Aihe: Halvemmat "ES-335":et
1 2 3 4 533 34 35 36 3746 47 48 49 50
pappasfin
30.12.2015 19:30:24
kekkuliheikki: En uskalla katsoa.

Laitat kädet silmille ja ihan vähän vaan kurkkaat sormien välistä tarjontaa ;D
PappaSFin
kekkuliheikki
30.12.2015 20:55:17
pappasfin: Laitat kädet silmille ja ihan vähän vaan kurkkaat sormien välistä tarjontaa ;D

En uskalla. Ma tiedan miten siina kay.
En allekirjoita.
Antsa Lipsanen
30.12.2015 21:45:07
Kyllä on nyt saanut sitten kehiteltyä itselleen ES-kuumeen. Olisi kyllä mainiota, jos hyvä laitos löytyisi vähän edukkaammiata ehdokkaista, vaikka kyllähän siinä saattaa taas niin käydä, että G-pajaan se kääntyy. Yksi puoliakkari löytyy kotoa, mutta kun sitä ei raaskisi keikkoloilla kujetella, kun on tunnearvoisa laitos:) Täytynee tutkia tämä ketju huolella läpi. Epit ovat edukkaita, vaan ovatkohan sitten työkaluiksi sopivia, lienee tutkittava. Tässäpä kuva kotikitarasta:

https://muusikoiden.net/dyn/users/129627.jpg
Laulava Kylätohtori
30.12.2015 21:53:35
Antsa Lipsanen: Kyllä on nyt saanut sitten kehiteltyä itselleen ES-kuumeen. Olisi kyllä mainiota, jos hyvä laitos löytyisi vähän edukkaammiata ehdokkaista, vaikka kyllähän siinä saattaa taas niin käydä, että G-pajaan se kääntyy. Yksi puoliakkari löytyy kotoa, mutta kun sitä ei raaskisi keikkoloilla kujetella, kun on tunnearvoisa laitos:) Täytynee tutkia tämä ketju huolella läpi. Epit ovat edukkaita, vaan ovatkohan sitten työkaluiksi sopivia, lienee tutkittava. Tässäpä kuva kotikitarasta:

https://muusikoiden.net/dyn/users/129627.jpg

Komia on - oikein ehta Terada... :)

Mutta tarjonta Suomessa on vähän heikkoa. Torillakaan juuri näy ja menevät nopeaan, jos joskus joku kelpoisa yksilö tyrkylle tuleekin. Itse, kun tein juuri päätöksen, että pysyn entisessä päätöksessäni, etten osta kitaraa enää testaamatta, niin menee kovasti hankalaksi kaikin puolin....
They pass too much electricity. -SRV
hallu
30.12.2015 22:58:02
Laulava Kylätohtori: Komia on - oikein ehta Terada... :)

Mutta tarjonta Suomessa on vähän heikkoa. Torillakaan juuri näy ja menevät nopeaan, jos joskus joku kelpoisa yksilö tyrkylle tuleekin. Itse, kun tein juuri päätöksen, että pysyn entisessä päätöksessäni, etten osta kitaraa enää testaamatta, niin menee kovasti hankalaksi kaikin puolin....

Tuli mieleen, että oletko pannut merkille Fenderin näkemystä ES335:sta? siis Fender Starcaster http://intl.fender.com/en-FI/guitar … aple-fingerboard-aged-cherry-burst/ ei yhtään pöllömmän näköinen veli tuokaan ja jos ei silmäni väärin näe olisiko ihan noilla legendaarisilla widerange mikeillä? olen nähnyt tuollaisen ainakin Margi Nymanin näpeissä joten kyllä se on ihan soittajallekin kelvannut (jos ei ole markkinoinnin takia vaan sen kanssa poseerannut).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
K.Hill
30.12.2015 23:02:15
80- ja 90-luvun korelaiset Epiphone Sheratonet ovat mainioita, eivätkä maksa paljoa.
Antsa Lipsanen
30.12.2015 23:16:40
hallu: Tuli mieleen, että oletko pannut merkille Fenderin näkemystä ES335:sta? siis Fender Starcaster http://intl.fender.com/en-FI/guitar … aple-fingerboard-aged-cherry-burst/ ei yhtään pöllömmän näköinen veli tuokaan ja jos ei silmäni väärin näe olisiko ihan noilla legendaarisilla widerange mikeillä? olen nähnyt tuollaisen ainakin Margi Nymanin näpeissä joten kyllä se on ihan soittajallekin kelvannut (jos ei ole markkinoinnin takia vaan sen kanssa poseerannut).

