Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5137 138 139 140 141215 216 217 218 219
Jucciz
22.12.2015 17:15:17
Laulava Kylätohtori: Enpä tiedä, ei ne KT66:t nyt niin ylivoimaisia olleet, mitä aikaisemmin hehkutin.

Kuherruskuukausi kesti siis aika lailla tasan viikon. :)
Laulava Kylätohtori
22.12.2015 17:23:55
Jucciz: Kuherruskuukausi kesti siis aika lailla tasan viikon. :)

:D Joo, ei se tarvinnut kuin uuden testikierroksen ja nyt tuli käytyä ajatuksella läpi eri pääteputkia eri kitaroiden ja kaappien kanssa, eikä sellaista ainaista 'hötkyilyä'.

Esim. tele toimi kyllä loistavasti Dusty Roadin ja EL34:ten kanssa, mutta sen verran pysyn lausunnossani, että kyllä näillä näkymin kuitenkin jatketaan edelleen KT66:lla. Niillä homma toimi kokonaisuutena parhaiten. :)
They pass too much electricity. -SRV
sustain65
22.12.2015 17:56:23
Laulava Kylätohtori: :D Joo, ei se tarvinnut kuin uuden testikierroksen ja nyt tuli käytyä ajatuksella läpi eri pääteputkia eri kitaroiden ja kaappien kanssa, eikä sellaista ainaista 'hötkyilyä'.

Esim. tele toimi kyllä loistavasti Dusty Roadin ja EL34:ten kanssa, mutta sen verran pysyn lausunnossani, että kyllä näillä näkymin kuitenkin jatketaan edelleen KT66:lla. Niillä homma toimi kokonaisuutena parhaiten. :)

Pystytkö tohtori soittamaan yhtä biisiä alusta loppuun niin, ettet muuta jotakin osaa signaaliketjussa? ;-)
Laulava Kylätohtori
22.12.2015 18:05:28
sustain65: Pystytkö tohtori soittamaan yhtä biisiä alusta loppuun niin, ettet muuta jotakin osaa signaaliketjussa? ;-)

En vielä, mutta voin tänään yrittää. :)

Näin joulun alla, kun mieli on harras, niin mikä sopisikaan paremmin herkkään tunnelmaan kuin autovertaus. Jotta voit huoleti ajaa työmatkasi tai huvittelemaan muijan luokse, on auton oltava kunnossa. Sama pätee signaaliketjuun. Jotta voit oikeaoppisesti säväyttää mnetissä putiikkikoneellasi, pikku kätösin käämityillä pedaaleillasi ja limited special boutique run custom kitaroillasi, pitää myös koko signaaliketjun olla kunnossa - aina putkiohjatun efektiloopin nos putkea ja nanotasolla väriseviä punaisia kärmespiuhoja myöten. Muuten ei lähde. ;)
Sarko
22.12.2015 18:22:30
Juuh, voi olla että en ite sukella ton putkipuljaamisen syvään päätyyn, menis hommat aika varmuudella OCD:ksi :D
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Laulava Kylätohtori
22.12.2015 18:27:25
Sarko: Juuh, voi olla että en ite sukella ton putkipuljaamisen syvään päätyyn, menis hommat aika varmuudella OCD:ksi :D

Kyllähän joku etuasteputkihionta voi helposti mennä vähän hifistelyksi, mutta pääteputkien testausta voi puolustaa sillä, että ne vaikuttavat soundiin ns. oikeasti...
Sarko
22.12.2015 22:25:19
Laulava Kylätohtori: Kyllähän joku etuasteputkihionta voi helposti mennä vähän hifistelyksi, mutta pääteputkien testausta voi puolustaa sillä, että ne vaikuttavat soundiin ns. oikeasti...

Varmasti totta juu. Oon vaan tottunut ajamaan pikkutehoisia vahvistimia niille alunperin spektatuin pääteputkin.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Laulava Kylätohtori
22.12.2015 22:58:40
Sarko: Varmasti totta juu. Oon vaan tottunut ajamaan pikkutehoisia vahvistimia niille alunperin spektatuin pääteputkin.

