Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putkivahvistin Bluetonen osista
1 2
wuchi
19.12.2015 20:52:29 (muokattu 21.12.2015 20:14:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei.
 
Muusikoiden.net:in foorumia taannoin lukiessani huomasin, että Harry Bluetonelta kertoi heidän kauttaan saavan osia putkivahvistimiin.
 
(https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=229908&co=30)
 
Mieltäni on jonkun aikaa taas kutitellut ajatus vahvistimen rakentelusta. Itselläni on historiaa putkivahvistimien parissa harrastelun tasolla. Viidentoista vuoden aikana olen rakentanut parikymmentä vahvistinta. Koska en omaa mitään sähköalan koulutusta, kutsuisin itsenäni valveutuneeksi harrastelijaksi.
 
Elän parhaillaan ruuhkavuosia ja rakenteluharrastus on jäänyt tauolle pari vuotta sitten. Nyt kuitenkin Harryn ilmoituksesta ajatus vahvistimen rakentamisesta roihahti taas ilmoille. Laitoin Harrylle sähköpostia ja kysyin olisiko heiltä mahdollista saada osia kokonaisen vahvistimen verran, eli käytännössä oli kyse rakennussarjasta. Pakettiin kuuluisi kaikki osat, kytkentälevy eyelettien kera, passiiviset osat, porattu metallikotelo, muuntajat, kaikki mitä tarvitaan toimivan vahvistimen rakentamiseksi. Kerroin myös ostavani combo -kotelon vahvistimeen, kun olen saanut vahvistin osion valmiiksi.
 
Koska ymmärrän jo jotain vahvistimen sielunelämästä, en tarvinnut mitään ohjelehtisiä, missä vaihe vaiheelta olisi projektin kulku selitetty.
 
Sain Harrylta pikaisesti kohtuuhintaisen tarjouksen ja pian olikin paketti tulossa lähipostiin.
 
En oikein tiennyt mitä odottaa, koska mitään kuvaa sarjasta en ollut nähnyt, etulevyistäkin sovimme sähköpostissa. Olen aiemmin rakennellut muutaman muum yrityksen rakennussarjoja ja luonnollisesti ne kokemukset (jotka myös ihan positiivisia) ohjasivat nyt odotuksiani paketin sisällöstä.
 
Kun paketti oli kotona ja sain sen auki oli näkymä sydäntä lämmittävä. Vaikka olin Harrylle kertonut, ettei tarvitse nähdä vaivaa osien kanssa, niin osat oli jaettu todella asiallisesti eri pusseihin. Etuasteen osat omassa nimetyssä pussissa, pääteasteenosat omassa pussissa, ruuvit omassa pussissa ja johdot ja läpivientikumit omassa pussissa. Verrkomuuntajan mukana oli saatesananen ensiö- ja toisiokäämin johdotuksista. Ja myös layout kaavio etu- ja pääteasteesta. Toki itse vahvistin ei ollut vaikeimmasta päästä rakentaa (vox ac15), mutta silti rohkenisin väittää, että jos jonkun vahvistimen on ennen rakentanut, niin tämänkin kasaaminen olisi näillä osien jaottelulla ja layout kaaviolla suhteellisen helppoa (en ota vastuuta, jos joku polttaa talonsa tai nauttii oman osansa tasajännitteestä.)
 
Voin laittaa muutamia kuvia tuonne profiiliin osista, ja muutenkin projektin edetessä voin päivittää tänne kuulumisia.
 
Olettaisin, että Harryn on tarkoitus myydä pääsääntöisesti vain putkivahvistimen osia ja mistään 24/7 putkivahvistintuesta hän ei maininnut. Eli välttämättä ensikertalaiselle voi pelkät osat olla liian kova pala ja vaarallinenkin. Ainakin täytyy tukeutua johonkin foorumiin jossa apua on tarjolla.
 
Todella positiivinen kokemus joka tapauksessa
 
Edit. Lisään tähän linkin jossa pääsee katsomaan kuvia projektista. Lisäilen sinne silloin tällöin kuvia.
 
https://www.flickr.com/photos/103587818@N08/sets/72157662553422216
 
Decadetroll
19.12.2015 21:06:24 (muokattu 19.12.2015 21:08:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wuchi: Hei.
 
