistä niin, että pikkaus lähtee ylöspäin (upslanting).

En tiedä mistä täällä puhutaan, mutta koitin juuri tuon ylläolvan tabin soittaa läpi. Aloitan tosiaan niin, että eka nuotti on ylöspäin pickauksella. Onko se oikein vai väärin? :D Vai mitä tuo upslanting tarkoittaa?
freakingenius
01.01.2016 21:21:08
tender.insanity: En tiedä mistä täällä puhutaan, mutta koitin juuri tuon ylläolvan tabin soittaa läpi. Aloitan tosiaan niin, että eka nuotti on ylöspäin pickauksella. Onko se oikein vai väärin? :D Vai mitä tuo upslanting tarkoittaa?

Upslanting on plektran kallistamista.
tender.insanity
01.01.2016 21:24:57
freakingenius: Upslanting on plektran kallistamista.

Jahas. Aina oppii uutta. Minä kallistan tällä hetkellä olutta.
freakingenius
01.01.2016 21:29:53
tender.insanity: Jahas. Aina oppii uutta. Minä kallistan tällä hetkellä olutta.

https://www.youtube.com/watch?v=HjiKeX7jMa8

https://www.youtube.com/watch?v=zBZy6W5ZDHE
Lunnu
01.01.2016 22:55:20
tender.insanity: Jahas. Aina oppii uutta. Minä kallistan tällä hetkellä olutta.

Kaikki kallistuu
Nostalgy is not what it used to be
high_society
02.01.2016 20:22:56
Kirk on mun god.
https://www.youtube.com/watch?v=74-jNO5IJDk
Ei se taito, vaan se tunne joka on sisuksissa.
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
Jarkre
04.01.2016 16:03:26
Tuosta "Luriteltiin tällänen Guitar Gods Festival-skabaan" threadin videosta saa aika hyvää visuaalista referenssiä miten pikataan rennosti ja vaivattomasti.
F_Lame
05.01.2016 00:25:57
Aika jäätävän kovaa anaalyysiä kyllä tolla Troy Gradylla. Mullekkin alkaa valkenee miks jotkut jutut on ollu ittelle aivan ylivoimasia. Nyt kun oon tässä pari iltaa tarkkaillu omaa pikkausta niin vaikuttais, että mulla on ollu joissakin kuvioissa luontainen taipumus two-way slantingiin, mutta koska en ole tiedostanut koko asiaa niin joissakin kuviossa oon jääny todella pahasti jumiin kun en olekaan osannut kääntää suuntaa. Tämän takia oon turhautunu koko treenaamiseen eikä musta koskaan tullu kovaa tilumiestä. Toivottavasti tästä sais vähän uuttaa motivaatiota treenaamiseen.

Pohdin tässä tämmöstä yksinkertaista asteikkosahausta A-duurissa tosta two-way slantingin näkykulmasta.

S  S  S  S  S  S  S  S  S  S  S  S  S  S  S  S  
E||--------------------------------------------------|
B||--------------------------------------------------|
G||--------------------13-14-16-14-13----------------|
D||-----------12-14-16----------------16-14-12-14-16-|
A||--12-14-16----------------------------------------|

S  S  S  S  S  S  S  S  H          
|--------------------14-16-17--------||
|-----------14-16-17-----------------||
|--13-14-16--------------------------||
|------------------------------------||

Tässähän siis voi ajatella että slantingsuunta (pitäiskö näille keksiä jotain suomenkielisiä termejä?) vaihtuu joka kielenvaihdolla, koska joka kielellä soitetaan pariton määrä säveliä. Vaihtuuko teillä suunta joka kielen ensimmäisellä sävelellä vai viimesellä? Eli jos tän alottaa UW-slantilla niin kääntyykö ranne DW-slanttiin tuossa lickin neljännessä vai kuudennessa sävelessä jne.? En oo ite varma onko asialla merkitystä, mutta lähinnä mielenkiinnosta kyselen. Erityisesti Tonskin ja sympxgtr:n näkymykset kiinnostaa, joska jätkät on selkeesti pohtinu näitä asioita. Toivottavasti osasin ilmasta kysymyksen riiittävän selkeästi :)
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
www.DREAMTALE.org
sympxgtr
05.01.2016 04:03:32 (muokattu 05.01.2016 04:23:41)
F_Lame: Aika jäätävän kovaa anaalyysiä kyllä tolla Troy Gradylla. Mullekkin alkaa valkenee miks jotkut jutut on ollu ittelle aivan ylivoimasia. Nyt kun oon tässä pari iltaa tarkkaillu omaa pikkausta niin vaikuttais, että mulla on ollu joissakin kuvioissa luontainen taipumus two-way slantingiin, mutta koska en ole tiedostanut koko asiaa niin joissakin kuviossa oon jääny todella pahasti jumiin kun en olekaan osannut kääntää suuntaa. Tämän takia oon turhautunu koko treenaamiseen eikä musta koskaan tullu kovaa tilumiestä. Toivottavasti tästä sais vähän uuttaa motivaatiota treenaamiseen.