Ei ole huono vaihtoehto sekään - päinvastoin...
klobasa
23.12.2015 13:13:24
Sarko: Juuh, voi olla että en ite sukella ton putkipuljaamisen syvään päätyyn, menis hommat aika varmuudella OCD:ksi :D

Olis kyllä tavallaan elämä paljon helpompaa kun ei ymmärtäis noista laitteesta yhtään mitään. Jos laite toimii, niin tulis vaan soiteltua kun ei osais säätää mitään. Nyt kun laitteiden sielunelämästä ymmärtää jotain, niin isoin osa ajasta menee säätöön ja testailuun. Itsetehdyn 5E3 kanssa on kolvi kokoajan kuumana ja on tullut mietittyä tuhat kertaa varma suunnitelma millaiseksi sen jätän sisuksiltaan, koteloltaan ja kaiutinyhdistelmältään. Kuukausia jo testaillu ja suunnitellu :D Helpompaa olis vaan myöntää että mulle sopis joku toinen vahvari paremmin. Pakkasinkin vahvarin laatikkoon pari päivää sitten ja tungin piiloon varastoon. Pois silmistä, pois mielestä.
Gabe
27.12.2015 20:52:51
Laulava Kylätohtori: Mites vielä nuo KT77:t? Verrattuna KT66 ja EL-34?

"They're what EL34's want to be when they grow up".
msm40
28.12.2015 20:34:34
Gabe: "They're what EL34's want to be when they grow up".

Naah, they are just boring, fat, toothless big brother of EL34.

Mä en saanut mitään kiksejä JCM800 tyyliseen vahvariin ajettuna, aika äkkiä vaihtu takasin EL34:t..
"I really think guys sometimes talk themselves into being pussies!" - Jim Wendler
Laulava Kylätohtori
01.01.2016 23:58:54
U nohdin nuo KT77:t. Koneeseen jää KT66:t ja esim. treeniksellä, missä voi luukuttaa, voi joskus huvikseen päräyttää EL34:t, koska vaihto on niin helppoa...

Ja KT66:t ja EL34:t tulee myös uuteen Acdc II:een. Dustya lähdin specsailemaan ja siitähän tuli Acdc II variacilla ja tuplapäätteellä. Ivory Broncoa pintaan ja sen verran tuli mietittyä, että yritin jättää kaikki turhat pois. Tämä siis kotiin ja Dusty Road saa siirtyä treenikselle vakituisesti. Loppuu se roudaus...

Etumaksun maksoin uudenvuodenaattona ja projekti pyörähtää tosissaan käyntiin ensi viikolla. Hyvällä tuurilla alle kahden kuukauden valmista, minkä vielä meikäläinenkin jaksaa odottaa...

Variacia en ole testannut, mutta testissä oli Dusty, jossa oli jännitteet laskettu vastaamaan yhtä variacin asennoista, joten ei tässä ihan sikaa säkissä olla ostamassa. Vaikutti kyllä lupaavalta niin alennetut jännitteet kuin 2+2 pääte. Molemmille päätteille vielä omat master volumet, niin saa säröt ja volumet balanssiin kanavien kesken myös kotona...
runrunrun
05.01.2016 14:38:08 (muokattu 05.01.2016 14:44:25)

Moi,

Oon harkinnut käytetyn Bluetone Dusty Road MkI:sen hankkimista. Mikä on teidän kokemuksenne clean kanavan headroomin riittoisuudesta pedaalikäytössä rokkibändihommissa? Meneekö helposti "tukkoon"? Kun psykedeelistä menoa soitellaan niin parhaimmilaan (tai pahimmillaan, riippuu katsantokannasta) saattaa olla kuusi purtiloa päällä signaalitiellä - overdriveä, fuzzia, phaseria, delayta ja reverbiä. Tossahan ois mahdollisuus toki laittaa ainakin delayt ja reverbit efektilooppiin, semmoista ei ole tullut ennen kokeiltua.

Miten olette kokeneet että EL34-päättärit vaikuttaa saundiin Dusty Roadissa, tuleeko voxmaisempaa menoa?
"Play from your fucking heart!" - Bill Hicks
Laulava Kylätohtori
05.01.2016 14:43:52 (muokattu 05.01.2016 14:44:51)
runrunrun: Moi,

Oon harkinnut käytetyn Bluetone Dusty Road MkI:sen hankkimista. Mikä on teidän kokemuksenne clean kanavan headroomin riittoisuudesta pedaalikäytössä rokkibändihommissa? Kun psykedeelistä menoa soitellaan niin parhaimmilaan (tai pahimmillaan, riippuu katsantokannasta) saattaa olla kuusi purtiloa päällä signaalitiellä - overdriveä, fuzzia, phaseria, delayta ja reverbiä. Tossahan ois mahdollisuus toki laittaa ainakin delayt ja reverbit efektilooppiin, semmoista ei ole tullut ennen kokeiltua.