Muusikoiden.net:in foorumia taannoin lukiessani huomasin, että Harry Bluetonelta kertoi heidän kauttaan saavan osia putkivahvistimiin.
 
(https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=229908&co=30)
 
Mieltäni on jonkun aikaa taas kutitellut ajatus vahvistimen rakentelusta. Itselläni on historiaa putkivahvistimien parissa harrastelun tasolla. Viidentoista vuoden aikana olen rakentanut parikymmentä vahvistinta. Koska en omaa mitään sähköalan koulutusta, kutsuisin itsenäni valveutuneeksi harrastelijaksi.
 
Elän parhaillaan ruuhkavuosia ja rakenteluharrastus on jäänyt tauolle pari vuotta sitten. Nyt kuitenkin Harryn ilmoituksesta ajatus vahvistimen rakentamisesta roihahti taas ilmoille. Laitoin Harrylle sähköpostia ja kysyin olisiko heiltä mahdollista saada osia kokonaisen vahvistimen verran, eli käytännössä oli kyse rakennussarjasta. Pakettiin kuuluisi kaikki osat, kytkentälevy eyelettien kera, passiiviset osat, porattu metallikotelo, muuntajat, kaikki mitä tarvitaan toimivan vahvistimen rakentamiseksi. Kerroin myös ostavani combo -kotelon vahvistimeen, kun olen saanut vahvistin osion valmiiksi.
 
Koska ymmärrän jo jotain vahvistimen sielunelämästä, en tarvinnut mitään ohjelehtisiä, missä vaihe vaiheelta olisi projektin kulku selitetty.
 
Sain Harrylta pikaisesti kohtuuhintaisen tarjouksen ja pian olikin paketti tulossa lähipostiin.
 
En oikein tiennyt mitä odottaa, koska mitään kuvaa sarjasta en ollut nähnyt, etulevyistäkin sovimme sähköpostissa. Olen aiemmin rakennellut muutaman muum yrityksen rakennussarjoja ja luonnollisesti ne kokemukset (jotka myös ihan positiivisia) ohjasivat nyt odotuksiani paketin sisällöstä.
 
Kun paketti oli kotona ja sain sen auki oli näkymä sydäntä lämmittävä. Vaikka olin Harrylle kertonut, ettei tarvitse nähdä vaivaa osien kanssa, niin osat oli jaettu todella asiallisesti eri pusseihin. Etuasteen osat omassa nimetyssä pussissa, pääteasteenosat omassa pussissa, ruuvit omassa pussissa ja johdot ja läpivientikumit omassa pussissa. Verrkomuuntajan mukana oli saatesananen ensiö- ja toisiokäämin johdotuksista. Ja myös layout kaavio etu- ja pääteasteesta. Toki itse vahvistin ei ollut vaikeimmasta päästä rakentaa (vox ac15), mutta silti rohkenisin väittää, että jos jonkun vahvistimen on ennen rakentanut, niin tämänkin kasaaminen olisi näillä osien jaottelulla ja layout kaaviolla suhteellisen helppoa (en ota vastuuta, jos joku polttaa talonsa tai nauttii oman osansa tasajännitteestä.)
 
Voin laittaa muutamia kuvia tuonne profiiliin osista, ja muutenkin projektin edetessä voin päivittää tänne kuulumisia.
 
Olettaisin, että Harryn on tarkoitus myydä pääsääntöisesti vain putkivahvistimen osia ja mistään 24/7 putkivahvistintuesta hän ei maininnut. Eli välttämättä ensikertalaiselle voi pelkät osat olla liian kova pala ja vaarallinenkin. Ainakin täytyy tukeutua johonkin foorumiin jossa apua on tarjolla.
 
Todella positiivinen kokemus joka tapauksessa

 
Onkos kuvaa ja ääninäytettä vaffarista? Hyvä raportti enivei, täytyypä pitää Harryn paja edelleen korvan takana jos ja kun seuraavaa vahvistinta alan rakentelemaan.
 
edit... Kappas, sullahan olikin pari kuvaa tuolla profiilin puolella. Komia tuli.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
wuchi
19.12.2015 21:10:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Onkos kuvaa ja ääninäytettä vaffarista? Hyvä raportti enivei, täytyypä pitää Harryn paja korvan takana jos ja kun seuraavaa vahvistinta alan rakentelemaan.
 
Kiitos.
 
