Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Classic rock soundit makuuhuonevolumella
1 2 3 4 5 6
Laama666
02.01.2016 01:57:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Aina ei jaksa mennä treenikselle luukuttamaan, joten olisi tarvetta saada classic rock soundit makuuhuonevolumella. Kuulokkeita en halua käyttää enkä digitaalisia mallinnuksia.
 
Pitkän ajatustyön jälkeen olen päätynyt seuraavaan ketjuun:
 
Gibson SG Standard ->
Fulltone Clyde Wah Standard ->
Fulltone OCD Overdrive ->
Orange Tiny Terror ->
THD Hot Plate 16 Ohm ->
Orange PPC112 1x12
 
Tiny Terror on puolitettuna 7W tilassa ja Hot Plate vaimentaa 16 desibeliä. OCD:n ja Tiny Terrorin säätöjen kanssa on vielä hakemista, mutta olen mielestäni onnistunut saamaan aika hyviä särösoundeja irti ja vaimokaan ei valita liian kovasta volumesta.
 
Mielipiteitä, ajatuksia? Olisin kiinnostunut kuulemaan vastaavista virityksistä, jotka tähtäävät hyvään melko hiljaiseen soundiin ilman kuulokkeita ja digimallinnuksia.
 
naavanka_
02.01.2016 07:02:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvät klassikkorokit ja hevit olen irrottanut pelkällä Orangen Micro terrorilla 112 V30 kaappiin.
 
Piuha kiinni ja rök.
 
Kitara on vapaavalintainen, yleensä tele.
 
Tsugu Way
02.01.2016 09:16:16 (muokattu 02.01.2016 09:17:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin kamppailin tämän asian kanssa vuosikausia. Olin aiemmin ajatellut, että treenikselle huippukamat ja -soundit, ja kotiin riittää treenivahvariksi joku pikkunen transistoripörisijä. Mutta sitten tajusin, että omasta soittelusta 90% tapahtuu kotona. Joten miksi kotona ei voisi soitella huippusoundeilla.
 
Kokeilin sitten muutaman vuoden (pahimman kamrunkkauksen) aikana varmaan kymmenen eri 1-15W kotitreenivahvistinta Micro Cubesta Marshallin Class 5:seen. Mallintavissa digihärpäkkeissä oli se hyvä puoli, että ei tarvinnu kotona vaimon kiusaksi levitellä pedaalihärpäke rivistöä imuroinnin esteeksi lattialle. Mutta putkisoundia teki mieli. Pienetkin putkivahvarit vaan tuppaavat olemaan liian äänekkäitä kerrostaloon yösoiteluun.
 
Monien kokeilujen jälkeen päädyin seuraavaan: Vahvarina Blackstar ht-1. Sen edessä siististi ja kompaktisti multilauta Boss ME 70. Laudasta Blackstarille ryydittäjäksi vahvistinmallinnus, joka on jotain marshallin stackin tyyliä. Sitte sen pohjasäröä ryydittämään laudasta Classic-särö, jolla etenkin aloittajan kaipaama klassikkorokki-soundi lähtee varsin mukavasti kotioloissa. Sitten hieman avoimuutta pieneen Blackstariin reverbiä ja delaytä lisäämällä laudasta.
 
Eli tälläisellä systeemillä mielestäni mukavat soundit sellaiseen kotifiilistelyyn, ettei vaimo viereisessä huoneessa hermostu, mutta kuitenkin garymooret ja zeppeliinit lähtee riittävän uskottavalla soundilla :-)
 
All That Makes Me Happy Is The Blues.
Metalkallo
02.01.2016 11:33:28 (muokattu 02.01.2016 11:50:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kotona marsun mosfet sekä class 5 nupit ja käytän niiden kanssa yleensä jotain pedaalia joka on kuin vahvistin purkissa, eli rockett animal, wampler plextortion ja s0r0666:n tekemää carl martin plexitone kloonia. Nuo menee puhtaan päälle että särön, mutta paremmin puhtaan koska silloin noiden pedaalien oikea taika tulee paremmin esiin ja siihen ne on tarkoitettu. Saan (omasta) mielestäni hyvät klassiset rock soundit ja hevit hiljaisemmillakin volilla. Monesti säädän volumea itse pedaalista joka toimii vähän kuin master volumena jos vahvarissa ei ole itsessään sellaista, kuten tuossa class 5:ssa ei ole. Tässä on myöskin tärkeää se, että vahvari syö hyvin pedaaleja ja class 5 ahmii niitä. :) Soittelen kerrostalossa 4x12 kaapin kautta.
 