Miten olette kokeneet että EL34-päättärit vaikuttaa saundiin, tuleeko voxmaisempaa menoa?

Mikset käyttäisi säröihin Dustyn omaa särökanavaa ja vaikka boostailet sitä tarvittaessa. On meinaan loistava jo itsessään ja toimii pedaalien kanssa kuin unelma. Puhdasta kanvaa olen käytänyt vain puhtaille, joten en osaa oikein sanoa, miten toimii mainitsemassasi skenaariossa, mutta ainakaan itsellä ei ole koskaan loppunut headroom kesken (mulla on 4*6V6 pääte ollut käytössä näihin päiviin asti, mutta nyt vaihdoin 2*KT66:iin)...

EL34:lla ei saa voxmaisempaa soundia, koska käsittääkseni Vox ei käytä EL34:a. EL34:lla saa marshallmaista soundia...
runrunrun
05.01.2016 14:49:44 (muokattu 05.01.2016 15:09:51)

Laulava Kylätohtori: Mikset käyttäisi säröihin Dustyn omaa särökanavaa ja vaikka boostailet sitä tarvittaessa. On meinaan loistava jo itsessään ja toimii pedaalien kanssa kuin unelma. Puhdasta kanvaa olen käytänyt vain puhtaille, joten en osaa oiekin sanoa, miten toimii mainitsemassasi skenaariossa, mutta ainakaan itsellä ei ole koskaan loppunut headroom kesken (mulla on 4*6V6 pääte ollut käytössä näihin päiviin asti, mutta nyt vaihdoin 2*KT66:iin)...

EL34:lla ei saa voxmaisempaa soundia, koska käsittääkseni Vox ei käytä EL34:a. EL34:lla saa marshallmaista soundia...

Juu mielellään käytän sitä omaa särökanavaa jos se vaan natsaa, mutta välillä voi olla tarpeen saada se särösaundi nimenomaan speduista (kuten oon jo vuosikaudet tehnyt) jolloin hyvä clean siihen pohjalle on tarpeen.

Juu ehkä "brittiläisempää" saundia olis ollut oikea termi tossa mun kysymyksessä. On se aina sinne Voxin suuntaan kuitenkin. En minä odota että tuosta klassisia vox-saundeja irtoais.

Kuulostaa kuitenkin siis siltä että 20 wattiseksi tuossa on ihan reippaasti äänenpainetta tarjolla ja ei kyykkää ihan helpolla pedaalien kanssa. Isot cleanit ois siis hakuessa.

Siksi tämä askarruttelee kun tässä tapauksessa ei ole mahdollista päästä testaamaan ja laitteen todellinen äänenpaine ei monasti selviä watteja tuijottelemalla. Mun 30w Ceriatone on äänekkäämpi ku bändikaverin 60w nuppi...
"Play from your fucking heart!" - Bill Hicks
harryk
05.01.2016 15:10:33

runrunrun: Juu mielellään käytän sitä omaa särökanavaa jos se vaan natsaa, mutta välillä voi olla tarpeen saada se särösaundi nimenomaan speduista (kuten oon jo vuosikaudet tehnyt) jolloin hyvä clean siihen pohjalle on tarpeen.

Juu ehkä "brittiläisempää" saundia olis ollut oikea termi tossa mun kysymyksessä. On se aina sinne Voxin suuntaan kuitenkin. En minä odota että tuosta klassisia vox-saundeja irtoais.

Kuulostaa kuitenkin siis siltä että 20 wattiseksi tuossa on ihan reippaasti äänenpainetta tarjolla ja ei kyykkää ihan helpolla pedaalien kanssa.

Soitin cover-musaa bändisssä vuosikausia maailman ensimmäisellä Bluetonella, eli alkupään Dusty Roadilla, jossa on 2x6V6GT-pääte. Siitä lähtee tehoja n. 20 W. Keikkapaikat olivat vaihtelevan kokoisia, isoimmat työväentaloluokkaa. Koskaan ei vahvariani mikitetty ja yleisin pyyntö oli aina, että soittakaa hiljempaa. Efektejä oli laudassa parhaillaan 5-6 kpl ilman isompia ongelmia.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Gabe
05.01.2016 15:17:22

Oon harkinnut käytetyn Bluetone Dusty Road MkI:sen hankkimista. Mikä on teidän kokemuksenne clean kanavan headroomin riittoisuudesta pedaalikäytössä rokkibändihommissa? Meneekö helposti "tukkoon"? Kun psykedeelistä menoa soitellaan niin parhaimmilaan (tai pahimmillaan, riippuu katsantokannasta) saattaa olla kuusi purtiloa päällä signaalitiellä - overdriveä, fuzzia, phaseria, delayta ja reverbiä. Tossahan ois mahdollisuus toki laittaa ainakin delayt ja reverbit efektilooppiin, semmoista ei ole tullut ennen kokeiltua.

Miten olette kokeneet että EL34-päättärit vaikuttaa saundiin Dusty Roadissa, tuleeko voxmaisempaa menoa?

Clean kanavan headroom riittää heittämällä 6V6 putkillakin, ja on tosi hyvä alusta kyllä pedaaleille.
Laulava Kylätohtori
05.01.2016 15:27:33
runrunrun: Juu mielellään käytän sitä omaa särökanavaa jos se vaan natsaa, mutta välillä voi olla tarpeen saada se särösaundi nimenomaan speduista (kuten oon jo vuosikaudet tehnyt) jolloin hyvä clean siihen pohjalle on tarpeen.

Kuulostaa kuitenkin siis siltä että 20 wattiseksi tuossa on ihan reippaasti äänenpainetta tarjolla ja ei kyykkää ihan helpolla pedaalien kanssa. Isot cleanit ois siis hakuessa.

Siksi tämä askarruttelee kun tässä tapauksessa ei ole mahdollista päästä testaamaan ja laitteen todellinen äänenpaine ei monasti selviä watteja tuijottelemalla. Mun 30w Ceriatone on äänekkäämpi ku bändikaverin 60w nuppi...

Joo, kyllä sillä 20 watilla pitäisi pitkälle päästä. Ja äänenpaineessa elementtien herkkyydellä on myös suuri merkitys. Teoriassa 3 dB:n ero elementin herkkyydessä vastaa vahvarin tehon puolitusta tai kaksinkertaistamista - nyrkkisääntönä siis. Eli elementeillä voi myös vähentää tai lisätä äänenpainetta tarvittaessa...
Peteh83
06.01.2016 01:27:58

Dusty Road MkI:n clean on varmasti paras pedaalialusta, mitä mulla on ollut. Oon tarjoillu sille kaikenlaista särötintä/muljutinta ja hyvin on kaikki pelannu, vaikka jokaisen purkin oma soundi ei ole vältttämättä pitkässä juoksussa miellyttänytkään. Dynamiikkaa kanavassa piisaa. Se ei kyykkää niin herkästi juuri sillä hetkellä kun haluat että just *tän* nuotin täytyy tulla lujaa. Riippuu tottakai siitä kuin kovaa ajat sitä kanavaa. Kyllä se soundi tietyllä volatasolla alkaa myös säröytymään ja kompressoitumaan. Mul on 4x6V6 -pääte, mutta headroomia oon havainnu puolitettunakin olevan ihan riittävästi keikalla kuin keikalla. Soundiltaan toi on mun mielestä hyvin Fender -henkinen, tasapainoinen, lämmin ja ehkä hieman vähemmän mid-scoopattu. Bassoa vakiona tuossa on kyllä reilusti, joten sitä joutuu leikkaamaan, mut sitä varten se "bass" -potikka siinä kai on... Itse käytän Dustyn efektilooppia ihan sen takia, että käytän myös särökanavaa aktiivisesti. Särökanavassa tuntuu toimivan monenlaiset boosterit/OD:t, itsellä tässä hommassa suosituin Poison Arrow FX:n LimeDriver (TS -hengessä mennään...), mutta myös esim. Xotic BB Preamp oli aika maukas.

Ja tyypit puhuu asiaa noista kaiuttimista, niillä voi vaikuttaa tosi paljon asioihin. Mut jos vaan mahdollista, niin tyypitä se vahvari omilla speduilla. Älä luota pelkästään muiden arvioihin. Se on monen kohdalla vienyt pusikkoon ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)