Profiilissa on muutama kuva. Vahvistin on vielä ihan palasina. Tässä pikkuhiljaa aion sitä kasailla. Jos jaksan niin tänään olisi tarkoitus putkien hehkujen johdotukset.
 
Decadetroll
21.12.2015 13:34:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wuchi: Kiitos.
 
Profiilissa on muutama kuva. Vahvistin on vielä ihan palasina. Tässä pikkuhiljaa aion sitä kasailla. Jos jaksan niin tänään olisi tarkoitus putkien hehkujen johdotukset.

 
Minkämoista hintatasoa muuten oli tuo setti? Ei ole pakko kertoa tokikaan.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Jorma Rysky
21.12.2015 16:28:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Minkämoista hintatasoa muuten oli tuo setti? Ei ole pakko kertoa tokikaan.
 
Minuakin kiinnostaisi hintataso. Vox AC15 tai AC30:sen olen suunnitellut joskus rakentavani, vaan ei huvita alkaa etsimään osia yksitellen.
 
wuchi
21.12.2015 20:02:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Minkämoista hintatasoa muuten oli tuo setti? Ei ole pakko kertoa tokikaan.
 
Hinta luonnollisesti vaihtelee kytkennän eli osien määrän mukaan. Eli ei suoranaisesti voi sanoa mitään yleistä kiinteää hintaa. Voin kysyä vielä Harryltä voinko kertoa hinnan. Mutta varsin maltillinen hinta oli. Osat ovat laadukkaita ja työn jälki hyvää (eyelet levy, metallikotelo, etu- ja takalevyt). Kaikenlaiset optiot luonnollisesti maksavat lisää. Itse pyysin layout kaavion. Ilman sitä hinta olisi ollut vielä halvempi. Sama jos olisin itse lyönyt eyeletit kytkentälevyyn.
 
wuchi
21.12.2015 20:10:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jorma Rysky: Minuakin kiinnostaisi hintataso. Vox AC15 tai AC30:sen olen suunnitellut joskus rakentavani, vaan ei huvita alkaa etsimään osia yksitellen.
 
Tämä oli itsellekin juuri se kimmoke miksi Harrylta settiä kysyin. Ei jaksaisi yksitellen keräillä osia. Vanhemmiten alkaa laiskaksi ja haluaisi kaiken yhdellä napin painannuksella :)
 
wuchi
21.12.2015 21:45:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Minkämoista hintatasoa muuten oli tuo setti? Ei ole pakko kertoa tokikaan.
 
Hinta oli pakettihinta, johon oli laskettu tuo vahvistin osion kaikki osat ilman putkia ja combo kotelo ilman kaiutinta. Yhteensä 750e josta vahvistin osio maksoi 420e. Luonnollisesti hinta olisi eri, jos kokonaisuus olisi ollut esimerkiksi ilman combo koteloa.
 
Decadetroll
22.12.2015 06:20:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wuchi: Hinta oli pakettihinta, johon oli laskettu tuo vahvistin osion kaikki osat ilman putkia ja combo kotelo ilman kaiutinta. Yhteensä 750e josta vahvistin osio maksoi 420e. Luonnollisesti hinta olisi eri, jos kokonaisuus olisi ollut esimerkiksi ilman combo koteloa.
 
Ok. Kiitoksia. Erittäin kilpailukykyinen hinta kyllä.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
wuchi
25.12.2015 19:58:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvistin on aika hyvällä mallilla. Inputtien hilavastusten kolvaaminen ja ulostulon maadoitus uupuu ja sitten tarkistus ja savut ulos.
 
Flickr:iin lisätty taas muutama projektikuva.
 
Laulava Kylätohtori
26.12.2015 08:14:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin toteutin samanlaisen projektin joitakin aikoja sitten - kyseessä oli Bassman '59 ja osat + combo tuli Bluetonen sarjasta. Itse käännyin myös Bluetonen puoleen, kun en osannut/viitsinyt alkaa hankkia osia/kytkiksiä erikseen ja iski outo pakko kasa itse vahvistin.
 