Terada on juu. Vanhan toverini Hannu Lehtolan käsityönä tekemä hieno soitin. Vuonna 91 olin jo niin lapsellinen, että lapaan piti saada helmiäisellä omat nimikirjaimet?! Mautonta, mutta jäihän pitopeliksi kerrasta:) Hannu on taitava seppä, tervetuloa testaamaan tätä Byrdland-kopiota ihan kuriositeettina.
Zeeboo
30.12.2015 23:37:49
hallu: Tuli mieleen, että oletko pannut merkille Fenderin näkemystä ES335:sta? siis Fender Starcaster ...

Starcasterhan ei ihan uusi keksintö ole. Joskus nuornamiesnä kotikaupungin Fasulla moista käytettyä kokeilin, ja olihan se aivan hemmetin hyvä soitin. Olisi pitänyt vaan silloin ostaa pois, vaikka lapa näytti kuinka epämuodostuneelta. Näyttää se vieläkin, mutta kai tuohon olisi tottunut.
White men can't Monk
Laulava Kylätohtori
30.12.2015 23:48:13 (muokattu 30.12.2015 23:55:07)
Juu, kyllä Starcaster tuttu on ulkonäöllisesti, mutta en ole koskaan testannut. Tuo lapa ottaa itselläkin jotenkin silmään, vaikkei siinä mitään suoranaista vikaa ole. Se on vaan jotenkin muotopuoli tai väärinpäin - ehkä toimisi reversenä paremmin?

Olisi kyllä mielenkiintoista joskus testata...

Ja jos joku tietää tai on edes kuulut jotain tuollaisesta merkistä kuin Pasadena, niin tietoa vaan tänne. Itse veikkaan, että se on joku kiinalainen halpis joltain isolta tehtaalta, joka on teettänyt erän joskus jollekin, joka on Pasadena merkkisiä kitaroita halunnut.

Viimeistelystä ym. näkee, että on halpis. Mutta kaula on yllättävän hyvä siihen verrattuna, mitä odotin. Ja onhan se nyt muutenkin nätti kuin sika pienenä. Väri ei ole ihan niin keltainen kuin kuvasta voisi päätellä. Kaula on aika tuhti, ei mikään pesismaila, mutta siis ihan oikea jämäkkä kaula, eikä mikään luikku tikku. Yllättävän mukava soittaakin - varmaan ollut soittajalla, eikä vain koristeena, koska kuitenkin täydessä soittoiskussa. Kielet pitäisi vaihtaa, mutta noin muuten siistissä kunnossa ja ok säädöissä. Soundi on vähän niin ja näin, koska mikit lienevät halvinta kuraa, mutta ei soundi nyt ihan toivotonkaan ole. Aika samaa luokkaa Tokain mikkien kanssa. Tuohon voisi vaikka pistää ne ylimääräiset Gibsonin 490R/498T mikit kiinni, jos taas saataisiin vähän rähinää ilmoille...

e. Em. Gibsonin mikkejä piti testata myös Les Paulissa, mutta viime aikaisten käytännön kokemusten perusteella se "rähinä" onkin siinä kitarassa eikä mikeissä, niin en sitten jaksanut alkaa säätämään. Esim. Tokaissa se sama räyhäkkyys oli myös Tokain omilla mikeillä, eli se ei ollut mikeistä kiinni. Ja mitä nyt liikkeessä testailin Les Pauleja ja Essejä, niin sama juttu...
They pass too much electricity. -SRV
tumppusormi
31.12.2015 00:11:08
KOrjatkaa, jos olen väärässä, mutta luin tänään guitarplayerin nettisivuilta näistä Semi kitaroista, että nuo Fenderin Thinline telecasterit ja ilmeisesti myöskin tuo starcaster olisi vain kevennettyjä kiinteärunkoisia vuoden 2008 Gibsonin LP stankun tapaan. Eli takaosan ja keskipalkin välissä ei olisi tyhjää vaan puuta. Ei kyllä tietoa vaikuttaako se kevennys sitten ääneen vai ei ja jos ilma pääsee liikkumaan jonkun aukon kautta siitä kevennyksestä sisään tai ei.

Toi starcaster ois kyllä kiva vehjes, mutta jos ei ole kunnollinen semi-hollow niin unohdanpa sen.

Carvin guitars myös valmistaa hienoja semi-holloweja. Hinta päälle 1000$. Sieltä tilaamaan vaikka Frank Gambale versio. Itse sain pari kertaa lotossa 4 oikein peräkanaa. Vähän aikaa vielä niin pääsee tilaamaan.
hallu
31.12.2015 01:01:23
tumppusormi: KOrjatkaa, jos olen väärässä, mutta luin tänään guitarplayerin nettisivuilta näistä Semi kitaroista, että nuo Fenderin Thinline telecasterit ja ilmeisesti myöskin tuo starcaster olisi vain kevennettyjä kiinteärunkoisia vuoden 2008 Gibsonin LP stankun tapaan. Eli takaosan ja keskipalkin välissä ei olisi tyhjää vaan puuta. Ei kyllä tietoa vaikuttaako se kevennys sitten ääneen vai ei ja jos ilma pääsee liikkumaan jonkun aukon kautta siitä kevennyksestä sisään tai ei.

Toi starcaster ois kyllä kiva vehjes, mutta jos ei ole kunnollinen semi-hollow niin unohdanpa sen.

Carvin guitars myös valmistaa hienoja semi-holloweja. Hinta päälle 1000$. Sieltä tilaamaan vaikka Frank Gambale versio. Itse sain pari kertaa lotossa 4 oikein peräkanaa. Vähän aikaa vielä niin pääsee tilaamaan.

No minä en osaa sanoa onko f-aukoilla merkitystä tai jos on niin mitä. Sanoisin kuitenkin että näitä puoliakustisia ei pidä sekoittaa kevennyskoverrettuihin lankkukitaroihin (kuten thinline tai LesPaul koverrettuun versioon) koska näissä puoliakustisissa kansi ja pohja (mahdollisesti myös sarjat) on vaneria ja vain se keskipalkki (joka kyllä menee koko kitaran matkalta aina tyveen saakka) on lankkua. Puoliakustisiahan (semihollowpody = puoliksi ontto) ne on juuri siksi, että ne on puoliksi lankkukitaroita. tarkoitus on ollut kai yhdistää lankkukitaran ja akustisen sähkökitaran (esi.e gibson ES175) hyvät puolet. Akustisen sähkökitaran (hollowbody) ongelmahan on kiertoherkkyys, joka johtuu siitä kannesta joka syttyy soimaan kielten lisäksi myös vahvistimesta tulevan äänen palautuessa heiluttelemaan sitä kantta ja kansi värisyttää edelleen kieliä =>> kiertoa eli takaisinkytkentä eli beedback. Kun mikrofonien kahdalla kulkeekin umpinainen lankku niin saadaan lankkukitaran stabiilius mutta fanerikannen ansiosta myös akustisen kitaran herkkyyttä siihen sointiin siis atakki on erilainen (ainaskin mun mielestä). Koverretuissa lankkukitaroissa (thinline tai vaikkapa se koverrettu LesPaul) haetaan ainoastaan keveyttä, mutta pyritään soinnillisesti umpilankun sointiin eli ne koverrukset on duunattu niin että ne vaan keventää kitaraa, mutta ei vaikuttaisi soundiin (tai niin mä ainakin kuvittelen).

No minä aavistan, että minua tullaan korjaamaan tässä asiassa joten saanet varmaan vastauksen viimeistään seuraavissa viesteissä jos tämä ei vastannut sinulle ;-)
KNAC
31.12.2015 09:46:15
fox: Vanhat (ja alkuperäiset) kovinkin "hypetetyt" Super 58:t olivat kyllä AlNiCo 3 -magneeteilla kaikki. Noin "suurinpiirtein" 7,4 kOhmia, 3,98 H induktanssilla. Noista "uusio-Super 58:sta" mulla ei ole sen kummempaa tietoa, muutamaa kyllä asennellut.. Niissä mitä käpistelin, oli se mikki hyvin vahattu enkä ryhtynyt niit sen vuoksi purkamaan, semminkin kun ne olivat asiakkaan kitarassa, joten en tiiä onko niissä keraamiset vai metallimagneetit. Se on kovin helppo "määrittää" yleismittarilla, jos magneetti on näkösällä. Metallimagneetin vastus yleismittarilla on nimittäin 0, keraaminen on "johtamaton". Saattaa hyvinkin olla Alnico vitoset, ei kuitenkaan sekä metalli- että keraamiset..
Kyllähän noita uusissa malleissa on, uusia "Super 58"ja, vaan tuolla "jälkimarkkinoilla" nuo uudemmat ei ole sellaisessa maineessa kuin ne vanhat Superit.

LR10:ssä on hieman hotimmat Super 58-Z mikit, kaula 11,9 ja talla 12,1 kOhm. Mallinahan LR ei taida olla hirmu yleinen, mutta ihan samalla viivalla muiden vastaavien (2629/30 ja AS100/200) vanhempien Ibojen kanssa.
qtm
31.12.2015 09:48:26
Elämä ei ole ainoastaan rakkautta ja romantiikkaa. Se on myös ruusuilla tanssimista.
kekkuliheikki
31.12.2015 10:29:30
Katsoin!

*huokaus*

Se on menoa. On vaikka mita tarjolla. :(
En allekirjoita.
Muovinen
31.12.2015 11:19:11

Koska kukaan muu ei sitä muuten tee, niin heitetään tähän väliin taas se parempi G-paja eli GUILD. Varsinkin Starfire eri olomuodoissaan (myös bassona) on klassikko.
kekkuliheikki
31.12.2015 11:46:49
Muovinen: Koska kukaan muu ei sitä muuten tee, niin heitetään tähän väliin taas se parempi G-paja eli GUILD. Varsinkin Starfire eri olomuodoissaan (myös bassona) on klassikko.

Katoin niitakin!!! Olis 1997 westerly starfire iv ja 1967 starfire v. :(
En allekirjoita.
tumppusormi
31.12.2015 11:53:21
hallu: No minä en osaa sanoa onko f-aukoilla merkitystä tai jos on niin mitä. Sanoisin kuitenkin että näitä puoliakustisia ei pidä sekoittaa kevennyskoverrettuihin lankkukitaroihin (kuten thinline tai LesPaul koverrettuun versioon) koska näissä puoliakustisissa kansi ja pohja (mahdollisesti myös sarjat) on vaneria ja vain se keskipalkki (joka kyllä menee koko kitaran matkalta aina tyveen saakka) on lankkua. Puoliakustisiahan (semihollowpody = puoliksi ontto) ne on juuri siksi, että ne on puoliksi lankkukitaroita. tarkoitus on ollut kai yhdistää lankkukitaran ja akustisen sähkökitaran (esi.e gibson ES175) hyvät puolet.

Tack. Rupesin tutkailemaan oman f-aukkosen LP:n sisätiloja noista f-aukoista ja se takakansi on siinä keskipalkissa kiinni, eli keskipalkin ja takakannen välissä ei ole mitään rakoa. Joki ilmarako mahdollisesti on stopbarin ja kitaran tyven välissä jolloin kummankin sivustan ontot onkalot olisivat ilmalla yhteydessä toisiinsa. En ole kuitenkaan varma tästä. Olen kuitenkin varma, että ääni on hieman erilainen normi LP:en, joten tod. näk. ääni on erilainen myös noissa thinline telecastereissa.

Onko kunnon semeisssä keskipalkin ja takakannen välissä ilmarako? Olin tähän mennessä siinä uskossa, että näin on mutta nyt rupesi usko horjumaan. Valaiskaa tumpeloa.
tumppusormi
31.12.2015 12:03:05
Vastaan itse itselleni. Ei ole ilmarakoa. Ei ainakaan 335:ssa
https://www.youtube.com/watch?v=zEiiDa0twNM

Ihan kiva video muuten oli kun itse tehtaalle päästiin.
hallu
31.12.2015 12:06:09
tumppusormi: Tack. Rupesin tutkailemaan oman f-aukkosen LP:n sisätiloja noista f-aukoista ja se takakansi on siinä keskipalkissa kiinni, eli keskipalkin ja takakannen välissä ei ole mitään rakoa. Joki ilmarako mahdollisesti on stopbarin ja kitaran tyven välissä jolloin kummankin sivustan ontot onkalot olisivat ilmalla yhteydessä toisiinsa. En ole kuitenkaan varma tästä. Olen kuitenkin varma, että ääni on hieman erilainen normi LP:en, joten tod. näk. ääni on erilainen myös noissa thinline telecastereissa.

Onko kunnon semeisssä keskipalkin ja takakannen välissä ilmarako? Olin tähän mennessä siinä uskossa, että näin on mutta nyt rupesi usko horjumaan. Valaiskaa tumpeloa.

No mulla ei ola ES355/335 kitaraa tässä joten esimerkiksi Gabe voisi kurkata oman essinsä f-aukosta ja kertoa. Mutta tuossa SA2200 joku minulla on, ei ole ilmarakoa keskipalkissa vaan se on veistetty Archtopin muotoon päältä ja alta ja on tiiviisti kannessa ja pohjassa kiinni ja ihan perästä tyveen. Itse en usko että ilman liikkumisella kopan sisällä on kovin isoa merkitystä...... ehkä se voisi vaikuttaa kannen värähtelyyn, mutta f-aukkojen takia ei se oikein voi vaikuttaa edes siihen..... en tiedä, mene vähän pseudoteoretisoinniksi tällä taholla. Gibsonin koverrettukoppaisessa olen aina luullut, että sen sähköisesti tulisi olla samanlainen kuin umpikoppainen tai porattukoppainenkin, että niiden porausten ja koverrusten tarkoitus on ainoastaan keventää kitaraa ilman että soundi muuttuu. Muuttuuko se?? merkittäsävsi? onko niissä samanlaiset mikit samoissa säädöissä, illä olet asiaa kokeillut? akustisesti ne tietenkin soundaa erilaiselta ontto ja umpinainen, mutta onko niillä oikeasti sähköisesti eroa??
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)