Eli vahvari - vahvari purkissa pedaali - kitara kouraan - rock rock!
 
Tukka päässä, järki jäässä.
LaMotta
02.01.2016 11:36:12 (muokattu 02.01.2016 11:49:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi vaatia 65 db ääneltä sellaista mikä tuotetaan ehkäpä reilusti yli 100db äänellä? Eihän se edes ole ääniopillisesti täysin mahdollista koska eri taajuudet vaativat ylipäätään kuuluakseen vähintään tietyn äänenpaineen.
 
Toisekseen hyvä kotisoundi on mahdollisesti jotain muuta kuin hyvä bändisoundi.
 
Tai jotain. En tiedä.
 
E: En varmaan hankkisi minkäänlaista kitaravahvistinta kerrostaloon? On se elämä niissä niin rajoitettua jos vähääkään ajattelee naapureita.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Gabe
02.01.2016 12:24:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko joku syy miksi mallintavat ei passaa? Itse en ole reilun seitsemän vuoden etsinnän aikana onnistunut löytämään sellaista putkivahvistinta mikä soundaisi hyvältä kerrostalo/makuuhuonevoimakkuuksilla. Väitän että jollain mallintavalla pääset huomattavasti parempaan lopputulokseen. Putkivahvistimet pääsääntöisesti soundaavat palon paremmalta kun niitä saa pikkuisen avata.
hallu
02.01.2016 13:00:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No minä ratkaisin tuon ongelman hyvähköllä etuvahvistimella. Itselläni on Koch Pedaltone, jonka voin törkätä vahvitimeen, äänikorttiin, mikseriin, aktiivikaappiin, etc. Soundit on hyvät, mutta toki siihen vaikuttaa loppupelissä mihin sen tökkää (EBS bassovahvistimesta tulee erilaisia sävyjä kun Fender Vibro champista). Mulla on vahvarina Fender Vibrochamp, jota voi makkari voluumeilla avata hiukan alle puolen välin. Fenkusta sa aaika hunajaista soundia itsestään ja Koch hoitaa sen modernin osuuden, niin olen aika tyytyväinen kattaukseeni. Kaiut hoitaa Boss RE-20, joka on mielestäni monipuolinen ja käyttäjäystävällinen laite kaikutankittoman vahvarin kaveriksi. Tuossa minun setupissa soundi on aika orgaaninen ja herkästi soittotatsiin vastaava, mutta niitä moderneja sävyjä löytyy myös (jopa higain kompressorin kanssa on tarjolla, mutta ei ihan se överein mättö kyllä enää irtoa ja vaatisi varmasti umpinaisen kaapin).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
02.01.2016 13:02:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Onko joku syy miksi mallintavat ei passaa? Itse en ole reilun seitsemän vuoden etsinnän aikana onnistunut löytämään sellaista putkivahvistinta mikä soundaisi hyvältä kerrostalo/makuuhuonevoimakkuuksilla. Väitän että jollain mallintavalla pääset huomattavasti parempaan lopputulokseen. Putkivahvistimet pääsääntöisesti soundaavat palon paremmalta kun niitä saa pikkuisen avata.
 
Tästä olisin samaa mieltä eli ennakkoluulottomuutta vaan peliin. Mallintavat ovat varmasti juurikin kotonaan näiden modernimpien rokkisoundien parissa ja pärjännevät hyvin myös muilla osastoilla.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Gary the pine
02.01.2016 13:05:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiiä millasia putkareita muilla on, mutta kyllä tuossa mun Marsun räkkipinossa ainakin on ihan portaattomasti toimiva volumen säätö. Toihan ei siis ole mitään vartin pizzeriakeikkaa varten, vaan ihan tasan just oman mielihyvän tuottamiseen himassa ( löytyy omista kuvista ) ja siinä se toimii ihan yhtä hyvin hiljaisella kuin kovallakin. Tahtoo sanoa, että kyllä kahta fullstackia voidaan ajaa hiljaisella volalla putkivehkeellä ja samalla se kuulostaa hirmuisen hyvältä. Jos joku on erimieltä asiasta niin privaviestillä yhteyttä ja testaamaan ;-)
 
En minäkään tosin noilla Lanikoilla edes yritä soittaa hiljaa...
 
Superbassistakin saa kyllä ihan kivaa soundia PPIMV-modin jälkeen.
 
Toki jos siitä microcubesta tai vastaavasta lounaslaatikosta väkisin haluaa tykätä, niin sittenhän se on niin, jokaiselle jotain.
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
hemmo
02.01.2016 13:09:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä sanon yhdellä sanalla: Marshall JTM1-combo
https://kitarablogi.files.wordpress … /04/marshall-jtm1c-e28093-front.jpg
0,1 W on just hyvä himassa, hellasärökään ei pärise
 
Kaikista löytyy ihana sielu, kun ihmiseen keskittyy.
Gabe
02.01.2016 13:12:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tästä olisin samaa mieltä eli ennakkoluulottomuutta vaan peliin. Mallintavat ovat varmasti juurikin kotonaan näiden modernimpien rokkisoundien parissa ja pärjännevät hyvin myös muilla osastoilla.
 
Itsekin olen kyllä vannonut perinnehenkisempien putkikoneiden nimeen mutta nyt on kokeiltu niin VVR, PPIMV, keinokuormia jos jonkinlaisia ja eri merkkejä laidasta laitaan ja teholuokkia aina watista sataan. Ei sillä, kyllähän putkikoneen saa kuristettua kerrostalokämppään sopiville äänenpaineille.. mutta ei se kyllä pääse lähellekään sitä käyttökokemusta kun sitä samaa konetta saa avata kunnolla. Esimerkiksi Kemper taas soundaa ihan älyttömästi paremmalta hyvinkin hiljaisilla äänenvoimakkuuksilla. Ja onhan noita edullisempiakin olemassa.
 
Mutta moni asia vaikuttaa, kerrostalossa eniten naapurit. Meillä asui alakerrassa aiemmin puolikuuro mummo jota ei haitannut yhtään jos tunnin soitteli vähän kovempaakin. Nyt siellä asuu nuori yh äiti vauvansa kanssa, ei hirveästi kehtaa ääntä pitää.
Meisselimies
02.01.2016 13:14:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseltä löytyy makkarista Class 5 ja SL-5. Edellämainittua luukutetaan Weberin MiniMassin kanssa ja jälkimmäisessä on master volume. Helkkarin hyvältä kuulostavat kumpainenkin ihan kuiskausvolyymeillakin. Mailisi voivat vaihdella, toki.
 
Steve Vain Elämää
hallu
02.01.2016 14:13:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary the pine: ................
Toki jos siitä microcubesta tai vastaavasta lounaslaatikosta väkisin haluaa tykätä, niin sittenhän se on niin, jokaiselle jotain.

 
Juurikin näin, mutta kaikella kunnioituksella microcubea kohtaan, taitaa nuo puheena olleet kemperit ja axet vähän eri sarjassa painivia laitteita. Mutta kuten sanoit, niin jokaiselle jotakin
ja mehän teemme jokainen omaa matkaamme tavaroiden taikamaailmassa ;-).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Tami
02.01.2016 14:28:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Onko joku syy miksi mallintavat ei passaa? Itse en ole reilun seitsemän vuoden etsinnän aikana onnistunut löytämään sellaista putkivahvistinta mikä soundaisi hyvältä kerrostalo/makuuhuonevoimakkuuksilla. Väitän että jollain mallintavalla pääset huomattavasti parempaan lopputulokseen. Putkivahvistimet pääsääntöisesti soundaavat palon paremmalta kun niitä saa pikkuisen avata.
 
Niin no toisaalta itse en ole törmännyt yhteenkään semmoiseen putkivahvariin jolla ei ole kotona pystynyt soittamaan. Tietysti asiat kuulostaa erilaiselle kovaa soitettaessa, mutta eipä tuo ole kyllä koskaan vehkeistä kiinni jäänyt...? Trankkupelitkin kuulostavat paremmilta kun niitä soittaa kovempaa kuin sillä kuuluisalla "makuuhuonevoimakkuudella"...
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
hallu
02.01.2016 14:50:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: Niin no toisaalta itse en ole törmännyt yhteenkään semmoiseen putkivahvariin jolla ei ole kotona pystynyt soittamaan. Tietysti asiat kuulostaa erilaiselle kovaa soitettaessa, mutta eipä tuo ole kyllä koskaan vehkeistä kiinni jäänyt...? Trankkupelitkin kuulostavat paremmilta kun niitä soittaa kovempaa kuin sillä kuuluisalla "makuuhuonevoimakkuudella"...
 
Toisaalta eikös kaappi-impulssit ts. mallinnukset ole ratkaisemassa tätä kovaa soittamisen ongelmaa? niillähän voi putkivahsimen perässä mallintaa sen kovaa soivan kaapin ja huoneen. Ei kaappimallinnus tietenkään tee sitä mitä kovaa soiva kaappi eli ei ala kehon nesteet täristä eikä lahkeet lepattaa, mutta jos ihan soundeista puhutaan niin päästäänhän niiden kanssa jo samoille tonteille kovaa tööttäävän kaapin kanssa.
 
Tietenkin se tunne kun miehen korkuisesta kaapista paiskautuu äänivalli päin koko kehoa ja tuntuu kohtottavan soittajan ilmaan kokonaan toiseen todellisuuteen, on elämyksenä kaikkien mallinnusten ulkopuolella eikä sitä voi kerrostalo-olosuhteissa tavoittaa mitenkään muuten kun hyppäämällä katolta. Toisaalta kitaraa voi soittaa muuallakin kuin vuoristoradassa :-). Sitä paitsi ei kukaan varmasti kuvittele pleikkarin formulapelin vastaavan oikean formulan ajamista, mutta silti se on lähimpänä sitä mitä tavallinen ihminen voi saavuttaa.
 
Mun mielestä pitää paikata mielikuvituksella se mitä ei kamoilla voi saavuttaa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
artal
02.01.2016 16:09:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liityn kyllä tässä kotivolalla mallintaviin uskovien joukkoon. Yamahan THR on itselleni ollut parempi kuin mikään putkivahvari silloin, kun hiljaa pitää soittaa.
 
Morri
02.01.2016 16:56:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma vastaukseni tähän on tuo uusi EVH 5150 III 15W LBX. 4W-moodilla. Soi kyllä järjettömän isosti ja säröä piisaa, vähän dilsaa ja reverbiä mukaan. Eka (putki)vahvistin jonka voin sanoa todella soivan hyvän "hiljaa", tosin ei tätäkään voi avata kotona (omakotitalo) kuin noin 3% sadasta, mutta silti toi soi ihan pirun hienosti. Haittapuolena toki, että ei tässä clean-kanavaa ole ollenkaan :)
 
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
Metalkallo
02.01.2016 17:18:58 (muokattu 02.01.2016 17:22:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hemmo: Mä sanon yhdellä sanalla: Marshall JTM1-combo
https://kitarablogi.files.wordpress … /04/marshall-jtm1c-e28093-front.jpg
0,1 W on just hyvä himassa, hellasärökään ei pärise

 
Mulla oli aikaisemmin tuon nuppi versio, mutta en kyllä sitä pystynyt avaamaan tarpeeksi edes 0,01w modessa että olisin saanut kunnon säröä aikaiseksi koska äänentaso oli yhä liian kova jos puhutaan käytöstä tuon kanssa kerrostalossa. Tosin vedin sen 4x12 kaapin kautta. En tiedä combosta sitten, mutta samat säädöt molemmissa eli vola ja tone.
 
Tukka päässä, järki jäässä.
hallu
02.01.2016 18:21:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mulla oli aikaisemmin tuon nuppi versio, mutta en kyllä sitä pystynyt avaamaan tarpeeksi edes 0,01w modessa että olisin saanut kunnon säröä aikaiseksi koska äänentaso oli yhä liian kova jos puhutaan käytöstä tuon kanssa kerrostalossa. Tosin vedin sen 4x12 kaapin kautta. En tiedä combosta sitten, mutta samat säädöt molemmissa eli vola ja tone.
 
Aika paljon kaiuttimen herkkyys vaikuttaa äänen paineeseen ja iso kaappi voi soida vähän isommin ja kombo saattaa olla aika paljon suuntaavampi jolloin sitä äänen häiritsevyyttä muille voi vähentää kääntämällä vahvistin itseä kohti.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
high_society
02.01.2016 18:43:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saako täällä soittaa suutansa vodka hönössä?
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «