Aihe: Halvemmat "ES-335":et
1 2 3 4 532 33 34 35 3646 47 48 49 50
kekkuliheikki
29.12.2015 11:06:34
Kauhee essigas lahti. Arvasin.
En allekirjoita.
Laulava Kylätohtori
29.12.2015 11:37:00
kekkuliheikki: Kauhee essigas lahti. Arvasin.

Anteeksi. :(

Mutta jos yhtään helpottaa, niin ei se täälläkään vähenemään päin ole... ;)
They pass too much electricity. -SRV
pappasfin
29.12.2015 11:39:56
Sammo: Mulla oli Ibanezin AM400 (ES339:n kokoinen kokopuukantinen) kaheskäätluvun lopusta ja siinä oli noi super58:t -- mulla jäi niistä sellainen kuva että niissä oli kyllä normihumppareita enemmän ulostuloa ja kaipailin niihin puolitusta. Mutta mulla jäi tuosta edellisestä videosta myös kuva että Yamahasta lähtee jotenkin kovempaa.

Mulla kun on ollut tuo Ibanezin JSM100 useamman vuoden niin voin allekirjoittaa tuon mitä Sammo sanoa, eli oman kokemukseni perusteella niissä on enempi ulostuloa, soundi vähän "modernimpi" kuin esim. Gibsonin ES335 tai Yamahan 2200.

JSM100 myös on super 58 mikitys.

Sammolla samoja ajatuksia kuin mullakin tuon mikkien puolituksen suhteen.
Mielenkiintoista muuten, että kalliimmassa JSM100 ei ole sitä tri-sound switchia kun taas siinä halvemmassa versiossa on.

Jos haluaa edullisempaa hintaa ja hyvän kitaran niin sitten Ibanezilta löytyy Ibanez Artstar AS153AYS, josta myös löytyy tuo Tri-sound switch, mitä näitä olen joka kerta kokeillu kun hyppysissä olen pidelly niin ovat olleet oikein mukavia soittimia joka suhteessa.

Ai niin ja löytyyhän sitten taas kalliimmastakin luoksta se Ibanez Artstar Prestige AM205AV.

Varsin hyvin on Ibanezilla tuota valinnan varaa näissä kun mukaan lasketaan vielä se AS200.

Mielenkiintoista on, että kaikissa noissa on nuo Super 58 (tosin AS158 tais olla Super Custom 58)

Mitä ite olen noilla Super 58 tai Super Custom 58 soitellu niin ihan kelpo mikkejä (toki soundit on makuasioita näissäkin kuin myös kitara kokonaisuuten ottaen soundeissa).

Loppuun pitää kyllä todeta että vaikka Gibsonin ES335, Yamahat ja Ibanezit ovatkin hyviä tai sanotaan erinomaisia soittimia niin PRS:n Hollowbody 2 on kyllä myös erinomainen ;D
PappaSFin
pappasfin
29.12.2015 11:45:00 (muokattu 29.12.2015 11:48:02)
En muista olenko laitellu kuvia tuosta mun PRS Hollowbody 2 8vm 2003-2004), joten alla linkkiä, josta muutamat kuvat löytyy.

https://www.dropbox.com/sh/gpov5fkt … gzjh/AABxoTj9TFkNvhHl8KzWRqVTa?dl=0

Nyt toimii tuo linkkikin ;D
PappaSFin
fox
29.12.2015 11:50:02

hallu: Ibanezissa on ne super58 tai super58 custom (ilmaisesti tuossa SA200 mallissa on juurikin super58) Ibanezissa on kai alkujaan ollut Alnico3 megneeteilla ne super58 ja sitä on luonnehdittu PAF-henkiseksi mikiksi ja tuolla videollakin Ibanez vaikutti vähemmän agressiiviselta ulostuloltaan. Ilmeisesti Ibanezin uudemmat super58 custom mikit on alnico5 ja keraamisilla magneeteilla, mutta en tiedä varmaksi missä kitaroissaan niitä käyttää. No kunhan nyt tuli tämmöistä mieleen.

Vanhat (ja alkuperäiset) kovinkin "hypetetyt" Super 58:t olivat kyllä AlNiCo 3 -magneeteilla kaikki. Noin "suurinpiirtein" 7,4 kOhmia, 3,98 H induktanssilla. Noista "uusio-Super 58:sta" mulla ei ole sen kummempaa tietoa, muutamaa kyllä asennellut.. Niissä mitä käpistelin, oli se mikki hyvin vahattu enkä ryhtynyt niit sen vuoksi purkamaan, semminkin kun ne olivat asiakkaan kitarassa, joten en tiiä onko niissä keraamiset vai metallimagneetit. Se on kovin helppo "määrittää" yleismittarilla, jos magneetti on näkösällä. Metallimagneetin vastus yleismittarilla on nimittäin 0, keraaminen on "johtamaton". Saattaa hyvinkin olla Alnico vitoset, ei kuitenkaan sekä metalli- että keraamiset..
Kyllähän noita uusissa malleissa on, uusia "Super 58"ja, vaan tuolla "jälkimarkkinoilla" nuo uudemmat ei ole sellaisessa maineessa kuin ne vanhat Superit.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Gabe
29.12.2015 13:14:23
Laulava Kylätohtori: Jos tykkää, että se nimi on sen lisähinnan arvoinen, niin kyllä. Henkilökohtainen juttu, johon ei ole yhtä oikeaa vastausta.

Toki netti on täynnä höpinää Gibsonintappajista, mutta se nyt on sellaista höpöhöpöä... :)

Hyvä kitara on hyvä kitara, ihan sama mitä siinä lavassa lukee. Itse ostan aina mieluisen soittimen ja se maksaa sitten mitä maksaa, ja merkki on mikä on. Hyvin viihtyy Gibsonin tappaja (https://muusikoiden.net/dyn/users/140562.jpg) ja Gibson vierekkäin. Verilöylyiltä on ainakin tähän asti vältytty.
fox
29.12.2015 13:49:17

Se on sinänsä mystistä tuo alituinen "vertailu", minkäpä tähen ei voi esmerkiks noitten japanian-pelien "antaa" olla ihan omillaan. Tuohon otsikkoon nyt palatakseni, olkoonkin etteivät esimerkiks nuo 80-luvun "ES-335" -johdannaiset nyt mitään puoli-ilmaisia oo, niin vielä tänä päivänäkin kuitenkin halvempia kuin "The real thing"...
Täällä on jo ihan kiitettävästi noita Yamahan SA-kitaroita ja Ibanezin Artist/Stagemaster -sarjalaisia mainittu, mutta oli niitä muitakin..
Joku jo historian hämärään kadonnut Aria Pro II ES- tai TA-sarjalainen, puhumattakaan sitten niistä neck through -malleista, tai saman "talon" Vantage-skeboista..
Noita Vantageita sitten vuosien mittaan on tuonne meidän treeniksellekin kotiutuneita..
Tuossakin on pari.
https://muusikoiden.net/dyn/users/142439.jpg
Laulava Kylätohtori
29.12.2015 13:51:14
Mikäs se sellainen puoliakustinen on kuin Pasadena? Ilmeisesti joku halpis....
Vellu64
29.12.2015 14:53:34
Gabe:
https://muusikoiden.net/dyn/users/140554.jpg

Gabe olet laittanut kielet kiinni tuolleen, että ne kurvaa tuosta stopparin yläpuolelta.
Omaan Les Pauliin laitoin samalla tavalla, mutta vaihdoin samalla kielet eri merkkisiin, niin en osaa sanoa tuliko muutosta kielistä vai kiinnityksestä. Tod. näk. eri kielistä, mutta olisi kiva tietää, miten tuo toisenlainen tapa laittaa kielet, edes teoriassa vaikuttaa, jos vaikuttaa.
Gabe
29.12.2015 15:17:30
Vellu64: Gabe olet laittanut kielet kiinni tuolleen, että ne kurvaa tuosta stopparin yläpuolelta.
Omaan Les Pauliin laitoin samalla tavalla, mutta vaihdoin samalla kielet eri merkkisiin, niin en osaa sanoa tuliko muutosta kielistä vai kiinnityksestä. Tod. näk. eri kielistä, mutta olisi kiva tietää, miten tuo toisenlainen tapa laittaa kielet, edes teoriassa vaikuttaa, jos vaikuttaa.

Tuo kuva on edellisen omistajan jäljiltä, itse laitan kielet ihan normaalisti läpi siitä.
hallu
29.12.2015 17:19:59
Vellu64: Gabe olet laittanut kielet kiinni tuolleen, että ne kurvaa tuosta stopparin yläpuolelta.

No minä en itse ole tuota tapaa käyttänyt, mutta tuossahan kieli tulee tallalle loivemmassa kulmassa eli ei paina tallaa yhtä kovaa. Saman vaikutuksen saisi aikaan ruuvaamalla stopparin ruuveja ylemmäs, mutta silloin siihen ruuviin kohdistuu isommalla momentilla vääntöä. Veikkaisin, että tuollaiseen kielten kiinnitysratkaisuun päädytään silloin kun kitara vanhetessaan ja kuivuu niin että stopparin holkit ei enää pysy pohjassa ja kielet alkaa kiskoa niitä stopparin ruuveja holkkeineen ylös. Silloin ainoa mahdollisuus on ruuvata stopparia ylemmäs tai kierrättää ne kielet tuolleen yläkautta tai liimata stopparin holkit epoksilla paikoilleen. Soundillisesti sillä voi olla vaikutusta, mutta itse en onnistunut kuulemaan soundissa eroja kun ruuvailin stopparia ylös ja alas joten olen päätynyt pitämään sitä niin alhaalla että kielet kuitenkin kulkeekivuttomasti tallan yli.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Gabe
29.12.2015 17:43:32
fox: Se on sinänsä mystistä tuo alituinen "vertailu", minkäpä tähen ei voi esmerkiks noitten japanian-pelien "antaa" olla ihan omillaan.

Kunnianosoituksenahan se pitäisi toisaalta ottaa. Jos se on yhtä hyvä tai jopa parempi kuin G niin onhan se silloin jo aivan helvetin kova maila. :) No ei, Gibsonilla ja Fenderillä nyt esimerkiksi on varmaan jo niin iso merkitys koko sähkökitaroinnin kannalta että ne toimivat luonnollisesti hyvänä vertailukohtana.
Dinorocker
29.12.2015 17:44:01 (muokattu 29.12.2015 17:48:06)
hallu: No minä en itse ole tuota tapaa käyttänyt, mutta tuossahan kieli tulee tallalle loivemmassa kulmassa eli ei paina tallaa yhtä kovaa. Saman vaikutuksen saisi aikaan ruuvaamalla stopparin ruuveja ylemmäs, mutta silloin siihen ruuviin kohdistuu isommalla momentilla vääntöä. Veikkaisin, että tuollaiseen kielten kiinnitysratkaisuun päädytään silloin kun kitara vanhetessaan ja kuivuu niin että stopparin holkit ei enää pysy pohjassa ja kielet alkaa kiskoa niitä stopparin ruuveja holkkeineen ylös. Silloin ainoa mahdollisuus on ruuvata stopparia ylemmäs tai kierrättää ne kielet tuolleen yläkautta tai liimata stopparin holkit epoksilla paikoilleen. Soundillisesti sillä voi olla vaikutusta, mutta itse en onnistunut kuulemaan soundissa eroja kun ruuvailin stopparia ylös ja alas joten olen päätynyt pitämään sitä niin alhaalla että kielet kuitenkin kulkeekivuttomasti tallan yli.

Sen mitä olen lukenut, kauan sitten kokeillut ja ymmärtänyt niin: Saadaan juuri tuo loivempi kulma ja kieli on kosketuksessa enemmän. Ruuvit voi silti antaa ollla suht syvällä puussa. Soundin pitäisi näistä seikoista johtuen olla vahvempi ja enemmän sustainia. Kenties parempi, enpä tiedä.
Turbo!!!
fox
29.12.2015 18:11:38

Gabe: Kunnianosoituksenahan se pitäisi toisaalta ottaa. Jos se on yhtä hyvä tai jopa parempi kuin G niin onhan se silloin jo aivan helvetin kova maila. :) No ei, Gibsonilla ja Fenderillä nyt esimerkiksi on varmaan jo niin iso merkitys koko sähkökitaroinnin kannalta että ne toimivat luonnollisesti hyvänä vertailukohtana.

Kyllähän ne jo silloin kun ite olin enemmän "kuvioissa mukana" tuolla jenkkilän päässä kuittailivat inside vitsiä että
"LP Standard - standard standard" tahi "Standard- industry standard since 50's" ;) ja paljon muita juttuja toki.
hallu
29.12.2015 18:58:09
fox: Kyllähän ne jo silloin kun ite olin enemmän "kuvioissa mukana" tuolla jenkkilän päässä kuittailivat inside vitsiä että
"LP Standard - standard standard" tahi "Standard- industry standard since 50's" ;) ja paljon muita juttuja toki.

No mun mielestä Gibsonin asema ei ole mitenkään uhattuna enkä minä ainakaan sitä halua kyseenalaistaa. Mulla on yksi G-pajan pauli ja s on justiinsa niin hyvä kuin toivoa saattaa. Minä tykkään kuitenkin erityisesti noista Ibanez ja Yamaha kitaroista ja ehkä Yamaha on erityisen lähellä sydäntä noilla SG ja Sa malleillaan. Minä toisaalta tykkään ettei Yamahan kitarat ole täysin kopioita G-pajan kitaroista vaan ne on vähän niinkuin erilainen näkemys samasta aiheesta ja minusta ne pärjää hienosti omillaan. Tarkoitan että ei minusta Yamaha SG ole mikään LesPaulin korvike, vaan ihan oma näkemyksensä sen kaltaisesta kitarasta ja sama juttu SA:n kanssa eli en pidä sitä varsinaisena kopiona vaan erilaisena tutkielmana samasta aiheesta. Noissa japanin poikien kamppeissa tuppaa olemaan enemmän sitä silmäkarkkia, mutta en minä niitä soittiminakaan kamalasti moittia osaa :-).

Minusta Gibsonia, Yamahaa ja Ibanezia ei voi oikein suoraan verrata kun ne tekevät erilaisia kitaroita kaikki.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
mattim
30.12.2015 12:51:21

Venyvä osa kielestä pitenee. Vaikuttaa teoriassa venytystuntumaan.

https://www.dvdplaza.fi/galleria/sh … p/photo/22937/title/kielet/cat/1043
Juzpe
30.12.2015 13:38:29

Iha hyvä on toi Epin Lucille, vaikkei bigsbyä olekaan, eikä f-aukkoja.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
kekkuliheikki
30.12.2015 18:37:14
Laulava Kylätohtori: Miltäs se Ranskan tarjonta näyttää?

En uskalla katsoa.
En allekirjoita.
Laulava Kylätohtori
30.12.2015 19:13:06
kekkuliheikki: En uskalla katsoa.

:D Ymmärrän.

Itse päräytin tällaisen kovimpaan Essi-gasiin...

https://muusikoiden.net/dyn/users/142467.jpg
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)