Pohdin tässä tämmöstä yksinkertaista asteikkosahausta A-duurissa tosta two-way slantingin näkykulmasta.

S  S  S  S  S  S  S  S  S  S  S  S  S  S  S  S  
B||--------------------------------------------------|
G||--------------------13-14-16-14-13----------------|
D||-----------12-14-16----------------16-14-12-14-16-|
A||--12-14-16----------------------------------------|

S  S  S  S  S  S  S  S  H          
|--------------------14-16-17--------||
|-----------14-16-17-----------------||
|--13-14-16--------------------------||

Tässähän siis voi ajatella että slantingsuunta (pitäiskö näille keksiä jotain suomenkielisiä termejä?) vaihtuu joka kielenvaihdolla, koska joka kielellä soitetaan pariton määrä säveliä. Vaihtuuko teillä suunta joka kielen ensimmäisellä sävelellä vai viimesellä? Eli jos tän alottaa UW-slantilla niin kääntyykö ranne DW-slanttiin tuossa lickin neljännessä vai kuudennessa sävelessä jne.? En oo ite varma onko asialla merkitystä, mutta lähinnä mielenkiinnosta kyselen. Erityisesti Tonskin ja sympxgtr:n näkymykset kiinnostaa, joska jätkät on selkeesti pohtinu näitä asioita. Toivottavasti osasin ilmasta kysymyksen riiittävän selkeästi :)

(Sori, tästä tuli hiemasen pitempi tarina kuin aluksi aattelin)

Meikäläisellä on tässä nyt reilu kuukausi alla syvällistä pohtimista ja plektrakäden raskasta uusimista. Lähdin aluksi liikkeelle tosi isoilla liikkeillä, lähes nostelin kättä kitaralta reenatessa (reenasin myös helvetin isolla plektralla "V-Pick Insanityllä", joten liikkeet kasvo senkin johdosta). Meikällähän oli muitankin ongelmia pelkän slantingin puutteen lisäksi (käsi jännittynyt), joten ongelmia on korjattu aika perusteellisesti. Lähinnä tämä iso liike ja muu liitty siihen, että sai tosiaan käden rennoksi/rennommaksi ja että sais poltettua niitä slanting-liikkeitä jonnekin aivojen perukoille.

Noh, tätä jonku aikaa tehtyä huomasin, että kylläpä perkule pomppii tuo plektrakäsi tietyillä temmoilla. Lähinnä vaikeat temmot tuntu olevan siellä ~110 -> 140-150 16-osia soittaessa. Eli näihin tempoihin kun nosti, niin plektra alkoi pomppimaan ja näistä taas kun nosti, eli mentiin jonnekin 170+, niin plektran liikkeestä tuleekin paljon smoothimpaa. Tästä ei oo kun pari viikkoa, joten paljon on menny taas korjailuun. Tätä oli pakko lähteä korjaamaan niin, että plektra ei nouse kieleltä milliäkään. Soitto kuulostaa tällä hetkellä siltä, kuin yrittäisi (tais siis demppaa) dempata kaikki sävelet. Eli on ollut pakko reenata niin, että plektra on kiinni kielessä aina kun ei soita säveltä ja heti sävelen jälkeen.

Samalla kun aloitin plektrakäden uudistamisen, niin aloin ensimmäistä kertaa elämässäni reenaamaan kunnolla myös economya. Siitäkin hyvä, että ylöspäin lyönnillä alottaessa plektrakäsi oli aivan kuralla (nyt jo pikkasen parempi). Economyssa on ainakin se hyvä puoli, että siinä se slanting tulee aika automaattisesti (samalla tavalla kuin swiippailussa, muttei ihan niin korostuneesti itselläni). Tää oli kyllä nyt kertyneestä kokemuksesta helvetin hyvä päätös, eli economy on itsensä lisäksi auttanut paljon tossa 2-way slantingissa.

Oli ihan helvetin vaikeaa ja kivuliasta kääntää kättä upslanting-asentoon, kun käsi on tottunut olemaan aina vahvassa downslanting-asennossa. Mä en itseasiassa kerinnyt tsekkaamaan omaa silloista tekniikkaa kovin tarkasti, vaan lähdin uudistaan samantien, joten ei oikein osaa sanoa kuinka paljon 2-way slantingia soitossa oli "automaattisesti". Uskon, että juuri samalla tavalla kuin sulla F_Lame, eli joissain hommissa se tuli itestään, mutta monet hommat tuntu helvetin vaikeilta.

Monien turhautumisten ja ison kasan materiaalia tsekanneena päädyin lopulta siihen ratkaisuun, että sehän on perkule sama liike alottaako alas- vai ylöspäin. Ainoa mikä muuttuu on käden/ranteen/sormien asento (millä sitten kääntääkään slantingia). Eli lamppu välähti ja osoitti, ettei sitä kättä tarvi vääntä aivan mahdottomiin asentoihin saavuttaakseen sen tarvittavan (up)slantingin, jotta plektra pääsee pujahtamaan kielten välistä myös alaiskulla vaihdettaessa.

Oikestaan pelkkään economya nyt reenanneena taas seuras, että alternate on sitten vähän kuralla. Kaikki on niin hauskaa ja helppoa soittaa economylla, että alternate on tosiaan kärsinyt. Aika vasta aloin lisäämään kunnolla alternatea ohjelmistoon, jotta saisi sitä edistytettyä tällä uudella tekniikalla. Economyssa se slanting tulee niin luonnostaan, että alternatessa olen vielä hakoteillä sen suhteen, missä olis parasta tosiaan kääntää sitä suuntaa (viitaten viimein sun esimerkkiin F_Lame).

Kaikkein parhaat tulokset ja päätelmät ja idealamput jnejnejne on lopulta tullut aina siitä, mikä tuntuu luonnollisimmalta (ja rennoimmalta).

Testasin tota likkiä muutaman kerran nyt, vaikkei hirviää syväanalyysia kerinnyt tehdä. Sen perusteella (itselläni) asento/slanting vaihtuu aina kieltä vaihdettaessa. Eli 12-14-16-(vaihto)-12-14-16-(vaihto)-jne. Täsä tulee mun mielestä just alternatella pikkusen ongelmia. Esim insidepikkauksen kans, jos katotaan noita D- ja G-kielellä soitettuja säveliä alas tullessa. Pikkusen olen vielä epävarma, kannattasko insidepickin tehdä niin, että ylhäältä tullessa (F_Lamen lickistä G||-16-14-13 ja D||-16-14-12) G-kielen sävelet olis downslantingissä vai upslantingissa. Käsihän on valmiiksi ylös tullessa siirtynyt downslantingiin (ja muutenkin 3:lla sävelellä kieliä vaihdettaessa käsi on alalyönnillä yleensä downslanting-asennossa), joten on loogista jatkaa sillä ja vaihtaa upslantingiin siirryttäessa D-kielelle. Eli tuossa D-13 ---> G-16 välissä. Mutta ainakin omalla kohdalla helpompaa oli aluksi soittaa insidepickin niin, että slantingit olis toisinpäin. Siis UpS G-kielellä ja DS D-kielellä. Tässä ei ensinnäkään tarvi liikuttaa itse kättä läheskään niin paljon kuin vaihdettaessa ylemmältä kieleltä downslanting asennosta alemman kielen upslanting-asentoon. Toisaalta olen lopulta päätynyt siihen, että tuo ensimmäinen (G-down D-up) on käytännöllisempi.

Tämä taas johti siihen, että sitä downslantingin ja upslantingin välistä käden liikettä, eli sitä asennon vaihtoa ja niiden ero oli pienennettävä. Osittain menee pikkauksen kans, mutta just tuo insidepickinesimerkki sai miettimään käden liikerataa hieman enemmän ja auttoikin pienentämään sitä ja itseasiassa tekemään tuosta insidepickingista (G-downslant, D-upslant) luonnollisempaa.

Pahoittelut tosiaan hirviästä tarinasta. Tekstin rakenne voi muutenkin olla sekava, kun väsyneenä ja ilman ennakkosuunnittelua kirjottaa näin pitkästi. Pitänee jatkaa huomenna, mikäli vielä riittää asiaa.

Mukava saada lisää porukkaa ketjuun. Meitä "selvittämättömien plektraongelmien" vaivaamia taitaa lopulta olla suht runsaasti :D

EDIT: Sattu tällanen Andy Jamesin video vastaan tubea selatessa:

https://www.youtube.com/watch?v=caRoBD7Hb4o

Siinäkin selkeä upslanting -meininki, mutta Andy ei oikein osaa selittää hommaa muuten kuin, että alottaa tietyt likit ylälyönnillä. Tätähän ne on ollu oikestaan kaikki opetusvideot ennen Troy Gradyn materiaalia.

Mää veikkaan, että Andy Jameskin on reenannut aivan helvetisti, muutei oo välttämättä miettinyt tekniikkaansa kovin paljoa (helvetin kova tekniikkahan sillä on). Tää johtaa siihen, että tääki tekniikka nimetään videolla vain "making things easier", eikä tommosesta voi oikesaan oppia hirveästi (muuten kuin, että reenaa likin samalla tavalla ja samoilla tuntumäärillä yhtä hyvään ja luonnolliseen kuntoon kuin itse maestrolla).
vvaltsu
05.01.2016 10:37:33
Zed: Minulle itseisarvollinen alternatella soittaminen tuntuu monissa tilanteissa läpi harmaan kiven perse edellä puuhun kapuamiselta. Ehkäpä ajatukset muuttuisivat jos olisi edellytyksiä kehittyä tietyn vaiheen ohitse, mutta tapanani on turvautua usein economyyn ja legatoihin. Jos toivottuun lopputulokseen päästään muutenkin, miksi valita tietoisesti vaikeampi tie?

Myönnän itse sortuvani tuohon alternaten itseisarvoisuuteen, Gilbert-fanipoika kun olen. Mut onhan siinä se soundikysymys; varsinkin legato ja alternate eroaa soundeiltaan aika paljon. Siksipä monet pikkaa semmosiakin asioita, jotka ois helpompi vetää legatona. Economyyn en ota mitään kantaa tuossa, koska economyn ja alternaten välinen soundiero on aika marginaalinen musiikin seassa, imo. Toisekseen economy on meikäläiselle vielä täysin tutkimatonta aluetta.
Fuck me, girls. And groupies. And boys: I'm not homo. - Remu Aaltonen
Zed
05.01.2016 11:04:06

vvaltsu: Mut onhan siinä se soundikysymys; varsinkin legato ja alternate eroaa soundeiltaan aika paljon.

Tämä on erittäin totta, ja huomioinkin nämä tilanteet epäsuorasti toteamalla "jos toivottuun lopputulokseen päästään muutenkin". Usein vain on aistivinaan sellaisen asenteen, että economya ja varsinkin legatoa pidetään jonkinlaisena huijaamisena, ja toteutustavalle annetaan lopputulosta suurempi painoarvo. Silloin ollaan nähdäkseni jo etäällä musiikkikeskeisestä ajattelusta, vaikka eihän sekään tietysi väärin ole. Itse en ole koskaan varsinaisesti harjoitellut economya, vaan tapa on löytynyt etsiessä mahdollisimman loogisia ja itselle luontevia keinoja soittaa tietynlaisia kuvioita.

Plektrakallistuksen vaihtelu kieleltä toiselle siirryttäessä on varmastikin toimiva ratkaisu, mutta luulenpa etten saisi sitä omaan hermostooni iskostettua niin luontevasti, että homma tapahtuisi automaattisesti - joutuisin siis teoretisoimaan ja suunnittelemaan jokaisen juoksutuksen ennakkoon harjoitellakseni ylä- ja alakallistukset erikseen. Ylimääräiseltä vemputukselta säästyy, kun pyyhkäisee plektran kieleltä toiselle yhdellä liikkeellä.
Elämäni on toisen kerroksen huoneisto, jonka avonaisesta ikkunasta heitellään huonoja CD-levyjä lumihankeen.
F_Lame
05.01.2016 13:12:16
Zed: Tämä on erittäin totta, ja huomioinkin nämä tilanteet epäsuorasti toteamalla "jos toivottuun lopputulokseen päästään muutenkin". Usein vain on aistivinaan sellaisen asenteen, että economya ja varsinkin legatoa pidetään jonkinlaisena huijaamisena, ja toteutustavalle annetaan lopputulosta suurempi painoarvo. Silloin ollaan nähdäkseni jo etäällä musiikkikeskeisestä ajattelusta, vaikka eihän sekään tietysi väärin ole. Itse en ole koskaan varsinaisesti harjoitellut economya, vaan tapa on löytynyt etsiessä mahdollisimman loogisia ja itselle luontevia keinoja soittaa tietynlaisia kuvioita.

Plektrakallistuksen vaihtelu kieleltä toiselle siirryttäessä on varmastikin toimiva ratkaisu, mutta luulenpa etten saisi sitä omaan hermostooni iskostettua niin luontevasti, että homma tapahtuisi automaattisesti - joutuisin siis teoretisoimaan ja suunnittelemaan jokaisen juoksutuksen ennakkoon harjoitellakseni ylä- ja alakallistukset erikseen. Ylimääräiseltä vemputukselta säästyy, kun pyyhkäisee plektran kieleltä toiselle yhdellä liikkeellä.

Sympxgtn:n tekstisssä on sen verran pureskeltavaa että siihen pitää palata vielä myöhemmin.

Ite sanoisin tästä itsearvoisesta alternatesta, että kun soitetaan oikeasti musiikkia niin tottakai kaikki keinot millä saa toivottua lopputulosta ovat oikein. Omassa soitossa oon kuitenkin huomannut että legatolla "huijaaminen" (älkää tarttuko sanavalintaan) asettaa rajoituksia soundin suhteen. Käytännössä tarkoittaa sitä että tarviin enemmän säröä, että saan jutut soitettua. Tämän takia puhtaasti treenimielessä oon kiinnostunu opettelemaan keinoja saada homma toimimaan siten, että kaikki sävelet pikataan, jolloin juttuja olisi mahdollista soveltaa vaikka akustisella (vrt. di Meola). Edelleenkään musiikkia soittaessa ei merkitystä ole millään muulla kuin sillä että lopputulos on hyvän kuuloista kamaa.

Economysta Grady ei juuri puhu muuten kuin silloin tällöin sivulausessa. Itseasiassa jos oikein ymmärrän sen jätkän ajattelutapaa niin economy ei oikeestaan ees oo mikään pikkaustekniikka vaan eräänlainen two-way pickslantingin erikoistapaus, jossa kieleltä ohuemmalle siirryttäessä käytetään aina pelkästään DW-slantia (Yngwie-tyyli) ja paksummille siirryttäessä aina UW-slantia (Yngwie-tyylin vastakohta). Se, onko plekun kulmassa oikeasti slanttia, on tämän ajatuksen kannalta epäolennaista. Olennaista on se, että siinä pätee samat lainalaisuudet. Ohuemmille mentäessa downstoken jälkeen vaihdetaan sweepillä ja upstroken jälkeen vaihdetaan alternatella, ja paksummalle kielelle vaihdettaessa toisinpäin. Korjatkaa ihmeessä jos katsotte että oon väärässä!
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
www.DREAMTALE.org
tender.insanity
05.01.2016 13:36:12
F_Lame: Omassa soitossa oon kuitenkin huomannut että legatolla "huijaaminen" (älkää tarttuko sanavalintaan) asettaa rajoituksia soundin suhteen. Käytännössä tarkoittaa sitä että tarviin enemmän säröä, että saan jutut soitettua.

Mun mielestä pickaaminen ja legato on toisiaan täydentäviä juttuja. Eivät sulje toisia pois. Selkeä soundillinen ero, mitä kannattaa hyödyntää. Vaikka kuinka dynaamisesti pickaa, niin se attack kuuluu aina. Legatolla saa kivoja pehmeitä juttuja sinne tänne. Kaikki ghost notet ja slurrit ja ties mitä. Trillikin on vähän ikävän kuuloista pickaten pelkästään.
Kontiak
07.01.2016 20:39:11 (muokattu 08.01.2016 18:00:44)
A. Hutchings: https://www.youtube.com/watch?v=zuX0vTUFrIk

R. Graham: https://youtu.be/LByeVjMW-Ik

Käden ylösalas-nostelun minimoimiseksi kaiketi paras asetella heti peukalo makaamaan kieliä vasten ja käyttää economya.
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)