Aihe: Classic rock soundit makuuhuonevolumella
1 2 3 4 5 6
TTV
02.01.2016 18:52:57
high_society: Saako täällä soittaa suutansa vodka hönössä?

Toki saat, mutta tässä topicissa vain makuuhuonevolumella ;-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
high_society
02.01.2016 19:31:25
Näin Juccikselle vittuillakseni, nyanssit ei tuu esille himassa muuten kuin EMG mikeillä ja Rockmanin säröillä.....

Eiku tosissaan hima viritteilyihin paras minun mielestä on Kemper. Voi olla että liian kallis ja digidigi jollekkin, mutta henk.koht en takaisin vaihtais!

Ja lopuks :
Pikku putkari+maltillinen attenuator & mahollisimman herkkä elementtinen 1x12.

VotkaRedBull ei tietty oo pahitteeks....
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
Antti1
02.01.2016 22:29:05
high_society: Ja lopuks :
Pikku putkari+maltillinen attenuator & mahollisimman herkkä elementtinen 1x12.

Mua vähän hämmentää. Ensin sä vaimennat mekkalaa kuormalla ja sitten haluat herkän elementin, että metelin määrä on maksimaalinen. Mikä logiikka tuossa on? Eikö epäherkkä elementti ole juurikin se tavoiteltu juttu kotikäyttöön, jotta vahvaria voi avata enemmän pienemmällä äänenpaineella?
high_society
02.01.2016 23:27:44
Antti1: Mua vähän hämmentää. Ensin sä vaimennat mekkalaa kuormalla ja sitten haluat herkän elementin, että metelin määrä on maksimaalinen. Mikä logiikka tuossa on? Eikö epäherkkä elementti ole juurikin se tavoiteltu juttu kotikäyttöön, jotta vahvaria voi avata enemmän pienemmällä äänenpaineella?

Niin niin, mutqu tuo toimii...
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
RaskasMielinen
03.01.2016 01:42:05

Noin sadannenko kerran lyhyen ajan sisään väännetään samasta aiheesta... Hyvä on, väännetään sitten. Osallistun vääntöön Tallinnasta käsin ja combolla Jack Daniel's ja Coca Cola. Soi hyvin myös hotellihuone-volalla (vaimo nukkuu metrin päässä). Ensinnäkin, miksi ihmeessä himassa pitäisi soitella paskoilla kamoilla ja paskoilla soundeilla? En voi ymmärtää! Toisekseen, makkarisoundi ei koskaan voi kuulostaa samalle kuin stadionsoundi. Äänenpaine on tässä merkittävänä muuttujana ja se on tarpeeksi kovaa soitettuna myös fyysinen kokemus, kun puntit konkreettisesti lepattavat. Lisäksi jos sähkökitaran akustinen ääni ja kielten kalske kuuluvat soittotilassa kovimmin, niin eihän se nyt kovin täydellistä ole. Kolmanneksi, silti himassakin voi soittaa hyvillä soundeilla. Suosittelen käyttämään hyvin suljettuja kuulokkeita. Neljänneksi, mitä tulee omaan setuppiini, niin en käy sitä enää tässä läpi. Jos jollekin omasta mielestään riittää joku POD tai Yamaha THR tai mitä näitä nyt onkaan, niin ei se multa pois ole. Jos kuitenkin on halua ja mahdollisuutta satsata kotisoittovehkeisiinsä, niin vaikka mun mestoille voi tulla hakemaan vaikutteita. Kamalistaus löytyy profiilista sekä muutama kuvaus keskusteluhaulla nimimerkin mukaan. Privaviestiä vaan tulemaan siinä tapauksessa. Cheers:)
Jack of all trades - master of none
Laulava Kylätohtori
03.01.2016 08:41:00
RaskasMielinen: Noin sadannenko kerran lyhyen ajan sisään väännetään samasta aiheesta... Hyvä on, väännetään sitten. Osallistun vääntöön Tallinnasta käsin ja combolla Jack Daniel's ja Coca Cola. Soi hyvin myös hotellihuone-volalla (vaimo nukkuu metrin päässä). Ensinnäkin, miksi ihmeessä himassa pitäisi soitella paskoilla kamoilla ja paskoilla soundeilla? En voi ymmärtää! Toisekseen, makkarisoundi ei koskaan voi kuulostaa samalle kuin stadionsoundi. Äänenpaine on tässä merkittävänä muuttujana ja se on tarpeeksi kovaa soitettuna myös fyysinen kokemus, kun puntit konkreettisesti lepattavat. Lisäksi jos sähkökitaran akustinen ääni ja kielten kalske kuuluvat soittotilassa kovimmin, niin eihän se nyt kovin täydellistä ole. Kolmanneksi, silti himassakin voi soittaa hyvillä soundeilla. Suosittelen käyttämään hyvin suljettuja kuulokkeita. Neljänneksi, mitä tulee omaan setuppiini, niin en käy sitä enää tässä läpi. Jos jollekin omasta mielestään riittää joku POD tai Yamaha THR tai mitä näitä nyt onkaan, niin ei se multa pois ole. Jos kuitenkin on halua ja mahdollisuutta satsata kotisoittovehkeisiinsä, niin vaikka mun mestoille voi tulla hakemaan vaikutteita. Kamalistaus löytyy profiilista sekä muutama kuvaus keskusteluhaulla nimimerkin mukaan. Privaviestiä vaan tulemaan siinä tapauksessa. Cheers:)

Ota, poika, plussa. En myöskään voi käsittää sitä, ettei muulla kuin treenissoundilla olisi merkitystä. Entäs ne, ketä ei soita bändissä? Onko niillä sitten ihan sama, millä soundeilla soittaa, koska vain bändin kanssa soittaminen on oikeaa soittamista, joka lasketaan ja jolla on merkitystä...
They pass too much electricity. -SRV
Generalissimo
03.01.2016 09:40:06
joku pikkukaappi (6-8"?) tuon tiny terrorin kanssa, ja puolitat siitä ne tehot, lisäksi kaappi pois lattialta, uskoisin ok soundiin naapureita pahammin häirittemättä päiväsaikaan.
TTV
03.01.2016 09:54:49
Laulava Kylätohtori: Entäs ne, ketä ei soita bändissä? Onko niillä sitten ihan sama, millä soundeilla soittaa, koska vain bändin kanssa soittaminen on oikeaa soittamista, joka lasketaan ja jolla on merkitystä...

ON, tämän takia olenkin vuosia etsinyt mahdollisimman kälyisiä ja huonosaundisia soittokamoja, pääsispä joskus oikein bändiin.... :-) :-) :-) :-)

Olen vahvasti myös sitä mieltä, että hiljaisemmalla volalla soitettaessa ne saundilliset erot tulee esiin paremmin, kun korvat toimii optimaalisemmalla kuuloalueella ja osittain herkemmin. Tästä esimerkkinä on vaikkapa se, että (kuulokkeisiin) puhevolumella soitettaessa huomaa helposti eron mikin naparuuvin korkeussäädöllä. Harmillista tässä on se, ettei ne "oikeat" putkivehkeet pelkästään välttämättä anna pierua kummempaa näin pienellä volumella, varsinkaan jos kaappina on joku 4x12".

No, onneksi tälläkin foorumilla on aihe jos toinenkin, joista jokainen voi valita tarpeisiinsa, budjettiinsa, ennakkoluuloihinsa ja muiden kokemuksiin parhaiten soveltuvat kamat, unohtamatta YouTube-klippien antamaa autenttista lavafiilistä kännykästä kuunneltuna :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Izer
03.01.2016 14:18:31
Itsellä on ollut kotona aika monenlaisia vahvareita Blackstarin pienestä mallintavasta Mesan Roadsteriin saakka. Kaikki on yleensä toiminut ihan hyvin ja hyviä soundeja on saanut niistä esiin makkarivolallakin. Monissa vahvareissa on kumminkin ihan toimiva master volume ja speduilla voi loihtia lisämaustetta. Jotain keinokuormiakin tullut käytettyä viilaamiseen.

Ylivoimaisesti omalla tasollaan tässä on kuitenkin tuo nykyinen Kemper. Ei ole mitään syytä enää hommata putkaria himakäyttöön, koska ne ei pysty hiljaisella kilpailemaan tuon kanssa. Kemper on vaan niin monipuolinen ja toimii ihan pienilläkin äänenvoimakkuuksilla.

Toki tämä on myös hieman rahakysymys. Kemper+kaappi on kuitenkin jo aika hintava ratkaisu eli siihen verrattuna pienen putkarin ja pari spedua saa huomattavasti halvemmalla. Suosittelen kyllä, jos budjetti venyy sinne asti :)
Got a six-string heartbeat
Navdi
03.01.2016 14:51:06
Asun kerrostaloasunnossa ja itselläni on Hughes & Kettner Tubemeister 18 nuppina ja H&K 12-tuumainen kaappi. Tuon nupin näppärimpiä puolia on, että onnistuu tehonsäätö 0W/1W/5W/18W. Yhdellä watilla onnistuu varsin näppärästi kivat soundit pienelläkin volumella. Nolla wattia sitten suoraan äänittämistä varten jos sellaiselle on tarvetta.
"I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister
RaskasMielinen
03.01.2016 21:55:58

Izer: Ylivoimaisesti omalla tasollaan tässä on kuitenkin tuo nykyinen Kemper. Ei ole mitään syytä enää hommata putkaria himakäyttöön, koska ne ei pysty hiljaisella kilpailemaan tuon kanssa.

Aika kova väite. Olet varmaankin testannut omakohtaisesti kaiken mitä putkivahvistimen perään voi liittää? Jos olet, niin arvostan.

Kemperin etuna on varmasti se, että ainakin periaatteessa se voi korvata monta keskenään hyvin erityyppistä putkivahvistinta.

Haluan kuitenkin soittaa kotonani nimenomaan aidolla JCM800:lla (ihan puhdasta mojoilua, ei mitään muuta syytä) ja lupaan pistää kampoihin sun JCM800-mallinnokselle vaikka kuiskausvolalla. Jos et usko, niin kuskaa Kemperis tänne (kevyempi roudata kuin mun JCM800). Toki mallinnos voi olla jonkun mielestä jopa parempi kuin alkuperäinen. Itsekin tykkään enemmän metsämansikkaesanssista kuin metsämansikoista.
hallu
03.01.2016 22:05:18
RaskasMielinen: Aika kova väite. Olet varmaankin testannut omakohtaisesti kaiken mitä putkivahvistimen perään voi liittää? Jos olet, niin arvostan.

Kemperin etuna on varmasti se, että ainakin periaatteessa se voi korvata monta keskenään hyvin erityyppistä putkivahvistinta.

Haluan kuitenkin soittaa kotonani nimenomaan aidolla JCM800:lla (ihan puhdasta mojoilua, ei mitään muuta syytä) ja lupaan pistää kampoihin sun JCM800-mallinnokselle vaikka kuiskausvolalla. Jos et usko, niin kuskaa Kemperis tänne (kevyempi roudata kuin mun JCM800). Toki mallinnos voi olla jonkun mielestä jopa parempi kuin alkuperäinen. Itsekin tykkään enemmän metsämansikkaesanssista kuin metsämansikoista.

Joo, metsämansikat on vähän kuivia ;-). Totanoin kun käytetään vaimennusta ja kaappimallinnusta, niin siinähän on kyse mallintamisesta myös. Se kaappimallinnushan mallintaa juurikin kovalla soivan kaapin jossakin huoneessa (missä se impulssi on tallennettu).

Tarkoitan vaan, että voiko sitä tehdä oikeastaan niin tarkkaa rajaa kamojen välille. Itse kaipaisin kaappimallinnuksen ja vahvistinmallinnuksen ja kitaramallinnuksen lisäksi kitaristimallinnuksen, joka saisi mun soiton kuulostamaan niin yksiyhteen Steve Vailta, että sitä ei alkuperäisestä erottaisi...... tai ehkä se kuulostaisi jonkn mielestä muoviselta :-D
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
RaskasMielinen
03.01.2016 22:24:10

hallu: Joo, metsämansikat on vähän kuivia ;-). Totanoin kun käytetään vaimennusta ja kaappimallinnusta, niin siinähän on kyse mallintamisesta myös. Se kaappimallinnushan mallintaa juurikin kovalla soivan kaapin jossakin huoneessa (missä se impulssi on tallennettu).

Tarkoitan vaan, että voiko sitä tehdä oikeastaan niin tarkkaa rajaa kamojen välille. Itse kaipaisin kaappimallinnuksen ja vahvistinmallinnuksen ja kitaramallinnuksen lisäksi kitaristimallinnuksen, joka saisi mun soiton kuulostamaan niin yksiyhteen Steve Vailta, että sitä ei alkuperäisestä erottaisi...... tai ehkä se kuulostaisi jonkn mielestä muoviselta :-D

ARGH... menit sitten rivien välistä paljastamaan mun jekun... :D

Juu siis käytän Torpedoa, eli lopputulos on toisaalta luomua (mulla on JCM800 ja pari muutakin klassikkoputkaria) mutta toisaalta mallinnosta (Torpedon kaappi- ja mikitysmallinnokset). Itse asiassa enemmän mallinnosta kuin luomua, sillä mallinnos on ketjun lopussa. Lisäksi väitän, että kaappi ja sen mikitys ylipäätäänkin vaikuttavat lopputulokseen enemmän kuin vahvistimen kytkentä- ja putkityyppi.

Mulla oli oleviaan kaksi pointtia:
1) Kategoristen väitteiden laukominen on inhimillistä ja tavallaan söpöäkin, mutta...
2) Haluan oikeasti saada provoiltua jonkun kantamaan sen Kemperinsä mun mestoille vertailuun aitojen putkivahvistinten ja Torpedon yhdistelmää vastaan, sillä olen kyllä kiinnostunut Kemperistä. Toisaalta tykkään aitojen putkivavistinten fiiliksestä, mutta en mä mikään fakki-idiootti ole. Kaikki mahdolliset tiet Roomaan kiinnostavat.
Antti1
03.01.2016 23:04:37
RaskasMielinen: Lisäksi väitän, että kaappi ja sen mikitys ylipäätäänkin vaikuttavat lopputulokseen enemmän kuin vahvistimen kytkentä- ja putkityyppi.

Ei Fender Champista Mesa Dual Rectifierin kolmoskanavaa saa aikaiseksi, ihan sama minkä kaapin ja mikin kanssa touhuaa.

1) Kategoristen väitteiden laukominen on inhimillistä ja tavallaan söpöäkin, mutta...

...vituiksihan sekin sitten meni näemmä.
blues guitar
03.01.2016 23:13:29

Pääasiahan kuitenkin on että on itse tyytyväinen laitteisiinsa. Turha meidän on täällä kiistellä mikä on parempi.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
RaskasMielinen
03.01.2016 23:22:49

Antti1: Ei Fender Champista Mesa Dual Rectifierin kolmoskanavaa saa aikaiseksi, ihan sama minkä kaapin ja mikin kanssa touhuaa.

Ei saakaan enkä niin sanonutkaan, vaan että "enemmän" ja vahvistimen "kytkentä- ja putkityyppi". Kuulostaa aika erilaiselle mikitänkö sen kaapin edestä vai takaa... Ääriesimerkki, myönnän ;D Vakavasti puhuen, Torpedo on hyvä laite/softa havainnollistamaan tätä asiakokonaisuutta. Aikaisemmin kun oli mahdollisuus tehdä kokeiluja vain fyysisillä kaapeilla ja mikeillä eli niillä mitä sattui omistamaan eli hyvin rajoitetusti, niin oletin että kaappi ja mikki vaikuttaisi lopputulokseen paljon vähemmän.
LaXu
04.01.2016 13:20:55
Mä oon samanlaisiin tarpeisiin käynyt läpi pikkuvahvarit, keinokuormat ja yhen myllyn Power Scalingilla. Noista parhaiten toimi Power Scaling, mutta sitä ei kovin monesta vahvistimesta löydä. Rankkaisin kuitenkin lähes yhtä hyväksi vahvarit, joissa on vain hyvin toimiva master volume, niin ei tarvi luukuttaa.

Kuitenkin ihan kaikkein parhaat soundit kotioloissa olen saanut Axe-Fx 2:lla Atomic FR (50W neutraali putkipääte -> 1x12 full range kajari + tweeter) kanssa. Sen jälkeen ei ole vahvistimet enää kaasuttanu millään tasolla. Aika kallista kotioloihin toki. Pointti kuitenkin on, että ei kannata vierastaa mallintaviakaan vaan käydä kokeilemassa jos suinkin mahdollista. Ne on oikeasti aika kivoja nykyään.
Myydään Seymour Duncanin mikkejä! http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=899515
juki
04.01.2016 20:54:31 (muokattu 04.01.2016 20:55:50)
RaskasMielinen:
....vertailuun aitojen putkivahvistinten ja Torpedon yhdistelmää vastaan, sillä olen kyllä kiinnostunut Kemperistä. Toisaalta tykkään aitojen putkivavistinten fiiliksestä, mutta en mä mikään fakki-idiootti ole. Kaikki mahdolliset tiet Roomaan kiinnostavat.

Ja itse asiassa tämä vahvari + kaappi-impulssi ei ole kovin kaukana kemperistä, joka on kuitenkin yksinkertaistettuna impulssi vahvarin ja kaapin yhdistelmästä. Mallinnuksissa luodaan asioita tyhjästä, impulssit on taas kaikki joskus ammuttu oikeista välineistä.
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
steelduck
04.01.2016 23:41:18 (muokattu 05.01.2016 00:04:48)

RaskasMielinen:
2) Haluan oikeasti saada provoiltua jonkun kantamaan sen Kemperinsä mun mestoille vertailuun aitojen putkivahvistinten ja Torpedon yhdistelmää vastaan, sillä olen kyllä kiinnostunut Kemperistä. Toisaalta tykkään aitojen putkivavistinten fiiliksestä, mutta en mä mikään fakki-idiootti ole. Kaikki mahdolliset tiet Roomaan kiinnostavat.

En provosoidu, mutta tuo Torpedo kiinnostaa ihan hulluna ja minulla on Kemper. Kuinka kaukana asut Helsingin keskustasta? Olisi todella mielenkiintoista testaille "kerrostalo shootout" Kemperin ja JCM800:sen ja Torpedon välillä. Saisin ehkä järjestettyä Mesan Mark V:senkin paikalle testailtavaksi.

Tällä testivideolla tuo Torpedo on kyllä aika tolkuttoman vakuuttava:
https://www.youtube.com/watch?v=7CIpccX-_lg
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)