Kirjoittelin projektista jo silloin muutamia sanoja tänne, mutta todetaan nyt vielä, että myös itsellä jäi hyvät fiilikset projektista. Kaikki toimi loistavasti ja vahvarista tuli loistava. Tosin gas-päissään se tuli myytyä jo eteenpäin, mutta jostain on luovuttava, että jotain uutta voi hankkkia. :)
 
Itse en tajua näistä oikein mitään ja jouduinkin hälyttämään asioista perillä olevan velipojan hätiin. Hän ei ole koskaan musiikkivehkeiden kanssa pelannut, mutta ohjeet/kytkikset/layoutit/osat ym. oli niin laatukamaa, että vahvari meni kerralla oikein ja olikin todella hyvä soundinen vehje.
 
Pahoin pelkään, että vielä joskus tulee päivä, jolloin iskee uudestaan tuo sama sisäinen pakko alkaa tinata jotain vahvaria kasaan - mutta seuravvaksi valitsen jonkun paljon helpomman projektin ja teen sen itse...
 
Lyhyesti sanoen: ei voi kuin antaa plussaa ja suositella...
 
They pass too much electricity. -SRV
wuchi
26.12.2015 10:29:58 (muokattu 26.12.2015 10:45:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Itsekin toteutin samanlaisen projektin joitakin aikoja sitten - kyseessä oli Bassman '59 ja osat + combo tuli Bluetonen sarjasta. Itse käännyin myös Bluetonen puoleen, kun en osannut/viitsinyt alkaa hankkia osia/kytkiksiä erikseen ja iski outo pakko kasa itse vahvistin.
 
Kirjoittelin projektista jo silloin muutamia sanoja tänne, mutta todetaan nyt vielä, että myös itsellä jäi hyvät fiilikset projektista. Kaikki toimi loistavasti ja vahvarista tuli loistava. Tosin gas-päissään se tuli myytyä jo eteenpäin, mutta jostain on luovuttava, että jotain uutta voi hankkkia. :)
 
Itse en tajua näistä oikein mitään ja jouduinkin hälyttämään asioista perillä olevan velipojan hätiin. Hän ei ole koskaan musiikkivehkeiden kanssa pelannut, mutta ohjeet/kytkikset/layoutit/osat ym. oli niin laatukamaa, että vahvari meni kerralla oikein ja olikin todella hyvä soundinen vehje.
 
Pahoin pelkään, että vielä joskus tulee päivä, jolloin iskee uudestaan tuo sama sisäinen pakko alkaa tinata jotain vahvaria kasaan - mutta seuravvaksi valitsen jonkun paljon helpomman projektin ja teen sen itse...
 
Lyhyesti sanoen: ei voi kuin antaa plussaa ja suositella...

 
Kappas, miten multa onkin lipsahtanut ohi tuollainen. Mä tykkään rakentaa vahvistimia. Siinä oppii vahvistimista niin paljon ja moni kytkentään liittyvä asia konkretisoituu ja tietynlainen mystiikka katoaa esimerkiksi biasoinnista.
 
Edit. Luin läpi tuon bassman projektin ketjun. Kuvia en enää nähnyt, mutta mukavaa luettavaa projektin vaiheista.
 
Kyllä mä lähtisin Bluetonea rohkaisemaan verkkokaupan pystyttämiselle. Ja ehdottomasti iso peukku rakennussarjoille.
 
harryk
26.12.2015 21:12:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mukava kuulla, että meidän konsepti toimii kohtuullisesti myös rakennussarjapuolella. Olemme tosiaan miettineet vahvarihommien laajennusta myös tälle puolelle. Pieni haaste on vaan se, että pitäisi osata arvata mitä malleja lähtee tarjoamaan, sillä täysin räätälöityjen ja yksittäisten sarjojen kanssa on homman kannattavuuspuolella aika isoja haasteita. Pyrimme kuitenkin tekemään hommat heti alkuun ns. oikein, jotta rakentaja saisi täyden vastineen rahoilleen ja toimivan jutun mukavaan puuhailuun. Siksi kysynkin tässä arvon foorumilaisilta mitkä mallit kiinnostavat teitä eniten.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
terov99
27.12.2015 10:20:28 (muokattu 27.12.2015 10:29:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvät Fender-cleanit nuppiformaatissa ja tolkullisilla tehoilla kiinnostaisi kovasti... Vintage-värkeistä on vähän niukasti kokemusta, mutta oliskohan AB763 Bandmaster reverb (40w) suunnilleen oikealla hehtaarilla. (Vai olisiko joku muu malli parempi, kokemuksista olisi mukava kuulla?)
 
wuchi
27.12.2015 11:40:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvistinosio käy ja kukkuu. Ei suhinoita eikä hurinoita. Täytyy yrittää jossain kohtaa saada ääntä talteen tänne kuunneltavaksi.
 
Ja tuohon Harryn kysymykseen, voisin kuvitella että klassikkomallit ovat suhteellisen hyvä lähtökohta rakennussarjoille. Niistä ainakin tietää melko tarkkaan mitä saa, jossain harvinaisemmassa voi käydä niin ettei odotukset ja tidellisuus kohtaa soundien suhteen.
 
Decadetroll
27.12.2015 12:19:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovinkaan monta hi-gain mörköä ei ole tullut vastaan rakennussarjoina, mikä taas itseäni harmittaa, kun ei nuo vintaaki-surruuttimet ole aivan se mun omin juttu kuitenkaan. Oishan tuo komiaa jyystää jotain Ö-vireistä mörkömetallia itserakennetulla vahvarilla, josta irtoaa moiset saundit ilman speduja.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
harryk
27.12.2015 12:32:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Kovinkaan monta hi-gain mörköä ei ole tullut vastaan rakennussarjoina, mikä taas itseäni harmittaa, kun ei nuo vintaaki-surruuttimet ole aivan se mun omin juttu kuitenkaan. Oishan tuo komiaa jyystää jotain Ö-vireistä mörkömetallia itserakennetulla vahvarilla, josta irtoaa moiset saundit ilman speduja.
 
Olemme harkinneet tehdä meidän Bogaboostamme rakennussarja siten, että se viides etuasteen putkiaste jätettäisiin siitä pois. Se on kyllä kaikinpuolin haastava rakennuskohde jopa ammattilaisille johtuen high gain-rakenteesta ym. Se taipuu saundien osalta aika moneen genreen suhteellisen helposti.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Decadetroll
27.12.2015 14:05:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Olemme harkinneet tehdä meidän Bogaboostamme rakennussarja siten, että se viides etuasteen putkiaste jätettäisiin siitä pois. Se on kyllä kaikinpuolin haastava rakennuskohde jopa ammattilaisille johtuen high gain-rakenteesta ym. Se taipuu saundien osalta aika moneen genreen suhteellisen helposti.
 
Kuulostaa hyvältä. Siinäpä olis ainakin hetkeksi haastetta. :)
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
wuchi
27.12.2015 14:19:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aijai että soikin mukavasti :) Alnico goldille ei ole vielä koteloa, ja soittelen nyt hiwattin 12" (olisko fane kajari? Ollut lainassa jo jokunen vuosi ;)) kaiuttimen läpi 1 x 12" takaa avoimen kaapin läpi. Juurikin sellainen kilahdus yläpäässä kun plektralla vähän napauttaa. Kolme asentoinen voicing kytkennän avulla sain helposti muutettua vahvistimen sopivaksi erilaisille pedaaleille sopivaksi ja cut säädin on todella toimiva.
Toimii puhtailla ja pikkurutuilla. Eniten jännitin sitä miten säröt käyttäytyy tuon kanssa, mutta ei mitään ongelmaa. Kokeilin äsken pleksidrivella ja niin soi kun pitääkin.
 
klobasa
27.12.2015 19:08:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Mukava kuulla, että meidän konsepti toimii kohtuullisesti myös rakennussarjapuolella. Olemme tosiaan miettineet vahvarihommien laajennusta myös tälle puolelle. Pieni haaste on vaan se, että pitäisi osata arvata mitä malleja lähtee tarjoamaan, sillä täysin räätälöityjen ja yksittäisten sarjojen kanssa on homman kannattavuuspuolella aika isoja haasteita. Pyrimme kuitenkin tekemään hommat heti alkuun ns. oikein, jotta rakentaja saisi täyden vastineen rahoilleen ja toimivan jutun mukavaan puuhailuun. Siksi kysynkin tässä arvon foorumilaisilta mitkä mallit kiinnostavat teitä eniten.
 
Perskele, miksen ole ennen tätä päivää kuullut tällaisesta kit mahdollisuudesta... Olisi jäänyt Uraltonen 5E3 rakentamatta ja olisin ostanut esim. Bluetone AC15 kitin sen sijaan. Itseä kiinnostais kaikki Vox, Matchless osastot (alle 30w) ja Fenderiltä Princeton Reverb.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «